Rzetelność informacji: Różnice pomiędzy wersjami
m (Czyszczenie tekstu) |
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
||
Linia 57: | Linia 57: | ||
* Gajda W. (2015). ''Informacja w biznesie - aspekty naukowe'', Przegląd organizacji, nr 1 | * Gajda W. (2015). ''Informacja w biznesie - aspekty naukowe'', Przegląd organizacji, nr 1 | ||
* Kisielnicki J., Sroka H. (1999), ''Systemy informacyjne biznesu'', Agencja wydawnicza - Placet, Warszawa | * Kisielnicki J., Sroka H. (1999), ''Systemy informacyjne biznesu'', Agencja wydawnicza - Placet, Warszawa | ||
* Niedzielska E. (red.)(1998) | * Niedzielska E. (red.) (1998), ''Informatyka ekonomiczna'', Wydawnictwo AE im. Oskara Langego we Wrocławiu, Wrocław | ||
* Nowakowski M. (2015) | * Nowakowski M. (2015), ''[https://wneiz.pl/nauka_wneiz/studia_inf/36-2015/si-36-103.pdf Ocena wiarygodności informacji w serwisach internetowych]'', Studia Informatica, nr 36 | ||
* O'Brien J | * O'Brien J. (1990), ''Management Information Systems'', A Managerial End User Perspective, Irwin, Homewood Ill, Boston | ||
* Woźniak K. (2005), ''System informacji menedżerskiej jako instrument zarządzania strategicznego w firmie'', praca doktorska, Akademia Ekonomiczna w Krakowie, Kraków | * Woźniak K. (2005), ''System informacji menedżerskiej jako instrument zarządzania strategicznego w firmie'', praca doktorska, Akademia Ekonomiczna w Krakowie, Kraków | ||
</noautolinks> | </noautolinks> |
Wersja z 15:16, 7 lis 2023
Rzetelność informacji |
---|
Polecane artykuły |
Rzetelność informacji oznacza, że dana informacja jest prawdziwa oraz wszystkie jej elementy znajdują odzwierciedlenie w rzeczywistości, a źródła jej pochodzenia są wiarygodne. Dobrze również by wszystkie dane dotyczące informacji nie pochodziły z jednego źródła, ale by miały potwierdzenie w kilku niezależnych od siebie publikacjach, a także pochodziły od osoby posiadającej kwalifikacje i wiedzę pozwalającą na merytoryczne wypowiadanie się w danym temacie (M.Nowakowski 2015, s. 104)
Obecnie informacje można uznać za jeden z najbardziej wartościowych towarów. Dzięki Internetowi i stałemu rozwojowi nowoczesnych technologii dostęp do informacji stał się o wiele prostszy, a tworzenie samych treści możliwe dla każdego. Doprowadziło to również do tego, że samo zarządzanie informacją stało się łatwiejsze i szybsze. Niestety wraz z tymi zmianami nastąpiło pogorszenie się jakości informacji, a także ich przesyt i trudność weryfikacji ich prawdziwości. Globalna sieć Internetowa jest nie tylko narzędziem dającym możliwości do pozyskania niezliczonych ilości danych, ale także ich wymiany, z drugiej strony jednak pojawia się istotne zagrożenie, że pozyskane informacje mogą być nie prawdziwe lub, że zostały pozyskane z nierzetelnych źródeł przez co utrudnione będzie zweryfikowanie ich prawdziwości (J. Błażyńska 2016, s. 42)
Rzetelność wynika z dokładności i metody rejestrowania rzeczywistych zdarzeń (prawidłowość metodologiczna).
Poziom rzetelności zależy głównie od czułości narzędzi rejestracyjnych i procesu przetwarzania informacji, stopnia obiektywizmu oraz od błędów metodycznych. Informacja rzetelna to informacja wiernie odwzorowująca rzeczywistość: operacje gospodarcze i przebiegi procesów.
TL;DR
Artykuł dotyczy rzetelności informacji w dobie internetu i nowoczesnych technologii. Podkreśla się, że informacje powinny być prawdziwe, oparte na rzeczywistości i pochodzić z wiarygodnych źródeł. W artykule przedstawiono kryteria oceny rzetelności informacji, takie jak aktualność, autorytet, dokładność, dostępność, kompletność, poprawność, relewantność i rzetelność przekazu. Omówiono również metody oceny jakości informacji, takie jak metoda ekspertowa, metoda techniczna i metoda statystyczna.
Kryteria oceny rzetelności informacji
Odpowiednia jakość informacji, jej rzetelność jest kluczowa dla jej przydatności, a ostatecznie przekłada się na podejmowanie decyzji. Poddając rzetelność informacji ocenie należy wziąć pod uwagę kryteria takie jak:
- Aktualność - sprawdzenie czy znalezione informacje posiadają datę publikacji, oraz czy same treści są aktualne i publikowane w sposób systematyczny.
- Autorytet - sprawdzenie czy treści podpisane są nazwiskiem autora, a także czy ten autor jest osobą, która posiada odpowiednie wykształcenie lub doświadczenie poświadczające jego wiedzę w danym temacie.
- Dokładność - sprawdzenie czy treść informacji pokrywa się z poziomem wiedzy autora, a także czy opisuje temat w sposób dokładny i szczegółowy.
- Dostępność - sprawdzenie czy znaleziona informacja jest udostępniona w taki sposób by mogła być wykorzystana w momencie gdy jest na to zapotrzebowanie.
- Kompletność - sprawdzenie czy znalezione dokumenty zawierają liczbę danych pozwalającą na stworzenie konkretnej wiedzy w oparciu o nie.
- Poprawność - zweryfikowanie czy informacje zredagowane są poprawnie gramatycznie, czy nie występują błędy ortograficzne, stylistyczne lub edycyjne.
- Relewantność - określenie czy pozyskane treści mają faktyczne znaczenie dla odbiorców.
- Rzetelność przekazu - sprawdzenie czy znalezione informacje zawierają elementy potwierdzające ich autentyczność i prawdziwość.
- (M. Nowakowski 2015, s. 107)
Metody oceny jakości informacji
W celu sprawdzenia jakości znalezionych informacji stosuje się różne metody ich oceny. Dzięki temu można zbadać ich prawdziwość.
- Metoda ekspertowa (metoda analityczna).
Metoda ta oparta jest o analizę dokonaną przez grupę specjalistów z danej dziedziny. W metodzie tej wykorzystywane są opinie profesjonalistów oraz ekspertów zaangażowanych w proces rozwiązywania postawionego problemu. Jest to najbardziej efektywna metoda w ocenie rzetelności i jakości informacji.
- Metoda techniczna (metody automatyczne).
Metoda techniczna polega na użyciu automatycznych narzędzi, które w oparciu o zautomatyzowane procedury dokonują oceny informacji pod wieloma względami i na tej podstawie generują końcowe wyniki. Przykładami tej metody są: walidator HTML, Web Page Analyzer, a także usługa WHOIS.
- Metoda statystyczna (metody automatyczne).
Metody statystyczne natomiast polegają na budowaniu wniosków na podstawie automatycznej analizy aspektów takich jak: liczby wszystkich dostępnych danych, liczby użytych odwołań, frekwencji odwiedzin na stronie, liczby wyrazów kluczowych, a także innych cech statystycznych. Przykładami tej metody są: narzędzie Google Analytics, wskaźnik Google PageRank lub wskaźnik Alexa Rank.
- (M. Nowakowski 2015, s. 109-112)
Bibliografia
- Błażyńska J. (2016). Jakość informacji o sytuacji finansowej jednostek gospodarczych, "Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach", nr 248
- Flakiewicz W. (1990), Informacyjne systemy zarządzania, Podstawy budowy i funkcjonowania, PWE, Warszawa
- Gajda W. (2015). Informacja w biznesie - aspekty naukowe, Przegląd organizacji, nr 1
- Kisielnicki J., Sroka H. (1999), Systemy informacyjne biznesu, Agencja wydawnicza - Placet, Warszawa
- Niedzielska E. (red.) (1998), Informatyka ekonomiczna, Wydawnictwo AE im. Oskara Langego we Wrocławiu, Wrocław
- Nowakowski M. (2015), Ocena wiarygodności informacji w serwisach internetowych, Studia Informatica, nr 36
- O'Brien J. (1990), Management Information Systems, A Managerial End User Perspective, Irwin, Homewood Ill, Boston
- Woźniak K. (2005), System informacji menedżerskiej jako instrument zarządzania strategicznego w firmie, praca doktorska, Akademia Ekonomiczna w Krakowie, Kraków
Autor: Julia Krzysztofek, Krzysztof Woźniak