Zespół negocjacyjny
Zespół negocjacyjny |
---|
Polecane artykuły |
Przygotowanie i prowadzenie negocjacji to efekt pracy grupy osób, w której każdy posiada określone zadania do wykonania. Osoby te tworzą zespół negocjacyjny i są do niego dobierane nie tylko ze względu na wiedzę, ale przede wszystkim z powodu określonych cech osobowości, umiejętności oraz specyfiki roli, jaką mają odgrywać w zespole.
Liczebność zespołu uzależniona jest od przedmiotu negocjacji, jednak za optymalny skład zespołu uznaje się 5 osób, które pełnią następujące role:
- Przewodniczący- osoba odpowiedzialna za przebieg i porządek spotkania negocjacyjnego, wyznacza kolejność osób zabierających głos, wyznacza przerwy;
- Protokolant- odpowiedzialny za sporządzanie notatek z przebiegu rozmów, przytaczanie ich fragmentów, redagowanie streszczeń,
- Słuchacz- wysłuchuje pozostałych negocjatorów i określa, które problemy pominięto,
- Krytyk- zajmuje się krytyczna oceną negocjatorów, jak i przebiegu spotkania,
- Kontroler- jego zadaniem jest ocena rezultatów spotkania i decyzja o ustępstwach.
Ponadto w spotkaniu negocjacyjnym mogą uczestniczyć inne osoby takie jak: inżynierowie i eksperci w danej dziedzinie, psycholog, prawnik, tłumacz itd.
Wszyscy członkowie zespołu powinni charakteryzować się następującymi cechami:
- umiejętnością pracy w zespole,
- opanowaniem,
- podporządkowaniem interesom ogółu,
- szacunkiem ze strony przeciwników,
- zaufaniem do członków zespołu,
- zdolnością szybkiego myślenia,
- swobodą nawiązywania kontaktów etc.
Przygotowując spotkanie negocjacyjne należy zastanowić się, która z osób posiada najodpowiedniejsze cechy na dane stanowisko. {{#ev:youtube|yxMBETE_sJE}}
Bibliografia
- "Negocjacje w biznesie. Kluczowe problemy" Urszula Kałążna- Drewińska, AE Wrocław 2006
- "Negocjacje w biznesie" Zbigniew Nęcki, Oficyna Wydawnicza Drukarnia Antykwa s.c., Kraków 2000
Autor: Renata Litewka