Ubezpieczenie autocasco: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Dodanie MetaData Description)
m (cleanup bibliografii i rotten links)
Linia 36: Linia 36:


==Bibliografia==
==Bibliografia==
<noautolinks>
* Krajewski M. (2017), ''[https://iws.gov.pl/wp-content/uploads/2018/10/PwD_34_Krajewski.pdf Szkoda na mieniu wynikająca z wypadków komunikacyjnych]'', Instytut Wymiaru sprawiedliwości, Warszawa
* Krajewski M. (2017), ''[https://iws.gov.pl/wp-content/uploads/2018/10/PwD_34_Krajewski.pdf Szkoda na mieniu wynikająca z wypadków komunikacyjnych]'', Instytut Wymiaru sprawiedliwości, Warszawa
* Młynarski T. (2018), ''[http://archiwum.prawoasekuracyjne.pl/wp-content/uploads/2018/06/pdf_Mlynarski_1_2018.pdf Kilka uwag o pojęciu klienta podmiotu rynku finansowego]'', [[Prawo]] Asekuracyjne, [[Fundacja]] "Prawo Ubezpieczeniowe", Warszawa
* Młynarski T. (2018), ''Kilka uwag o pojęciu klienta podmiotu rynku finansowego'', Prawo Asekuracyjne, Fundacja "Prawo Ubezpieczeniowe", Warszawa
* Stoma M. (2012), ''[https://www.researchgate.net/profile/Monika_Stoma/publication/292973180_Modele_i_metody_pomiaru_jakosci_uslug/links/56b3197908ae795dd5c7f91a/Modele-i-metody-pomiaru-jakosci-uslug.pdf Modele i metody pomiaru jakości usług]'', Q&R Polska, Lublin
* Stoma M. (2007), ''Rynek usług ubezpieczenia autocasco w Polsce do 2005 roku'', Studia i prace kolegium zarządzania, Szkoła Głowna Handlowa, Warszawa
* Stoma M. (2007), ''[http://kolegia.sgh.waw.pl/pl/KZiF/czasopisma/zeszyty_naukowe_studia_i_prace_kzif/Documents/z.%2084.pdf#page=146 Rynek usług ubezpieczenia autocasco w Polsce do 2005 roku]'', Studia i prace kolegium zarządzania, Szkoła Głowna Handlowa, Warszawa
* Stoma M. (2012), ''Modele i metody pomiaru jakości usług'', Q&R Polska, Lublin
* Wieteska S., Jeziorska M., Majewski P., (2017), ''[http://wzr.ug.edu.pl/.zif/5_7.pdf Identyfikacja pola ubezpieczeniowego i ocena ryzyka eksploatacji samochodowych pojazdów elektrycznych w ubezpieczeniu autocasco]'', [[Zarządzanie]] i Finanse, Wydział Zarządzania Uniwersytetu Gdańskiego, Warszawa
* Wieteska S., Jeziorska M., Majewski P., (2017), ''[http://wzr.ug.edu.pl/.zif/5_7.pdf Identyfikacja pola ubezpieczeniowego i ocena ryzyka eksploatacji samochodowych pojazdów elektrycznych w ubezpieczeniu autocasco]'', Zarządzanie i Finanse, Wydział Zarządzania Uniwersytetu Gdańskiego, Warszawa
</noautolinks>


[[Kategoria:Ubezpieczenia]]
[[Kategoria:Ubezpieczenia]]

Wersja z 13:59, 26 paź 2023

Ubezpieczenie autocasco
Polecane artykuły

Autocasco - dobrowolne ubezpieczenie pojazdów lądowych (z wyłączeniem pojazdów szynowych) dotyczące powstałej szkody w pojazdach mechanicznych (uszkodzenie, zniszczenie, kradzież). Ubezpieczenie autocasco obok ubezpieczenia osobowego i ubezpieczenia majątkowego należy do grupy ubezpieczeń z działu II. Przedmiotem ubezpieczenia jest pojazd i jego wyposażenie, natomiast stronami zawarcia usługi ubezpieczenia są klient (indywidualny lub instytucjonalny) oraz towarzystwo ubezpieczeniowe [1].

Dobrowolne ubezpieczenie AC stanowi dodatkową formę ochrony w stosunku do obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej (OC). Ubezpieczenie autocasco swoim zakresem obejmuje szkody wyrządzone zarówno przez posiadacza danego pojazdu jak i kierującego innym pojazdem [2].

Zakres ubezpieczenia autocasco

W trakcie zawarcia umowy klient decyduje w jakim zakresie chce ubezpieczyć pojazd – pełnym, podstawowym lub dodatkowym. Każde towarzystwo ubezpieczeniowe określa woje warunki umowy. Do podstawowego spektrum zdarzeń objętych ubezpieczeniem należy uszkodzenie, zniszczenie lub utrata pojazdu lub jego wyposażenia. W tym zakresie wyróżnia się kilka przyczyn [3]:

  • zderzenie/zetknięcie pojazdu z innym pojazdem lub osobami, przedmiotami, zwierzętami będącymi poza tym pojazdem,
  • niespodziewane działania siły przyrody (pożar, wybuch, powodzie, zatopienia, huragany, gradobicia, pioruny i tym podobne),
  • działania innych osób skutkujące uszkodzeniami pojazdu,
  • niespodziewane działanie bodźca chemicznego lub termicznego z zewnątrz pojazdu.

Do dodatkowego zakresu ubezpieczenia wliczane są szczególnie sytuacje zdefiniowane jako kradzież oraz nadprogramowe warianty ubezpieczenia takie jak na przykład zwiększenie obszaru ochrony ubezpieczeniowej o teren zagranicy lub włączenie do ubezpieczenia przedmiotów znajdujących się w pojeździe – na przykład radia samochodowego [4]. Podstawą uznania szkody pojazdu jest wystąpienie czynnika zewnętrznego. Z zakresu ubezpieczenia wykluczane są sytuacje gdzie szkoda powstała w wyniku czynnika wewnętrznego – jak na przykład wady pojazdu [5].

Wysokość składki wynika z umowy i sposobu wyceny szkody przez danego ubezpieczyciela. Ubezpieczający często ma do wyboru wiele wariantów ubezpieczenia AC, co wpływa na wymiar składek. Choć zauważa się, że ubezpieczenie autocasco najczęściej dotyczy szkód w pojeździe, to rynek AC przestaje ograniczać się jedynie do tego zakresu, a wśród ofert można odnaleźć szereg dodatkowych form ochrony jak gwarantowany zwrot różnych kosztów, w tym między innymi najmu pojazdu zastępczego [6].

Spory ubezpieczeniowe

Pomiędzy ubezpieczycielami a ubezpieczającymi bardzo często dochodzi do sporów na tle zawartej umowy. Towarzystwa ubezpieczeniowe usiłują zredukować zakres odpowiedzialności za szkody i tym samym uchylać się od wypłaty odszkodowań. W tym celu posługują się skomplikowanym i nieklarownym językiem umów oraz stosują liczne wyłączenia i ograniczenia odpowiedzialności. Osoba ubezpieczająca pojazd zwykle jest w słabszej pozycji – jako strona merytorycznie oraz ekonomicznie słabsza dlatego tak ważne jest dokładne zapoznanie się z treścią umowy przed jej podpisaniem [7].

Przypisy

  1. Stoma M. 2012, s. 91
  2. Młynarski T. 2018, s. 40
  3. Stoma M. 2007, s. 147-148
  4. Stoma M. 2007, s. 147-148
  5. Wieteska S., Jeziorska M., Majewski P., 2017, s. 96
  6. Krajewski M. 2017, s. 15
  7. Stoma M. 2007, s. 148

Bibliografia

Autor: Michał Mazak

.