Osoba niepełnosprawna: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Infobox update)
 
(LinkTitles.)
Linia 15: Linia 15:
'''Osoba niepełnosprawna''' to osoba, której stan psychiczny, fizyczny lub umysłowy, trwale lub okresowo utrudnia, ogranicza lub całkowicie uniemożliwia pełnić role społeczne, a przede wszystkim uniemożliwia wykonywania pracy zawodowej.  
'''Osoba niepełnosprawna''' to osoba, której stan psychiczny, fizyczny lub umysłowy, trwale lub okresowo utrudnia, ogranicza lub całkowicie uniemożliwia pełnić role społeczne, a przede wszystkim uniemożliwia wykonywania pracy zawodowej.  


Według przepisu z Ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, taka osoba dysponuje orzeczeniem. Orzeczenie o niepełnosprawności poświadcza, że osoba je posiadająca jest niepełnosprawna. Jest to dokument wydawany dla konkretnej osoby. Od 1 stycznia 1998 r. orzeczenia są wydawane jedynie przez wojewódzki oraz powiatowy zespół do spraw orzekania o niepełnosprawności lub orzeczenie lekarza orzecznika Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.  
Według przepisu z Ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, taka osoba dysponuje orzeczeniem. Orzeczenie o niepełnosprawności poświadcza, że osoba je posiadająca jest niepełnosprawna. Jest to [[dokument]] wydawany dla konkretnej osoby. Od 1 stycznia 1998 r. orzeczenia są wydawane jedynie przez wojewódzki oraz powiatowy [[zespół]] do spraw orzekania o niepełnosprawności lub orzeczenie lekarza orzecznika Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.  


Według prawa występują trzy stopnie niepełnosprawności:  
Według prawa występują trzy stopnie niepełnosprawności:  
Linia 22: Linia 22:
# '''znaczny stopień niepełnosprawności'''  
# '''znaczny stopień niepełnosprawności'''  


Osoby z lekkim stopniem niepełnosprawności posiadają naruszoną sprawność, która przyczynia się do zmniejszonej zdolności do pracy w stosunku do osoby wykonującej podobne czynności z pełną sprawnościa.  
Osoby z lekkim stopniem niepełnosprawności posiadają naruszoną [[sprawność]], która przyczynia się do zmniejszonej [[zdolności]] do pracy w stosunku do osoby wykonującej podobne czynności z pełną sprawnościa.  


Do umiarkowanego stopnia niepełnosprawności zalicza się osoby z naruszoną sprawnością. Jest to osoba niezdolna do wykonywania pracy lub zdolna wyłącznie w warunkach pracy chronionej. Wymaga krótkoterminowej i częściowej pomocy innych.  
Do umiarkowanego stopnia niepełnosprawności zalicza się osoby z naruszoną sprawnością. Jest to osoba niezdolna do wykonywania pracy lub zdolna wyłącznie w warunkach pracy chronionej. Wymaga krótkoterminowej i częściowej pomocy innych.  
Linia 31: Linia 31:
== Bariery rozwoju kapitału ludzkiego osób niepełnosprawnych ==
== Bariery rozwoju kapitału ludzkiego osób niepełnosprawnych ==
Osoby niepełnosprawne funkcjonują na co dzień z osobami sprawnymi. Przestrzeń w jakiej się poruszają oraz co jest w tym obszarze, osoby niepełnosprawne kwalifikują do dostosowanych, bądź niedostowanych do ich oczekiwań. Na tym etapie powstają bariery, które są niemożliwe do pokonania. Bariery są to trudności, z którymi się spotykają osoby niepełnosprawne (A Paszkowicz, M Garbat 2016, s. 111-114).  
Osoby niepełnosprawne funkcjonują na co dzień z osobami sprawnymi. Przestrzeń w jakiej się poruszają oraz co jest w tym obszarze, osoby niepełnosprawne kwalifikują do dostosowanych, bądź niedostowanych do ich oczekiwań. Na tym etapie powstają bariery, które są niemożliwe do pokonania. Bariery są to trudności, z którymi się spotykają osoby niepełnosprawne (A Paszkowicz, M Garbat 2016, s. 111-114).  
* Bariery naturalne – wynika ze stopnia i rodzaju niepełnosprawności. W wielu przypadkach utrudnia rozwój, zdobycie nowych umiejętności.  
* Bariery naturalne – wynika ze stopnia i rodzaju niepełnosprawności. W wielu przypadkach utrudnia [[rozwój]], zdobycie nowych [[umiejętności]].  
* Bariery diagnostyczne – częstym problemem jest postawienie prawidłowej diagnozy u chorej osoby. Jeśli nieprawidłowość zostanie wcześnie wykryta, istnieje możliwość usunięcia jej lub zatrzymania.  
* Bariery diagnostyczne – częstym problemem jest postawienie prawidłowej diagnozy u chorej osoby. Jeśli nieprawidłowość zostanie wcześnie wykryta, istnieje możliwość usunięcia jej lub zatrzymania.  
* Bariery edukacyjne – występują, gdy osoba jest chętna do nauki, posiada zdolności intelektualne, ale ze względu na niepełnosprawność nie ma możliwości podjęcia edukacji.  
* Bariery edukacyjne – występują, gdy osoba jest chętna do nauki, posiada zdolności intelektualne, ale ze względu na [[niepełnosprawność]] nie ma możliwości podjęcia edukacji.  
* Bariery związane z zatrudnieniem – najczęstsza przyczyną trudności jest niechęć i strach pracodawcy do zatrudnienia osoby niepełnosprawnej.  
* Bariery związane z zatrudnieniem – najczęstsza przyczyną trudności jest niechęć i strach pracodawcy do zatrudnienia osoby niepełnosprawnej.  


== Niepełnosprawny pracownik ==
== Niepełnosprawny pracownik ==
Niepełnosprawnemu pracownikowi przysługują pewne prawa oraz pracodawca posiada obowiązki wobec pracownika. Osoba niepełnosprawna pracuje w ściśle określonych godzinach – według prawa nie może pracować więcej niż 8 godzin na dobę i 40 godzin tygodniowo. Natomiast osoby o umiarkowanym i znacznym stopniu niepełnosprawności nie mogą pracować więcej niż 7 godzin dziennie. Również taki pracownik nie może pracować w nadgodzinach i na nocne zmiany.  
Niepełnosprawnemu pracownikowi przysługują pewne prawa oraz [[pracodawca]] posiada obowiązki wobec pracownika. Osoba niepełnosprawna pracuje w ściśle określonych godzinach – według prawa nie może pracować więcej niż 8 godzin na dobę i 40 godzin tygodniowo. Natomiast osoby o umiarkowanym i znacznym stopniu niepełnosprawności nie mogą pracować więcej niż 7 godzin dziennie. Również taki pracownik nie może pracować w nadgodzinach i na nocne zmiany.  
Obecnie pracownicy niepełnosprawni mają największe trudności w znalezieniu pracy. Dla wielu takich pracowników jest to źródło dodatkowego zarobku oraz najskuteczniejszy sposób na nawiązywanie nowych kontaktów, motywację i rehabilitację społeczną.  
Obecnie pracownicy niepełnosprawni mają największe trudności w znalezieniu pracy. Dla wielu takich pracowników jest to źródło dodatkowego zarobku oraz najskuteczniejszy sposób na nawiązywanie nowych kontaktów, motywację i rehabilitację społeczną.  


== Korzyści dla pracodawcy ==  
== Korzyści dla pracodawcy ==  
Zatrudnienie osób niepełnosprawnych wiąże się z wieloma korzyściami dla pracodawcy. Jedną i najkorzystniejszą z nich jest dofinansowanie do wynagrodzeń. Zatrudnienie musi być zgodne z przepisami prawa pracy. Pracodawcy, którzy zatrudniają osoby niepełnosprawne mogą liczyć na wsparcie i dofinansowania do wypłaty wypłacone przez Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON). Również pracodawca może starać się o zwrot kosztów koniecznych do wyposażenia miejsca pracy dla osoby niepełnosprawnej. Dodotkowo pracowadca może starać się o dofinansowanie szkoleń, które rozwiną potrzebne kwalifikacje pracownika na zajmowanym przez niego stanowisku (E Rutkowska, s, 183-196).  
[[Zatrudnienie]] osób niepełnosprawnych wiąże się z wieloma korzyściami dla pracodawcy. Jedną i najkorzystniejszą z nich jest [[dofinansowanie]] do wynagrodzeń. Zatrudnienie musi być zgodne z przepisami prawa pracy. Pracodawcy, którzy zatrudniają osoby niepełnosprawne mogą liczyć na wsparcie i dofinansowania do wypłaty wypłacone przez Państwowy [[Fundusz]] Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych ([[PFRON]]). Również pracodawca może starać się o zwrot kosztów koniecznych do wyposażenia miejsca pracy dla osoby niepełnosprawnej. Dodotkowo pracowadca może starać się o dofinansowanie szkoleń, które rozwiną potrzebne [[kwalifikacje]] pracownika na zajmowanym przez niego stanowisku (E Rutkowska, s, 183-196).  


== Bibliografia==
== Bibliografia==
* Brzakowski M., (2014), ''[https://www.ksiegarnia.beck.pl/media/product_custom_files/1/2/12232-zatrudnianie-niepelnosprawnych-mateusz-brzakowski-darmowy-fragment.pdf System orzecznictwa o niepełnosprawności]'', "Zatrudnienie niepełnosprawnych"
* Brzakowski M., (2014), ''[https://www.ksiegarnia.beck.pl/media/product_custom_files/1/2/12232-zatrudnianie-niepelnosprawnych-mateusz-brzakowski-darmowy-fragment.pdf System orzecznictwa o niepełnosprawności]'', "Zatrudnienie niepełnosprawnych"
* Paszkowicz A., Garbat M., (2016), ''[https://www.researchgate.net/profile/Maria_Paszkowicz/publication/292960145_Bariery_rozwoju_kapitalu_ludzkiego_osob_niepelnosprawnych/links/56b205e808ae56d7b06c9a4e/Bariery-rozwoju-kapitalu-ludzkiego-osob-niepelnosprawnych.pdf Bariery rozwoju kapitału ludzkiego osób niepełnosprawnych]'', "Bariery rozwoju kapitału ludzkiego osób niepełnosprawnych''  
* Paszkowicz A., Garbat M., (2016), ''[https://www.researchgate.net/profile/Maria_Paszkowicz/publication/292960145_Bariery_rozwoju_kapitalu_ludzkiego_osob_niepelnosprawnych/links/56b205e808ae56d7b06c9a4e/Bariery-rozwoju-kapitalu-ludzkiego-osob-niepelnosprawnych.pdf Bariery rozwoju kapitału ludzkiego osób niepełnosprawnych]'', "Bariery rozwoju kapitału ludzkiego osób niepełnosprawnych''  
* Ratajczyk W., (2006), ''Osoby niepełnosprawne jako zasoby pracy'', Acta Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica,  
* Ratajczyk W., (2006), ''Osoby niepełnosprawne jako [[zasoby]] pracy'', Acta Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica,  
* Rutkowska E., (2007), ''[http://212.182.109.66/doc/publikacje/pracownik_z_niep/ksiazka.pdf#page=184 Pracownik z niepełnosprawnością]'', "Pracownik z niepełnosprawnościa"
* Rutkowska E., (2007), ''[http://212.182.109.66/doc/publikacje/pracownik_z_niep/ksiazka.pdf#page=184 Pracownik z niepełnosprawnością]'', "Pracownik z niepełnosprawnościa"


{{a|Natalia Dobranowska}}
{{a|Natalia Dobranowska}}
[[Kategoria:Zarządzanie zasobami ludzkimi]]
[[Kategoria:Zarządzanie zasobami ludzkimi]]

Wersja z 00:07, 21 maj 2020

Osoba niepełnosprawna
Polecane artykuły

Osoba niepełnosprawna to osoba, której stan psychiczny, fizyczny lub umysłowy, trwale lub okresowo utrudnia, ogranicza lub całkowicie uniemożliwia pełnić role społeczne, a przede wszystkim uniemożliwia wykonywania pracy zawodowej.

Według przepisu z Ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, taka osoba dysponuje orzeczeniem. Orzeczenie o niepełnosprawności poświadcza, że osoba je posiadająca jest niepełnosprawna. Jest to dokument wydawany dla konkretnej osoby. Od 1 stycznia 1998 r. orzeczenia są wydawane jedynie przez wojewódzki oraz powiatowy zespół do spraw orzekania o niepełnosprawności lub orzeczenie lekarza orzecznika Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Według prawa występują trzy stopnie niepełnosprawności:

  1. lekki stopień niepełnosprawności
  2. umiarkowany stopień niepełnosprawności
  3. znaczny stopień niepełnosprawności

Osoby z lekkim stopniem niepełnosprawności posiadają naruszoną sprawność, która przyczynia się do zmniejszonej zdolności do pracy w stosunku do osoby wykonującej podobne czynności z pełną sprawnościa.

Do umiarkowanego stopnia niepełnosprawności zalicza się osoby z naruszoną sprawnością. Jest to osoba niezdolna do wykonywania pracy lub zdolna wyłącznie w warunkach pracy chronionej. Wymaga krótkoterminowej i częściowej pomocy innych.

Do osób ze znacznym stopniem niepełnosprawności zalicza się osoby z naruszoną sprawnością. Jest to osoba niezdolna do wykonywania pracy lub zdolna wyłącznie w warunkach pracy chronionej, pełniąc role społeczne. Wymaga opieki i pomocy innych, gdyż nie jest zdolna do samodzielnej egzystencji (M. Brzakowski 2014, s. 8-9).

Bariery rozwoju kapitału ludzkiego osób niepełnosprawnych

Osoby niepełnosprawne funkcjonują na co dzień z osobami sprawnymi. Przestrzeń w jakiej się poruszają oraz co jest w tym obszarze, osoby niepełnosprawne kwalifikują do dostosowanych, bądź niedostowanych do ich oczekiwań. Na tym etapie powstają bariery, które są niemożliwe do pokonania. Bariery są to trudności, z którymi się spotykają osoby niepełnosprawne (A Paszkowicz, M Garbat 2016, s. 111-114).

  • Bariery naturalne – wynika ze stopnia i rodzaju niepełnosprawności. W wielu przypadkach utrudnia rozwój, zdobycie nowych umiejętności.
  • Bariery diagnostyczne – częstym problemem jest postawienie prawidłowej diagnozy u chorej osoby. Jeśli nieprawidłowość zostanie wcześnie wykryta, istnieje możliwość usunięcia jej lub zatrzymania.
  • Bariery edukacyjne – występują, gdy osoba jest chętna do nauki, posiada zdolności intelektualne, ale ze względu na niepełnosprawność nie ma możliwości podjęcia edukacji.
  • Bariery związane z zatrudnieniem – najczęstsza przyczyną trudności jest niechęć i strach pracodawcy do zatrudnienia osoby niepełnosprawnej.

Niepełnosprawny pracownik

Niepełnosprawnemu pracownikowi przysługują pewne prawa oraz pracodawca posiada obowiązki wobec pracownika. Osoba niepełnosprawna pracuje w ściśle określonych godzinach – według prawa nie może pracować więcej niż 8 godzin na dobę i 40 godzin tygodniowo. Natomiast osoby o umiarkowanym i znacznym stopniu niepełnosprawności nie mogą pracować więcej niż 7 godzin dziennie. Również taki pracownik nie może pracować w nadgodzinach i na nocne zmiany. Obecnie pracownicy niepełnosprawni mają największe trudności w znalezieniu pracy. Dla wielu takich pracowników jest to źródło dodatkowego zarobku oraz najskuteczniejszy sposób na nawiązywanie nowych kontaktów, motywację i rehabilitację społeczną.

Korzyści dla pracodawcy

Zatrudnienie osób niepełnosprawnych wiąże się z wieloma korzyściami dla pracodawcy. Jedną i najkorzystniejszą z nich jest dofinansowanie do wynagrodzeń. Zatrudnienie musi być zgodne z przepisami prawa pracy. Pracodawcy, którzy zatrudniają osoby niepełnosprawne mogą liczyć na wsparcie i dofinansowania do wypłaty wypłacone przez Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON). Również pracodawca może starać się o zwrot kosztów koniecznych do wyposażenia miejsca pracy dla osoby niepełnosprawnej. Dodotkowo pracowadca może starać się o dofinansowanie szkoleń, które rozwiną potrzebne kwalifikacje pracownika na zajmowanym przez niego stanowisku (E Rutkowska, s, 183-196).

Bibliografia

Autor: Natalia Dobranowska