RODO: Różnice pomiędzy wersjami
m (Infobox update) |
(LinkTitles.) |
||
Linia 16: | Linia 16: | ||
'''RODO''' - Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, General Data Protection Regulation, GDPR). (Dz. Urz. UE L 119, s. 1) | '''RODO''' - [[Rozporządzenie]] Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, General Data Protection Regulation, GDPR). (Dz. Urz. UE L 119, s. 1) | ||
==Przyczyny powstania rozporządzenia uchylającego dyrektywę 95/46/WE== | ==Przyczyny powstania rozporządzenia uchylającego dyrektywę 95/46/WE== | ||
W Unii Europejskiej za jedno z zasadniczych praw osób fizycznych uznaje się ochronę ich [[dane osobowe|danych osobowych]]. (M. Gawroński i in. 2018, s. 29) Jako główne czynniki, które wpłynęły na podjęcie decyzji o wprowadzeniu zmian w prawie wspólnotowym, [[Komisja Europejska]] wskazuje między innymi globalizację i postęp technologiczny. Dzięki temu rozwojowi technologicznemu informacje dotyczące osób fizycznych, ich danych osobowych, preferencji czy zachowania mogą być gromadzone i udostępniane publicznie na szeroką skalę, co staje się coraz większym zagrożeniem dla zachowania prywatności. (A. Krasuski 2018, s. 17) | W Unii Europejskiej za jedno z zasadniczych praw osób fizycznych uznaje się ochronę ich [[dane osobowe|danych osobowych]]. (M. Gawroński i in. 2018, s. 29) Jako główne czynniki, które wpłynęły na podjęcie decyzji o wprowadzeniu zmian w prawie wspólnotowym, [[Komisja Europejska]] wskazuje między innymi globalizację i postęp technologiczny. Dzięki temu rozwojowi technologicznemu [[informacje]] dotyczące osób fizycznych, ich danych osobowych, preferencji czy zachowania mogą być gromadzone i udostępniane publicznie na szeroką skalę, co staje się coraz większym zagrożeniem dla zachowania prywatności. (A. Krasuski 2018, s. 17) | ||
<google>t</google> | <google>t</google> | ||
Linia 34: | Linia 34: | ||
Formalnie rozporządzenie to weszło w życie w dniu 24.05.2016 r., ale zaczęło być ono stosowane i egzekwowane w każdym państwie członkowskim UE dopiero od 25.05.2018r. (Dz. Urz. UE L 119 art. 99) | Formalnie rozporządzenie to weszło w życie w dniu 24.05.2016 r., ale zaczęło być ono stosowane i egzekwowane w każdym państwie członkowskim UE dopiero od 25.05.2018r. (Dz. Urz. UE L 119 art. 99) | ||
Okres przygotowawczy trwający dwa lata to czas przeznaczony podmiotom zobowiązanym, aby przygotowały do stosowania nowo wprowadzonych regulacji swoje jednostki działalności. Obejmuje to zarówno sektor prywatny, jak i publiczny, bez względu na rozmiar oraz przedmiot działalności. Za podmioty zobowiązane do przystosowania organizacji do nowych zmian w zakresie Ochrony Danych Osobowych uznaje się ich administratorów, podmioty, które przetwarzają dane oraz ich przedstawicieli. (D. Lubasz i in. 2018, s. 17) | Okres przygotowawczy trwający dwa lata to czas przeznaczony podmiotom zobowiązanym, aby przygotowały do stosowania nowo wprowadzonych regulacji swoje jednostki działalności. Obejmuje to zarówno [[sektor]] prywatny, jak i publiczny, bez względu na rozmiar oraz [[przedmiot działalności]]. Za podmioty zobowiązane do przystosowania organizacji do nowych zmian w zakresie Ochrony Danych Osobowych uznaje się ich administratorów, podmioty, które przetwarzają [[dane]] oraz ich przedstawicieli. (D. Lubasz i in. 2018, s. 17) | ||
==Co wprowadza nowe rozporządzenie?== | ==Co wprowadza nowe rozporządzenie?== | ||
Linia 40: | Linia 40: | ||
* Likwidacji rozbieżności w poziomie i jakości ochrony danych oraz zagwarantowanie jednolitości zastosowania, poprzez wprowadzenie aktu prawa europejskiego, jakim jest rozporządzenie obowiązujące w każdym państwie członkowskim UE (D. Lubasz i in. 2018, s. 8) | * Likwidacji rozbieżności w poziomie i jakości ochrony danych oraz zagwarantowanie jednolitości zastosowania, poprzez wprowadzenie aktu prawa europejskiego, jakim jest rozporządzenie obowiązujące w każdym państwie członkowskim UE (D. Lubasz i in. 2018, s. 8) | ||
* Wprowadzenia ułatwień na jednorodnym rynku cyfrowym dotyczących swobodnej wymiany danych osobowych i informacji (D. Lubasz i in. 2018, s. 8) | * Wprowadzenia ułatwień na jednorodnym rynku cyfrowym dotyczących swobodnej wymiany danych osobowych i informacji (D. Lubasz i in. 2018, s. 8) | ||
* Sposobu zabezpieczania danych przez podmioty, które są za to odpowiedzialne, a co za tym idzie wyboru odpowiednich technik zabezpieczania oceniając ryzyko przetwarzania tych danych (D. Lubasz i in. 2018, s. 10) | * Sposobu zabezpieczania danych przez podmioty, które są za to odpowiedzialne, a co za tym idzie wyboru odpowiednich technik zabezpieczania oceniając [[ryzyko]] przetwarzania tych danych (D. Lubasz i in. 2018, s. 10) | ||
* Zmian praw odnoszących się do podmiotów danych m.in. takie jak: prawo do pozyskania tych danych od administratora, prawo do sprostowania, usuwania, usunięcia danych, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia danych, prawo do sprzeciwu (Dz. Urz. UE L 119, art. 12-21) | * Zmian praw odnoszących się do podmiotów danych m.in. takie jak: [[prawo]] do pozyskania tych danych od administratora, prawo do sprostowania, usuwania, usunięcia danych, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia danych, prawo do sprzeciwu (Dz. Urz. UE L 119, art. 12-21) | ||
* Rozszerzenia zasad przetwarzania danych, które zostały zapisane w artykule 5 rozporządzenia: | * Rozszerzenia zasad przetwarzania danych, które zostały zapisane w artykule 5 rozporządzenia: | ||
# zgodności z prawem, rzetelności, przejrzystości | # zgodności z prawem, rzetelności, przejrzystości | ||
Linia 53: | Linia 53: | ||
* Wprowadzenia organu '''Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych''', który jest organem właściwym w zakresie ochrony danych osobowych (A. Krasuski 2018, s. 24) | * Wprowadzenia organu '''Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych''', który jest organem właściwym w zakresie ochrony danych osobowych (A. Krasuski 2018, s. 24) | ||
==Forma wyrażania zgody na przetwarzanie danych osobowych== | ==Forma wyrażania zgody na przetwarzanie danych osobowych== | ||
Aby administrator mógł przetwarzać dane osobowe, musi zostać spełniona chociaż jedna z przesłanek, które podaje prawodawca unijny w rozporządzeniu. Jest to m.in. wyrażenie zgody przez osobę, której bezpośrednio dotyczą przetwarzane dane. (D. Lubasz i in. 2018, s. 37) | Aby administrator mógł przetwarzać [[dane osobowe]], musi zostać spełniona chociaż jedna z przesłanek, które podaje prawodawca unijny w rozporządzeniu. Jest to m.in. wyrażenie zgody przez osobę, której bezpośrednio dotyczą przetwarzane dane. (D. Lubasz i in. 2018, s. 37) | ||
Definicja zgody na podstawie artykułu 4: | [[Definicja]] zgody na podstawie artykułu 4: | ||
"'''Artykuł 4''' | "'''Artykuł 4''' | ||
11) "zgoda” osoby, której dane dotyczą oznacza dobrowolne, konkretne, świadome i jednoznaczne okazanie woli, którym osoba, której dane dotyczą, w formie oświadczenia lub wyraźnego działania potwierdzającego, przyzwala na przetwarzanie dotyczących jej danych osobowych" | 11) "zgoda” osoby, której dane dotyczą oznacza dobrowolne, konkretne, świadome i jednoznaczne okazanie woli, którym osoba, której dane dotyczą, w formie oświadczenia lub wyraźnego działania potwierdzającego, przyzwala na przetwarzanie dotyczących jej danych osobowych" | ||
(Dz. Urz. UE L 119 art. 4 pkt. 11) | (Dz. Urz. UE L 119 art. 4 pkt. 11) | ||
Za sposób wyrażenia pozwolenia na przetwarzanie danych osobowych uznaje się formę oświadczenia na piśmie lub ustnie. Osoba, do której odnoszą się dane, musi wykonać konkretne działanie wyrażające potwierdzenie woli na użycie i przetwarzanie jej danych w wiadomym celu. (D. Lubasz i in. 2018, s. 40) | Za sposób wyrażenia pozwolenia na [[przetwarzanie danych]] osobowych uznaje się formę oświadczenia na piśmie lub ustnie. Osoba, do której odnoszą się dane, musi wykonać konkretne [[działanie]] wyrażające potwierdzenie woli na użycie i przetwarzanie jej danych w wiadomym celu. (D. Lubasz i in. 2018, s. 40) | ||
Gdy mamy od czynienia ze szczególną kategorią danych jaką są tzw. dane wrażliwe, do których zaliczamy m.in. informacje o stanie zdrowia, pochodzeniu etnicznym oraz rasowym, dane genetyczne itp., to niewystarczające jest zachowanie potwierdzające wyrażenie zgody, lecz konieczne jest wyraźne i bardzo sprecyzowane określenie celu, w jakim będą przetwarzane dane tejże osoby. Jednak przepisy RODO nie precyzują w jakiej konkretnie postaci należy składać oświadczenie woli w zakresie przetwarzania danych osobowych. (D. Lubasz i in. 2018, s. 41) | Gdy mamy od czynienia ze szczególną kategorią danych jaką są tzw. [[dane wrażliwe]], do których zaliczamy m.in. informacje o stanie zdrowia, pochodzeniu etnicznym oraz rasowym, dane genetyczne itp., to niewystarczające jest zachowanie potwierdzające wyrażenie zgody, lecz konieczne jest wyraźne i bardzo sprecyzowane określenie celu, w jakim będą przetwarzane dane tejże osoby. Jednak przepisy RODO nie precyzują w jakiej konkretnie postaci należy składać [[oświadczenie woli]] w zakresie przetwarzania danych osobowych. (D. Lubasz i in. 2018, s. 41) | ||
Informacja o możliwości wycofania zgody w każdej chwili, należy być przekazana osobie przed jej wyrażeniem. Powinna ona mieć świadomość, że przysługuje jej takie prawo. Ponadto, sposób anulowania zgody ma odpowiadać poziomowi łatwości, w jaki zgoda została ówcześnie wyrażona. (D. Lubasz 2018, s. 45) | [[Informacja]] o możliwości wycofania zgody w każdej chwili, należy być przekazana osobie przed jej wyrażeniem. Powinna ona mieć świadomość, że przysługuje jej takie prawo. Ponadto, sposób anulowania zgody ma odpowiadać poziomowi łatwości, w jaki zgoda została ówcześnie wyrażona. (D. Lubasz 2018, s. 45) | ||
==Kary za nieprzestrzeganie przepisów w zakresie Ochrony Danych Osobowych== | ==Kary za nieprzestrzeganie przepisów w zakresie Ochrony Danych Osobowych== | ||
Linia 80: | Linia 80: | ||
* ''[https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/HTML/?uri=CELEX:32016R0679&from=PL Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych)]'' | * ''[https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/HTML/?uri=CELEX:32016R0679&from=PL Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych)]'' | ||
* ''[http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20180001000/T/D20181000L.pdf Ustawa z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych]'' | * ''[http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20180001000/T/D20181000L.pdf Ustawa z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych]'' | ||
* Utracka M. (2017). ''[https://www.kwartalnikrsk.pl/assets/rsk-specjalny-2017-utracka-zmiany-w-zakresie-regulacji-karnych.pdf Zmiany w zakresie regulacji karnych dotyczących naruszenia zasad ochrony danych osobowych]'', "Rynek - Społeczeństwo - Kultura", Nr 26 | * Utracka M. (2017). ''[https://www.kwartalnikrsk.pl/assets/rsk-specjalny-2017-utracka-zmiany-w-zakresie-regulacji-karnych.pdf Zmiany w zakresie regulacji karnych dotyczących naruszenia zasad ochrony danych osobowych]'', "[[Rynek]] - [[Społeczeństwo]] - Kultura", Nr 26 | ||
{{a|Katarzyna Urbańska}} | {{a|Katarzyna Urbańska}} |
Wersja z 20:34, 21 maj 2020
RODO |
---|
Polecane artykuły |
RODO - Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, General Data Protection Regulation, GDPR). (Dz. Urz. UE L 119, s. 1)
Przyczyny powstania rozporządzenia uchylającego dyrektywę 95/46/WE
W Unii Europejskiej za jedno z zasadniczych praw osób fizycznych uznaje się ochronę ich danych osobowych. (M. Gawroński i in. 2018, s. 29) Jako główne czynniki, które wpłynęły na podjęcie decyzji o wprowadzeniu zmian w prawie wspólnotowym, Komisja Europejska wskazuje między innymi globalizację i postęp technologiczny. Dzięki temu rozwojowi technologicznemu informacje dotyczące osób fizycznych, ich danych osobowych, preferencji czy zachowania mogą być gromadzone i udostępniane publicznie na szeroką skalę, co staje się coraz większym zagrożeniem dla zachowania prywatności. (A. Krasuski 2018, s. 17)
Od kiedy obowiązuje?
"Artykuł 99 Wejście w życie i stosowanie 1. Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. 2. Niniejsze rozporządzenie ma zastosowanie od dnia 25 maja 2018 r. Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich." (Dz. Urz. UE L 119/87)
Formalnie rozporządzenie to weszło w życie w dniu 24.05.2016 r., ale zaczęło być ono stosowane i egzekwowane w każdym państwie członkowskim UE dopiero od 25.05.2018r. (Dz. Urz. UE L 119 art. 99)
Okres przygotowawczy trwający dwa lata to czas przeznaczony podmiotom zobowiązanym, aby przygotowały do stosowania nowo wprowadzonych regulacji swoje jednostki działalności. Obejmuje to zarówno sektor prywatny, jak i publiczny, bez względu na rozmiar oraz przedmiot działalności. Za podmioty zobowiązane do przystosowania organizacji do nowych zmian w zakresie Ochrony Danych Osobowych uznaje się ich administratorów, podmioty, które przetwarzają dane oraz ich przedstawicieli. (D. Lubasz i in. 2018, s. 17)
Co wprowadza nowe rozporządzenie?
Główne zmiany dotyczą:
- Likwidacji rozbieżności w poziomie i jakości ochrony danych oraz zagwarantowanie jednolitości zastosowania, poprzez wprowadzenie aktu prawa europejskiego, jakim jest rozporządzenie obowiązujące w każdym państwie członkowskim UE (D. Lubasz i in. 2018, s. 8)
- Wprowadzenia ułatwień na jednorodnym rynku cyfrowym dotyczących swobodnej wymiany danych osobowych i informacji (D. Lubasz i in. 2018, s. 8)
- Sposobu zabezpieczania danych przez podmioty, które są za to odpowiedzialne, a co za tym idzie wyboru odpowiednich technik zabezpieczania oceniając ryzyko przetwarzania tych danych (D. Lubasz i in. 2018, s. 10)
- Zmian praw odnoszących się do podmiotów danych m.in. takie jak: prawo do pozyskania tych danych od administratora, prawo do sprostowania, usuwania, usunięcia danych, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia danych, prawo do sprzeciwu (Dz. Urz. UE L 119, art. 12-21)
- Rozszerzenia zasad przetwarzania danych, które zostały zapisane w artykule 5 rozporządzenia:
- zgodności z prawem, rzetelności, przejrzystości
- ograniczania celu
- minimalizacji danych
- prawidłowości
- ograniczenia przechowywania
- integralności i poufności
- rozliczalności
(Dz. Urz. UE L 119, art. 5)
- Wprowadzenia organu Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, który jest organem właściwym w zakresie ochrony danych osobowych (A. Krasuski 2018, s. 24)
Forma wyrażania zgody na przetwarzanie danych osobowych
Aby administrator mógł przetwarzać dane osobowe, musi zostać spełniona chociaż jedna z przesłanek, które podaje prawodawca unijny w rozporządzeniu. Jest to m.in. wyrażenie zgody przez osobę, której bezpośrednio dotyczą przetwarzane dane. (D. Lubasz i in. 2018, s. 37)
Definicja zgody na podstawie artykułu 4:
"Artykuł 4 11) "zgoda” osoby, której dane dotyczą oznacza dobrowolne, konkretne, świadome i jednoznaczne okazanie woli, którym osoba, której dane dotyczą, w formie oświadczenia lub wyraźnego działania potwierdzającego, przyzwala na przetwarzanie dotyczących jej danych osobowych" (Dz. Urz. UE L 119 art. 4 pkt. 11)
Za sposób wyrażenia pozwolenia na przetwarzanie danych osobowych uznaje się formę oświadczenia na piśmie lub ustnie. Osoba, do której odnoszą się dane, musi wykonać konkretne działanie wyrażające potwierdzenie woli na użycie i przetwarzanie jej danych w wiadomym celu. (D. Lubasz i in. 2018, s. 40)
Gdy mamy od czynienia ze szczególną kategorią danych jaką są tzw. dane wrażliwe, do których zaliczamy m.in. informacje o stanie zdrowia, pochodzeniu etnicznym oraz rasowym, dane genetyczne itp., to niewystarczające jest zachowanie potwierdzające wyrażenie zgody, lecz konieczne jest wyraźne i bardzo sprecyzowane określenie celu, w jakim będą przetwarzane dane tejże osoby. Jednak przepisy RODO nie precyzują w jakiej konkretnie postaci należy składać oświadczenie woli w zakresie przetwarzania danych osobowych. (D. Lubasz i in. 2018, s. 41) Informacja o możliwości wycofania zgody w każdej chwili, należy być przekazana osobie przed jej wyrażeniem. Powinna ona mieć świadomość, że przysługuje jej takie prawo. Ponadto, sposób anulowania zgody ma odpowiadać poziomowi łatwości, w jaki zgoda została ówcześnie wyrażona. (D. Lubasz 2018, s. 45)
Kary za nieprzestrzeganie przepisów w zakresie Ochrony Danych Osobowych
Zgodnie z artykułem 83 ust. 4-6 nieprzestrzeganie przepisów podlega administracyjnej karze pieniężnej w wysokości:
- "do 10 000 000 EUR, a w przypadku przedsiębiorstwa – w wysokości do 2 % jego całkowitego rocznego światowego obrotu z poprzedniego roku obrotowego" (za niewywiązanie się z obowiązków administratora, podmiotu przetwarzającego, podmiotu certyfikującego, podmiotu monitorującego)
- "do 20 000 000 EUR, a w przypadku przedsiębiorstwa – w wysokości do 4 % jego całkowitego rocznego światowego obrotu z poprzedniego roku obrotowego" (m.in. za naruszenie podstawowych zasad przetwarzania, praw osób, których dotyczą dane)
(Dz. Urz. UE L 119, art. 83 ust. 4-6)
Bibliografia
- Gawroński M. (red.) (2018). RODO przewodnik ze wzorami, Wolters Kluwer Polska, Warszawa
- Karwala D. (2016).Wpływ ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych na działalność zakładów ubezpieczeń – zagadnienia wybrane, "Prawo asekuracyjne", Nr 4
- Kaźmierczak J. (2018), Prawo do przenoszenia danych osobowych – wybrane zagadnienia na tle realizacji nowego uprawnienia przyznanego przez RODO, "Internetowy Kwartalnik Antymonopolowy i Regulacyjny", Nr 4
- Krasuski A. (2018). Ochrona danych osobowych na podstawie RODO, Wolters Kluwer Polska, Warszawa
- Lubasz D. (2018). RODO zmiany w zakresie ochrony danych osobowych, "Porównanie przepisów. Praktyczne uwagi", Wolters Kluwer Polska, Warszawa
- Lubasz D. (red.) (2018). RODO dla małych i średnich przedsiębiorstw, Wolters Kluwer Polska, Warszawa
- Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych)
- Ustawa z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych
- Utracka M. (2017). Zmiany w zakresie regulacji karnych dotyczących naruszenia zasad ochrony danych osobowych, "Rynek - Społeczeństwo - Kultura", Nr 26
Autor: Katarzyna Urbańska
Treść tego artykułu została oparta na aktach prawnych. Zwróć uwagę, że niektóre akty prawne mogły ulec zmianie od czasu publikacji tego tekstu. |