Generacja Y
Generacja Y |
---|
Polecane artykuły |
Genereacja Y- jest określenie generacji ludzi urodzonych w latach 1976-1982 oraz 1990-2001, czyli dorastających na przełomie wieków, w latach 90-tych i 2000-nych i zaczynających korzystać z takich nowinek technicznych jak komputery, GSM, czy Internet (D. Berreby 1999, s. 52-64). Pokolenie Y, inaczej zwane również pokoleniem Millenials, to grupa demograficzna będąca następcą pokolenia X. Termin pokolenie Y odnosi się do osób, które weszły w okres dorosłości z początkiem XXI w. Jest wiele wariancji odnośnie ram czasowych, w których można zamknąć termin pokolenia Y. Według Neil’a Howe oraz Williama Starussa, amerykańskich autorów książki pt: "Generations: The History of America's Future” z roku 1991, na zapoczątkowanie pokolenia przypadł rok 1982, zwieńczeniem jest natomiast rok 2004. Według innego źródła, jakim jest magazyn Newsweek, są to osoby urodzone w latach 1977-1994. Z kolei w artykułach zamieszczonych w dwóch popularnych amerykańskich magazynach "Times” oraz "the New York Times” mówi się, że są to lata 1980-2000, bądź 1976-1990[1]. Zarówno w Stanach Zjednoczonych, jak i w Polsce, owa grupa demograficzna stanowi około jedną trzecią ogółu ludności.
Ze względu na ich dużą liczbę, są oni głównym ogniwem i napędem współczesnej gospodarki. To właśnie oni według badań i statystyk, kupują i wydają najwięcej na otaczające ich dobra, dlatego też są oni bardzo ważną grupą docelową dla sprzedawców. Pokolenie Y zwraca również szczególną uwagę na działania i oferty przedsiębiorstw[2].
Cechy
Pokolenie to dorastało w świecie pełnym elektroniki i społecznie połączonym siecią. Są pokoleniem, które zyskało największą uwagę marketingową. Jako najbardziej zróżnicowana etnicznie generacja, Pokolenie Y jest tolerancyjne, otwarte i skłonne do zmian. W porównaniu do innych pokoleń, ich szczególnymi cechami są wysokie kompetencje, pewność siebie, przeświadczenie o swojej wyjątkowości oraz przedsiębiorczość. Pokolenie Y to także osoby bardzo elastyczne, potrafią szybko dostosować się do nowego otoczenia oraz przyswajają nowe technologie. Warto dodać, że pokolenie to cechuję się krytycznym stosunkiem do otaczającego go świata oraz rozsądkiem[3].
Generacja ta ma kilka pozytywnych charakterystycznych cech, takich jak (M. Males 1996, s. 29):
- Ludzie ci musieli stawiać czoła coraz to większym kosztom edukacji.
- Są bardziej ambitni i zdolni do zmiany pracy oraz miejsca zamieszkania.
- Są bardziej skłonni do rozwodów, a w ich rodzinach często pracuje oboje rodziców.
- Są bardziej świadomi swojej wartości na rynku pracy, maja ograniczoną lojalność wobec pracodawcy oraz nalegają na bardziej pobudzające warunki zatrudnienia. Bardzo cenią sobie równowagę pomiędzy życiem zawodowym, a życiem prywatnym. Stawiają oni przede wszystkim na rozwój, a nie na szybką karierę i pieniądze.
- Są bardziej otwarci na doświadczenia seksualne, wyrażanie uczuć, ale nieskłonni do angażowania się w związki.
- Ludzie ci masowo kupują nieruchomości, dokładnie wiedząc, czego chcą. Najbardziej liczy się la nich lokalizacja, sieć komunikacji miejskiej, bliskość sklepów, kin, restauracji. Lubią wielkie miasta i cenią sobie dobrze zagospodarowaną przestrzeń.
- Znaczna jej część posiada komputer (ponad 90%), ściąga muzykę z Internetu, posiada telefon komórkowy, przenośne urządzenia audio/video/MP3, posiada lub czyta bloga oraz wykorzystuje Internet jako podstawowe źródło informacji.
Pomimo sowich pozytywnych cech, generacja Y posiada również pewne wady[4]:
- Często przez swoistego rodzaju wychowanie, wraz z wkroczeniem w dorosłość, konfrontacja z rzeczywistością bywa dla nich trudna.
- Środowisko w którym dorastali wiązało się często z wynagradzaniem działań.
- Prowadzenie życia przy bliskich relacjach z rodzicami, spowodowało utrudnienie procesu samodzielnego podejmowania decyzji.
- Często posiadają nierealistyczne oczekiwania względem pracodawców
Bibliografia
- Berreby D. (1999). The Hunter-Gatherers of the Knowledge Economy: The Anthropology of Today's Cyberforagers, Booz & Company, New York.
- Deloitte, 2018 Deloitte Millennial Survey, 2018.
- Fazlagić J. (2008). Charakterystyka pokolenia Y, E-mentor, nr 3, s. 13.
- Males M. (1996). The Scapegoat Generation: America's War on Adolescents, Common Courage Press, New York.
- Stack L. (2018). Are You 21 to 37? You Might Be a Millennial, The New York Times.
Przypisy
- ↑ Stack L. (2018). Are You 21 to 37? You Might Be a Millennial, The New York Times.
- ↑ Deloitte, 2018 Deloitte Millennial Survey, 2018.
- ↑ Fazlagić J. (2008). Charakterystyka pokolenia Y, E-mentor, nr 3, s. 13.
- ↑ Fazlagić J. (2008). Charakterystyka pokolenia Y, E-mentor, nr 3, s. 13.
Autor: Anna Sobilo, Michał Polański