Aspekty systemu zarządzania

Z Encyklopedia Zarządzania
Aspekty systemu zarządzania
Polecane artykuły

Charakterystyka podejścia

Zarządzanie jako system może być charakteryzowane za pomocą pięciu aspektów: celowościowego, podmiotowego, strukturalnego, funkcjonalnego, instrumentalnego. Dowolny system zarządzania można opisać stosując to podejście.

Aspekt celowościowy

Aspekt celowościowy - dotyczy działalności globalnej przedsiębiorstwa, jej sformalizowania odnosząc się do przyjętej wizji i misji. Zawartość:

  1. Klasyfikator celów firmy lub dowolnego podsystemu.
  2. Warunki współdziałania.

Aspekt podmiotowy

Aspekt podmiotowy - odnosi się do kierownictwa, zespołów doradczych komórek, które na wszystkich szczeblach struktury organizacyjnej wykonują zadania zarządzania strategicznego. Zawiera:

  1. Typy instytucji zarządzania.
  2. Role kierownicze.
  3. Tryb powoływania i odwoływania instytucji decyzyjnych.
  4. Zasady zawierania kontraktów menedżerskich i wynagradzania.
  5. System oceny efektywności zarządzania.

Aspekt strukturalny

Aspekt strukturalny - opiera się na strukturze kierownictwa, zespołów doradczych i komórek, które wchodzą w skład organizacji systemu zarządzania strategicznego. Zawiera:

  1. Konfiguracja struktury organizacyjnej.
  2. Organizacja systemów decyzyjnych zarządzania.
  3. Organizacja systemu planowania.
  4. Organizacja systemu kontroli.

Aspekt funkcjonalny

Aspekt funkcjonalny - dotyczy funkcjonowania systemu zarządzania strategicznego i w ujęciu procesowym go określa. Zawartość:

  1. Zasady zarządzania.
  2. Funkcje zarządzania.
  3. Style zarządzania.
  4. Formy organizacyjne procesu zarządzania.

Aspekt instrumentalny

Aspekt instrumentalny - odnosi się do zbioru narzędzi badawczych i przygotowawczych, które są wykorzystywane w projektowaniu strategii zarządzania oraz jej wdrażaniu, w pracach diagnostycznych. Zawiera:

  1. Rachunki menedżerskie.
  2. Instrumenty Finansowe.
  3. Instrumenty prawne.
  4. Negocjacje.
  5. Metody organizacji i zarządzania.

Bibliografia

  • Kaplan, R. S., & Norton, D. P. (1996). Using the balanced scorecard as a strategic management system
  • Stabryła A. (2000), Zarządzanie strategiczne w teorii i praktyce firmy, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa - Kraków


Autor: Ewelina Biela