Menedżer sprzedaży: Różnice pomiędzy wersjami
m (Infobox update) |
(LinkTitles.) |
||
Linia 13: | Linia 13: | ||
</ul> | </ul> | ||
}} | }} | ||
'''Menedżer sprzedaży''' (kierownik sprzedaży, sales manager) jest osobą odpowiedzialną za realizację programu marketingowego. Większe firmy mają sieć menedżerów ds. sprzedaży, często upoważniają kierowników obszarów lub kierowników okręgów, prowadząc mniejsze zespoły, zwykle od sześciu do dziesięciu sprzedawców (C. Noonan 1998, s. 8). Zadaniem kierownika sprzedaży jest pomoc poszczególnym sprzedawcom w osiągnięciu maksymalnego potencjału, przy jednoczesnej poprawie ogólnej wydolności sprzedaży organizacji. Jeśli sprzedawcy będą produktywni, zmotywowani i dostosowani do celów i strategii firmy, firma będzie prosperować. Jeśli nie są, firma zacznie chylić się ku upadkowi (T. Horan 2007, s. 11). | '''[[Menedżer]] sprzedaży''' ([[kierownik]] sprzedaży, sales [[manager]]) jest osobą odpowiedzialną za realizację programu marketingowego. Większe firmy mają sieć menedżerów ds. sprzedaży, często upoważniają kierowników obszarów lub kierowników okręgów, prowadząc mniejsze zespoły, zwykle od sześciu do dziesięciu sprzedawców (C. Noonan 1998, s. 8). Zadaniem kierownika sprzedaży jest pomoc poszczególnym sprzedawcom w osiągnięciu maksymalnego potencjału, przy jednoczesnej poprawie ogólnej wydolności sprzedaży organizacji. Jeśli sprzedawcy będą produktywni, zmotywowani i dostosowani do celów i strategii firmy, [[firma]] będzie prosperować. Jeśli nie są, firma zacznie chylić się ku upadkowi (T. Horan 2007, s. 11). | ||
==Zadania menedżera sprzedaży== | ==Zadania menedżera sprzedaży== | ||
Aby uzyskać wyjątkowe wyniki kierownik sprzedaży (C. Noonan 1998, s. 8): | Aby uzyskać wyjątkowe wyniki kierownik sprzedaży (C. Noonan 1998, s. 8): | ||
* Przyjmuje odpowiedzialność za osiągnięcie wyznaczonych celów, celów, prognoz, budżetów itp. w zespole i za jego pośrednictwem; | * Przyjmuje [[odpowiedzialność]] za osiągnięcie wyznaczonych celów, celów, prognoz, budżetów itp. w zespole i za jego pośrednictwem; | ||
* Współpracuje ze sprzedawcami i przełożonymi przy ustalaniu celów dotyczących wyników sprzedaży, celów, standardów wydajności itp. dla danego terytorium; | * Współpracuje ze sprzedawcami i przełożonymi przy ustalaniu celów dotyczących wyników sprzedaży, celów, standardów wydajności itp. dla danego terytorium; | ||
<google>t</google> | <google>t</google> | ||
* Planuje i monitoruje koszty połączeń, aby zoptymalizować efektywną częstotliwość połączeń w stosunku do potencjału; | * Planuje i monitoruje [[koszty]] połączeń, aby zoptymalizować efektywną częstotliwość połączeń w stosunku do potencjału; | ||
* Realizuje programy terenowe wspierające plany marketingowe firmy; | * Realizuje programy terenowe wspierające plany marketingowe firmy; | ||
* Maksymalizuje wysiłek związany ze sprzedażą, zapewniając szkolenia, porady i opinie; | * Maksymalizuje wysiłek związany ze sprzedażą, zapewniając szkolenia, porady i opinie; | ||
* Kontrola dyscypliny i utrzymanie zespołu w dyscyplinie; | * [[Kontrola]] dyscypliny i utrzymanie zespołu w dyscyplinie; | ||
* Interpretuje i filtruje zasady firmy; | * Interpretuje i filtruje zasady firmy; | ||
* Skutecznie komunikuje się ze sprzedawcami poprzez regularne spotkania sprzedażowe i biuletyny; | * Skutecznie komunikuje się ze sprzedawcami poprzez regularne spotkania sprzedażowe i biuletyny; | ||
* Wybiera, szkoli, zarządza, motywuje i kontroluje swój zespół sprzedaży; | * Wybiera, szkoli, zarządza, motywuje i kontroluje swój [[zespół]] sprzedaży; | ||
* Doradza przełożonym w zakresie analizy rynku, konkurencyjnych produktów, promocji, warunków handlu; | * Doradza przełożonym w zakresie analizy rynku, konkurencyjnych produktów, promocji, warunków handlu; | ||
* | * Współ[[praca]] między działami centrali a personelem terenowym; | ||
* Zapewnia, że każdy jego zespół sprzedaży osiąga wysokie zadowolenie z pracy poprzez: | * Zapewnia, że każdy jego zespół sprzedaży osiąga wysokie zadowolenie z pracy poprzez: | ||
** treść pracy, | ** treść pracy, | ||
** duch zespołu i członkostwo, | ** duch zespołu i członkostwo, | ||
** zarządzanie, | ** [[zarządzanie]], | ||
** nagrody pieniężne i niepieniężne, | ** nagrody pieniężne i niepieniężne, | ||
** uznanie osiągnięć, | ** uznanie osiągnięć, | ||
** jakość sprzedawanych produktów, | ** [[jakość]] sprzedawanych produktów, | ||
** firmę jako dobrego pracodawcę. | ** firmę jako dobrego pracodawcę. | ||
Linia 44: | Linia 44: | ||
* Podejmujący decyzje, inspirujący w ten sposób kolegów i podwładnych z poczuciem przywództwa i pewności siebie; | * Podejmujący decyzje, inspirujący w ten sposób kolegów i podwładnych z poczuciem przywództwa i pewności siebie; | ||
* Uczciwy, obiektywny i bezstronny w przydzielaniu celów i rozwiązywaniu problemów biznesowych i osobistych; | * Uczciwy, obiektywny i bezstronny w przydzielaniu celów i rozwiązywaniu problemów biznesowych i osobistych; | ||
* Lider zespołu z tą nieuchwytną jakością przywództwa, która inspiruje innych do podążania i kierowania inicjatywą w celu zidentyfikowania i wykorzystania możliwości, nie uległy panice w czasach przeciwności, ale opanowany w pracy na rzecz działań naprawczych. | * [[Lider]] zespołu z tą nieuchwytną jakością przywództwa, która inspiruje innych do podążania i kierowania inicjatywą w celu zidentyfikowania i wykorzystania możliwości, nie uległy panice w czasach przeciwności, ale opanowany w pracy na rzecz działań naprawczych. | ||
==Od sprzedawcy do menedżera== | ==Od sprzedawcy do menedżera== | ||
Linia 57: | Linia 57: | ||
==Pomiar wyników menedżera sprzedaży== | ==Pomiar wyników menedżera sprzedaży== | ||
Statystyczne miary wydajności sprzedaży muszą odnosić osiągnięcia sprzedaży do celów, planów i budżetów oraz części programu szybkiego przekazywania informacji zwrotnych handlowcom. Statystyki skuteczności należy rozbić, aby zapewnić środki dla każdego terytorium i klienta, a tam, gdzie jest to praktyczne, należy je porównywać z porównywalnymi danymi zewnętrznymi, np. dla branży lub kategorii produktu. Dane porównawcze dotyczące wydajności w porównaniu z planami często obejmują (C. Noonan 1998, s. 6; M.W. Johnston 2016, s. 410): | Statystyczne miary wydajności sprzedaży muszą odnosić osiągnięcia sprzedaży do celów, planów i budżetów oraz części programu szybkiego przekazywania informacji zwrotnych handlowcom. Statystyki skuteczności należy rozbić, aby zapewnić środki dla każdego terytorium i klienta, a tam, gdzie jest to praktyczne, należy je porównywać z porównywalnymi danymi zewnętrznymi, np. dla branży lub kategorii produktu. [[Dane]] porównawcze dotyczące wydajności w porównaniu z planami często obejmują (C. Noonan 1998, s. 6; M.W. Johnston 2016, s. 410): | ||
'''Wskaźniki kosztów''' | '''Wskaźniki kosztów''' | ||
* wskaźnik kosztów sprzedaży = <math>\frac{wydatki}{sprzedaż}</math> | * [[wskaźnik]] kosztów sprzedaży = <math>\frac{wydatki}{[[sprzedaż]]}</math> | ||
* stosunek kosztu połączenia = <math>\frac{koszty całkowite}{liczba połączeń}</math> | * stosunek kosztu połączenia = <math>\frac{koszty całkowite}{liczba połączeń}</math> | ||
Linia 67: | Linia 67: | ||
* wskaźnik penetracji lokalizacji = <math>\frac{lokalizacje sprzedane}{dostępne lokalizacje ogółem}</math> | * wskaźnik penetracji lokalizacji = <math>\frac{lokalizacje sprzedane}{dostępne lokalizacje ogółem}</math> | ||
* współczynnik konwersji nowej lokalizacji = <math>\frac{liczba nowych lokalizacji}{liczba lokalizacji ogółem}</math> | * [[współczynnik konwersji]] nowej lokalizacji = <math>\frac{liczba nowych lokalizacji}{liczba lokalizacji ogółem}</math> | ||
* wskaźnik utraconej lokalizacji = <math>\frac{wcześniej nie sprzedane lokalizacje}{liczba lokalizacji ogółem}</math> | * wskaźnik utraconej lokalizacji = <math>\frac{wcześniej nie sprzedane lokalizacje}{liczba lokalizacji ogółem}</math> | ||
Linia 77: | Linia 77: | ||
* współczynnik anulowania zamówienia = <math>\frac{liczba anulowanych zamówień}{liczba zamówień ogółem}</math> | * współczynnik anulowania zamówienia = <math>\frac{liczba anulowanych zamówień}{liczba zamówień ogółem}</math> | ||
* udział w lokalizacji = <math>\frac{działalność sprzedawcy w lokalizacji}{działalność lokalizacji ogółem}</math> | * [[udział]] w lokalizacji = <math>\frac{działalność sprzedawcy w lokalizacji}{działalność lokalizacji ogółem}</math> | ||
'''Połączenia telefoniczne i produktywność''' | '''Połączenia telefoniczne i [[produktywność]]''' | ||
* wykonane telefony na dzień = <math>\frac{liczba wykonanych połączeń}{liczba przepracowanych dni}</math> | * wykonane telefony na dzień = <math>\frac{liczba wykonanych połączeń}{liczba przepracowanych dni}</math> | ||
Wersja z 05:51, 20 maj 2020
Menedżer sprzedaży |
---|
Polecane artykuły |
Menedżer sprzedaży (kierownik sprzedaży, sales manager) jest osobą odpowiedzialną za realizację programu marketingowego. Większe firmy mają sieć menedżerów ds. sprzedaży, często upoważniają kierowników obszarów lub kierowników okręgów, prowadząc mniejsze zespoły, zwykle od sześciu do dziesięciu sprzedawców (C. Noonan 1998, s. 8). Zadaniem kierownika sprzedaży jest pomoc poszczególnym sprzedawcom w osiągnięciu maksymalnego potencjału, przy jednoczesnej poprawie ogólnej wydolności sprzedaży organizacji. Jeśli sprzedawcy będą produktywni, zmotywowani i dostosowani do celów i strategii firmy, firma będzie prosperować. Jeśli nie są, firma zacznie chylić się ku upadkowi (T. Horan 2007, s. 11).
Zadania menedżera sprzedaży
Aby uzyskać wyjątkowe wyniki kierownik sprzedaży (C. Noonan 1998, s. 8):
- Przyjmuje odpowiedzialność za osiągnięcie wyznaczonych celów, celów, prognoz, budżetów itp. w zespole i za jego pośrednictwem;
- Współpracuje ze sprzedawcami i przełożonymi przy ustalaniu celów dotyczących wyników sprzedaży, celów, standardów wydajności itp. dla danego terytorium;
- Planuje i monitoruje koszty połączeń, aby zoptymalizować efektywną częstotliwość połączeń w stosunku do potencjału;
- Realizuje programy terenowe wspierające plany marketingowe firmy;
- Maksymalizuje wysiłek związany ze sprzedażą, zapewniając szkolenia, porady i opinie;
- Kontrola dyscypliny i utrzymanie zespołu w dyscyplinie;
- Interpretuje i filtruje zasady firmy;
- Skutecznie komunikuje się ze sprzedawcami poprzez regularne spotkania sprzedażowe i biuletyny;
- Wybiera, szkoli, zarządza, motywuje i kontroluje swój zespół sprzedaży;
- Doradza przełożonym w zakresie analizy rynku, konkurencyjnych produktów, promocji, warunków handlu;
- Współpraca między działami centrali a personelem terenowym;
- Zapewnia, że każdy jego zespół sprzedaży osiąga wysokie zadowolenie z pracy poprzez:
- treść pracy,
- duch zespołu i członkostwo,
- zarządzanie,
- nagrody pieniężne i niepieniężne,
- uznanie osiągnięć,
- jakość sprzedawanych produktów,
- firmę jako dobrego pracodawcę.
Cechy menedżera sprzedaży
Niektóre podstawowe cechy osobiste odpowiednie dla menedżerów sprzedaży (C. Noonan 1998, s. 11):
- Dobry organizator i administrator, zdolny do planowania, wdrażania i monitorowania działań sprzedażowych;
- Dobry komunikator ze współpracownikami, podwładnymi, klientami i kontaktami handlowymi na wszystkich poziomach;
- Podejmujący decyzje, inspirujący w ten sposób kolegów i podwładnych z poczuciem przywództwa i pewności siebie;
- Uczciwy, obiektywny i bezstronny w przydzielaniu celów i rozwiązywaniu problemów biznesowych i osobistych;
- Lider zespołu z tą nieuchwytną jakością przywództwa, która inspiruje innych do podążania i kierowania inicjatywą w celu zidentyfikowania i wykorzystania możliwości, nie uległy panice w czasach przeciwności, ale opanowany w pracy na rzecz działań naprawczych.
Od sprzedawcy do menedżera
Przejście ze sprzedawcy do kierownika sprzedaży obejmuje szereg zupełnie nowych wyzwań i ograniczeń czasowych. Na co dzień będzie trzeba stawić czoła (N. Behar 2016, s. 2):
- Przygotowywanie prognoz sprzedaży dla menedżerów wyższego poziomu.
- Uczestniczenie w spotkaniach zarządu.
- Rozwiązywanie problemów klientów.
- Radzenie sobie z problemami kadrowymi.
- Nadążanie za obowiązkami administracyjnymi i wymogami dotyczącymi zasobów ludzkich.
- Reagowanie na pilne wnioski kierownictwa wykonawczego.
- Obsługa wielu dodatkowych wymagań w zależności od wielkości, złożoności i dojrzałości organizacji.
Pomiar wyników menedżera sprzedaży
Statystyczne miary wydajności sprzedaży muszą odnosić osiągnięcia sprzedaży do celów, planów i budżetów oraz części programu szybkiego przekazywania informacji zwrotnych handlowcom. Statystyki skuteczności należy rozbić, aby zapewnić środki dla każdego terytorium i klienta, a tam, gdzie jest to praktyczne, należy je porównywać z porównywalnymi danymi zewnętrznymi, np. dla branży lub kategorii produktu. Dane porównawcze dotyczące wydajności w porównaniu z planami często obejmują (C. Noonan 1998, s. 6; M.W. Johnston 2016, s. 410):
Wskaźniki kosztów
- wskaźnik kosztów sprzedaży = Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle \frac{wydatki}{[[sprzedaż]]}}
- stosunek kosztu połączenia = Parser nie mógł rozpoznać (SVG (MathML może zostać włączone przez wtyczkę w przeglądarce): Nieprawidłowa odpowiedź („Math extension cannot connect to Restbase.”) z serwera „https://wikimedia.org/api/rest_v1/”:): {\displaystyle \frac{koszty całkowite}{liczba połączeń}}
Wskaźniki rozwoju i obsługi lokalizacji
- wskaźnik penetracji lokalizacji = Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle \frac{lokalizacje sprzedane}{dostępne lokalizacje ogółem}}
- współczynnik konwersji nowej lokalizacji = Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle \frac{liczba nowych lokalizacji}{liczba lokalizacji ogółem}}
- wskaźnik utraconej lokalizacji = Parser nie mógł rozpoznać (SVG (MathML może zostać włączone przez wtyczkę w przeglądarce): Nieprawidłowa odpowiedź („Math extension cannot connect to Restbase.”) z serwera „https://wikimedia.org/api/rest_v1/”:): {\displaystyle \frac{wcześniej nie sprzedane lokalizacje}{liczba lokalizacji ogółem}}
- współczynnik sprzedaży na lokalizację = Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle \frac{wolumen sprzedaży w złotówkach}{liczba lokalizacji ogółem}}
- średni stosunek wielkości zamówienia = Parser nie mógł rozpoznać (SVG (MathML może zostać włączone przez wtyczkę w przeglądarce): Nieprawidłowa odpowiedź („Math extension cannot connect to Restbase.”) z serwera „https://wikimedia.org/api/rest_v1/”:): {\displaystyle \frac{wolumen sprzedaży w złotówkach}{liczba zamówień ogółem}}
- współczynnik anulowania zamówienia = Parser nie mógł rozpoznać (SVG (MathML może zostać włączone przez wtyczkę w przeglądarce): Nieprawidłowa odpowiedź („Math extension cannot connect to Restbase.”) z serwera „https://wikimedia.org/api/rest_v1/”:): {\displaystyle \frac{liczba anulowanych zamówień}{liczba zamówień ogółem}}
- udział w lokalizacji = Parser nie mógł rozpoznać (SVG (MathML może zostać włączone przez wtyczkę w przeglądarce): Nieprawidłowa odpowiedź („Math extension cannot connect to Restbase.”) z serwera „https://wikimedia.org/api/rest_v1/”:): {\displaystyle \frac{działalność sprzedawcy w lokalizacji}{działalność lokalizacji ogółem}}
Połączenia telefoniczne i produktywność
- wykonane telefony na dzień = Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle \frac{liczba wykonanych połączeń}{liczba przepracowanych dni}}
- wykonane telefony na lokalizację = Parser nie mógł rozpoznać (SVG (MathML może zostać włączone przez wtyczkę w przeglądarce): Nieprawidłowa odpowiedź („Math extension cannot connect to Restbase.”) z serwera „https://wikimedia.org/api/rest_v1/”:): {\displaystyle \frac{liczba wykonanych połączeń}{liczba lokalizacji}}
- planowany wskaźnik połączeń = Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle \frac{liczba planowanych połączeń}{liczba połączeń ogółem}}
- wskaźnik zamówienia a połączenia = Parser nie mógł rozpoznać (błąd składni): {\displaystyle \frac{liczba zamówień}{liczba połączeń ogółem}}
Bibliografia
- Behar N. (red) (2016), The High-Impact Sales Manager: A No-Nonsense; Practical Guide to Improve Your Team’s Sales Performance, Sales Readiness Group, Seattle
- Horan T. (red) (2007), 5 Fundamentals for the Wholesale Distribution Sales Manager, NAW Institute for Distribution Excellence, Washington
- Johnston M.W. (red) (2016), Sales Force Management: Leadership, Innovation, Technology, Routledge, New York
- Noonan C. (1998), Sales Management, Butterworth-Heinemann, Oxford
- Rzycka O. (red) (2012), Menedżer coachem: Jak rozmawiać by osiągnąć rezultaty, Wolters Kluwer Polska, Warszawa
Autor: Joanna Ciesielska