Amancio Ortega

Z Encyklopedia Zarządzania
Wersja z dnia 22:13, 18 gru 2023 autorstwa Zybex (dyskusja | edycje) (cleanup bibliografii i rotten links)

Amancio Ortega jest założycielem firmy odzieżowej Zara (S. O. Crofton, L. G. Dopico 2012, s. 45).Urodził się w 1936 roku w północno-zachodniej Hiszpanii, w miejscowości León (C.O'shea 2013, s. 16), (S. O. Crofton, L. G. Dopico 2012, s. 45). Jest to człowiek, który zawładnął handlem detalicznym na świecie, wzbudza ogromny podziw i respekt na świecie. Cieszy się również kolosalnym zaciekawieniem jako osoba (C.O'Shea 2013 s. 35). Magazyn "Forbes" umiejscawia jego osobę na czołowych pozycjach w rankingu najbogatszych ludzi na świecie i każdego roku jego ulokowanie jest na coraz wyższej pozycji. Niejednokrotnie był honorowany przez magazyny kapitałowe za najbogatszego tubylca w Hiszpanii (C.O'Shea 2013, s. 33-34)

TL;DR

Artykuł opisuje historię Amancio Ortegi, założyciela firmy odzieżowej Zara. Ortega został zainspirowany do rozpoczęcia swojego biznesu, gdy jako dziecko doświadczył sytuacji finansowej trudności. Rozpoczynając od pracy w sklepie z koszulami, Ortega rozwinął Zara, która stała się jedną z najbardziej rozwijających się marek odzieżowych na świecie. Zara wyróżnia się innowacyjnym podejściem do łańcucha dostaw oraz szybką odpowiedzią na potrzeby klientów. Marka oferuje przystępne ceny i dobrą jakość, co przyczyniło się do jej sukcesu na rynku.

Motywacja do działania

Pewna sytuacja z dzieciństwa odegrała tutaj sporą rolę:

Wchodząc do sklepu z mamą dwunastoletni Amancio usłyszał od sprzedawcy słowa, których do końca życia nigdy nie zapomni "Bardzo mi przykro, Josefa, ale nie mogę ci udzielić kolejnego kredytu". Te słowa wstrząsnęły młodym Ortegą. Człowiek biznesu opowiadał, ze był bardzo wrażliwym i delikatnym dzieckiem, chłopczykiem o wysokim poczuciu godności osobistej. Po tych słowach postanowił, że będzie dbał o swoją matkę najlepiej jak potrafi i że podobna sytuacja już nigdy więcej nie będzie miała miejsca. Przemyślał całą zaistniałą sytuację i doszedł do wniosku, że wesprze finansowo swoją rodzinę. Biznesmen rzucił szkołę, dał sobie spokój z nauką i zatrudnił się jako pomocnik sprzedawcy w sklepie z koszulami. Obecnie sklep znajduje się w miejscowości La Coruña (C. O'Shea 2013, s. 35). Ortega w tamtym momencie porzucił swoje dzieciństwo na rzecz wsparcia rodziny ze względów finansowych i zrobił pierwszy, najważniejszy krok w swoim miejscowym biznesie. Przyznał się również, iż nigdy wcześniej, nawet bujając w obłokach nie wyobrażał sobie, iż dalsze losy tak się potoczą po podjęciu tak niezwykle odpowiedzialnej decyzji. Dzięki niej przerodził się w niesamowicie ważną osobę niecodziennie spotykaną w historii, która z silną wolą realizowała swoje zadania zaczynając od najmniejszych, a kończąc na światowym biznesie (C. O'Shea 2013, s. 36). Amancio nigdy później nie żałował, że wybrał taka drogę życia. Nie zapomniał również o swoim skromnym pochodzeniu jak i o przykrym wydarzeniu z dzieciństwa, które go spotkało jako dwunastoletniego chłopca. Ta sytuacja wzbudziła w nim wyjątkowe emocje i dzięki niej multimilioner wyrósł na silnego i odważnie stąpającego mężczyznę po ziemi, radzącego sobie bez problemu z przeciwnościami losu napotkanymi na swojej drodze (C. O'Shea 2013, s. 35)

Początki wielkiego biznesu

Amancio w wieku siedemnastu lat odszedł ze swojej pierwszej pracy i zatrudnił się w dość sporym przedsiębiorstwie jako asystent sprzedawcy w miejscowości La Maja. Firma złożona była z różnych działów, w których jego brat Antonio i młodsza siostra Pepita również pracowali. Ortega dzięki swoim niezwykłym cechom dobrego biznesmena i postępom w pracy został desygnowany na stanowisko kierownika, natomiast jego posadę objęła Rosalía Mera Goyenechea, z która dwa lata później Amancio wziął z nią ślub. Niedługo później zrezygnował z pracy i zajął się na stałe produkcją ubrań. Mając w posiadaniu 2500 peset na koncie, w 1963 roku biznesmen otworzył GOA Confecciones. Towarzyszyła mu przy tym rodzina; jego żona, rodzeństwo i również handlowiec José Caňas, dobry przyjaciel rodziny. Na początku biznesu Amancio z José Caňasem szyli damskie pikowane szlafroki, które świetnie się sprzedawały. Kiedy inwestycja zwróciła się z dużym zyskiem, Amancio skupił się na sprzedawaniu wytwarzanej odzieży pośrednikom. już dziesięc lat później zatrudnił projektantów, przejął dystrybucję oraz zaopatrzenie (C. O'Shea 2013, s. 42-43).

Rozwój firmy

W La Corun˜a, północno-zachodniej Hiszpanii w 1975 roku Zara otworzyła swój pierwszy sklep. W latach 80 rozszerzyła swoją działalność na rynku, otwierając swoje sklepy w hiszpańskich miastach, w których populacja była większa niż 100.000 mieszkańców np. Ghemawat i Nueno. Otwarcie sklepu w Porto (w Portugalii) w 1988 roku rozpoczęło miedzynarodową ekspansję Zary (C. Lopez, Y. Fan 2009, s. 283). W latach 60 Amancio może pochwalić się roczną sprzedażą wynoszącą 30 milionów dolarów. w 2006 roku firma ta została okrzyknięta drugą co do wielkości firmą odzieżową (S. O. Crofton, L. G. Dopico 2012, s. 41).

Zara jest jedną z najlepiej rozwijających się marek odzieżowych na świecie. Liczba placówek tej marki wynosi 900 i zatrudnia około 14.000 pracowników. Co roku otwiera ponad 100 sklepów, szybko odpowiada na sugestie klientów (s. 128 zeszyt naukowy). Sukces firma Zara zawdzięcza jej podejściem do łańcucha dostaw (N. Kumar, S. Linguri 2006, s. 81). Jeśli chodzi o całe procesy logistyczne, system ten jest doprowadzony do perfekcji. Statystycznie ten sam klient w ciągu roku odwiedza sklep odzieżowy trzy razy, aczkolwiek do Zary klient wchodzi siedem razy, świadczy to o lojalności klientów do jakości marki. jest to oferta firmy dla przeciętnego klienta, ubrania kosztują zdecydowanie mniej niż podobne stroje znanych projektanów i domów mody. Zara dokładnie przygląda się potrzebom klienta i stara się w miarę swoich możliwości szybko dostarczyć nowy projekt, zamiast stwarzać popyt na nowe rzeczy w kolekcjach przez wybiegi i pokazy mody. Aby przekształcić dany pomysł w projekt, dalszą produkcję i dystrybucję wystarczy zaledwie kilkanaście dni. Zara jest dowodem na to, ze ubrania, które produkowane są w Europie mogą mieć przystępne ceny i dobrą jakość (N. Matysiak, B. Szyke 2010, s. 128).


Amancio Ortegaartykuły polecane
Robert OwenMenlo ParkJack WelchBerkshire HathawayThomas EdisonDolina krzemowaJachtingLondon Business SchoolZdarzyło się w firmie

Bibliografia

  • Crofton S. 0., Dopico L. G. (2012). ZARA-INDITEX AND THE GROWTH OF FAST FASHION, "Essays in Economic & Business History", vol. 25
  • Kumar N., Linguri S. (2006). Fashion sense, "Business Strategy Review", vol. 17
  • Lopez C., Fan Y. (2009). Internationalisation of the Spanish fashion brand Zara, "Journal of Fashion Marketing and Management", vol. 13
  • Matysiak N., Szyke B. (2010), Ekspansja marek odzieżowych na rynki zagraniczne w dobie globalizacji, Studia i prace kolegium zarządzania i finansów, nr 104
  • O'Shea C. (2013), Człowiek, który stworzył Zarę, Wydawnictwo Foksal, Warszawa


Autor: Kalina Świerat