Aukcja odwrócona: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
Nie podano opisu zmian
Nie podano opisu zmian
Linia 14: Linia 14:
}}
}}


Aukcja odwrócona (aukcja odwrotna) - rodzaj [[aukcja internetowa|aukcji internetowej]] aukcji internetowej, w której występuje jeden kupujący i wielu potencjalnych kupców. Wystawione na tej aukcji produkty lub usługi nie są do sprzedania, a do kupienia.  
Aukcja odwrócona (aukcja odwrotna) - rodzaj [[aukcja internetowa|aukcji internetowej]], w której występuje jeden kupujący i wielu potencjalnych kupców. Wystawione na tej aukcji produkty lub usługi nie są do sprzedania, a do kupienia.  
Licytują się między sobą zainteresowani chcący ten [[produkt]] sprzedać <ref> G. Chodak, 2007 s. 3 </ref>.  
Licytują się między sobą zainteresowani chcący ten [[produkt]] sprzedać <ref> G. Chodak, 2007 s. 3 </ref>.  
Przebieg współczesnych aukcji odwróconych przebiega z wykorzystaniem technologii informatycznych i wykorzystuje cechy odwróconych aukcji angielskich, gdzie licytuje wielu sprzedawców obniżając swoją cenę ubiegając się o prawo sprzedaży produktu do kupującego. Cena produtu lub usługi maleje aż sięgnie wcześniej ustalonego czasu przebiegu aukcji lub nie ma już konkurencyjnych aukcji. Zwycięska oferta jest nie tylko najkorzystniejszą cenowo spośród propozycji ale reprezentuje również cenę rynkową produktu.


Dzięki tej metodzie można zaoszczędzić do 20% [[koszt]]ów pozyskania [[towar]]ów czy usług.  
Dzięki tej metodzie można zaoszczędzić do 20% [[koszt]]ów pozyskania [[towar]]ów czy usług.  
Linia 21: Linia 23:
Aukcje odwrócone są pożą[[dane]] podczas transakcji jednorazowych, zazwyczaj [[towarów]] oferowanych przez wielu dostawców.
Aukcje odwrócone są pożą[[dane]] podczas transakcji jednorazowych, zazwyczaj [[towarów]] oferowanych przez wielu dostawców.


==Przykład funkcjonowania aukcji odwróconych==
==Powstanie aukcji odwróconych==
 
==Rodzaje aukcji odwróconych==
 
==Przykład zastosowania aukcji odwróconych==
Osoba zainteresowana dodaje aukcje typu:
Osoba zainteresowana dodaje aukcje typu:
* chcę naprawić samochód marki BMW w mieście X,  
* chcę naprawić samochód marki BMW w mieście X,  

Wersja z 11:27, 18 kwi 2022

Aukcja odwrócona
Polecane artykuły

Aukcja odwrócona (aukcja odwrotna) - rodzaj aukcji internetowej, w której występuje jeden kupujący i wielu potencjalnych kupców. Wystawione na tej aukcji produkty lub usługi nie są do sprzedania, a do kupienia. Licytują się między sobą zainteresowani chcący ten produkt sprzedać [1].

Przebieg współczesnych aukcji odwróconych przebiega z wykorzystaniem technologii informatycznych i wykorzystuje cechy odwróconych aukcji angielskich, gdzie licytuje wielu sprzedawców obniżając swoją cenę ubiegając się o prawo sprzedaży produktu do kupującego. Cena produtu lub usługi maleje aż sięgnie wcześniej ustalonego czasu przebiegu aukcji lub nie ma już konkurencyjnych aukcji. Zwycięska oferta jest nie tylko najkorzystniejszą cenowo spośród propozycji ale reprezentuje również cenę rynkową produktu.

Dzięki tej metodzie można zaoszczędzić do 20% kosztów pozyskania towarów czy usług. Sprawia to że zainteresowani tym rodzajem handlu są firmy w których odnotowano spadający poziom sprzedaży. Aukcje odwrócone są pożądane podczas transakcji jednorazowych, zazwyczaj towarów oferowanych przez wielu dostawców.

Powstanie aukcji odwróconych

Rodzaje aukcji odwróconych

Przykład zastosowania aukcji odwróconych

Osoba zainteresowana dodaje aukcje typu:

  • chcę naprawić samochód marki BMW w mieście X,
  • chcę wybudować dom w okolicach miasta X itp.

Firmy przesyłają swoje warunki za jaką cenę są wstanie wyświadczyć dana usługę. Wszystko zależy od lokacji firmy. W tym przypadku najlepiej żeby znaleźli się kontrahenci z okolic X co pozwoli zminimalizować np.koszty transportu i cena jaką nam zaproponuje dana firma teoretycznie będzie niższa niż firmy z miasta Y.

W Polsce tego typu aukcje dopiero raczkują co daje duże możliwości w celu stworzenia dobrego portalu działającego na podobnych zasadach i na taką skalę jak ALLEGRO.

Bibliografia

Autor: Mariola Karasińska i Marcin Sanocki

  1. G. Chodak, 2007 s. 3