Interdyscyplinarność ergonomii: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Dodanie MetaData Description)
m (cleanup bibliografii i rotten links)
Linia 14: Linia 14:
}}
}}


 
'''Interdyscyplinarność [[ergonomia|ergonomii]]''' związana jest z wzajemnym uzupełnianiem się (komplementarnością) zagadnień z różnych obszarów nauki, co pozwala na kompleksowe podejście do układu człowiek - [[praca]] - środowisko, niemożliwe do zrealizowania na gruncie poszczególnych nauk wyizolowanych. Łączy w sobie nauki biologiczne oraz techniczno-organizacyjne nie hierarchizując ich względem siebie, ale stawiając je wszystkie na równi.
 
'''Interdyscyplinarność [[ergonomia|ergonomii]]''' związana jest z wzajemnym uzupełnianiem się (komplementarnością) zagadnień z różnych obszarów nauki, co pozwala na kompleksowe podejście do układu człowiek - [[praca]] - środowisko, niemożliwe do zrealizowania na gruncie poszczególnych nauk wyizolowanych. Łączy w sobie nauki biologiczne oraz techniczno-organizacyjne nie hierarchizując ich względem siebie, ale stawiając je wszystkie na równi.  


'''[[Ergonomia]]''' – Nauka zajmująca się przystosowaniem pracy do organizmu człowieka, tworzeniem stanowisk i przestrzeni pracy. Skupia się na dostosowaniu czynników materialnych do możliwości ludzkich, ochronie organizmu oraz tworzeniu komfortowych warunków w miejscu pracy.
'''[[Ergonomia]]''' – Nauka zajmująca się przystosowaniem pracy do organizmu człowieka, tworzeniem stanowisk i przestrzeni pracy. Skupia się na dostosowaniu czynników materialnych do możliwości ludzkich, ochronie organizmu oraz tworzeniu komfortowych warunków w miejscu pracy.
Linia 30: Linia 28:
'''Biologiczne''', które badają właściwości fizyczne i psychiczne człowieka i gromadzą o nim wiedzę.
'''Biologiczne''', które badają właściwości fizyczne i psychiczne człowieka i gromadzą o nim wiedzę.
* '''''Antropometria''''' - zajmuje się mierzeniem [[parametr]]ów człowieka pod kątem optymalizacji warunków pracy.
* '''''Antropometria''''' - zajmuje się mierzeniem [[parametr]]ów człowieka pod kątem optymalizacji warunków pracy.
* '''''[[Bezpieczeństwo i higiena pracy]]''''' - tworzy zasady ochrony zdrowia w miejscu pracy, biorąc pod uwagę czynniki szkodliwe i [[normy]] higieniczne.  
* '''''[[Bezpieczeństwo i higiena pracy]]''''' - tworzy zasady ochrony zdrowia w miejscu pracy, biorąc pod uwagę czynniki szkodliwe i [[normy]] higieniczne.
* '''''[[Medycyna pracy]]''''' - jej przedmiotem jest badanie wpływu środowiska pracy na pacjenta, diagnostyka, leczenie i profilaktyka chorób zawodowych. Wyróżnia się trzy podstawowe padania: wstępne, okresowe i kontrolne przeprowadzane po dłuższej chorobie pracownika.
* '''''[[Medycyna pracy]]''''' - jej przedmiotem jest badanie wpływu środowiska pracy na pacjenta, diagnostyka, leczenie i profilaktyka chorób zawodowych. Wyróżnia się trzy podstawowe padania: wstępne, okresowe i kontrolne przeprowadzane po dłuższej chorobie pracownika.
* '''''Fizjologia pracy''''' - badanie reakcji organizmu podczas pracy  
* '''''Fizjologia pracy''''' - badanie reakcji organizmu podczas pracy
* '''''Psychologia''''' - jest to nauka o człowieku w aspekcie jego zachowań i stanów psychicznych w rozmaitych sytuacjach.
* '''''Psychologia''''' - jest to nauka o człowieku w aspekcie jego zachowań i stanów psychicznych w rozmaitych sytuacjach.
* '''''[[Socjologia]]''''' - socjologia zajmuje się zjawiskami sfery publicznej, funkcjonowaniem społeczeństwa i metodach jego badania.
* '''''[[Socjologia]]''''' - socjologia zajmuje się zjawiskami sfery publicznej, funkcjonowaniem społeczeństwa i metodach jego badania.
Linia 66: Linia 64:


==Bibliografia==
==Bibliografia==
* E. Kowal (2002), ''Społeczno-ekonomiczne aspekty ergonomii'', WN PWN, Warszawa – Poznań.
<noautolinks>
* A. Stabryła, (1982), ''Organizacja i [[zarządzanie]]'', Wyd. AE, Kraków.
* A. Stabryła, (1982), ''Organizacja i zarządzanie'', Wyd. AE, Kraków
* L. Dobrowolski, B. Dębska, K. Hęclik (2014), [http://eduakcja.eu/files/pdf/80.pdf Analiza właściwości, funkcjonalności i ergonomii nowoczesnych narzędzi dedykowanych do szybkiego tworzenia kursów], EduAkcja. [[Magazyn]] edukacji elektronicznej, nr 2(4).
* E. Kowal (2002), ''Społeczno-ekonomiczne aspekty ergonomii'', WN PWN, Warszawa – Poznań
* M. Rembiasz, A. Górny (2015), [http://zeszyty.fem.put.poznan.pl/numery/ZN_OiZ_PP_65_09.pdf Ergonomia w zarządzaniu wiekiem w przedsiębiorstwie produkcyjnym], Zeszyty Naukowe Politechniki Poznańskiej, nr 65
* G. Dahlke (2014), Modelowanie symulacyjne w ergonomii i bezpieczeństwie pracy, Zeszyty Naukowe Politechniki Poznańskiej, nr 63
* G. Dahlke (2014), [http://zeszyty.fem.put.poznan.pl/numery/ZN_OiZ_PP_63_02.pdf Modelowanie symulacyjne w ergonomii i bezpieczeństwie pracy], Zeszyty Naukowe Politechniki Poznańskiej, nr 63
* L. Dobrowolski, B. Dębska, K. Hęclik (2014), Analiza właściwości, funkcjonalności i ergonomii nowoczesnych narzędzi dedykowanych do szybkiego tworzenia kursów, EduAkcja. Magazyn edukacji elektronicznej, nr 2(4)
* P. Lubaś (2010),’’[[Diagnoza]] ergonomicznych czynników ryzyka’’, [[Państwowa Inspekcja Pracy]], Szczecin
* M. Rembiasz, A. Górny (2015), Ergonomia w zarządzaniu wiekiem w przedsiębiorstwie produkcyjnym, Zeszyty Naukowe Politechniki Poznańskiej, nr 65
* P. Lubaś (2010),’’Diagnoza ergonomicznych czynników ryzyka’’, Państwowa Inspekcja Pracy, Szczecin
* S. Wieczorek (2014), ‘’Ergonomia’’, Tarbonus, Warszawa
* S. Wieczorek (2014), ‘’Ergonomia’’, Tarbonus, Warszawa
* T. Juliszewski, M. Złowodzki, H. Ogińska, A. Taczalska (2015), ‘’Ergonomia w nauce i szkolnictwie wyższym’’ Politechnika Krakowska.
* T. Juliszewski, M. Złowodzki, H. Ogińska, A. Taczalska (2015), ‘’Ergonomia w nauce i szkolnictwie wyższym’’ Politechnika Krakowska
</noautolinks>


{{a|Justyna Kuźma, Sylwia Szromnik}}
{{a|Justyna Kuźma, Sylwia Szromnik}}

Wersja z 12:55, 26 paź 2023

Interdyscyplinarność ergonomii
Polecane artykuły

Interdyscyplinarność ergonomii związana jest z wzajemnym uzupełnianiem się (komplementarnością) zagadnień z różnych obszarów nauki, co pozwala na kompleksowe podejście do układu człowiek - praca - środowisko, niemożliwe do zrealizowania na gruncie poszczególnych nauk wyizolowanych. Łączy w sobie nauki biologiczne oraz techniczno-organizacyjne nie hierarchizując ich względem siebie, ale stawiając je wszystkie na równi.

Ergonomia – Nauka zajmująca się przystosowaniem pracy do organizmu człowieka, tworzeniem stanowisk i przestrzeni pracy. Skupia się na dostosowaniu czynników materialnych do możliwości ludzkich, ochronie organizmu oraz tworzeniu komfortowych warunków w miejscu pracy.

TL;DR

Artykuł omawia interdyscyplinarność ergonomii, która łączy nauki biologiczne i techniczno-organizacyjne w celu kompleksowego podejścia do układu człowiek - praca - środowisko. Ergonomia zajmuje się przystosowaniem pracy do organizmu człowieka, tworzeniem stanowisk i przestrzeni pracy. Działa na trzech głównych płaszczyznach: humanizacyjnej, społecznej i ekonomicznej. Współczesne kierunki ergonomii obejmują m.in. ergonomiczne stanowiska komputerowe, osoby niepełnosprawne, osoby starsze, wyroby, sprzęt wojskowy, edukację i mieszkania.

Dyscypliny składowe

Dyscypliny składowe ergonomii, traktowane równorzędnie, dzielimy na dwie główne grupy:

Biologiczne, które badają właściwości fizyczne i psychiczne człowieka i gromadzą o nim wiedzę.

  • Antropometria - zajmuje się mierzeniem parametrów człowieka pod kątem optymalizacji warunków pracy.
  • Bezpieczeństwo i higiena pracy - tworzy zasady ochrony zdrowia w miejscu pracy, biorąc pod uwagę czynniki szkodliwe i normy higieniczne.
  • Medycyna pracy - jej przedmiotem jest badanie wpływu środowiska pracy na pacjenta, diagnostyka, leczenie i profilaktyka chorób zawodowych. Wyróżnia się trzy podstawowe padania: wstępne, okresowe i kontrolne przeprowadzane po dłuższej chorobie pracownika.
  • Fizjologia pracy - badanie reakcji organizmu podczas pracy
  • Psychologia - jest to nauka o człowieku w aspekcie jego zachowań i stanów psychicznych w rozmaitych sytuacjach.
  • Socjologia - socjologia zajmuje się zjawiskami sfery publicznej, funkcjonowaniem społeczeństwa i metodach jego badania.
  • Pedagogika - nauka o wychowaniu i kształceniu człowieka w czasie całego jego życia
  • Prakseologia - nauka zajmująca się badaniem ludzkich czynności celowych i świadomych czyli o sprawnym działaniu.

Techniczno-organizacyjne, które na podstawie wyników z badań przeprowadzanych przez dyscypliny w grupie biologicznej zajmują się doskonaleniem procesu pracy.

  • Urbanistyka - nauka o planowaniu miast i osiedli oraz ich powstawaniu i historii rozwoju
  • Architektura – sztuka kształtowania przestrzeni
  • Inżynieria maszyn – dotyczy technik i metod projektowania, wytwarzania i eksploatacji maszyn
  • Inżynieria budownictwa
  • Inżynieria transportu
  • Technologia - jest jednym z czynników produkcji. Dostarcza informacji jak dużo można wytworzyć przy użyciu danej ilości kapitału i pracy
  • Organizacja - to decydowanie o tym, w jaki sposób możliwie najlepiej pogrupować działania i zasoby organizacji
  • Ekonomika - dyscyplina ekonomiczna badająca zjawiska występujące w określonym dziale gospodarki
  • Estetyka
  • Prawo

Funkcje ergonomii

  • Humanizacyjna – skupia się na zagwarantowaniu bezpieczeństwa na stanowisku pracy, automatyzacji pewnych procesów w celu odciążenia organizmu człowieka i zmniejszeniu uciążliwości pracy.
  • Społeczna - wiąże się z odciążeniem psycho-nerwowym człowieka, który musi wykonywać pracę niezgodną z jego kwalifikacjami, niesie pomoc w prawidłowym doborze do zawodu.
  • Ekonomiczna – Opiera się na prewencji, czyli podejmowaniu działań z wyprzedzeniem w celu zapobiegnięciu niechcianych konsekwencji. Dla przykładu: firma inwestuje pewne pieniądze w szkolenia BHP, by uniknąć większych kosztów związanych z wypadkami przy pracy, których może dzięki tym działaniom uniknąć lub je zminimalizować.

Kierunki ergonomii

Współczesne kierunki działania ergonomii:

  • Ergonomia stanowisk komputerowych – bierze pod uwagę ułożenie sylwetki poprzez dopasowanie dopasowani krzesła i podnóżek, prawidłowe ustawienie monitora, odpowiednia wielkość biurka, zapewnienie odpowiedniego ułożenia rąk przy korzystaniu z klawiatury.
  • Ergonomia osób niepełnosprawnych
  • Ergonomia osób w starszym wieku
  • Ergonomia wyrobu – polega na dostosowaniu obiektów np. maszyn do wymiarów i kształtów ciała człowieka, skupia się na bezpieczeństwu i komforcie użytkowania obiektu technicznego.
  • Ergonomia w sprzętach wojskowych
  • Ergonomia edukacji – (ilość osób w klasie, dopasowanie ławek i krzeseł do wieku i wzrostu uczniów, odpowiednia przestrzeń w klasie).
  • Ergonomia mieszkania – (meble, sprzęty codziennego użytku).

Bibliografia

  • A. Stabryła, (1982), Organizacja i zarządzanie, Wyd. AE, Kraków
  • E. Kowal (2002), Społeczno-ekonomiczne aspekty ergonomii, WN PWN, Warszawa – Poznań
  • G. Dahlke (2014), Modelowanie symulacyjne w ergonomii i bezpieczeństwie pracy, Zeszyty Naukowe Politechniki Poznańskiej, nr 63
  • L. Dobrowolski, B. Dębska, K. Hęclik (2014), Analiza właściwości, funkcjonalności i ergonomii nowoczesnych narzędzi dedykowanych do szybkiego tworzenia kursów, EduAkcja. Magazyn edukacji elektronicznej, nr 2(4)
  • M. Rembiasz, A. Górny (2015), Ergonomia w zarządzaniu wiekiem w przedsiębiorstwie produkcyjnym, Zeszyty Naukowe Politechniki Poznańskiej, nr 65
  • P. Lubaś (2010),’’Diagnoza ergonomicznych czynników ryzyka’’, Państwowa Inspekcja Pracy, Szczecin
  • S. Wieczorek (2014), ‘’Ergonomia’’, Tarbonus, Warszawa
  • T. Juliszewski, M. Złowodzki, H. Ogińska, A. Taczalska (2015), ‘’Ergonomia w nauce i szkolnictwie wyższym’’ Politechnika Krakowska


Autor: Justyna Kuźma, Sylwia Szromnik