Wyodrębnianie wiedzy ukrytej: Różnice pomiędzy wersjami
(LinkTitles.) |
m (Dodanie MetaData Description) |
||
Linia 30: | Linia 30: | ||
[[Kategoria:Zarządzanie wiedzą]] | [[Kategoria:Zarządzanie wiedzą]] | ||
<!--[[en:Tacit Knowledge Discovery]]--> | <!--[[en:Tacit Knowledge Discovery]]--> | ||
{{#metamaster:description|Wyodrębnianie wiedzy ukrytej - Poznaj metody zdobywania, gromadzenia i dzielenia się wiedzą, a także rolę systemów informatycznych w tym procesie.}} |
Wersja z 07:21, 14 paź 2023
Wyodrębnianie wiedzy ukrytej |
---|
Polecane artykuły |
Podstawowym problemem zarządzania wiedzą w zakresie zdobywania ukrytej (tacit knowledge) jest jej charakter i sposób przekazywania. Wiedza ukryta najczęściej jest przekazywana w trakcie wspólnej pracy, warsztatów, poprzez konwersację, opowiadanie, wspólne doświadczenia. Jest to wiedza przyswajana podświadomie i równie podświadomie wykorzystywana, trudno ją wyartykułować a tym trudniej zapisać w postaci elektronicznych zapisów.
Rolą systemów informatycznych jest, w przypadku wiedzy ukrytej, umożliwienie elastycznych i bezpośrednich kontaktów pracowników ze specjalistami z danej dziedziny, znającymi sposoby rozwiązania problemów lub których wiedza i doświadczenie w danej dziedzinie powoduje, że mogą oni pomóc rozwiązać powstały problem.
Zdobywanie wiedzy ukrytej związane jest ściśle z problematyką identyfikacji wiedzy, gromadzenia, tworzenia wiedzy, a także dzielenia się wiedzą.
Efekty zastosowań
Wiedza ukryta bardzo często jest kluczowym czynnikiem determinującym sukces organizacji. "Ukryte" umiejętności poszczególnych pracowników w zakresie realizacji funkcji informacyjnych powinny być identyfikowane i wykorzystywane.
Bibliografia
- Woźniak K., System informacji menedżerskiej jako instrument zarządzania strategicznego w firmie, praca doktorska, Akademia Ekonomiczna w Krakowie, Kraków 2005
Autor: Krzysztof Woźniak