Kwota zmniejszająca podatek: Różnice pomiędzy wersjami
m (Clean up, replaced: , → , , → (2), art.27 → art. 27) |
m (Czyszczenie tekstu) |
||
Linia 18: | Linia 18: | ||
==Zmiana postaci kwoty zmniejszającej podatek po roku 2016== | ==Zmiana postaci kwoty zmniejszającej podatek po roku 2016== | ||
'''Do 2016 roku''' [[kwota wolna od podatku|kwota wolna od podatku]] wynosiła 3091,00 zł, a kwota będąca [[Zwrot podatku|zwrotem podatku]] była stała i wynosiła 556,02 zł. Na mocy ''Ustawy z dnia 29 listopada 2016 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz ustawy o zmianie ustawy | '''Do 2016 roku''' [[kwota wolna od podatku|kwota wolna od podatku]] wynosiła 3091,00 zł, a kwota będąca [[Zwrot podatku|zwrotem podatku]] była stała i wynosiła 556,02 zł. Na mocy ''Ustawy z dnia 29 listopada 2016 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz ustawy o zmianie ustawy - [[Ordynacja podatkowa]] oraz niektórych innych ustaw''<ref>Ustawa z dnia 29 listopada 2016 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych</ref> '''z dniem 1 lipca 2017''' zaczęły obowiązywać nowe przepisy, zmieniając [[wartość]] '''kwoty zmniejszającej podatek''' i częściowo uzależniając ją od ustalonych kwot dochodu uzyskiwanych przez podatników. Od tego czasu kwotę zmniejszającą podatek oblicza się według progresywnej skali podatkowej<ref>Flis M. (2019), s. 15</ref>. | ||
[[Zmiana]] przepisów była konsekwencją wyroku Trybunału Konstytucyjnego <ref>Wyrok Trybunału Konstytucyjnego z dnia 28 października 2015, sygn. akt K 21/14</ref>, zgodnie z którym przepis określający poziom minimum podatkowego: ''w zakresie, w jakim nie przewiduje mechanizmu korygowania kwoty zmniejszającej podatek, gwarantującego co najmniej [[minimum egzystencji]], jest niezgodny z art. 2 i art. 84 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej''. Wyrok zainicjowany był wnioskiem ze strony Rzecznika Praw Obywatelskich, w którym zasugerował potrzebę weryfikacji założenia, według którego podatnik przekraczający kwotę wolną od opodatkowania, może zaspokoić podstawowe [[potrzeby]] życiowe i ponieść ciężar publiczny w postaci uiszczenia podatku. [[Rzecznik Praw Obywatelskich]] uzasadniając swój wniosek, odwołał się do określonej w art. 84 ''Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej''<ref>[[Konstytucja]] Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r., Dz.U. 1997 nr 78 poz. 483</ref> zasady podatkowej, twierdząc że [[obowiązek]] podatkowy powinien odnosić się do [[zdolności]] ponoszenia ciężarów i świadczeń publicznych przez obywateli, a stała '''kwota zmniejszająca podatek''' nie spełnia tego warunku<ref>Wasilewski J., Werner A., Kimla K., Kostrzewa A. (2018), s.191</ref>. | [[Zmiana]] przepisów była konsekwencją wyroku Trybunału Konstytucyjnego <ref>Wyrok Trybunału Konstytucyjnego z dnia 28 października 2015, sygn. akt K 21/14</ref>, zgodnie z którym przepis określający poziom minimum podatkowego: ''w zakresie, w jakim nie przewiduje mechanizmu korygowania kwoty zmniejszającej podatek, gwarantującego co najmniej [[minimum egzystencji]], jest niezgodny z art. 2 i art. 84 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej''. Wyrok zainicjowany był wnioskiem ze strony Rzecznika Praw Obywatelskich, w którym zasugerował potrzebę weryfikacji założenia, według którego podatnik przekraczający kwotę wolną od opodatkowania, może zaspokoić podstawowe [[potrzeby]] życiowe i ponieść ciężar publiczny w postaci uiszczenia podatku. [[Rzecznik Praw Obywatelskich]] uzasadniając swój wniosek, odwołał się do określonej w art. 84 ''Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej''<ref>[[Konstytucja]] Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r., Dz.U. 1997 nr 78 poz. 483</ref> zasady podatkowej, twierdząc że [[obowiązek]] podatkowy powinien odnosić się do [[zdolności]] ponoszenia ciężarów i świadczeń publicznych przez obywateli, a stała '''kwota zmniejszająca podatek''' nie spełnia tego warunku<ref>Wasilewski J., Werner A., Kimla K., Kostrzewa A. (2018), s.191</ref>. | ||
Linia 27: | Linia 27: | ||
Obecnie (2020) [[skala]] progresywna do obliczania kwoty zmniejszającej podatek prezentuje się następująco<ref>Ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, Dz.U. 1991 Nr 80 poz. 350</ref>: | Obecnie (2020) [[skala]] progresywna do obliczania kwoty zmniejszającej podatek prezentuje się następująco<ref>Ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, Dz.U. 1991 Nr 80 poz. 350</ref>: | ||
* 1360 zł | * 1360 zł - dla podstawy obliczenia podatku nieprzekraczającej kwoty 8000 zł, | ||
* 1360 zł pomniejszone o kwotę obliczoną według wzoru: 834 zł 88 gr × (podstawa obliczenia podatku | * 1360 zł pomniejszone o kwotę obliczoną według wzoru: 834 zł 88 gr × (podstawa obliczenia podatku - 8000 zł) ÷ 5000 zł - dla podstawy obliczenia podatku wyższej od 8000 zł i nieprzekraczającej kwoty 13 000 zł, | ||
* 525 zł 12 gr | * 525 zł 12 gr - dla podstawy obliczenia podatku wyższej od 13 000 zł i nieprzekraczającej kwoty 85 528 zł, | ||
* 525 zł 12 gr pomniejszone o kwotę obliczoną według wzoru: 525 zł 12 gr × (podstawa obliczenia podatku | * 525 zł 12 gr pomniejszone o kwotę obliczoną według wzoru: 525 zł 12 gr × (podstawa obliczenia podatku - 85 528 zł) ÷ 41 472 zł - dla podstawy obliczenia podatku wyższej od 85 528 zł i nieprzekraczającej kwoty 127 000 zł. | ||
==Przypisy== | ==Przypisy== | ||
Linia 42: | Linia 42: | ||
* ''Ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.'' [https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=wdu19910800350 Dz. U. 1991 nr 80 poz. 350] | * ''Ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.'' [https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=wdu19910800350 Dz. U. 1991 nr 80 poz. 350] | ||
* ''Ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.'' [https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=wdu19910800350 Dz. U. 1991 nr 80 poz. 350] | * ''Ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.'' [https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=wdu19910800350 Dz. U. 1991 nr 80 poz. 350] | ||
* Wasilewski J., Werner A., Kimla K., Kostrzewa A. (2018), ''[https://www.academia.edu/38020020/Kwota_wolna_od_opodatkowania_a_sprawiedliwość_podatkowa Kwota wolna od opodatkowania a sprawiedliwość podatkowa]'', "Edukacja Ekonomistów i Menadżerów: problemy,innowacje,projekty. | * Wasilewski J., Werner A., Kimla K., Kostrzewa A. (2018), ''[https://www.academia.edu/38020020/Kwota_wolna_od_opodatkowania_a_sprawiedliwość_podatkowa Kwota wolna od opodatkowania a sprawiedliwość podatkowa]'', "Edukacja Ekonomistów i Menadżerów: problemy,innowacje,projekty"., nr 3(49), s. 187-199 | ||
* ''Wyrok Trybunału Konstytucyjnego z dnia 28 października 2015'', sygn. akt K 21/14 | * ''Wyrok Trybunału Konstytucyjnego z dnia 28 października 2015'', sygn. akt K 21/14 | ||
</noautolinks> | </noautolinks> |
Wersja z 14:04, 2 lis 2023
Kwota zmniejszająca podatek |
---|
Polecane artykuły |
Kwota zmniejszająca podatek to kwota, o którą podatnik może pomniejszyć wyliczony podatek dochodowy należny Urzędowi skarbowemu, uzależniony od uzyskanego w danym roku dochodu i obowiązującej w danym roku podatkowym kwoty wolnej od podatku dochodowego.
Możliwość i zasady stosowania kwoty zmniejszającej podatek określa art. 27 ust.1 Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych[1].
Zmiana postaci kwoty zmniejszającej podatek po roku 2016
Do 2016 roku kwota wolna od podatku wynosiła 3091,00 zł, a kwota będąca zwrotem podatku była stała i wynosiła 556,02 zł. Na mocy Ustawy z dnia 29 listopada 2016 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz ustawy o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw[2] z dniem 1 lipca 2017 zaczęły obowiązywać nowe przepisy, zmieniając wartość kwoty zmniejszającej podatek i częściowo uzależniając ją od ustalonych kwot dochodu uzyskiwanych przez podatników. Od tego czasu kwotę zmniejszającą podatek oblicza się według progresywnej skali podatkowej[3].
Zmiana przepisów była konsekwencją wyroku Trybunału Konstytucyjnego [4], zgodnie z którym przepis określający poziom minimum podatkowego: w zakresie, w jakim nie przewiduje mechanizmu korygowania kwoty zmniejszającej podatek, gwarantującego co najmniej minimum egzystencji, jest niezgodny z art. 2 i art. 84 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej. Wyrok zainicjowany był wnioskiem ze strony Rzecznika Praw Obywatelskich, w którym zasugerował potrzebę weryfikacji założenia, według którego podatnik przekraczający kwotę wolną od opodatkowania, może zaspokoić podstawowe potrzeby życiowe i ponieść ciężar publiczny w postaci uiszczenia podatku. Rzecznik Praw Obywatelskich uzasadniając swój wniosek, odwołał się do określonej w art. 84 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej[5] zasady podatkowej, twierdząc że obowiązek podatkowy powinien odnosić się do zdolności ponoszenia ciężarów i świadczeń publicznych przez obywateli, a stała kwota zmniejszająca podatek nie spełnia tego warunku[6].
Obecna postać kwoty zmniejszającej podatek(2020)
Ustawa z dnia 27 października 2017 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne[7] wprowadziła art. 27 ust. 1c i 1d, zobowiązujące ministra finansów m.in. do corocznej weryfikacji kwoty zmniejszającej podatek[8].
Obecnie (2020) skala progresywna do obliczania kwoty zmniejszającej podatek prezentuje się następująco[9]:
- 1360 zł - dla podstawy obliczenia podatku nieprzekraczającej kwoty 8000 zł,
- 1360 zł pomniejszone o kwotę obliczoną według wzoru: 834 zł 88 gr × (podstawa obliczenia podatku - 8000 zł) ÷ 5000 zł - dla podstawy obliczenia podatku wyższej od 8000 zł i nieprzekraczającej kwoty 13 000 zł,
- 525 zł 12 gr - dla podstawy obliczenia podatku wyższej od 13 000 zł i nieprzekraczającej kwoty 85 528 zł,
- 525 zł 12 gr pomniejszone o kwotę obliczoną według wzoru: 525 zł 12 gr × (podstawa obliczenia podatku - 85 528 zł) ÷ 41 472 zł - dla podstawy obliczenia podatku wyższej od 85 528 zł i nieprzekraczającej kwoty 127 000 zł.
Przypisy
- ↑ Ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, Dz.U. 1991 Nr 80 poz. 350
- ↑ Ustawa z dnia 29 listopada 2016 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych
- ↑ Flis M. (2019), s. 15
- ↑ Wyrok Trybunału Konstytucyjnego z dnia 28 października 2015, sygn. akt K 21/14
- ↑ Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r., Dz.U. 1997 nr 78 poz. 483
- ↑ Wasilewski J., Werner A., Kimla K., Kostrzewa A. (2018), s.191
- ↑ Ustawa z dnia 27 października 2017 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, Dz.U. 2017 poz. 2175
- ↑ Flis M. (2019), s. 16
- ↑ Ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, Dz.U. 1991 Nr 80 poz. 350
Bibliografia
- Flis M. (2019), Kwota wolna od podatku jako anachronizm polskiego systemu podatkowego, "Doradztwo podatkowe - Biuletyn Instytutu Studiów Podatkowych", nr 11, s. 15-17
- Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. Dz.U. 1997 nr 78 poz. 483
- Ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych. Dz. U. 1991 nr 80 poz. 350
- Ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych. Dz. U. 1991 nr 80 poz. 350
- Ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych. Dz. U. 1991 nr 80 poz. 350
- Wasilewski J., Werner A., Kimla K., Kostrzewa A. (2018), Kwota wolna od opodatkowania a sprawiedliwość podatkowa, "Edukacja Ekonomistów i Menadżerów: problemy,innowacje,projekty"., nr 3(49), s. 187-199
- Wyrok Trybunału Konstytucyjnego z dnia 28 października 2015, sygn. akt K 21/14
Autor: Szymon Gregorczyk
Treść tego artykułu została oparta na aktach prawnych. Zwróć uwagę, że niektóre akty prawne mogły ulec zmianie od czasu publikacji tego tekstu. |