IEA: Różnice pomiędzy wersjami
m (Dodanie MetaData Description) |
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
||
Linia 14: | Linia 14: | ||
}} | }} | ||
'''IEA''' - International Energy Agency ([[Międzynarodowa Agencja Energii]]) | |||
'''IEA''' - International Energy Agency ([[Międzynarodowa Agencja Energii]]) | |||
[[Organizacja]] została utworzona15 listopada 1974 roku przez kraje będące importerami ropy naftowej. Przyczyną powołania organizacji do życia był [[kryzys]] naftowy z lat 1973-74. Wtedy to kraje wysoko uprzemysłowione z powodu polityki prowadzonej przez kraje [[OPEC]] (ograniczenie wydobycia ropy naftowej oraz wprowadzenie embarga na dostawy tego surowca do krajów popierających Izrael w wojnie arabsko - izraelskiej) borykały się z niedoborem tego surowca. [[Kryzys]] energetyczny stał się przyczyną kryzysu gospodarczego w wielu krajach uzależnionych od dostaw ropy naftowej. To skłoniło kraje będące importerami ropy naftowej do stworzenia organizacji mającej na celu przeciwdziałanie kryzysom w przyszłości. | [[Organizacja]] została utworzona15 listopada 1974 roku przez kraje będące importerami ropy naftowej. Przyczyną powołania organizacji do życia był [[kryzys]] naftowy z lat 1973-74. Wtedy to kraje wysoko uprzemysłowione z powodu polityki prowadzonej przez kraje [[OPEC]] (ograniczenie wydobycia ropy naftowej oraz wprowadzenie embarga na dostawy tego surowca do krajów popierających Izrael w wojnie arabsko - izraelskiej) borykały się z niedoborem tego surowca. [[Kryzys]] energetyczny stał się przyczyną kryzysu gospodarczego w wielu krajach uzależnionych od dostaw ropy naftowej. To skłoniło kraje będące importerami ropy naftowej do stworzenia organizacji mającej na celu przeciwdziałanie kryzysom w przyszłości. | ||
Linia 25: | Linia 23: | ||
==Cele organizacji== | ==Cele organizacji== | ||
Aktualnie najważniejsze [[cele organizacji]] zawierają się pod pojęciem "Trzy E", które oznacza: | Aktualnie najważniejsze [[cele organizacji]] zawierają się pod pojęciem "Trzy E", które oznacza: | ||
* Energy security ([[bezpieczeństwo energetyczne]]), | * Energy security ([[bezpieczeństwo energetyczne]]), | ||
* Economic development ([[rozwój]] gospodarczy), | * Economic development ([[rozwój]] gospodarczy), | ||
* Environmental protection ([[ochrona środowiska]]). | * Environmental protection ([[ochrona środowiska]]). | ||
Poza podejmowaniem działań na rzecz wyżej wymienionych [[cel]]ów [[organizacja]] zajmuje się także prowadzeniem analiz i statystyk dotyczący rynku energetycznego. | Poza podejmowaniem działań na rzecz wyżej wymienionych [[cel]]ów [[organizacja]] zajmuje się także prowadzeniem analiz i statystyk dotyczący rynku energetycznego. | ||
Linia 36: | Linia 34: | ||
* środki mające na celu zapewnienie [[zdolności]] wnoszenia wkładu w działania zbiorowe IEA. Wspólne [[działanie]] IEA zostałoby zainicjowane w odpowiedzi na znaczące zakłócenia w dostawach ropy naftowej na skalę światową i wiązałoby się z udostępnianiem przez państwa członkowskie IEA dodatkowych ilości ropy naftowej i/lub produktów na rynku światowym (poprzez zwiększenie podaży lub zmniejszenie popytu), przy czym [[udział]] każdego kraju opierałby się na krajowym zużyciu ropy naftowej w ramach całkowitego zużycia ropy przez IEA. | * środki mające na celu zapewnienie [[zdolności]] wnoszenia wkładu w działania zbiorowe IEA. Wspólne [[działanie]] IEA zostałoby zainicjowane w odpowiedzi na znaczące zakłócenia w dostawach ropy naftowej na skalę światową i wiązałoby się z udostępnianiem przez państwa członkowskie IEA dodatkowych ilości ropy naftowej i/lub produktów na rynku światowym (poprzez zwiększenie podaży lub zmniejszenie popytu), przy czym [[udział]] każdego kraju opierałby się na krajowym zużyciu ropy naftowej w ramach całkowitego zużycia ropy przez IEA. | ||
* [[zapas]] ropy naftowej i / lub zapasów produktu odpowiadający 90 dniom przywozu netto z poprzedniego roku, do których [[rząd]] ma natychmiastowy dostęp (nawet jeśli nie jest ich właścicielem bezpośrednio) i mógłby zostać wykorzystany do rozwiązania problemów w zakresie globalnego zaopatrzenia w ropę naftową | * [[zapas]] ropy naftowej i / lub zapasów produktu odpowiadający 90 dniom przywozu netto z poprzedniego roku, do których [[rząd]] ma natychmiastowy dostęp (nawet jeśli nie jest ich właścicielem bezpośrednio) i mógłby zostać wykorzystany do rozwiązania problemów w zakresie globalnego zaopatrzenia w ropę naftową | ||
* [[program]] ograniczenia popytu w celu zmniejszenia krajowego zużycia oleju nawet o 10%<ref> Howard G. (2005.) s. 3-6 </ref>.. | * [[program]] ograniczenia popytu w celu zmniejszenia krajowego zużycia oleju nawet o 10%<ref> Howard G. (2005.) s. 3-6 </ref>.. | ||
==Przynależność Polski do MAE== | ==Przynależność Polski do MAE== | ||
Przynależność Polski do MAE (MAE, w ang. International Energy Agency – IEA) poprzedzają wieloletnie działania polegające m.in. na zmianach i tworzeniu nowych regulacji prawnych w celu wypełnienia wymogów MAE szczególnie w zakresie utrzymywania odpowiedniego poziomu rezerw, ograniczanie popytu itd. zaowocowała przyjęciem Polski do Międzynarodowej Agencji Energetyki, co znacząco wpłynęło na podniesienie bezpieczeństwa w zakresie dostępności paliw ciekłych, ale również umożliwiło Polsce udział w pracach i kształtowanie kwestii związanych z szeroko rozumianą problematyką bezpieczeństwa energetycznego, m.in. efektywności energetycznej, wykorzystania odnawialnych źródeł energii, przeciwdziałaniu negatywnym skutkom zakłóceń w dostawach gazu ziemnego, technik czystego spalania węgla najważniejszej organizacji międzynarodowej w tym obszarze <ref> Biuletyn Urzędu Regulacji Energetyki nr 4 (78) 2011 </ref>. | Przynależność Polski do MAE (MAE, w ang. International Energy Agency – IEA) poprzedzają wieloletnie działania polegające m.in. na zmianach i tworzeniu nowych regulacji prawnych w celu wypełnienia wymogów MAE szczególnie w zakresie utrzymywania odpowiedniego poziomu rezerw, ograniczanie popytu itd. zaowocowała przyjęciem Polski do Międzynarodowej Agencji Energetyki, co znacząco wpłynęło na podniesienie bezpieczeństwa w zakresie dostępności paliw ciekłych, ale również umożliwiło Polsce udział w pracach i kształtowanie kwestii związanych z szeroko rozumianą problematyką bezpieczeństwa energetycznego, m.in. efektywności energetycznej, wykorzystania odnawialnych źródeł energii, przeciwdziałaniu negatywnym skutkom zakłóceń w dostawach gazu ziemnego, technik czystego spalania węgla najważniejszej organizacji międzynarodowej w tym obszarze <ref> Biuletyn Urzędu Regulacji Energetyki nr 4 (78) 2011 </ref>. | ||
==Przypisy== | |||
<references /> | |||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
<noautolinks> | |||
* Biuletyn Urzędu Regulacji Energetyki (2011.) [http://www.ure.gov.pl/ftp/Biuletyny_URE/2011/2011_12_30-biuletyn_nr4.pdf] | * Biuletyn Urzędu Regulacji Energetyki (2011.) [http://www.ure.gov.pl/ftp/Biuletyny_URE/2011/2011_12_30-biuletyn_nr4.pdf] | ||
* Deszczyński M., Kupiecki R., Moszczyński T., Historia polityczna świata, Ogólnopolski Hurt Książki "Morex", str. 316 | * Deszczyński M., Kupiecki R., Moszczyński T., Historia polityczna świata, Ogólnopolski Hurt Książki "Morex", str. 316 | ||
* Karpiński M., (2012.) [http://yadda.icm.edu.pl/baztech/element/bwmeta1.element.baztech-article-BPB1-0056-0005 ''System zapasów interwencyjnych ropy naftowej i paliw Miêdzynarodowej Agencji Energetycznej''], | * Karpiński M., (2012.) [http://yadda.icm.edu.pl/baztech/element/bwmeta1.element.baztech-article-BPB1-0056-0005 ''System zapasów interwencyjnych ropy naftowej i paliw Miêdzynarodowej Agencji Energetycznej''], Polityka Energetyczna Tom 15 zeszyt 2 | ||
* Sampson A., Siedem Sióstr, Książka i | * Sampson A., Siedem Sióstr, Książka i Wiedza, Warszawa 1981, str. 404 | ||
* Tomczonek Z. (2013.) [http://repozytorium.uwb.edu.pl/jspui/bitstream/11320/978/1/11_Zofia%20TOMCZONEK.pdf ''Światowy rynek ropy naftowej.Zasoby, konsumpcja, kierunki przepływu.''], OPTIMUM, Studia Ekonomiczne nr 4 (64) | * Tomczonek Z. (2013.) [http://repozytorium.uwb.edu.pl/jspui/bitstream/11320/978/1/11_Zofia%20TOMCZONEK.pdf ''Światowy rynek ropy naftowej.Zasoby, konsumpcja, kierunki przepływu.''], OPTIMUM, Studia Ekonomiczne nr 4 (64) | ||
* Yergin D., Nafta, | * Yergin D., Nafta, władza i pieniądze, Wydawnictwo Philip Wilson, Warszawa 1996, str. 505 | ||
</noautolinks> | |||
< | |||
{{a|Anna Wojciechowska Szymon Banach}} | {{a|Anna Wojciechowska Szymon Banach}} |
Wersja z 23:12, 28 paź 2023
IEA |
---|
Polecane artykuły |
IEA - International Energy Agency (Międzynarodowa Agencja Energii)
Organizacja została utworzona15 listopada 1974 roku przez kraje będące importerami ropy naftowej. Przyczyną powołania organizacji do życia był kryzys naftowy z lat 1973-74. Wtedy to kraje wysoko uprzemysłowione z powodu polityki prowadzonej przez kraje OPEC (ograniczenie wydobycia ropy naftowej oraz wprowadzenie embarga na dostawy tego surowca do krajów popierających Izrael w wojnie arabsko - izraelskiej) borykały się z niedoborem tego surowca. Kryzys energetyczny stał się przyczyną kryzysu gospodarczego w wielu krajach uzależnionych od dostaw ropy naftowej. To skłoniło kraje będące importerami ropy naftowej do stworzenia organizacji mającej na celu przeciwdziałanie kryzysom w przyszłości.
Kraje członkowskie
Obecnie w skład organizacji wchodzi 27 krajów: Australia, Austria, Belgia, Kanada, Czechy, Dania, Finlandia, Francja, Niemcy, Grecja, Węgry, Irlandia, Włochy, Japonia, Korea Południowa, Luksemburg, Holandia, Nowa Zelandia, Norwegia, Portugalia, Słowacja, Hiszpania, Szwecja, Szwajcaria, Turcja, Wielka Brytania, Stany Zjednoczone. W 2008 roku do organizacji prawdopodobnie przystąpi także Polska. Wszystkie kraje skupione w ramach IEA są jednocześnie członkami OECD, jako że obie organizację są ze sobą powiązane. W pracach organizacji uczestniczy także Komisja Europejska.
Cele organizacji
Aktualnie najważniejsze cele organizacji zawierają się pod pojęciem "Trzy E", które oznacza:
- Energy security (bezpieczeństwo energetyczne),
- Economic development (rozwój gospodarczy),
- Environmental protection (ochrona środowiska).
Poza podejmowaniem działań na rzecz wyżej wymienionych celów organizacja zajmuje się także prowadzeniem analiz i statystyk dotyczący rynku energetycznego.
Warunki dołączenia do IEA
Zanim kraj kandydujący zostanie członkiem IEA, musi wykazać:
- prawodawstwo i środki mające na celu zapewnienie, że wszystkie przedsiębiorstwa naftowe podlegające jego jurysdykcji przekazują informacje na żądanie,
- środki mające na celu zapewnienie zdolności wnoszenia wkładu w działania zbiorowe IEA. Wspólne działanie IEA zostałoby zainicjowane w odpowiedzi na znaczące zakłócenia w dostawach ropy naftowej na skalę światową i wiązałoby się z udostępnianiem przez państwa członkowskie IEA dodatkowych ilości ropy naftowej i/lub produktów na rynku światowym (poprzez zwiększenie podaży lub zmniejszenie popytu), przy czym udział każdego kraju opierałby się na krajowym zużyciu ropy naftowej w ramach całkowitego zużycia ropy przez IEA.
- zapas ropy naftowej i / lub zapasów produktu odpowiadający 90 dniom przywozu netto z poprzedniego roku, do których rząd ma natychmiastowy dostęp (nawet jeśli nie jest ich właścicielem bezpośrednio) i mógłby zostać wykorzystany do rozwiązania problemów w zakresie globalnego zaopatrzenia w ropę naftową
- program ograniczenia popytu w celu zmniejszenia krajowego zużycia oleju nawet o 10%[1]..
Przynależność Polski do MAE
Przynależność Polski do MAE (MAE, w ang. International Energy Agency – IEA) poprzedzają wieloletnie działania polegające m.in. na zmianach i tworzeniu nowych regulacji prawnych w celu wypełnienia wymogów MAE szczególnie w zakresie utrzymywania odpowiedniego poziomu rezerw, ograniczanie popytu itd. zaowocowała przyjęciem Polski do Międzynarodowej Agencji Energetyki, co znacząco wpłynęło na podniesienie bezpieczeństwa w zakresie dostępności paliw ciekłych, ale również umożliwiło Polsce udział w pracach i kształtowanie kwestii związanych z szeroko rozumianą problematyką bezpieczeństwa energetycznego, m.in. efektywności energetycznej, wykorzystania odnawialnych źródeł energii, przeciwdziałaniu negatywnym skutkom zakłóceń w dostawach gazu ziemnego, technik czystego spalania węgla najważniejszej organizacji międzynarodowej w tym obszarze [2].
Przypisy
Bibliografia
- Biuletyn Urzędu Regulacji Energetyki (2011.) [1]
- Deszczyński M., Kupiecki R., Moszczyński T., Historia polityczna świata, Ogólnopolski Hurt Książki "Morex", str. 316
- Karpiński M., (2012.) System zapasów interwencyjnych ropy naftowej i paliw Miêdzynarodowej Agencji Energetycznej, Polityka Energetyczna Tom 15 zeszyt 2
- Sampson A., Siedem Sióstr, Książka i Wiedza, Warszawa 1981, str. 404
- Tomczonek Z. (2013.) Światowy rynek ropy naftowej.Zasoby, konsumpcja, kierunki przepływu., OPTIMUM, Studia Ekonomiczne nr 4 (64)
- Yergin D., Nafta, władza i pieniądze, Wydawnictwo Philip Wilson, Warszawa 1996, str. 505
Autor: Anna Wojciechowska Szymon Banach