Bracia Michelin
Bracia Michelin |
---|
Polecane artykuły |
Bracia Michelin zaczęli swoją karierę w 1894r. od produkcji rowerów, opon do dorożek i samochodów. Już po pięciu latach, przy udziale opon z firmy Michelin po raz pierwszy samochód osiągnął prędkość 100 km/h. Na początku XX w. bracia rozpoczęli działalność w lotnictwie.
Zaraz przed I wojną światową bracia Michelin wdrożyli w swoich zakładach metody naukowej organizacji pracy oparte na dziełach F. W. Taylora, co zaowocowało znacznym poprawieniem wyników. W związku z tą poprawą opublikowali liczne broszury np. Czy warto się zajmować metodą Taylora?, Co Taylor myśli o swojej metodzie, czy Dwa przykłady zastosowania metody Taylora w firmie Michelin. Zostały one rozesłane w ogromnym nakładzie do ministrów, posłów, przedsiębiorców, a nawet robotników. Zaskakujące jest, że jednak ta wiedza upowszechniła się dopiero po II Wojnie Światowej.
Każdy zatrudniony w Michelin musiał się zapoznać z licznymi notkami szefa firmy. Były to głównie wskazówki jak zachowywać się z poszczególnych sytuacjach.
Firma Michelin posiadała tzw. Dział Ulepszeń, który specjalizował się w badaniach organizatorskich. Pracownicy tego działu prowadzili szkolenia w zakresie analizy pracy, techniki chronometrażu, redukcji czasu wykonania poprzez eliminację czynności zbędnych itd. Kursy takie trwały kilka tygodni i kończyły się egzaminem praktycznym.
W Michelin wszyscy pracownicy mogli zgłaszać pomysły usprawniające. Każdy zgłoszony temat był powierzany jednemu pracownikowi, który sam organizował przebieg badań. Nad całym systemem czuwał powien starszy pan, bez dyplomu, jednak z dużym doświadczeniem i znajomością firmy.
W tzw. Metodzie pięciu liter zostały ustalone główne zasady prowadzenia powyższych badań:
- Dobrze postawić problem.
- Analizować wszystkie elementy i dokonane obserwacje zapisywać za pomocą liczb.
- Ponumerować wszystkie możliwe usprawnienia i sporządzić tablicę zawierającą zalety i wady każdego z nich.
- Wybrać najlepsze rozwiązanie.
- Dokonać oceny ulepszenia z punktu widzenia interesu ogólnego.
Dzięki ulepszeniom Michelin uzyskał znaczne oszczędności czasu oraz kosztów. Dało to możliwość konkurowania z firmami amerykańskimi i wypłacania pracownikom wyższych pensji.
Bibliografia
- Lottman H., The Michelin Men: Driving an Empire, I. B. Tauris, London 2003
- Martyniak Z., Prekursorzy nauki organizacji i zarządzania, PWE, Warszawa 1993
Autor: Krzysztof Król