Regulamin wynagradzania: Różnice pomiędzy wersjami
m (Dodanie MetaData Description) |
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
||
Linia 14: | Linia 14: | ||
}} | }} | ||
'''[[Regulamin]] wynagradzania''' - jest to akt ustalający warunki wynagradzania pracownika za jego pracę oraz zasady przyznawania świadczeń dodatkowych, mających związek z wykonywaną pracą. Ustalanie świadczeń dodatkowych jest jednak nieobowiązkowe dla pracodawcy. (U. Jackowiak 2012, s. 91) | |||
Regulamin wynagradzania wchodzi w życie po upływie dwóch tygodni od przekazania treści regulaminu pracownikom zakładu. Regulamin wynagradzania nie może jednak zawierać przepisów mniej korzystnych, niż określa to [[Kodeks]] Pracy. W innym wypadku regulamin może zostać unieważniony. Ustalenia te mogą natomiast być bardziej korzystne dla pracownika. (E. Maniewska 2013, s. 39). | |||
Regulamin wynagradzania wchodzi w życie po upływie dwóch tygodni od przekazania treści regulaminu pracownikom zakładu. Regulamin wynagradzania nie może jednak zawierać przepisów mniej korzystnych, niż określa to [[Kodeks]] Pracy. W innym wypadku regulamin może zostać unieważniony. Ustalenia te mogą natomiast być bardziej korzystne dla pracownika. (E. Maniewska 2013, s. 39). | |||
==TL;DR== | ==TL;DR== | ||
Linia 36: | Linia 34: | ||
Art. 239 Kodeksu Pracy określa, kto zostaje zwolniony z obowiązywania zasad zawartych w regulaminie wynagradzania. Dotyczy to zatem: | Art. 239 Kodeksu Pracy określa, kto zostaje zwolniony z obowiązywania zasad zawartych w regulaminie wynagradzania. Dotyczy to zatem: | ||
* członków korpusu służby cywilnej, | * członków korpusu służby cywilnej, | ||
* pracowników urzędów państwowych, | * pracowników urzędów państwowych, | ||
* pracowników samorządowych zatrudnionych na podstawie wyboru, mianowania i powołania w urzędach marszałkowskich, starostwach powiatowych, urzędach gminy, biurach związków jednostek samorządu terytorialnego, biurach jednostek administracyjnych jednostek samorządu terytorialnego, | * pracowników samorządowych zatrudnionych na podstawie wyboru, mianowania i powołania w urzędach marszałkowskich, starostwach powiatowych, urzędach gminy, biurach związków jednostek samorządu terytorialnego, biurach jednostek administracyjnych jednostek samorządu terytorialnego, | ||
sędziów i prokuratorów, | sędziów i prokuratorów, | ||
Linia 45: | Linia 43: | ||
Zgodnie z ustaleniami zawartymi w Kodeksie Pracy, regulamin wynagradzania określa warunki wypłacania: | Zgodnie z ustaleniami zawartymi w Kodeksie Pracy, regulamin wynagradzania określa warunki wypłacania: | ||
* wynagrodzenia zasadniczego pracownika, | * wynagrodzenia zasadniczego pracownika, | ||
* dodatkowych świadczeń z tytułu pracy (dodatki za [[nadgodziny]], za pracę w trybie nocnym, bądź weekendowym, czy dodatek wyrównawczy), | * dodatkowych świadczeń z tytułu pracy (dodatki za [[nadgodziny]], za pracę w trybie nocnym, bądź weekendowym, czy dodatek wyrównawczy), | ||
* wynagrodzenia za okres niezdolności do pracy, | * wynagrodzenia za okres niezdolności do pracy, | ||
* zwrotu kosztów podróży służbowych, | * zwrotu kosztów podróży służbowych, | ||
* nagród jubileuszowych oraz diet, | * nagród jubileuszowych oraz diet, | ||
* odpraw (emerytalnej, rentowej lub pośmiertnej) | * odpraw (emerytalnej, rentowej lub pośmiertnej) | ||
* dodatków związanych ze stażem pracy. (J. Marciniak 2013, s. 120-122) | * dodatków związanych ze stażem pracy. (J. Marciniak 2013, s. 120-122) | ||
Linia 58: | Linia 56: | ||
* zaliczki na [[podatek]] dochodowy, | * zaliczki na [[podatek]] dochodowy, | ||
* kwoty na zaspokojenie świadczeń alimentacyjnych, | * kwoty na zaspokojenie świadczeń alimentacyjnych, | ||
* sumy na pokrycie innych [[należności]], niż [[alimenty]], zgodnie z tytułem wykonawczym, | * sumy na pokrycie innych [[należności]], niż [[alimenty]], zgodnie z tytułem wykonawczym, | ||
* zaliczki pieniężne wydane pracownikowi, | * zaliczki pieniężne wydane pracownikowi, | ||
* raty pożyczki, | * raty pożyczki, | ||
Linia 64: | Linia 62: | ||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
* Dębski D. (2006). '' | <noautolinks> | ||
* Jackowiak U. (2012). '' | * Dębski D. (2006). ''Ekonomika przedsiębiorstw. Część 1.'', wyd. WSiP, Warszawa, s. 354 | ||
* | * Jackowiak U. (2012). ''Prawo pracy. Podręcznik dla studentów prawa.'', wyd. Wolters Kluwer, Warszawa, s. 91-93 | ||
* | * Maniewska E. (2013). ''Obowiązki informacyjne pracodawcy wobec pracownika w umownym stosunku pracy.'', wyd. Wolters Kluwer, Warszawa, s. 39-40 | ||
* Szewczyk H. (2012). ''Stosunki pracy w samorządzie terytorialnym.'', wyd. Wolters Kluwer, Warszawa, s. 47-49 | * Marciniak J. (2013). ''Meritum HR.'', wyd. Wolters Kluwer, Warszawa, s. 119-122 | ||
* [ | * Szewczyk H. (2012). ''Stosunki pracy w samorządzie terytorialnym.'', wyd. Wolters Kluwer, Warszawa, s. 47-49 | ||
* ''Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy.'' [https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=wdu19740240141 Dz.U. 1974 nr 24 poz. 141] | |||
</noautolinks> | |||
{{a|Barbara Mordarska, Marta Noworyta}} | {{a|Barbara Mordarska, Marta Noworyta}} |
Wersja z 08:40, 28 paź 2023
Regulamin wynagradzania |
---|
Polecane artykuły |
Regulamin wynagradzania - jest to akt ustalający warunki wynagradzania pracownika za jego pracę oraz zasady przyznawania świadczeń dodatkowych, mających związek z wykonywaną pracą. Ustalanie świadczeń dodatkowych jest jednak nieobowiązkowe dla pracodawcy. (U. Jackowiak 2012, s. 91)
Regulamin wynagradzania wchodzi w życie po upływie dwóch tygodni od przekazania treści regulaminu pracownikom zakładu. Regulamin wynagradzania nie może jednak zawierać przepisów mniej korzystnych, niż określa to Kodeks Pracy. W innym wypadku regulamin może zostać unieważniony. Ustalenia te mogą natomiast być bardziej korzystne dla pracownika. (E. Maniewska 2013, s. 39).
TL;DR
Regulamin wynagradzania określa warunki wynagradzania pracowników i przyznawania świadczeń dodatkowych. Pracodawca może ustalić warunki wynagradzania w regulaminie, jeśli zatrudnia co najmniej 50 pracowników. Regulamin nie obowiązuje członków służby cywilnej, pracowników urzędów państwowych, sędziów i prokuratorów, oraz zatrudnionych w państwowych jednostkach sfery budżetowej. Regulamin określa m.in. wynagrodzenie zasadnicze, dodatkowe świadczenia, zwroty kosztów podróży, nagrody jubileuszowe, odprawy i dodatki za staż pracy. Potrącenia z wynagrodzenia mogą obejmować zaliczki na ubezpieczenia, podatek dochodowy, alimenty, kary pieniężne i inne należności.
Kogo dotyczy regulamin wynagradzania?
Zgodnie z rozdziałem 3, art. 77 Kodeksu Pracy:
"§ 3. Regulamin wynagradzania obowiązuje do czasu objęcia pracowników zakładowym układem zbiorowym pracy lub ponad zakładowym układem zbiorowym pracy ustalającym warunki wynagradzania za pracę oraz przyznawania innych świadczeń związanych z pracą w zakresie i w sposób umożliwiający określanie, na jego podstawie, indywidualnych warunków umów o pracę.
Pracodawca ustala zatem warunki wynagradzania w regulaminie wynagradzania w następujących przypadkach:
"§ 1. Pracodawca zatrudniający co najmniej 50 pracowników, nieobjętych zakładowym układem zbiorowym pracy ani ponad zakładowym układem zbiorowym pracy odpowiadającym wymaganiom określonym w § 3, ustala warunki wynagradzania za pracę w regulaminie wynagradzania. § 1.1. Pracodawca zatrudniający mniej niż 50 pracowników, nieobjętych zakładowym układem zbiorowym pracy ani ponad zakładowym układem zbiorowym pracy odpowiadającym wymaganiom określonym w § 3, może ustalić warunki wynagradzania za pracę w regulaminie wynagradzania. § 1.2. Pracodawca zatrudniający co najmniej 20 i mniej niż 50 pracowników, nieobjętych zakładowym układem zbiorowym pracy ani ponad zakładowym układem zbiorowym pracy odpowiadającym wymaganiom określonym w § 3, ustala warunki wynagradzania za pracę w regulaminie wynagradzania, jeżeli zakładowa organizacja związkowa wystąpi z wnioskiem o jego ustalenie."
Kogo nie obejmuje regulamin wynagradzania?
Art. 239 Kodeksu Pracy określa, kto zostaje zwolniony z obowiązywania zasad zawartych w regulaminie wynagradzania. Dotyczy to zatem:
- członków korpusu służby cywilnej,
- pracowników urzędów państwowych,
- pracowników samorządowych zatrudnionych na podstawie wyboru, mianowania i powołania w urzędach marszałkowskich, starostwach powiatowych, urzędach gminy, biurach związków jednostek samorządu terytorialnego, biurach jednostek administracyjnych jednostek samorządu terytorialnego,
sędziów i prokuratorów,
- zatrudnionych w państwowych jednostkach sfery budżetowej.
Regulamin wynagradzania jest to zatem akt jednostronny ustalany przez pracodawcę, ewentualnie w uzgodnieniu z organizacją związkową, pod warunkiem, że funkcjonuje on w przedsiębiorstwie. (U. Jackowiak 2012, s. 92)
Co zawiera regulamin wynagradzania?
Zgodnie z ustaleniami zawartymi w Kodeksie Pracy, regulamin wynagradzania określa warunki wypłacania:
- wynagrodzenia zasadniczego pracownika,
- dodatkowych świadczeń z tytułu pracy (dodatki za nadgodziny, za pracę w trybie nocnym, bądź weekendowym, czy dodatek wyrównawczy),
- wynagrodzenia za okres niezdolności do pracy,
- zwrotu kosztów podróży służbowych,
- nagród jubileuszowych oraz diet,
- odpraw (emerytalnej, rentowej lub pośmiertnej)
- dodatków związanych ze stażem pracy. (J. Marciniak 2013, s. 120-122)
Pozostałe informacje dotyczące wynagrodzeń, takie jak czas, czy miejsce ich wypłaty są zawarte w regulaminie pracy, nie zaś w regulaminie wynagradzania. (U. Jackowiak 2012, s. 92)
Potrącenia z wynagrodzenia
Oprócz składników wynagrodzeń, które pracodawcy mają obowiązek wypłacać pracownikom istnieją również determinanty wpływające na obniżenie wartości wynagrodzenia. Zgodnie z Kodeksem Pracy są to:
- zaliczki na ubezpieczenia społeczne oraz zdrowotne,
- zaliczki na podatek dochodowy,
- kwoty na zaspokojenie świadczeń alimentacyjnych,
- sumy na pokrycie innych należności, niż alimenty, zgodnie z tytułem wykonawczym,
- zaliczki pieniężne wydane pracownikowi,
- raty pożyczki,
- kary pieniężne za nieprzestrzeganie przez pracownika ustalonej organizacji i porządku w procesie pracy, przepisów BHP, a także obecności w pracy. (J. Marciniak 2013, s. 122)
Bibliografia
- Dębski D. (2006). Ekonomika przedsiębiorstw. Część 1., wyd. WSiP, Warszawa, s. 354
- Jackowiak U. (2012). Prawo pracy. Podręcznik dla studentów prawa., wyd. Wolters Kluwer, Warszawa, s. 91-93
- Maniewska E. (2013). Obowiązki informacyjne pracodawcy wobec pracownika w umownym stosunku pracy., wyd. Wolters Kluwer, Warszawa, s. 39-40
- Marciniak J. (2013). Meritum HR., wyd. Wolters Kluwer, Warszawa, s. 119-122
- Szewczyk H. (2012). Stosunki pracy w samorządzie terytorialnym., wyd. Wolters Kluwer, Warszawa, s. 47-49
- Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy. Dz.U. 1974 nr 24 poz. 141
Autor: Barbara Mordarska, Marta Noworyta