Urząd marszałkowski

Z Encyklopedia Zarządzania
Wersja z dnia 06:50, 22 maj 2020 autorstwa 127.0.0.1 (dyskusja) (LinkTitles.)
Urząd marszałkowski
Polecane artykuły


Urząd Marszałkowski stanowi aparat pomocniczy zarządu województwa celem umożliwienia wykonywania jego ustawowych zadań. Zapewnia ponadto pełną obsługę (kadrową, prawną, techniczną, organizacyjną i ekspercką) komisji organów wykonawczych (zarządu województwa i marszałka województwa) oraz uchwałodawczych. Urząd działa w oparciu o przepisy ustawy o samorządzie województwa, a także na podstawie statutu województwa. Sprawy w Urzędzie załatwiane są zgodnie z przepisami kodeksu postępowania administracyjnego oraz innymi obowiązującymi przepisami prawa przy zachowaniu szczególnej troski o przestrzeganie konstytucyjnie zagwarantowanych obywatelom praw i wolności. Odpowiedzialność za terminowe, zgodne z prawem oraz zasadami współżycia społecznego załatwianie spraw ponoszą dyrektorzy departamentów, dyrektorzy delegatur i pracownicy, zgodnie z ustalonym zakresem obowiązków. (Harańczyk A., 2010)

Do zadań Urzędu należy zapewnienie warunków należytego wykonywania przez województwo zadań:

  • własnych wynikających z ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa w zakresie:
  • edukacji publicznej,
  • promocji i ochrony zdrowia,
  • kultury i ochrony jej dóbr,
  • pomocy społecznej,

  • polityki prorodzinnej,
  • modernizacji terenów wiejskich,
  • zagospodarowania przestrzennego,
  • ochrony środowiska,
  • gospodarki wodnej,
  • dróg publicznych i transportu,
  • kultury fizycznej i turystyki,
  • ochrony praw konsumenta,
  • obronności,
  • bezpieczeństwa publicznego,
  • przeciwdziałaniu bezrobociu i aktywizacji lokalnego rynku pracy,
  • zadań zleconych na mocy ustaw szczególnych,
  • zadań powierzonych na podstawie porozumień z organami administracji rządowej lub samorządowej.

Marszałek Województwa

Marszałek województwa pełni funkcje organizacyjne wobec zarządu województwa i urzędu marszałkowskiego – także w zakresie kierowania bieżącymi sprawami województwa. Ponadto reprezentuje województwo na zewnątrz. Marszałek może podejmować decyzje zamiast zarządu województwa w sprawach nadzwyczajnych, niecierpiących zwłoki. Jeżeli wiąże się to z bezpośrednimi zagrożeniami interesu publicznego, w sprawach zagrożenia bezpośrednio życia lub zdrowia, a także w innych sprawach, jeśli mogą one spowodować znaczne straty materialne. Jeżeli marszałek województwa podejmuje czynności w tym trybie, wymagane jest przedstawienie ich do zatwierdzenia przez zarząd na najbliższym posiedzeniu. Marszałek województwa jest podmiotem administracyjnym, który pełni rolę podwójną: przewodniczącego zarządu województwa oraz organu wykonawczego samorządu województwa. Organizuje on pracę zarządu. Nie jest to czynność jedynie materialno – techniczna, bowiem dzięki niej marszałek może mieć wpływ na sposób, tryb, zakres, oraz efektywność pracy zarządu oraz może wpływać na funkcje sejmiku województwa.(Nowacka E. 2006)

Wojewoda

Do zadań wojewody w zakresie polityki rynku pracy należy sprawowanie nadzoru nad realizacją zadań wykonywanych przez marszałka województwa lub starostę, wojewódzkie lub powiatowe urzędy pracy, oraz inne podmioty, zwane dalej "jednostkami kontrolowanymi", w szczególności w zakresie (Bukowski Z., Jędrzejewski T., Rączka P 2005):

  • Stosowania standardów usług rynku pracy,
  • Spełniania wymogów kwalifikacyjnych określonych dla dyrektorów i pracowników urzędów pracy,
  • Przestrzegania zasad i trybu wydatkowania środków Funduszu Pracy,
  • Prawidłowości zlecania realizacji zadań i usług rynku pracy,
  • Kontroli realizacji innych zadań, wynikających z ustawy, wykonywanych przez samorząd terytorialny lub inne podmioty.

Do zadań wojewody należy ponadto:

  • Organizowanie i finansowanie szkoleń pracowników urzędu wojewódzkiego oraz wojewódzkich i powiatowych urzędów pracy,
  • Wydawanie licencji pośrednikom pracy i doradcom zawodowym,
  • Wydawanie zezwoleń na pracę cudzoziemców,
  • Realizacja zadań organu wyższego stopnia w postępowaniu administracyjnym w sprawach dotyczących świadczeń z tytułu bezrobocia.
  • Ustalanie, po zasięgnięciu opinii marszałka województwa oraz wojewódzkiej rady zatrudnienia, kryteriów wydawania zezwoleń na pracę cudzoziemców; kryteria te nie mogą zawierać wymagań dyskryminujących kandydatów ze względu na płeć, wiek, niepełnosprawność, rasę, narodowość, orientację seksualną, przekonania polityczne i wyznanie religijne ani ze względu na przynależność związkową. Kryteria podlegają ogłoszeniu w wojewódzkim dzienniku urzędowym.

Bibligorafia

Autor: Justyna Płonka, Elżbieta Małysiak

Uwaga.png

Treść tego artykułu została oparta na aktach prawnych.

Zwróć uwagę, że niektóre akty prawne mogły ulec zmianie od czasu publikacji tego tekstu.