Ocena wyników zmian organizacyjnych: Różnice pomiędzy wersjami
(LinkTitles.) |
m (Dodanie MetaData Description) |
||
Linia 57: | Linia 57: | ||
{{a|Anna Dąbrowska}} | {{a|Anna Dąbrowska}} | ||
[[Kategoria:Metody projektowania organizacji]] | [[Kategoria:Metody projektowania organizacji]] | ||
{{#metamaster:description|Ocena zmian organizacyjnych - Jak organizacje dostosowują się do otoczenia i wprowadzają transformacje w strukturze, technologii i ludziach.}} |
Wersja z 15:35, 12 paź 2023
Ocena wyników zmian organizacyjnych |
---|
Polecane artykuły |
Organizacje muszą współdziałać z otoczeniem, aby przetrwać. Zarówno środowisko zewnętrzne organizacji, jak i wewnętrzne, wymuszają na organizacji zmiany.
Zmiany organizacyjne przedsiębiorstwa mogą dotyczyć struktury, technologii lub ludzi.
Przykładami takich zmian są między innymi:
- przekształcenia struktury hierarchicznej
- dywizjonalizacja
- departamentyzacja ukierunkowana na tworzenie scalonych jednostek organizacyjnych
Etapy implementacji zmian
Proces implementacji zmian organizacyjnych składa się z następujących etapów:
- Zidentyfikowanie problemów organizacji
- Wstępne poparcie i zaangażowanie naczelnego kierownictwa
- Zaangażowanie przywódców grup roboczych
- Wyjaśnienie powodów zmian
- Skuteczne kierowanie procesu przeprowadzania zmiany
- Pomiar wyników
Pomiar wyników zmian
Pomiar wyników zmian organizacyjnych polega na śledzeniu powodzenia organizacji w osiąganiu jej celów. Dane o wynikach stanowią dla agenta zmiany i kierowników ważną informację o wysiłkach nad zmianą organizacji.
Do kryteriów oceny wyników zmian organizacyjnych zaliczamy:
- wskaźnik stopy zysku operacyjnego, wskazujący na jakość zarządzania spółką i zyskowność jej podstawowej działalności.
- wartość sprzedaży
- wartość produkcji na jednego pracownika
- zmiany wolumenu produkcji
- terminowość lub skrócenie czasu realizacji zadań
- liczba pozyskanych nowych klientów
Struktura systemu ocen
System ocen, aby był efektywny, powinien być jawny, usystematyzowany, adekwatny, elastyczny i trwały w czasie.
Ocena wyników jest dla kierownictwa źródłem cennych informacji o przydatności zmiany dla organizacji, o samym przebiegu zmiany i jej wpływie na lepsze funkcjonowanie przedsiębiorstwa.
Bibliografia
- Dobija M. - Rachunkowość zarządcza i controlling PWN, Warszawa 2001
- Stabryła A. - Podstawy zarządzania firmą, Kraków 2001
- Stoner J. - Kierowanie, PWE, Warszawa 2004
- Skalik, J. (2004). Zmiana warunkiem sukcesu. Opór wobec zmian. Szansa czy zagrożenie.
Autor: Anna Dąbrowska