Aukcja odwrócona
Aukcja odwrócona |
---|
Polecane artykuły |
Aukcja odwrócona (aukcja odwrotna) - rodzaj aukcji internetowej, w której występuje jeden kupujący i wielu potencjalnych kupców. Wystawione na tej aukcji produkty lub usługi nie są do sprzedania, a do kupienia. Licytują się między sobą zainteresowani chcący ten produkt sprzedać [1].
Przebieg współczesnych aukcji odwróconych przebiega z wykorzystaniem technologii informatycznych i wykorzystuje cechy odwróconych aukcji angielskich, gdzie licytuje wielu sprzedawców obniżając swoją cenę ubiegając się o prawo sprzedaży produktu do kupującego. Cena produtu lub usługi maleje aż sięgnie wcześniej ustalonego czasu przebiegu aukcji lub nie ma już konkurencyjnych aukcji. Zwycięska oferta jest nie tylko najkorzystniejszą cenowo spośród propozycji ale reprezentuje również cenę rynkową produktu.
Dzięki tej metodzie można zaoszczędzić do 20% kosztów pozyskania towarów czy usług. Sprawia to że zainteresowani tym rodzajem handlu są firmy w których odnotowano spadający poziom sprzedaży. Aukcje odwrócone są pożądane podczas transakcji jednorazowych, zazwyczaj towarów oferowanych przez wielu dostawców.
Powstanie aukcji odwróconych
Rodzaje aukcji odwróconych
Przykład zastosowania aukcji odwróconych
Osoba zainteresowana dodaje aukcje typu:
- chcę naprawić samochód marki BMW w mieście X,
- chcę wybudować dom w okolicach miasta X itp.
Firmy przesyłają swoje warunki za jaką cenę są wstanie wyświadczyć dana usługę. Wszystko zależy od lokacji firmy. W tym przypadku najlepiej żeby znaleźli się kontrahenci z okolic X co pozwoli zminimalizować np.koszty transportu i cena jaką nam zaproponuje dana firma teoretycznie będzie niższa niż firmy z miasta Y.
W Polsce tego typu aukcje dopiero raczkują co daje duże możliwości w celu stworzenia dobrego portalu działającego na podobnych zasadach i na taką skalę jak ALLEGRO.
Bibliografia
- Chodak G., (2007), Aukcje internetowe - specyfika i perspektywy rozwoju, Hradecke ekonomicke dny, Gaudeamus, s. 58
- Olszak C.M., Ziemba E., (2007), Strategie i modele gospodarki elektronicznej, str. 108-109
- Gregor B., Stawiszyński M. : E-Commerce. OWB, Bydgoszcz 2002
Autor: Mariola Karasińska i Marcin Sanocki
- ↑ G. Chodak, 2007 s. 3