Customer lifetime value
Customer lifetime value |
---|
Polecane artykuły |
Customer Lifetime Value - jest to metryka marketingowa, która ma na celu projektowanie wartości klienta w jego całej historii z daną firmą. Jest to obecna wartość prawdopodobnych przyszłych przepływów generowanych przez pojedynczego nabywcę. Może być różnie określana jako, np. wartość klienta na całe życie lub dożywotnia wartość (w skrócie CLV-customer lifetime value lub LTV- lifetime value).
CLV (Wartość cyklu życia klienta) określa wartość klienta w cyklu jego życia dla firmy. Ma ona na celu maksymalizację zysku poprzez analizę zachowań klientów oraz cykli biznesowych aby identyfikować i docierać do klientów o największej potencjalnej wartości netto w czasie. CLV jest zarówno koncepcją jak i pomiarem. Głownie polega na optymalizacji każdej interakcji oraz rozmowy w celu stworzenia zaangażowanej relacji z klientem, co prowadzi do utrzymania klienta, powtarzania przez niego transakcji, różnych promocji, itp.[1]
Zalety CLV
Dzięki CLV firmy dokładnie wiedzą ile każdy jego klient jest warty w kategoriach pieniężnych, co za tym idzie ile dokładnie dział marketingu powinien wydać, by zyskać każdego klienta. Koncepcja ta została przejęta z marketingu bezpośredniego, której kluczem do sukcesu jest postrzeganie długoterminowego zachowania klienta.
Normy tego sukcesu oparte są na :
- koszcie pozyskania nowego klienta
- korzyściach i kosztach utrzymania dotychczasowego klienta[2].
Poprawa jakości obsługi klienta przynosi korzyści dla biznesu poprzez zwiększenie udziału CLV, wartości portfela, a także operacji wewnętrznych. Firmy, które zainwestowały w lepsza relacje z klientem, zgłosiły większą zdolność do wewnętrznej współpracy, większą zdolność biznesową zmniejszone koszty operacyjne, a także lepszą wydajność personelu pierwszej linii (z ang. front-line personel)[3].
Zdecydowanie bardziej opłaca się posiadać stałych, długoterminowych oraz lojalnych, a także rentownych klientów niż mieć większą liczbę klientów. „Zasada marketingu 20:80 mówi, że 20% klientów stanowi 80% zysków firmy, a utrzymanie konsumenta jest o wiele tańsze, niż przyciąganie nowego”[4].
Z czasem lojalni klienci stają się znacznie bardziej wartościowi. Różnią się od innych klientów tym, że :
- kupują częściej, a także kupują więcej przedmiotów
- kupują produkty o wyższej cenie
- mają niższą wrażliwość na cenę
- posiadają niższe koszty serwisowe
- mają wyższe wskaźniki retencji[5].
Wada CLV
CLV jest bardzo cennym wskaźnikiem, natomiast niezwykle mały procent sklepów internetowych go oblicza, bo aż mniej niż 5 %. Głównym powodem jest to, że jest skomplikowany i czasem również ciężki do ustalenia, co powoduje znaczną niechęć[6].
Obliczanie CLV
Wartość życiowa klienta jest to wartość klienta w cyklu życia. Jest to kalkulacja wielorodzajowa, która zwykle rozciąga się od 3 do 7 lat w przyszłości. Aby obliczyć wartość CLV można wykorzystać następujące kroki:
- Obliczyć średnią sprzedaż (S) - dzieląc całkowitą kwotę ze sprzedaży przez liczbę transakcji sprzedaży za dany okres (zazwyczaj jest to jeden rok).
- Obliczyć liczbę razy ile przeciętny klient kupuje od firmy (T), poprzez podzielenie całkowitej liczby transakcji przez całkowitą liczbę klientów.
- Następnie sprawdzić jaką liczbę lat (Y) przeciętny klient kupuje od firmy.
- Sprawdzić liczbę osób (R), które są polecone przez przeciętnego klienta – zazwyczaj jest to od 3 do 12 osób.
- Obliczyć odsetek poleconych osób (C), które stały się klientami – zwykle jest to od 20% do 70%.
Po tych wszystkich krokach obliczamy CLV w następujący sposób:
CLV = S * T* Y (1 + R* C)[7].
Bibliografia
- Bassett L. (2018). What is Customer Lifetime Value?
- Everything you need to know about Customer Lifetime Value (CLV), "Demac Media"
- Ramakrishnan R. (2006). Customer Lifetime Value, "National Seminar on- "Changing Scenario of Consumerism" in the Department of Commerce, Bharathidasan University"
Przypisy
- ↑ Bassett L. (2018). What is Customer Lifetime Value?
- ↑ Ramakrishnan R. (2006). Customer Lifetime Value, str. 4
- ↑ Bassett L. (2018). What is Customer Lifetime Value?
- ↑ Ramakrishnan R. (2006). Customer Lifetime Value, str. 4
- ↑ Ramakrishnan R. (2006). Customer Lifetime Value, str. 4
- ↑ Everything you need to know about Customer Lifetime Value (CLV), str. 6
- ↑ Ramakrishnan R. (2006). Customer Lifetime Value, str. 5
Autor: Kinga Kolecka