Sektorowa analiza strategiczna: Różnice pomiędzy wersjami
Z Encyklopedia Zarządzania
(LinkTitles.) |
m (Dodanie MetaData Description) |
||
Linia 45: | Linia 45: | ||
[[Kategoria:Metody zarządzania strategicznego]] | [[Kategoria:Metody zarządzania strategicznego]] | ||
[[en:Strategic analysis of industry]] | [[en:Strategic analysis of industry]] | ||
{{#metamaster:description|Sektorowa analiza strategiczna - badanie konkurencji i ocena atrakcyjności sektora dla firm. Dowiedz się o kluczowych czynnikach sukcesu i strategiach.}} |
Wersja z 10:08, 13 paź 2023
Sektorowa analiza strategiczna |
---|
Polecane artykuły |
Analiza sektorowa zajmuje się badaniem otoczenia konkurencyjnego przedsiębiorstwa oraz oceną atrakcyjności sektora, w którym firma działa lub do którego zamierza wejść.
Zakres analizy sektorowej
Analiza sektorowa ma udzielić odpowiedzi na następujące kwestie:
- jaka jest atrakcyjność badanego sektora dla przedsiębiorstwa lub potencjalnego inwestora, jakie szanse i zagrożenia dla rozwoju przedsiębiorstwa stwarza funkcjonowanie w określonym sektorze,
- które sektory dla funkcjonujących w nim przedsiębiorstw dają lepsze, a które gorsze możliwości rozwoju, łączenie jakich sektorów daje efekt synergiczny, jak kształtować przyszły portfel działalności przedsiębiorstwa, aby zmniejszać ryzyko i zwiększać efekty strategii,
- jakie nowe atrakcyjne sektory mogłyby w przyszłości stanowić pole działania przedsiębiorstwa i jakie należy ponieść koszty wejścia do tych sektorów (G. Gierszewska, M. Romanowska 1997, s. 82).
W wyraźnie szerszy sposób ujmuje zakres analizy sektorowej T. Pierścionek. Stwierdza on, że analiza sektorowa syntetyzuje najważniejsze składniki otoczenia, a przede wszystkim otoczenie rynkowe, konkurencyjne, prawne, ekonomiczne, a także społeczne i polityczne. Włącza on również w obszar analizy sektorowej agregatową ocenę zasobów przedsiębiorstw, które należą do danego sektora (Z. Pierścionek 1997, s. 158).
Metody analizy sektorowej
Głównymi metodami stosowanymi w omawianym obszarze są:
- analiza sektorowej luki strategicznej,
- analiza pięcioczynnikowa M. Portera,
- metoda punktacji ważonej w ocenie atrakcyjności sektora,
- mapa grup strategicznych,
- krzywa doświadczenia.
Zobacz także:
Bibliografia
- Pierścionek Z.: Strategie rozwoju firmy, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1997
- Gierszewska G., Romanowska M.: Analiza strategiczna przedsiębiorstwa, PWE, Warszawa 1997
Autor: Krzysztof Woźniak