Niska samoocena: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (cleanup bibliografii i rotten links)
Linia 13: Linia 13:
</ul>
</ul>
}}
}}
'''Niska samoocena''' inaczej nazywana niskim poczuciem własnej wartości. Jest to sposób myślenia człowieka o sobie, co w tym przypadku oznacza, że człowiek posiada wiele negatywnych myśli na własny temat. Osoba z takim problemem uważa, że jest gorsza od innych ludzi. Często takie osoby porównują się z innymi, co skutkuje odbieranie własnej osoby z gorszej strony. Niestety często niskie poczucie własnej wartości przekształca się w depresję.  
'''Niska samoocena''' inaczej nazywana niskim poczuciem własnej wartości. Jest to sposób myślenia człowieka o sobie, co w tym przypadku oznacza, że człowiek posiada wiele negatywnych myśli na własny temat. Osoba z takim problemem uważa, że jest gorsza od innych ludzi. Często takie osoby porównują się z innymi, co skutkuje odbieranie własnej osoby z gorszej strony. Niestety często niskie poczucie własnej wartości przekształca się w depresję.


Niska samoocena jest skutkiem negatywnych wydarzeń, doświadczeń w odniesieniu do własnej osoby. Czym wcześniej te wydarzenia miały miejsce w życiu człowieka tym [[samoocena]] jest niższa i długotrwała. Jest to spowodowane faktem, że nasze poczucie własnej wartości odpowiada również za [[podejmowanie decyzji]]. W wielu przypadkach osoby z niską samooceną nie osiągają wybitnych osiągnięć, gdyż nie wierzą, że może im się to udać.  
Niska samoocena jest skutkiem negatywnych wydarzeń, doświadczeń w odniesieniu do własnej osoby. Czym wcześniej te wydarzenia miały miejsce w życiu człowieka tym [[samoocena]] jest niższa i długotrwała. Jest to spowodowane faktem, że nasze poczucie własnej wartości odpowiada również za [[podejmowanie decyzji]]. W wielu przypadkach osoby z niską samooceną nie osiągają wybitnych osiągnięć, gdyż nie wierzą, że może im się to udać.


U wielu osób pierwszymi objawami niskiego poczucia własnej wartości jest lęk przez nieznanym, niezadowolenie i strach w wielu codziennych sytuacjach. Najczęściej młode osoby wchodzące w dorosłe życie porównują się do popularnych i wszystkim znanym epitetów bycia dobrym i lepszym w obecnych czasach. Takimi wyznacznikami jest bogactwo, atrakcyjność, rozpoznawalność i przebojowość. Jeżeli dana osoba nie jest w stanie zobaczyć u siebie takich cech czuje się gorszą (P. Oleś 2015, s. 98-99).
U wielu osób pierwszymi objawami niskiego poczucia własnej wartości jest lęk przez nieznanym, niezadowolenie i strach w wielu codziennych sytuacjach. Najczęściej młode osoby wchodzące w dorosłe życie porównują się do popularnych i wszystkim znanym epitetów bycia dobrym i lepszym w obecnych czasach. Takimi wyznacznikami jest bogactwo, atrakcyjność, rozpoznawalność i przebojowość. Jeżeli dana osoba nie jest w stanie zobaczyć u siebie takich cech czuje się gorszą (P. Oleś 2015, s. 98-99).
Linia 23: Linia 23:
Artykuł omawia problem niskiej samooceny, jej przyczyny i cechy osobowości u osób z tym problemem. Wskazuje również, jak niska samoocena może wpływać na pracowników i jak ich motywować. Zawiera również wskazówki dotyczące budowania poczucia własnej wartości poprzez bezwarunkową wartość, miłość i wzrastanie.
Artykuł omawia problem niskiej samooceny, jej przyczyny i cechy osobowości u osób z tym problemem. Wskazuje również, jak niska samoocena może wpływać na pracowników i jak ich motywować. Zawiera również wskazówki dotyczące budowania poczucia własnej wartości poprzez bezwarunkową wartość, miłość i wzrastanie.


==Przyczyny niskiej samooceny==  
==Przyczyny niskiej samooceny==
Poczucie własnej wartości nie jest cechą niezmienną. Również człowiek nie rodzi się z niską samooceną. W wielu przypadkach niskie poczucie własnej wartości ma źródło w dzieciństwie. Tego powodem jest nieodpowiednie zachowanie i postawa rodziców. Do takiej sytuacji mogła przyczynić się krytyka, agresja, wytykanie błędów przez dorosłych oraz stawianie [[zbyt]] wygórowanych wymagań (K. Kubiak 2016, s. 5).
Poczucie własnej wartości nie jest cechą niezmienną. Również człowiek nie rodzi się z niską samooceną. W wielu przypadkach niskie poczucie własnej wartości ma źródło w dzieciństwie. Tego powodem jest nieodpowiednie zachowanie i postawa rodziców. Do takiej sytuacji mogła przyczynić się krytyka, agresja, wytykanie błędów przez dorosłych oraz stawianie [[zbyt]] wygórowanych wymagań (K. Kubiak 2016, s. 5).


==Cechy osobowości u osoby z niską samooceną==
==Cechy osobowości u osoby z niską samooceną==
Do najczęściej występujących cech u ludzi z niską samooceną jest (K. Kubiak 2016, s. 8):  
Do najczęściej występujących cech u ludzi z niską samooceną jest (K. Kubiak 2016, s. 8):
* [[tendencja]] poddawania się, bardzo często z osoby z niską samooceną już na starcie wykonywania zadania nie wierzą w jego pozytywne zakończenie,
* [[tendencja]] poddawania się, bardzo często z osoby z niską samooceną już na starcie wykonywania zadania nie wierzą w jego pozytywne zakończenie,
* boją się zmian i nowych rzeczy sytuacji, strach przed nieznanym,
* boją się zmian i nowych rzeczy sytuacji, strach przed nieznanym,
Linia 34: Linia 34:
* strach przed poniżeniem, takie osoby bardzo rzadko w towarzystwie wypowiadają się czy mówią swoje zdanie, gdyż boją się wyśmiania i odrzucenia przez innych ludzi,
* strach przed poniżeniem, takie osoby bardzo rzadko w towarzystwie wypowiadają się czy mówią swoje zdanie, gdyż boją się wyśmiania i odrzucenia przez innych ludzi,
* brak pewności siebie,
* brak pewności siebie,
* poczucie nieakceptacji przez innych.  
* poczucie nieakceptacji przez innych.


== Zarządzanie zasobami ludzkimi a poczucie własnej wartości ==
== Zarządzanie zasobami ludzkimi a poczucie własnej wartości ==
[[Osobowość]], [[cechy charakteru]] w znacznym stopniu są istotnymi czynnikami wyboru stylu kierowania przez [[menedżer|menadżerów]]. Kierownik, który potrzebuje akceptacji swoich wyborów, [[potrzeby]] uznania i poczucia wsparcia przejawia tendencję do korzystania ze misjonarskiego stylu kierowania . Ten [[styl kierowania]] cechuje się brakiem [[umiejętności]] radzenia z sobie problemami i planowania. [[Kierownik]] potrzebuje kontaktu ze swoimi [[pracownik]]ami i ich wsparcia w działaniu. W wielu przypadkach stroni od konfliktów i problemów, co skutkuje niewłaściwą realizacją celów, obojętnością i brakiem zainteresowania końcowymi rezultatami pracy (Peplińska A., Połomski P., Bajko M. 2015, s. 140).
[[Osobowość]], [[cechy charakteru]] w znacznym stopniu są istotnymi czynnikami wyboru stylu kierowania przez [[menedżer|menadżerów]]. Kierownik, który potrzebuje akceptacji swoich wyborów, [[potrzeby]] uznania i poczucia wsparcia przejawia tendencję do korzystania ze misjonarskiego stylu kierowania . Ten [[styl kierowania]] cechuje się brakiem [[umiejętności]] radzenia z sobie problemami i planowania. [[Kierownik]] potrzebuje kontaktu ze swoimi [[pracownik]]ami i ich wsparcia w działaniu. W wielu przypadkach stroni od konfliktów i problemów, co skutkuje niewłaściwą realizacją celów, obojętnością i brakiem zainteresowania końcowymi rezultatami pracy (Peplińska A., Połomski P., Bajko M. 2015, s. 140).


== Niska samoocena u pracownika==  
== Niska samoocena u pracownika==
Pracownik o niskim poczuciu własnej wartości w wielu przypadkach nie jest wydajny, efektywny i nie skupia całej swojej uwagi na wyznaczonym celu. Niejednokrotnie nie radzi sobie z nowymi sytuacjami, zadaniami i współpracownikami. Często ma problem z rozwiązywaniem problemów i samodzielnym podejmowaniu decyzji. Również [[praca]] w trudnych warunkach sprawia mu trudność.  
Pracownik o niskim poczuciu własnej wartości w wielu przypadkach nie jest wydajny, efektywny i nie skupia całej swojej uwagi na wyznaczonym celu. Niejednokrotnie nie radzi sobie z nowymi sytuacjami, zadaniami i współpracownikami. Często ma problem z rozwiązywaniem problemów i samodzielnym podejmowaniu decyzji. Również [[praca]] w trudnych warunkach sprawia mu trudność.


Zatem ważne jest, aby takiego pracownika motywować do pracy. [[Motywowanie|Motywować]] pracownika można na wiele sposobów, jednak pracownicy z niską samooceną potrzebują szczególnych motywatorów. Jednym z najważniejszych motywatorów są szkolenia i kursy, gdyż poszerzają wiedzę, co wiąże się z większą pewnością siebie i swoich umiejętności. Istotnym bodźcem do motywacji pracownika jest [[awans]], który zachęca pracownika do pracy i motywuje do rozwijania. Powoduje u pracownika poczucie uznania przez przełożonego i podnosi jego samoocenę (M. Mazur, s. 174).  
Zatem ważne jest, aby takiego pracownika motywować do pracy. [[Motywowanie|Motywować]] pracownika można na wiele sposobów, jednak pracownicy z niską samooceną potrzebują szczególnych motywatorów. Jednym z najważniejszych motywatorów są szkolenia i kursy, gdyż poszerzają wiedzę, co wiąże się z większą pewnością siebie i swoich umiejętności. Istotnym bodźcem do motywacji pracownika jest [[awans]], który zachęca pracownika do pracy i motywuje do rozwijania. Powoduje u pracownika poczucie uznania przez przełożonego i podnosi jego samoocenę (M. Mazur, s. 174).


== Budowanie własnej wartości ==  
== Budowanie własnej wartości ==
Aby człowiek potrafił zmienić poczucie własnej wartości musi zrozumieć czynniki, na których się opiera. Podstawami poczucia własnej wartości są:  
Aby człowiek potrafił zmienić poczucie własnej wartości musi zrozumieć czynniki, na których się opiera. Podstawami poczucia własnej wartości są:
# '''Bezwarunkowa [[wartość]]'''
# '''Bezwarunkowa [[wartość]]'''
# '''Miłość'''
# '''Miłość'''
# '''Wzrastanie'''
# '''Wzrastanie'''
Te trzy czynniki są bardzo istotne, ale kluczowa jest ich kolejność. Poczucie własnej wartości skupia się w pierwszej kolejności na wartości, w późniejszym etapie na miłości a następnie na wzrastaniu. Wzrastanie dotyczy posuwania się we właściwym kierunku, oznacza pozytywne występujące zmiany u człowieka. Wiele osób podczas pracy nad sobą próbuje zmienić przebieg, jednak bez podstaw takich jak miłość i bezwarunkowa wartość poczucie własnej wartości nie funkcjonuje poprawnie (Glenn R. Schiraldi 2007, s. 51).  
Te trzy czynniki są bardzo istotne, ale kluczowa jest ich kolejność. Poczucie własnej wartości skupia się w pierwszej kolejności na wartości, w późniejszym etapie na miłości a następnie na wzrastaniu. Wzrastanie dotyczy posuwania się we właściwym kierunku, oznacza pozytywne występujące zmiany u człowieka. Wiele osób podczas pracy nad sobą próbuje zmienić przebieg, jednak bez podstaw takich jak miłość i bezwarunkowa wartość poczucie własnej wartości nie funkcjonuje poprawnie (Glenn R. Schiraldi 2007, s. 51).


== Bibliografia==  
==Bibliografia==
* Kubiak K., (2016), ''[https://pozytywnyrozwoj.org/static/polls/publikacje/ksiazki/IEP_Student_Samoocena_A5.pdf Samooceona jak wpływa na to kim jesteś?]'', "Samoocena jak wpływa na to kim jesteś?"
<noautolinks>
* Łaguna M., (2012), ''[https://www.kul.pl/files/118/publikacje_artyk/Laguna_2012_PJZ.pdfSatysfakcja z życia i satysfakcja z pracy a motywacja do podejmowania szkoleń:Doniesienie z badań]'', "Psychologia jakości życia", Tom 11, nr 2  
* Kubiak K., (2016), ''Samooceona jak wpływa na to kim jesteś?'', "Samoocena jak wpływa na to kim jesteś?"
* Mazur M., (2013), ''[[Motywowanie]] pracowników jako istotny element zarządzania organizacją'', Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław.
* Łaguna M., (2012), ''z życia i satysfakcja z pracy a motywacja do podejmowania szkoleń:Doniesienie z badań'', "Psychologia jakości życia", Tom 11, nr 2
* Oleś P., (2015), ''Psychologia człowieka dorosłego. Ciągłość - [[zmiana]] - integracja'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa  
* Mazur M., (2013), ''Motywowanie pracowników jako istotny element zarządzania organizacją'', Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław
* Peplińska A., Połomski P., Bajko M., (2015), ''Osobowościowe i kompetencyjne predyktory stylów kierowania menedżera (Personality and Competence Predictors of Management Styles among Managers)'', [[Zarządzanie zasobami ludzkimi]], nr 215 1, Warszawa
* Oleś P., (2015), ''Psychologia człowieka dorosłego. Ciągłość - zmiana - integracja'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
* Peplińska A., Połomski P., Bajko M., (2015), ''Osobowościowe i kompetencyjne predyktory stylów kierowania menedżera (Personality and Competence Predictors of Management Styles among Managers)'', Zarządzanie zasobami ludzkimi, nr 215 1, Warszawa
* Robbins M. (2012), ''Bądź sobą. Autentyczność jest w cenie.'', Helion, Gliwice
* Robbins M. (2012), ''Bądź sobą. Autentyczność jest w cenie.'', Helion, Gliwice
* Schiraldi G., (2007), ''[http://www.structum.pl/czytelnia/Jak-zwiekszyc-poczucie-wlasnej-wartosci-Trening.pdf Jak zwiększyć poczucie własnej wartości]'', "Jak zwiększyć poczucie własnej wartości"  
* Schiraldi G., (2007), ''[http://www.structum.pl/czytelnia/Jak-zwiekszyc-poczucie-wlasnej-wartosci-Trening.pdf Jak zwiększyć poczucie własnej wartości]'', "Jak zwiększyć poczucie własnej wartości"
</noautolinks>


{{a|Natalia Dobranowska}}
{{a|Natalia Dobranowska}}

Wersja z 10:04, 27 paź 2023

Niska samoocena
Polecane artykuły

Niska samoocena inaczej nazywana niskim poczuciem własnej wartości. Jest to sposób myślenia człowieka o sobie, co w tym przypadku oznacza, że człowiek posiada wiele negatywnych myśli na własny temat. Osoba z takim problemem uważa, że jest gorsza od innych ludzi. Często takie osoby porównują się z innymi, co skutkuje odbieranie własnej osoby z gorszej strony. Niestety często niskie poczucie własnej wartości przekształca się w depresję.

Niska samoocena jest skutkiem negatywnych wydarzeń, doświadczeń w odniesieniu do własnej osoby. Czym wcześniej te wydarzenia miały miejsce w życiu człowieka tym samoocena jest niższa i długotrwała. Jest to spowodowane faktem, że nasze poczucie własnej wartości odpowiada również za podejmowanie decyzji. W wielu przypadkach osoby z niską samooceną nie osiągają wybitnych osiągnięć, gdyż nie wierzą, że może im się to udać.

U wielu osób pierwszymi objawami niskiego poczucia własnej wartości jest lęk przez nieznanym, niezadowolenie i strach w wielu codziennych sytuacjach. Najczęściej młode osoby wchodzące w dorosłe życie porównują się do popularnych i wszystkim znanym epitetów bycia dobrym i lepszym w obecnych czasach. Takimi wyznacznikami jest bogactwo, atrakcyjność, rozpoznawalność i przebojowość. Jeżeli dana osoba nie jest w stanie zobaczyć u siebie takich cech czuje się gorszą (P. Oleś 2015, s. 98-99).

TL;DR

Artykuł omawia problem niskiej samooceny, jej przyczyny i cechy osobowości u osób z tym problemem. Wskazuje również, jak niska samoocena może wpływać na pracowników i jak ich motywować. Zawiera również wskazówki dotyczące budowania poczucia własnej wartości poprzez bezwarunkową wartość, miłość i wzrastanie.

Przyczyny niskiej samooceny

Poczucie własnej wartości nie jest cechą niezmienną. Również człowiek nie rodzi się z niską samooceną. W wielu przypadkach niskie poczucie własnej wartości ma źródło w dzieciństwie. Tego powodem jest nieodpowiednie zachowanie i postawa rodziców. Do takiej sytuacji mogła przyczynić się krytyka, agresja, wytykanie błędów przez dorosłych oraz stawianie zbyt wygórowanych wymagań (K. Kubiak 2016, s. 5).

Cechy osobowości u osoby z niską samooceną

Do najczęściej występujących cech u ludzi z niską samooceną jest (K. Kubiak 2016, s. 8):

  • tendencja poddawania się, bardzo często z osoby z niską samooceną już na starcie wykonywania zadania nie wierzą w jego pozytywne zakończenie,
  • boją się zmian i nowych rzeczy sytuacji, strach przed nieznanym,
  • strach i trudność w podejmowaniu własnych decyzji,
  • brak poczucia bezpieczeństwa,
  • strach przed poniżeniem, takie osoby bardzo rzadko w towarzystwie wypowiadają się czy mówią swoje zdanie, gdyż boją się wyśmiania i odrzucenia przez innych ludzi,
  • brak pewności siebie,
  • poczucie nieakceptacji przez innych.

Zarządzanie zasobami ludzkimi a poczucie własnej wartości

Osobowość, cechy charakteru w znacznym stopniu są istotnymi czynnikami wyboru stylu kierowania przez menadżerów. Kierownik, który potrzebuje akceptacji swoich wyborów, potrzeby uznania i poczucia wsparcia przejawia tendencję do korzystania ze misjonarskiego stylu kierowania . Ten styl kierowania cechuje się brakiem umiejętności radzenia z sobie problemami i planowania. Kierownik potrzebuje kontaktu ze swoimi pracownikami i ich wsparcia w działaniu. W wielu przypadkach stroni od konfliktów i problemów, co skutkuje niewłaściwą realizacją celów, obojętnością i brakiem zainteresowania końcowymi rezultatami pracy (Peplińska A., Połomski P., Bajko M. 2015, s. 140).

Niska samoocena u pracownika

Pracownik o niskim poczuciu własnej wartości w wielu przypadkach nie jest wydajny, efektywny i nie skupia całej swojej uwagi na wyznaczonym celu. Niejednokrotnie nie radzi sobie z nowymi sytuacjami, zadaniami i współpracownikami. Często ma problem z rozwiązywaniem problemów i samodzielnym podejmowaniu decyzji. Również praca w trudnych warunkach sprawia mu trudność.

Zatem ważne jest, aby takiego pracownika motywować do pracy. Motywować pracownika można na wiele sposobów, jednak pracownicy z niską samooceną potrzebują szczególnych motywatorów. Jednym z najważniejszych motywatorów są szkolenia i kursy, gdyż poszerzają wiedzę, co wiąże się z większą pewnością siebie i swoich umiejętności. Istotnym bodźcem do motywacji pracownika jest awans, który zachęca pracownika do pracy i motywuje do rozwijania. Powoduje u pracownika poczucie uznania przez przełożonego i podnosi jego samoocenę (M. Mazur, s. 174).

Budowanie własnej wartości

Aby człowiek potrafił zmienić poczucie własnej wartości musi zrozumieć czynniki, na których się opiera. Podstawami poczucia własnej wartości są:

  1. Bezwarunkowa wartość
  2. Miłość
  3. Wzrastanie

Te trzy czynniki są bardzo istotne, ale kluczowa jest ich kolejność. Poczucie własnej wartości skupia się w pierwszej kolejności na wartości, w późniejszym etapie na miłości a następnie na wzrastaniu. Wzrastanie dotyczy posuwania się we właściwym kierunku, oznacza pozytywne występujące zmiany u człowieka. Wiele osób podczas pracy nad sobą próbuje zmienić przebieg, jednak bez podstaw takich jak miłość i bezwarunkowa wartość poczucie własnej wartości nie funkcjonuje poprawnie (Glenn R. Schiraldi 2007, s. 51).

Bibliografia

  • Kubiak K., (2016), Samooceona jak wpływa na to kim jesteś?, "Samoocena jak wpływa na to kim jesteś?"
  • Łaguna M., (2012), z życia i satysfakcja z pracy a motywacja do podejmowania szkoleń:Doniesienie z badań, "Psychologia jakości życia", Tom 11, nr 2
  • Mazur M., (2013), Motywowanie pracowników jako istotny element zarządzania organizacją, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław
  • Oleś P., (2015), Psychologia człowieka dorosłego. Ciągłość - zmiana - integracja, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
  • Peplińska A., Połomski P., Bajko M., (2015), Osobowościowe i kompetencyjne predyktory stylów kierowania menedżera (Personality and Competence Predictors of Management Styles among Managers), Zarządzanie zasobami ludzkimi, nr 215 1, Warszawa
  • Robbins M. (2012), Bądź sobą. Autentyczność jest w cenie., Helion, Gliwice
  • Schiraldi G., (2007), Jak zwiększyć poczucie własnej wartości, "Jak zwiększyć poczucie własnej wartości"


Autor: Natalia Dobranowska