Zespół negocjacyjny: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
(LinkTitles.)
m (Dodanie MetaData Description)
Linia 46: Linia 46:
{{a|Renata Litewka}}
{{a|Renata Litewka}}
[[Kategoria:Negocjacje]]
[[Kategoria:Negocjacje]]
{{#metamaster:description|Zespół negocjacyjny to grupa osób odpowiedzialnych za przygotowanie i prowadzenie negocjacji. W skład wchodzą osoby o różnych umiejętnościach i cechach. Członkowie powinni być umiejętni w pracy zespołowej, opanowani i szanować przeciwników.}}

Wersja z 07:28, 14 paź 2023

Zespół negocjacyjny
Polecane artykuły


Przygotowanie i prowadzenie negocjacji to efekt pracy grupy osób, w której każdy posiada określone zadania do wykonania. Osoby te tworzą zespół negocjacyjny i są do niego dobierane nie tylko ze względu na wiedzę, ale przede wszystkim z powodu określonych cech osobowości, umiejętności oraz specyfiki roli, jaką mają odgrywać w zespole.

Liczebność zespołu uzależniona jest od przedmiotu negocjacji, jednak za optymalny skład zespołu uznaje się 5 osób, które pełnią następujące role:

  • Przewodniczący- osoba odpowiedzialna za przebieg i porządek spotkania negocjacyjnego, wyznacza kolejność osób zabierających głos, wyznacza przerwy;
  • Protokolant- odpowiedzialny za sporządzanie notatek z przebiegu rozmów, przytaczanie ich fragmentów, redagowanie streszczeń,
  • Słuchacz- wysłuchuje pozostałych negocjatorów i określa, które problemy pominięto,
  • Krytyk- zajmuje się krytyczna oceną negocjatorów, jak i przebiegu spotkania,
  • Kontroler- jego zadaniem jest ocena rezultatów spotkania i decyzja o ustępstwach.

Ponadto w spotkaniu negocjacyjnym mogą uczestniczyć inne osoby takie jak: inżynierowie i eksperci w danej dziedzinie, psycholog, prawnik, tłumacz itd.

Wszyscy członkowie zespołu powinni charakteryzować się następującymi cechami:

  • umiejętnością pracy w zespole,
  • opanowaniem,
  • podporządkowaniem interesom ogółu,
  • szacunkiem ze strony przeciwników,
  • zaufaniem do członków zespołu,
  • zdolnością szybkiego myślenia,
  • swobodą nawiązywania kontaktów etc.

Przygotowując spotkanie negocjacyjne należy zastanowić się, która z osób posiada najodpowiedniejsze cechy na dane stanowisko. {{#ev:youtube|yxMBETE_sJE}}

Bibliografia

  • "Negocjacje w biznesie. Kluczowe problemy" Urszula Kałążna- Drewińska, AE Wrocław 2006
  • "Negocjacje w biznesie" Zbigniew Nęcki, Oficyna Wydawnicza Drukarnia Antykwa s.c., Kraków 2000

Autor: Renata Litewka