Insourcing
Insourcing |
---|
Polecane artykuły |
Insourcing - jest przedsięwzięciem odwrotnym do outsourcingu . Działanie to polega na włączeniu działalności wykonywanej poza strukturą danego przedsiębiorstwa w zakres swojej odpowiedzialności. (M.Trocki, 2001, s 83) W modelu Insourcingu można znaleźć pewne podobieństwo z integracją pionową która opiera się na włączaniu do działalności przedsiębiorstwa funkcji i procesów dotychczas realizowanych przez kontrahentów i odbiorców. Należy jednak zwrócić uwagę na to , że w insourcingu włączane procesy wspierają budowanie wartości przedsiębiorstwa w jego działaniach , co nie do końca ma miejsce w przypadku integracji pionowej. (K.Nowicka, 2016, s 85)
Formy insourcingu
M. Trocki wyróżnia dwie zasadnicze formy insourcingu. Pierwsza dotyczy przejęcia od podmiotu zewnętrznego realizowanej działalności bez przejmowania jej systemu działania. W takim przypadku nieuniknione jest stworzenie tzw. nośnika funkcji, a więc zatrudnienie odpowiednich pracowników, zgromadzenie zapasów czy też odpowiednie zorganizowanie istniejącej hierarchii zarządzania co niesie za sobą znaczne koszty , ryzyko i długi czas uruchomienia takiej działalności. Dlatego częściej stosowana jest druga forma insourcingu , tzn. włączenie działalności do struktury przedsiębiorstwa razem z realizującym ją nośnikiem funkcji. (Trocki, 2001, s 84)
Wady i zalety insourcingu
Insourcing pozwala przedsiębiorstwu kontrolować całą swoją działalność ze względu na posiadane zastrzeżone procesy i projekty. Świadczenie usług we własnym zakresie oraz wytwarzanie produktów obniża koszty produkcji gdy wielkość jest wystarczająca. Insourcing pobudza również do rozwoju kluczowych kompetencji , czyli mocnych stron które klienci uważają za wartościowe, a konkurenci za trudne lub nawet niemożliwe do powielania. Zdarza się że insourcing jest również ryzykowny, gdyż zmniejsza elastyczność strategiczną przedsiębiorstwa. Jeżeli dostawcy są w stanie doręczyć produkt lub usługę efektywniej to w takiej sytuacji przedsiębiorstwo powinno podjąć decyzję, czy przeznaczać zasoby na ulepszanie własnych procesów, czy nie lepiej pozyskiwać produkty lub usługi z zewnątrz. Chęć podążania za innymi dostawcami pod względem technologicznym może być kosztownym przedsięwzięciem jak również ograniczyć inwestycje w inne projekty. (C.Bozarth, R.B.Handfield , 2007, s 383,384)
Zalety
- Wysoki poziom kontroli
- Możliwość nadzorowania całego procesu
- Korzyści skali i zakresu
Wady
- Zmniejszona elastyczność strategiczna
- Konieczność dokonywania dyżych inwestycji
- Utrata dostępu do pierwszorzędnej jakości produktów i usług oferowanych przez potencjalnego dostawcę
(C.Bozarth, R.B.Handfield, 2007, s 385)
Insourcing vs Outsourcing
Kryterium | Insourcing | Outsourcing |
---|---|---|
Stopień kontroli | Wyższy | Niższy |
Ochrona prawna projektów/procesów | Wyższa | Niższa |
Poziom inwestycji kapitałowych | Niższy | Wyższy |
Ryzyko używania specjalistycznych urządzeń | Wyższe | Niższe |
Elastyczność zmian produkcji | Wyższa | Niższa |
Koszty pracy | Zazwyczaj wyższe | Mogą być niższe |
Ryzyko utraty kluczowych kompetencji | Niższe | Wyższe |
Źródło: (M.Kłos, 2017, s 49)
Czynniki wpływające na wybór insourcingu/outsourcingu
Insourcing jest bardziej korzystny w sytuacjach gdy otoczenie jest stabilne, co związane jest z mniejszym ryzykiem inwestycyjnym. Z drugiej strony outsourcing staje się bardziej atrakcyjny gdy konkurencja na rynku dostawców rośnie, produkt wtedy nie jest postrzegany jako ważny z punktu widzenia strategicznego a niepewność otoczenia sprawia że inwestycje wewnętrzne posiadają wysokie ryzyko. Jak twierdzą Bozarth i Handfield, "wiele firm z branży nowoczesnej technologii powinno pozyskiwać od zewnętrznych dostawców więcej produktów i usług niż przedsiębiorstwa działające w bardziej stabilnych branżach" (C.Bozarth, R.B.Handfield,2007, s 386)
Czynniki organizacyjne charakteryzujące insourcing i outsourcing :
Czynniki Organizacyjne | Insourcing | Outsourcing |
---|---|---|
Struktura Organizacyjna | Rozwinięta | Uproszczona |
Liczba zatrudnionych pracowników | Wysoka | Niska |
Poziom obsługi i relacji z klientem | Wysoki | Niski |
Poziom integracji organizacji | Wysoki | Niski |
Specjalizacja | Niższa | Wyższa |
Elastyczność na wahania cykliczne | Niższa | Wyższa |
Czas dostaw | Długi | Krótki |
Wydajność wewnętrzna | Wyższa | Niższa |
Źródło: (K.Budzyńska, 2014, s 7)
Bibliografia
- Bozarth.C, Handfield R.B. (2007), Wprowadzenie do zarządzania operacjami i łańcuchem dostaw , Helion, Gliwice
- Budzyńska K. (2014) Outsourcing vs Insourcing. Analiza porównawcza wybranych aspektów organizacyjnych i ekonomicznych, Acta Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica" nr 2(300)
- Kosnik T, Wong-MingJi D, Hoover K. (2006) Outsourcing vs insourcing Vol. 35
- Kłos M. ( 2017), Outsourcing w polskich przedsiębiorstwach,Wydanie II, CeDeWu, Warszawa
- Moe N.B. (2013), From offshore outsourcing to insourcing and partnerships, New York
- Nowicka K. (2016), Outsourcing w zarządzaniu zasobami przedsiębiorstwa, Difin Warszawa
- Trocki M., (2001), Outsourcing. Metoda restrukturyzacji działalności gospodarczej, PWE, Warszawa.
Autor: Mariola Paś