Modelowanie rozwoju produkcji
Z Encyklopedia Zarządzania
Modelowanie rozwoju produkcji |
---|
Polecane artykuły |
Proces rozwoju nowych produktów składa się z:
- planowanie linii produktu: analiza dotychczasowego portfela produktów,
- formułowanie strategii rozwoju produktu: określanie rynku docelowego, identyfikacja potrzeb użytkowników oraz atrakcyjności rynku,
- kreowanie pomysłów- identyfikacja możliwości, generowanie rozwiązań,
- selekcja pomysłów- przegląd rozwiązań, eliminacja nieodpowiednich
- opracowanie koncepcji produktu- projektowanie, testowanie.
Wykonywane działania
Przekształcenie potrzeb w projekty wymaga następujących działań:
- Badania-znajdowanie nowych wyrobów, usług, technik informacji i systemów. Do tych badań należy badanie rynku.
- Rozwój-ulepszanie istniejących wyrobów, usług, technik i systemów. Występuje on od momentu pojawienia się pomysłu do jego realizacji.
- Projektowanie- przełożenie wymagań, na język zrozumiały dla wszystkich zainteresowanych w postaci do wykorzystania podczas użytkowania lub wytwarzania. W tym procesie dokonuje się również poprawek i uzupełnień w celu ułatwienia dalszych działań związanych z projektem.
- Funkcja projektowania znajduje się między funkcjami marketingowymi a produkcyjnymi. Jej zadaniem jest przetworzenie potrzeb i wymagań rynku zebranych przez dział marketingu w postaci klarownej dla działów produkcyjnych.
Etapy procesu projektowania
Proces projektowania składa się z następujących etapów:
- Koncepcja-wyszczególnione są wstępne parametry użytkowe wyrobu lub usługi, określające wymagania przyszłego użytkownika. Decyzje dotyczące parametrów posejmowe są przez zespoły składające się z konsumentów i projektantów. Zespoły projektujące powinny uzyskać następujące minimum informacji:
- wymagania techniczne i użytkowe zawierające szczegółowe określenie poziomu jakości i niezawodności,
- wymagania dotyczące wyglądu zewnętrznego i obowiązującej mody,
- cena sprzedaży lub koszt wytworzenia
- termin, w jakim produkt powinien znaleźć się na rynku
- przewidywany popyt i poniesione koszty,
- koszt wykonania projektu,
- określenie aktualnej sytuacji prawnej.
- Akceptacja- ustalenie, czy planowane parametry są możliwe do realizacji, zatwierdzenie parametrów będących kompromisem między wymaganiami a możliwościami. Na tym etapie omawiane są koszty związane z projektem oraz określane możliwości wytwórcze organizacji.
- Wykonanie- przygotowanie modeli produktów do testowania, powinny one zawierać wszystkie wymagania, zarówno praktyczne jak i teoretyczne dotyczące wcześniej przyjętych parametrów. Wykonanie prób powinno udzielić odpowiedzi na pytanie czy możliwe jest wytworzenie produktu zaspakajającego przyjęte wymagania.
- Przetworzenie- tu odbywa się przekazanie projektu wykonawcom, którzy współpracują z jego twórcami. Pod koniec tego etapu należy przygotować raport podsumowujący dotychczasowe działania.
- Czynności pilotowe- wytworzona zostaje określona liczba wyrobów, potrzebnych do sprawdzenia poprawności projektu i przyjętych parametrów. Ponadto należy przeprowadzić badanie wymagań i oczekiwań klienta. Badanie to powinno objąć:
- informacje operacyjne,
- środki operacyjne,
- techniki działania i przybliżone wyniki,
- wymagania i oczekiwania.
- Zatwierdzenie projektu
Przyczyny niepowodzeń nowych produktów
- brak badań rynku,
- problemy techniczne,
- nieodpowiedni czas wprowadzenia nowego produktu na rynek,
- nieodpowiednie zaangażowanie się zarządu firmy,
- błędne dokonanie segmentacji rynku,
- niedocenianie reakcji konkurencji,
- zbyt dalekie odejście od technicznych i marketingowych ekspertyz,
- zła kalkulacja kosztów.
Czynniki sukcesu nowego produktu
Sukces nowego produktu jest definiowany jako osiągniecie lub przekroczenie progu rentowności i jest większy, gdy:
- większa jest zdolność firmy do identyfikowania potrzeb nabywców,
- wyższy jest stosunek wartości użytkowej do kosztu,
- produkt zostanie wprowadzony wcześniej w stosunku do konkurencji,
- wyższy jest szacowany zysk przy sprzedaży produktu,
- zasoby firmy i know-how są racjonalne wykorzystywane,
- firma ma odpowiednie umiejętności przeprowadzania badań marketingowych i technicznych produktu,
- efektywna współpraca działów i pracowników,
- zostaną przeprowadzone odpowiednie środki na przekazywanie informacji o produkcie
- postawa pracowników i zarządu jest zgodna.
Bibliografia
- Munhlemann A. P., J.S. Oakland, K. G. Lockyer, Zarządzanie produkcją i usługi, PWN Warszawa 2001, str. 43 oraz str. 85-89.
- Pisarczyk B., Mruk H., Kompendium wiedzy o marketingu, PWN Warszawa 2006, str. 140-153.
Autor: Ewelina Bełzowska