Etyka: Różnice pomiędzy wersjami
m (→Bibliografia: Clean up) |
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
||
Linia 98: | Linia 98: | ||
* Burkiewicz Ł., Kucharski J. (red.) (2016), [https://books.google.pl/books?id=jXAjDgAAQBAJ&printsec=frontcover&dq=etyka&hl=pl&sa=X&ved=0ahUKEwjjjZST7K3oAhUIwAIHHXlrCGwQ6AEILjAB#v=onepage&q&f=false ''Etyka w organizacji. Zarządzanie, kultura, polityka''], Akademia Ignatianum w Krakowie, Wydawnictwo WAM, Kraków | * Burkiewicz Ł., Kucharski J. (red.) (2016), [https://books.google.pl/books?id=jXAjDgAAQBAJ&printsec=frontcover&dq=etyka&hl=pl&sa=X&ved=0ahUKEwjjjZST7K3oAhUIwAIHHXlrCGwQ6AEILjAB#v=onepage&q&f=false ''Etyka w organizacji. Zarządzanie, kultura, polityka''], Akademia Ignatianum w Krakowie, Wydawnictwo WAM, Kraków | ||
* Czochorowski M. (red.) (2020), [https://www.ptta.pl/pef/pdf/e/etyka.pdf ''Etyka'']. W: ''Powszechna Encyklopedia Filozofii'', Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu, Lublin | * Czochorowski M. (red.) (2020), [https://www.ptta.pl/pef/pdf/e/etyka.pdf ''Etyka'']. W: ''Powszechna Encyklopedia Filozofii'', Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu, Lublin | ||
* Gasparski W. (red) (2002), [https://books.google.pl/books?id=XAiQh4UW4lcC&pg=PA67&lpg=PA67&dq=J.+Dietl,+W.+Gasparski+(red.),+Etyka+biznesu,+PWN,+Warszawa+1997,+s.+7.&source=bl&ots=5xpT7g566j&sig=ACfU3U3qiVNvBhaiK101omKNfIWkhF3XUQ&hl=pl&sa=X&ved=2ahUKEwiIs_fjg67oAhUpIMUKHYtPD2MQ6AEwAnoECAgQAQ#v=onepage&q=J.%20Dietl%2C%20W.%20Gasparski%20(red.)%2C%20Etyka%20biznesu%2C%20PWN%2C%20Warszawa%201997%2C%20s.%207.&f=false ''Etyka biznesu w zastosowaniach praktycznych: inicjatywy, programy, kodeksy''], Centrum Etyki Biznesu IFiS PAN & WSPiZ oraz Biuro Stałego Koordynatora ONZ w Polsce, Warszawa | * Gasparski W. (red) (2002), [https://books.google.pl/books?id=XAiQh4UW4lcC&pg=PA67&lpg=PA67&dq=J.+Dietl,+W.+Gasparski+(red.),+Etyka+biznesu,+PWN,+Warszawa+1997,+s.+7.&source=bl&ots=5xpT7g566j&sig=ACfU3U3qiVNvBhaiK101omKNfIWkhF3XUQ&hl=pl&sa=X&ved=2ahUKEwiIs_fjg67oAhUpIMUKHYtPD2MQ6AEwAnoECAgQAQ#v=onepage&q=J.%20Dietl%2C%20W.%20Gasparski%20(red.)%2C%20Etyka%20biznesu%2C%20PWN%2C%20Warszawa%201997%2C%20s.%207.&f=false ''Etyka biznesu w zastosowaniach praktycznych: inicjatywy, programy, kodeksy''], Centrum Etyki Biznesu IFiS PAN & WSPiZ oraz Biuro Stałego Koordynatora ONZ w Polsce, Warszawa | ||
* Klimek J. (2014), ''Etyka biznesu. Teoretyczne założenia, praktyka zastosowań'', Difin, Warszawa | * Klimek J. (2014), ''Etyka biznesu. Teoretyczne założenia, praktyka zastosowań'', Difin, Warszawa | ||
* Oleksyn T. (2003), [https://books.google.pl/books?hl=pl&lr=&id=Wa5SAwAAQBAJ&oi=fnd&pg=PA5&dq=filozofia&ots=r7U0FzadMK&sig=rbRHdvNARhx7AqI3GCs2XT8wIHg&redir_esc=y#v=onepage&q&f=false ''Filozofia a zarządzanie''], Wolters Kluwer, Warszawa | * Oleksyn T. (2003), [https://books.google.pl/books?hl=pl&lr=&id=Wa5SAwAAQBAJ&oi=fnd&pg=PA5&dq=filozofia&ots=r7U0FzadMK&sig=rbRHdvNARhx7AqI3GCs2XT8wIHg&redir_esc=y#v=onepage&q&f=false ''Filozofia a zarządzanie''], Wolters Kluwer, Warszawa | ||
* PWN (1975), ''Encyklopedia Powszechna PWN'', PWN, Warszawa | |||
</noautolinks> | </noautolinks> | ||
Wersja z 16:59, 5 lis 2023
Etyka |
---|
Polecane artykuły |
Etyka jest jednym z działów filozofii. Dział ten jest ściśle powiązany z moralnością. Słowo "etyka" pochodzi od greckiego słowa "ethiká", które z kolei wzięło się od "ethos", co oznacza stałe miejsce zamieszkania, obyczaj (Powszechna Encyklopedia Filozofii). Encyklopedia Powszechna PWN podaje następujące definicje etyki (1973, s. 725-726):
- Ogół ocen i norm moralnych przyjętych w danej zbiorowości społecznej w określonej epoce historycznej.
- Konkretny system etyczny, zespół określonych poglądów i zasad moralnych.
- Nauka o moralności, dyscyplina naukowa rozpatrywana w aspekcie normatywnym (etyka normatywna lub właściwa) i opisowo-wyjaśniającym (etyka opisowa lub etologia).
Funkcje i zastosowanie etyki
Etyka odgrywa niezwykle istotną rolę w wielu aspektach ludzkiego życia. Jej zastosowanie pozwala między innymi na (T. Oleksyn 2003, s.103):
- wpajanie ludziom szacunku dla wartości,
- poprawienie jakości relacji i stosunków międzyludzkich,
- zrozumienie ludzi o odmiennych poglądach lub też tych, którzy myślą inaczej,
- szerzenie szacunku dla innych i dla ich odmienności,
- intelektualne zdystansowanie się od problemów,
- zastosowanie nowych możliwości,
- wpłynięcie na ludzi, aby myśleli nie tylko o własnych korzyściach,
- zrozumienie świata biznesu w pełniejszy sposób (biorąc pod uwagę całość ludzkiego życia, społeczeństwo, rodzinę),
- połączenie biznesu z innymi aspektami ludzkiego życia,
- podniesienie poziomu jakości negocjacji handlowych,
- rozwiązywanie dylematów etycznych.
Rodzaje etyki
Istnieje wiele rodzajów etyki. Jest to spowodowane tym, że etykę możemy dzielić biorąc pod uwagę różne jej aspekty. Do najważniejszych z nich należą (Encyklopedia Powszechna, 1973, s. 725-726):
1. Aspekt normatywny - w tym aspekcie etyka stara się rozwiać wątpliwości dotyczące tego co jest moralnie dobre, a co złe. Wytacza ona też dyrektywy (tj. normy moralnie pozytywnego postępowania) na postawie przyjętych ocen i związanych z nimi powinności. Ponadto podejmuje ona próbę wskazywania sposobów takiego przekształcania obiegowej moralności, by dostosować ją do przyjętego ideału moralnego.
- Podział etyki:
- etyka normatywna,
- etyka właściwa.
- Zakres badań:
- aksjologia - (zwana też teorią wartości) jest to zwykła analiza pojęcia dobra moralnego (zwanego też wartością moralną), powinności moralnej (obowiązku), a także tego, co przyjmujemy za dobro najwyższe,
- deontologia - jest to nauka o powinnościach, bada co decyduje o wartości moralnej czynu.
2. Aspekt opisowy - w tym aspekcie etyka zajmuje się analizowaniem, opisywaniem oraz tłumaczeniem moralności rzeczywiście przyjmowanej (zwanej również moralnością obiegową). Analiza jest uzależniona od epoki i środowiska społecznego, a więc od tego co ludzie w danym czasie uważają za dobre lub złe moralnie. W aspekcie opisowym do zadań etyki należy wskazanie źródeł, struktury, oraz funkcji moralności jako świadomości społeczeństwa, a także śledzenie jej rozwoju.
- Podział etyki:
- etyka opisowa,
- etologia.
- Zakres badań:
- socjologia moralności,
- psychologia moralności,
- metaetyka.
3. Aspekt obszarowy - ze względu na fakt, że etyka jest obecna w niemalże każdym aspekcie ludzkiego życia poniżej wymieniono jedynie przykładowe rodzaje etyki, biorąc pod uwagę jej obszary.
- etyka biznesu,
- etyka ekonomii,
- etyka reklamy,
- etyka ekologiczna (środowiskowa),
- etyka lekarska,
- etyka pielęgniarska,
- etyka pracy,
- etyka zawodowa,
- etyka kodeksowa,
- etyka słowa.
Etycy i ich poglądy==Na świecie jest wiele systemów etycznych, które opierają się na poglądach bardziej lub mniej znanych etyków. Poniżej najważniejsi z nich (Encyklopedia Powszechna, 1973, s. 725-726)===Na świecie=
- Sokrates - nawiązywali do niego cynicy (cnota to jedyne dobro, a także cel życia) i cyrenaicy (hedonizm)
- Demokryt - dał początek eudajmonizmowi
- Arystoteles - jako pierwszy wyróżnił etykę jako odrębną dyscyplinę
- Augustyn Aureliusz - stworzył podstawy ortodoksalne teocentrycznej religii chrześcijańskiej (szczęście ludzkie jest osiągalne jedynie w Bogu
- P. Abelard - podjął próbę laicyzacji etyki w XII w.
- Tomasz z Akwinu - podporządkowanie życia ziemskiego idei zbawienia i kontemplacji Boga w życiu przyszłym
- Duns Scotus i W. Ockham - woluntaryzm etyczny, teza o woli boskiej jako normie moralności
- R. Descartes, Th. Hobbes, B. Spinoza - badanie motywów postępowania i namiętności ludzkich
- A. Shaftesbury, D. Hume - rozważania nad naturą ludzką
- Wolter, J. de la Metterie, D. Diderot, P. Holbach, C. Helvetius - idea laicyzacji
- P. Maupertuis, J.A. Condorcet - utylitarystyczne ujęcie idei laicyzacji
- J. Bentham, J.S. Mill - rozbudowanie utylitarystycznego ujęcia idei laicyzacji w zwarty system nazwany utylitaryzmem
- I. Kant - rygoryzm moralny
- J.G. Fichte - "czyn" jako idea świadomości moralnej
- G.W. Hegel - proces dziejowy jako realizacja wartości moralnych poprzez przezwyciężanie alienacji
- L. Feuerbach - etyka eudajmonistyczna i humanistyczna, zniesienie alienacji religijnej jako warunek odnowy moralnej
- K. Marks, F. Engels - etyka marksistowska - człowiek jako najwyższa wartość, moralność jako forma świadomości społecznej, klasowa struktura społeczeństwa, celem jest wyzwolenie człowieka z wszelkiej alienacji; nawiązywali do humanizmu Feuerbacha; podstawa humanizmu socjalistycznego
- W.I. Lenin - sformułował kryteria moralności socjalistycznej
- A.Comte - altruizm etyczny
- H. Spencer - etyka ewolucjonistyczna, życie jako wartość najwyższa
W Polsce
- T. Kotarbiński - system etyki niezależnej (tj. etyki laickiej, uniezależnionej od wskazań jakiejkolwiek religii)
- M. Ossowska
- Cz. Znamierowski
Bibliografia
- Burkiewicz Ł., Kucharski J. (red.) (2016), Etyka w organizacji. Zarządzanie, kultura, polityka, Akademia Ignatianum w Krakowie, Wydawnictwo WAM, Kraków
- Czochorowski M. (red.) (2020), Etyka. W: Powszechna Encyklopedia Filozofii, Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu, Lublin
- Gasparski W. (red) (2002), Etyka biznesu w zastosowaniach praktycznych: inicjatywy, programy, kodeksy, Centrum Etyki Biznesu IFiS PAN & WSPiZ oraz Biuro Stałego Koordynatora ONZ w Polsce, Warszawa
- Klimek J. (2014), Etyka biznesu. Teoretyczne założenia, praktyka zastosowań, Difin, Warszawa
- Oleksyn T. (2003), Filozofia a zarządzanie, Wolters Kluwer, Warszawa
- PWN (1975), Encyklopedia Powszechna PWN, PWN, Warszawa
Autor: Marta Borowiec
..