Stoisko targowe: Różnice pomiędzy wersjami
m (Dodanie TL;DR) |
m (Dodanie MetaData Description) |
||
Linia 45: | Linia 45: | ||
[[Kategoria:Marketing]] | [[Kategoria:Marketing]] | ||
{{a|Wiktor Mróz}} | {{a|Wiktor Mróz}} | ||
{{#metamaster:description|Stoiska targowe - przestrzeń dla wystawcy na targach, do prezentacji produktów i usług. Rezerwacja miejsca i umowa z organizatorem konieczne. Możliwość promocji, nawiązania współpracy. Różne wielkości, formy i tematy stoisk.}} |
Wersja z 10:29, 13 paź 2023
Stoisko targowe |
---|
Polecane artykuły |
Stoisko targowe - jest to zaaranżowana przestrzeń wydzielona na podstawie umowy z organizatorem, dla konkretnego wystawcy w hali targowej lub w innym miejscu gdzie odbywają się targi. Stoiska targowe są również nazywane stoiskami handlowymi lub stoiskami wystawowymi. Firmy decydują się na wystawienie się na targach by zaprezentować się klientom lub innym firmą które mogłyby z nimi nawiązać współprace poprzez zaprezentowanie na żywo swoich nowych produktów lub wyników swoich badań. Jego sukces zależy głównie od dekoracji oraz usytuowania względem innych stanowisk oraz od typu stanowiska[1]. Stoiska mogą mieć różne wielkości a nawet być wielopiętrowe. Głównym celem stoiska jest działalność reklamowa poprzez bezpośrednie prezentowanie produktów i usług kontrahentom. Stoiska mogą mieć formy namiotów lub też bardziej złożonych i bogato ozdobionych konstrukcji. Firma chcąc wystawić się ze swoim stoiskiem na danych targach musi najpierw zarezerwować miejsce, zapłacić oraz zawrzeć umowę z organizatorem na bazie cywilnoprawnej. Stoiska handlowe mogą dotyczyć nowych produktów, usług, prezentacji szkoły na targach edukacyjnych lub mogą też być miejscem spotkań gospodarczych, kulturalnych służących wymianie doświadczeń myśli a także będące okazją bezpośredniego spotkania z lubianym autorem książki[2].
TL;DR
Stoiska targowe są przestrzenią wydzieloną dla wystawców na targach, służą do prezentacji produktów i nawiązywania współpracy. Stoiska mogą mieć różne rozmiary i konfiguracje. Rzędowe stoiska są najpopularniejsze, narożne i czołowe mają lepsze warunki dostępu, a wyspowe są największe i otoczone komunikacją. Każda konfiguracja ma swoje zalety i ceny. Aranżacja stoisk zależy od rodzaju oferty, charakteru imprezy i grupy docelowej. Ważne są również oświetlenie i inne efekty wizualne.
Rodzaje stoisk
Stoiska możemy podzielić ze względu na ich konfigurację przestrzenną, posiadane zaplecze techniczne oraz oczekiwany efekt oddziaływania ekspozycji. Wyróżniamy[3]:
- Rzędowe - nazywane także szeregowym, to najczęściej spotykany rodzaj zabudowy stoiska. Cechuje go dostęp z jednej strony przez co przy natężonym ruchu odwiedzających może powodować odczucie tłoku a w rezultacie rezygnacje części zainteresowanych zapoznaniem się z ofertą wystawcy. Zaletą tego typu zabudowy, z uwagi na jej powszechność, występuje łatwość jej rezerwacji oraz często korzystniejsze oferty cenowe za wynajem.
- Narożne - cechuje się dużo lepszymi warunkami dostępowymi dla zwiedzających z uwagi na dostęp od strony dwóch sąsiadującymi ze sobą krawędzi. Pozostałe dwie krawędzie dają jednocześnie wystawcy dobry podkład do ekspozycji swojej oferty. Z uwagi na ograniczoną ilość tego typu zabudowy w obszarach hal wystawienniczych, ich rezerwacja może być utrudniona a koszt wynajęcia wyższy. Przez wielu, ekspozycja narożna, uznawana jest za najbardziej optymalną formę prezentacji i komunikacji z zainteresowanymi. W przypadku gdy wszystkie ściany stoiska są otwarte zwiedzający może czuć się niepewnie a osoby przedstawiające ofertę mogą być rozproszeni faktem że za ich plecami również stoją ludzie. Dlatego stoisko narożne jest optymalną opcją ponieważ zapewnia wystarczające odgrodzenie od otoczenia[4].
- Czołowe - charakteryzuje się dostępem od strony trzech krawędzi, tworząc przestrzeń która sprzyja efektywnej prezentacji oferty wystawcy. Tego typu stoiska występują jeszcze rzadziej niż stoiska narożne i z reguły generują wyższe koszty z uwagi na większą powierzchnię (to połączone dwa stanowiska narożne). Zabudowa taka może także generować pewne problemy z umiejscowieniem zaplecza technicznego oraz zawęża możliwe sposoby prezentacji informacji czy usytuowania regałów.
- Wyspowe - jest najbardziej odsłoniętą formą stoiska i z reguły o największej powierzchni. Stoisko wyspowe jest otoczone od każdej strony ciągami komunikacyjnymi, co stwarza najlepsze warunki dostępu dla zwiedzających i prezentacji dla wystawcy. W ramach tego typu ekspozycji możemy wyróżnić dodatkowo trzy typy zabudowy wyspowej[5]:
- Kompozycja otwarta - bez szczególnych ograniczeń dostępu w postaci ścianek.
- Kompozycja częściowo otwarta - występuje kilka płaszczyzn ograniczających możliwości przemieszczania się zwiedzających dzięki czemu wystawca może określić ścieżkę zwiedzania.
- Kompozycja zamknięta - jest całkowicie zabudowana przez co żeby porozmawiać z personelem lub zobaczyć eksponowane produkty zwiedzający musi wejść do środka.
Szczególnym typem konfiguracji jest stoisko przejściowe które jest wynikiem połączenia ze sobą ustawionych naprzeciw siebie stoisk szeregowych zabudową sufitową[6].
Każda konfiguracja ma swoje wady i zalety oraz różne ceny. Zainteresowany rejestracją miejsca powinien wcześniej sporządzić plan stoiska by wiedzieć czego potrzebuje. Jeżeli wystawca już wcześniej był na tych targach, nie powinien zmieniać miejsca stoiska, chyba że uniemożliwiało ono odnalezienie go przez potencjalnych klientów. Bardzo często zdarza się że zadowoleni wystawcy od razu po zakończeniu targów rezerwują miejsce na następny rok[7].
Sposoby aranżacji stoisk targowych mogą być uzależnione od wielu czynników takich jak rodzaj oferty, charakter imprezy wystawienniczej, czy jest to impreza lokalna czy też międzynarodowa. Istotnym czynnikiem jest grupa docelowa klientów ale także rodzaj obiektu i powierzchnia wystawiennicza, determinująca sposób zabudowy oraz dostępność mediów. Bardzo ważnym elementem dla odbioru ekspozycji jest sposób jego świetlenia oraz aranżacji innych efektów wizualnych[8].
Przypisy
- ↑ Gębarowski M. (2010) Współczesne targi.: Skuteczne narzędzie komunikacji marketingowej s. 89/90
- ↑ Fazlagić J (2011) Marketing szkoły Wolters Kluwer s. 177
- ↑ Gębarowski M. (2010) Współczesne targi.: Skuteczne narzędzie komunikacji marketingowej s. 102
- ↑ Lundén B, Svensson U, Tłumaczenie Pawłowska B (2014) Marketing: dla małych i średnich przedsiębiorstw wydanie 5 BL Info Polska s. 104
- ↑ Gębarowski M. (2010) Współczesne targi.: Skuteczne narzędzie komunikacji marketingowej s. 104
- ↑ Gębarowski M. (2010) Współczesne targi.: Skuteczne narzędzie komunikacji marketingowej s. 105
- ↑ Gębarowski M. (2010) Współczesne targi.: Skuteczne narzędzie komunikacji marketingowej s. 82
- ↑ Andrzejczak D, Mikina A, Rzeźnik B, Wejgner M D, (2010) Podstawy działalności handlowej WSiP s. 162-165
Bibliografia
- Andrzejczak D, Mikina A, Rzeźnik B, Wejgner M D, (2010) Podstawy działalności handlowej WSiP s. 164
- Fazlagić J, (2011) Marketing szkoły Wolters Kluwer s. 177
- Gębarowski M, (2010) Współczesne targi.: Skuteczne narzędzie komunikacji marketingowej Regan Press, Gdańsk s. 102
- Lundén B, Svensson U, Tłumaczenie Pawłowska B (2014) Marketing: dla małych i średnich przedsiębiorstw wydanie 5 BL Info Polska s. 103
Autor: Wiktor Mróz