Aukcja odwrócona
Aukcja odwrócona |
---|
Polecane artykuły |
Aukcja odwrócona (aukcja odwrotna) - rodzaj aukcji internetowej aukcji internetowej, w której występuje jeden kupujący i wielu potencjalnych kupców. Wystawione na tej aukcji produkty lub usługi nie są do sprzedania, a do kupienia. Licytują się między sobą zainteresowani chcący ten produkt sprzedać [1].
Dzięki tej metodzie można zaoszczędzić do 20% kosztów pozyskania towarów czy usług. Sprawia to że zainteresowani tym rodzajem handlu są firmy w których odnotowano spadający poziom sprzedaży. Aukcje odwrócone są pożądane podczas transakcji jednorazowych, zazwyczaj towarów oferowanych przez wielu dostawców.
Przykład funkcjonowania aukcji odwróconych
Osoba zainteresowana dodaje aukcje typu:
- chcę naprawić samochód marki BMW w mieście X,
- chcę wybudować dom w okolicach miasta X itp.
Firmy przesyłają swoje warunki za jaką cenę są wstanie wyświadczyć dana usługę. Wszystko zależy od lokacji firmy. W tym przypadku najlepiej żeby znaleźli się kontrahenci z okolic X co pozwoli zminimalizować np.koszty transportu i cena jaką nam zaproponuje dana firma teoretycznie będzie niższa niż firmy z miasta Y.
W Polsce tego typu aukcje dopiero raczkują co daje duże możliwości w celu stworzenia dobrego portalu działającego na podobnych zasadach i na taką skalę jak ALLEGRO.
Bibliografia
- Chodak G., (2007), Aukcje internetowe - specyfika i perspektywy rozwoju, Hradecke ekonomicke dny, Gaudeamus, s. 58
- Olszak C.M., Ziemba E., (2007), Strategie i modele gospodarki elektronicznej, str. 108-109
- Gregor B., Stawiszyński M. : E-Commerce. OWB, Bydgoszcz 2002
Autor: Mariola Karasińska i Marcin Sanocki
- ↑ G. Chodak, 2007 s. 3