Europaleta: Różnice pomiędzy wersjami
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
||
Linia 74: | Linia 74: | ||
* ECR Polska (2017), ''Karta Oceny Palety: niedopuszczalne wady palet EPAL i EUR'', wersja 6 | * ECR Polska (2017), ''Karta Oceny Palety: niedopuszczalne wady palet EPAL i EUR'', wersja 6 | ||
* Gościniak M., Kreft P. (2019), [https://log4.pl/wydania/pdf/Palety_2019.pdf ''Ujednolicona paleta EUR]'', "Palety 2019", nr 6 | * Gościniak M., Kreft P. (2019), [https://log4.pl/wydania/pdf/Palety_2019.pdf ''Ujednolicona paleta EUR]'', "Palety 2019", nr 6 | ||
* Pieprzak P., Sadowski A. (2014), | * Pieprzak P., Sadowski A. (2014), ''Ekonomiczne i ekologiczne aspekty stosowania systemów zamkniętych w logistyce'', Łódź | ||
* Przesmycka N. (2015), ''Metody kreowania tymczasowych przestrzeni publicznych'', Lublin | * Przesmycka N. (2015), ''Metody kreowania tymczasowych przestrzeni publicznych'', Lublin | ||
* Ruda M. (red.) (2010), ''Uczelnia dla gospodarki gospodarka dla uczelni'', Krosno | * Ruda M. (red.) (2010), ''Uczelnia dla gospodarki gospodarka dla uczelni'', Krosno |
Wersja z 00:52, 11 gru 2023
Europaleta - nazywana inaczej paletą EUR - to czterowejściowa płaska paleta, zbudowana według ściśle określonych zasad bezpieczeństwa europejskiego, opartych przede wszystkim o normę UIC 435, gdzie określone są wymagania dotyczące produkcji. Europaleta jest wielokrotnego użytku, służy przede wszystkim do sprawnej logistyki - transportowania i magazynowania towarów ułożonych na niej w stos. Europalety są produkowane z drewna, których jakość jest porównywalna do drewna sztauerskiego[1]. Jedyne europalety to takie, które posiadają znak towarowy w owalu - EUR w przypadku licencjonowania przez UIC lub EPAL w przypadku licencjonowania przez Stowarzyszenie EPAL[2].
W licznych krajach europejskich europaleta (o podstawowych wymiarach 800x1200x144 mm) należy do najczęściej używanych jednostek ładunkowych[3].
TL;DR
Europaleta, znana również jako paleta EUR, jest wielokrotnego użytku i służy do transportu i magazynowania towarów. Jest produkowana zgodnie z określonymi normami i posiada cechy takie jak określony wymiar, nośność, oznaczenia i obróbka termiczna. Istnieją różne rodzaje i stany europalet, a niektóre uszkodzenia dyskwalifikują je z użytku. Europalety mogą być również wykorzystywane do innych celów, takich jak budowa mebli czy ogrodzeń.
Produkcja europalet
Przedsiębiorstwa chcące produkować i/lub reparować europalety muszą posiadać odpowiednią licencję nadawaną przez Stowarzyszenie European Pallet Association e. V. (EPAL) lub przez UIC - Międzynarodowy Związek Kolei. Licencja zobowiązuje do przestrzegania wymagań jakościowych opisanych w Karcie Oceny Palet. Dzięki takiej licencji osoby korzystające w europalet mają gwarancję jakości, odpowiedniego standaryzowanego wymiaru oraz nośności[4].
Cechy europalet
Europalety mają ujednolicone cechy, określone w Karcie Oceny Palet[2][5]:
- dokładnie sprecyzowany wymiar zewnętrzny (800x1200x144mm),
- nośność - między 1000 a 1500 kg, (nośność statyczna 4000 kg),
- oznaczenia na bocznych wspornikach (EPAL/EPAL lub UIC/EUR - w zależności od licencjodawcy)
- oznaczenie alfanumeryczne na centralnym wsporniku (kolejno: numer licencji producenta palety - rok - miesiąc produkcji palety);
- symbol obróbki termicznej ISPM15,
- klamra na centralnym wsporniku (nowe palety),
- gwóźdź certyfikujący (palety naprawione),
- równe ścięcie wszystkich narożników,
- wilgotność nie przekraczająca 22% (nowe palety).
Rodzaje europalet
Ze względu na wymiar możemy wyróżnić kilka rodzajów europalet[6]:
- Palety EUR 1/EPAL 1: 800 x 1200 x 144 mm,
- Palety EUR 2/EPAL 2: 1200 x 1000 x 144 mm,
- Palety EUR 3/EPAL 3: 1000 x 1200 x 144 mm,
- Palety EUR 6/EPAL 6: 800 x 600 x 144 mm.
Ze względu na stan i jakość wyróżniamy:
- Gatunek I - palety używane, jasne, pozbawione uszkodzeń,
- Gatunek II - palety używane, lekko ciemniejszej barwy, bez istotnych uszkodzeń,
- Gatunek III - palety używane, ciemnej barwy, zawierają defekty elementów, lecz nadają się do używania.
Uszkodzenia europalet
Karta Oceny Palet określa również jakie cechy i uszkodzenia całkowicie dyskwalifikują europaletę z obiegu[7]:
- oblina lub odłupanie wzdłużnic,
- brak frezów górnych krawedzi desek dolnych, bądź brak ścięć narożników,
- niepoprawne oznaczenia na wspornikach,
- górna lub dolna deska z ubytkiem odsłaniającym ponad 1 gwódź,
- zagrzybienie,
- odłupanie na wsporniku ukazujące minimum jeden gwódź,
- nieuprawnione gwoździe bez licencji,
- zły ogólny stan techniczny (w tym nieodwracalne zabrudzenia, przekrzywienia wsporników).
Do dopuszczalnych uszkodzeń możemy zaliczyć między innymi[8]:
- pociemniałe palety wskutek naturalnych procesów,
- pęknięte deski z nierozchodzącymi się krawędziami,
- niewielkie obliny, bez kory,
- uszkodzone/nierozpoznawalne oznaczenie wspornika - pod warunkiem prawidłowego oznaczenia z drugiej strony palety,
- pęknięcia wsporników, bez widocznych gwoździ.
Inne zastosowania europalet
Europalety wykorzystywane są głównie w logistyce, lecz kreatywność i potrzeby ludzi pomogły wykorzystać europalety również do innych celów. Dzięki ich stabilnej konstrukcji, niskiej cenie oraz łatwego dostępu z europalet można zrobić[9]:
- podesty,
- siedziska,
- kwietniki,
- ramy łóżek,
- kompostowniki,
- regały,
- ogrodzenia.
Europaleta — artykuły polecane |
Magazyn przyjęć — Kod towarowo-materiałowy — Infrastruktura magazynowa i manipulacyjna — Partia towarów — Opakowania — Maska przeciwpyłowa — Ładunek drobnicowy — Kwit sternika — Konwencja o międzynarodowym przewozie drogowym |
Przypisy
Bibliografia
- ECR Polska (2017), Karta Oceny Palety: cechy prawidłowej palety EPAL, wersja 6
- ECR Polska (2017), Karta Oceny Palety: cechy prawidłowej palety EUR, wersja 6
- ECR Polska (2017), Karta Oceny Palety: niedopuszczalne wady palet EPAL i EUR, wersja 6
- Gościniak M., Kreft P. (2019), Ujednolicona paleta EUR, "Palety 2019", nr 6
- Pieprzak P., Sadowski A. (2014), Ekonomiczne i ekologiczne aspekty stosowania systemów zamkniętych w logistyce, Łódź
- Przesmycka N. (2015), Metody kreowania tymczasowych przestrzeni publicznych, Lublin
- Ruda M. (red.) (2010), Uczelnia dla gospodarki gospodarka dla uczelni, Krosno
- Salomon A. (2017), Sztauowanie ładunków jako istotny element modelowania multimodalnych łańcuchów transportowych (na przykładzie portu Gdynia), Gdynia
- Wojciechowski P. (2011), Identyfikacja palet EUR, Łódź
- Wróbel N. (2014), Palety jako istotny element łańcucha logistycznego, Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie, Warszawa
Autor: Klaudia Zajdel