Wyodrębnianie wiedzy ukrytej: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
(LinkTitles.)
m (Dodanie MetaData Description)
Linia 30: Linia 30:
[[Kategoria:Zarządzanie wiedzą]]
[[Kategoria:Zarządzanie wiedzą]]
<!--[[en:Tacit Knowledge Discovery]]-->
<!--[[en:Tacit Knowledge Discovery]]-->
{{#metamaster:description|Wyodrębnianie wiedzy ukrytej - Poznaj metody zdobywania, gromadzenia i dzielenia się wiedzą, a także rolę systemów informatycznych w tym procesie.}}

Wersja z 07:21, 14 paź 2023

Wyodrębnianie wiedzy ukrytej
Polecane artykuły


Podstawowym problemem zarządzania wiedzą w zakresie zdobywania ukrytej (tacit knowledge) jest jej charakter i sposób przekazywania. Wiedza ukryta najczęściej jest przekazywana w trakcie wspólnej pracy, warsztatów, poprzez konwersację, opowiadanie, wspólne doświadczenia. Jest to wiedza przyswajana podświadomie i równie podświadomie wykorzystywana, trudno ją wyartykułować a tym trudniej zapisać w postaci elektronicznych zapisów.

Rolą systemów informatycznych jest, w przypadku wiedzy ukrytej, umożliwienie elastycznych i bezpośrednich kontaktów pracowników ze specjalistami z danej dziedziny, znającymi sposoby rozwiązania problemów lub których wiedza i doświadczenie w danej dziedzinie powoduje, że mogą oni pomóc rozwiązać powstały problem.

Zdobywanie wiedzy ukrytej związane jest ściśle z problematyką identyfikacji wiedzy, gromadzenia, tworzenia wiedzy, a także dzielenia się wiedzą.

Efekty zastosowań

Wiedza ukryta bardzo często jest kluczowym czynnikiem determinującym sukces organizacji. "Ukryte" umiejętności poszczególnych pracowników w zakresie realizacji funkcji informacyjnych powinny być identyfikowane i wykorzystywane.

Bibliografia

Autor: Krzysztof Woźniak