Ubezpieczenie autocasco: Różnice pomiędzy wersjami
m (Infobox update) |
(LinkTitles.) |
||
Linia 13: | Linia 13: | ||
</ul> | </ul> | ||
}} | }} | ||
'''Autocasco''' - dobrowolne ubezpieczenie pojazdów lądowych (z wyłączeniem pojazdów szynowych) dotyczące powstałej szkody w pojazdach mechanicznych (uszkodzenie, zniszczenie, kradzież). Ubezpieczenie autocasco obok ubezpieczenia osobowego i [[Ubezpieczenie_majątkowe|ubezpieczenia majątkowego]] należy do grupy ubezpieczeń z działu II. Przedmiotem ubezpieczenia jest pojazd i jego wyposażenie, natomiast stronami zawarcia usługi ubezpieczenia są klient (indywidualny lub instytucjonalny) oraz [[Towarzystwo_ubezpieczeniowe|towarzystwo ubezpieczeniowe]] <ref>Stoma M. 2012, s. 91</ref>. | '''Autocasco''' - dobrowolne [[ubezpieczenie]] pojazdów lądowych (z wyłączeniem pojazdów szynowych) dotyczące powstałej szkody w pojazdach mechanicznych (uszkodzenie, zniszczenie, kradzież). Ubezpieczenie autocasco obok ubezpieczenia osobowego i [[Ubezpieczenie_majątkowe|ubezpieczenia majątkowego]] należy do grupy ubezpieczeń z działu II. Przedmiotem ubezpieczenia jest pojazd i jego [[wyposażenie]], natomiast stronami zawarcia [[usługi]] ubezpieczenia są [[klient]] (indywidualny lub instytucjonalny) oraz [[Towarzystwo_ubezpieczeniowe|towarzystwo ubezpieczeniowe]] <ref>Stoma M. 2012, s. 91</ref>. | ||
Dobrowolne ubezpieczenie AC stanowi dodatkową formę ochrony w stosunku do obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej (OC). Ubezpieczenie autocasco swoim zakresem obejmuje szkody wyrządzone zarówno przez posiadacza danego pojazdu jak i kierującego innym pojazdem <ref>Młynarski T. 2018, s. 40</ref>. | Dobrowolne ubezpieczenie AC stanowi dodatkową formę ochrony w stosunku do obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej (OC). Ubezpieczenie autocasco swoim zakresem obejmuje szkody wyrządzone zarówno przez posiadacza danego pojazdu jak i kierującego innym pojazdem <ref>Młynarski T. 2018, s. 40</ref>. | ||
==Zakres ubezpieczenia autocasco== | ==Zakres ubezpieczenia autocasco== | ||
W trakcie zawarcia '''[[Umowa|umowy]]''' klient decyduje w jakim zakresie chce ubezpieczyć pojazd – pełnym, podstawowym lub dodatkowym. Każde towarzystwo ubezpieczeniowe określa woje warunki umowy. Do podstawowego spektrum zdarzeń objętych ubezpieczeniem należy uszkodzenie, zniszczenie lub utrata pojazdu lub jego wyposażenia. W tym zakresie wyróżnia się kilka przyczyn <ref>Stoma M. 2007, s. 147-148</ref>: | W trakcie zawarcia '''[[Umowa|umowy]]''' klient decyduje w jakim zakresie chce ubezpieczyć pojazd – pełnym, podstawowym lub dodatkowym. Każde [[towarzystwo ubezpieczeniowe]] określa woje warunki umowy. Do podstawowego spektrum zdarzeń objętych ubezpieczeniem należy uszkodzenie, zniszczenie lub utrata pojazdu lub jego wyposażenia. W tym zakresie wyróżnia się kilka przyczyn <ref>Stoma M. 2007, s. 147-148</ref>: | ||
* zderzenie/zetknięcie pojazdu z innym pojazdem lub osobami, przedmiotami, zwierzętami będącymi poza tym pojazdem, | * zderzenie/zetknięcie pojazdu z innym pojazdem lub osobami, przedmiotami, zwierzętami będącymi poza tym pojazdem, | ||
* niespodziewane działania siły przyrody (pożar, wybuch, powodzie, zatopienia, huragany, gradobicia, pioruny i tym podobne), | * niespodziewane działania siły przyrody (pożar, wybuch, powodzie, zatopienia, huragany, gradobicia, pioruny i tym podobne), | ||
* działania innych osób skutkujące uszkodzeniami pojazdu, | * działania innych osób skutkujące uszkodzeniami pojazdu, | ||
* niespodziewane działanie bodźca chemicznego lub termicznego z zewnątrz pojazdu. | * niespodziewane [[działanie]] bodźca chemicznego lub termicznego z zewnątrz pojazdu. | ||
<google>t</google> | <google>t</google> | ||
Do dodatkowego zakresu ubezpieczenia wliczane są szczególnie sytuacje zdefiniowane jako kradzież oraz nadprogramowe warianty ubezpieczenia takie jak na przykład zwiększenie obszaru ochrony ubezpieczeniowej o teren zagranicy lub włączenie do ubezpieczenia przedmiotów znajdujących się w pojeździe – na przykład radia samochodowego <ref>Stoma M. 2007, s. 147-148</ref>. | Do dodatkowego zakresu ubezpieczenia wliczane są szczególnie sytuacje zdefiniowane jako kradzież oraz nadprogramowe [[warianty]] ubezpieczenia takie jak na przykład zwiększenie obszaru ochrony ubezpieczeniowej o teren zagranicy lub włączenie do ubezpieczenia przedmiotów znajdujących się w pojeździe – na przykład radia samochodowego <ref>Stoma M. 2007, s. 147-148</ref>. | ||
Podstawą uznania szkody pojazdu jest wystąpienie czynnika zewnętrznego. Z zakresu ubezpieczenia wykluczane są sytuacje gdzie szkoda powstała w wyniku czynnika wewnętrznego – jak na przykład wady pojazdu <ref>Wieteska S., Jeziorska M., Majewski P., 2017, s. 96</ref>. | Podstawą uznania szkody pojazdu jest wystąpienie czynnika zewnętrznego. Z zakresu ubezpieczenia wykluczane są sytuacje gdzie [[szkoda]] powstała w wyniku czynnika wewnętrznego – jak na przykład wady pojazdu <ref>Wieteska S., Jeziorska M., Majewski P., 2017, s. 96</ref>. | ||
'''Wysokość składki''' wynika z umowy i sposobu wyceny szkody przez danego ubezpieczyciela. Ubezpieczający często ma do wyboru wiele wariantów ubezpieczenia AC, co wpływa na wymiar składek. Choć zauważa się, że ubezpieczenie autocasco najczęściej dotyczy szkód w pojeździe, to rynek AC przestaje ograniczać się jedynie do tego zakresu, a wśród ofert można odnaleźć szereg dodatkowych form ochrony jak gwarantowany zwrot różnych kosztów, w tym między innymi najmu pojazdu zastępczego <ref>Krajewski M. 2017, s. 15</ref>. | '''Wysokość składki''' wynika z umowy i sposobu wyceny szkody przez danego ubezpieczyciela. Ubezpieczający często ma do wyboru wiele wariantów ubezpieczenia AC, co wpływa na wymiar składek. Choć zauważa się, że ubezpieczenie autocasco najczęściej dotyczy szkód w pojeździe, to [[rynek]] AC przestaje ograniczać się jedynie do tego zakresu, a wśród ofert można odnaleźć szereg dodatkowych form ochrony jak gwarantowany zwrot różnych kosztów, w tym między innymi najmu pojazdu zastępczego <ref>Krajewski M. 2017, s. 15</ref>. | ||
==Spory ubezpieczeniowe== | ==Spory ubezpieczeniowe== | ||
Pomiędzy ubezpieczycielami a ubezpieczającymi bardzo często dochodzi do '''sporów''' na tle zawartej umowy. Towarzystwa ubezpieczeniowe usiłują zredukować zakres [[Odpowiedzialność|odpowiedzialności]] za szkody i tym samym uchylać się od wypłaty odszkodowań. W tym celu posługują się skomplikowanym i nieklarownym językiem umów oraz stosują liczne wyłączenia i ograniczenia odpowiedzialności. Osoba ubezpieczająca pojazd zwykle jest w słabszej pozycji – jako strona merytorycznie oraz ekonomicznie słabsza dlatego tak ważne jest dokładne zapoznanie się z treścią umowy przed jej podpisaniem <ref>Stoma M. 2007, s. 148</ref>. | Pomiędzy ubezpieczycielami a ubezpieczającymi bardzo często dochodzi do '''sporów''' na tle zawartej umowy. Towarzystwa ubezpieczeniowe usiłują zredukować [[zakres]] [[Odpowiedzialność|odpowiedzialności]] za szkody i tym samym uchylać się od wypłaty odszkodowań. W tym celu posługują się skomplikowanym i nieklarownym językiem umów oraz stosują liczne wyłączenia i ograniczenia odpowiedzialności. Osoba ubezpieczająca pojazd zwykle jest w słabszej pozycji – jako strona merytorycznie oraz ekonomicznie słabsza dlatego tak ważne jest dokładne zapoznanie się z treścią umowy przed jej podpisaniem <ref>Stoma M. 2007, s. 148</ref>. | ||
==Przypisy== | ==Przypisy== | ||
Linia 37: | Linia 37: | ||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
* Krajewski M. (2017), ''[https://iws.gov.pl/wp-content/uploads/2018/10/PwD_34_Krajewski.pdf Szkoda na mieniu wynikająca z wypadków komunikacyjnych]'', Instytut Wymiaru sprawiedliwości, Warszawa | * Krajewski M. (2017), ''[https://iws.gov.pl/wp-content/uploads/2018/10/PwD_34_Krajewski.pdf Szkoda na mieniu wynikająca z wypadków komunikacyjnych]'', Instytut Wymiaru sprawiedliwości, Warszawa | ||
* Młynarski T. (2018), ''[http://archiwum.prawoasekuracyjne.pl/wp-content/uploads/2018/06/pdf_Mlynarski_1_2018.pdf Kilka uwag o pojęciu klienta podmiotu rynku finansowego]'', Prawo Asekuracyjne, Fundacja "Prawo Ubezpieczeniowe", Warszawa | * Młynarski T. (2018), ''[http://archiwum.prawoasekuracyjne.pl/wp-content/uploads/2018/06/pdf_Mlynarski_1_2018.pdf Kilka uwag o pojęciu klienta podmiotu rynku finansowego]'', [[Prawo]] Asekuracyjne, [[Fundacja]] "Prawo Ubezpieczeniowe", Warszawa | ||
* Stoma M. (2012), ''[https://www.researchgate.net/profile/Monika_Stoma/publication/292973180_Modele_i_metody_pomiaru_jakosci_uslug/links/56b3197908ae795dd5c7f91a/Modele-i-metody-pomiaru-jakosci-uslug.pdf Modele i metody pomiaru jakości usług]'', Q&R Polska, Lublin | * Stoma M. (2012), ''[https://www.researchgate.net/profile/Monika_Stoma/publication/292973180_Modele_i_metody_pomiaru_jakosci_uslug/links/56b3197908ae795dd5c7f91a/Modele-i-metody-pomiaru-jakosci-uslug.pdf Modele i metody pomiaru jakości usług]'', Q&R Polska, Lublin | ||
* Stoma M. (2007), ''[http://kolegia.sgh.waw.pl/pl/KZiF/czasopisma/zeszyty_naukowe_studia_i_prace_kzif/Documents/z.%2084.pdf#page=146 Rynek usług ubezpieczenia autocasco w Polsce do 2005 roku]'', Studia i prace kolegium zarządzania, Szkoła Głowna Handlowa, Warszawa | * Stoma M. (2007), ''[http://kolegia.sgh.waw.pl/pl/KZiF/czasopisma/zeszyty_naukowe_studia_i_prace_kzif/Documents/z.%2084.pdf#page=146 Rynek usług ubezpieczenia autocasco w Polsce do 2005 roku]'', Studia i prace kolegium zarządzania, Szkoła Głowna Handlowa, Warszawa | ||
* Wieteska S., Jeziorska M., Majewski P., (2017), ''[http://wzr.ug.edu.pl/.zif/5_7.pdf Identyfikacja pola ubezpieczeniowego i ocena ryzyka eksploatacji samochodowych pojazdów elektrycznych w ubezpieczeniu autocasco]'', Zarządzanie i Finanse, Wydział Zarządzania Uniwersytetu Gdańskiego, Warszawa | * Wieteska S., Jeziorska M., Majewski P., (2017), ''[http://wzr.ug.edu.pl/.zif/5_7.pdf Identyfikacja pola ubezpieczeniowego i ocena ryzyka eksploatacji samochodowych pojazdów elektrycznych w ubezpieczeniu autocasco]'', [[Zarządzanie]] i Finanse, Wydział Zarządzania Uniwersytetu Gdańskiego, Warszawa | ||
[[Kategoria:Ubezpieczenia]] | [[Kategoria:Ubezpieczenia]] | ||
{{a|Michał Mazak}}. | {{a|Michał Mazak}}. |
Wersja z 05:55, 22 maj 2020
Ubezpieczenie autocasco |
---|
Polecane artykuły |
Autocasco - dobrowolne ubezpieczenie pojazdów lądowych (z wyłączeniem pojazdów szynowych) dotyczące powstałej szkody w pojazdach mechanicznych (uszkodzenie, zniszczenie, kradzież). Ubezpieczenie autocasco obok ubezpieczenia osobowego i ubezpieczenia majątkowego należy do grupy ubezpieczeń z działu II. Przedmiotem ubezpieczenia jest pojazd i jego wyposażenie, natomiast stronami zawarcia usługi ubezpieczenia są klient (indywidualny lub instytucjonalny) oraz towarzystwo ubezpieczeniowe [1].
Dobrowolne ubezpieczenie AC stanowi dodatkową formę ochrony w stosunku do obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej (OC). Ubezpieczenie autocasco swoim zakresem obejmuje szkody wyrządzone zarówno przez posiadacza danego pojazdu jak i kierującego innym pojazdem [2].
Zakres ubezpieczenia autocasco
W trakcie zawarcia umowy klient decyduje w jakim zakresie chce ubezpieczyć pojazd – pełnym, podstawowym lub dodatkowym. Każde towarzystwo ubezpieczeniowe określa woje warunki umowy. Do podstawowego spektrum zdarzeń objętych ubezpieczeniem należy uszkodzenie, zniszczenie lub utrata pojazdu lub jego wyposażenia. W tym zakresie wyróżnia się kilka przyczyn [3]:
- zderzenie/zetknięcie pojazdu z innym pojazdem lub osobami, przedmiotami, zwierzętami będącymi poza tym pojazdem,
- niespodziewane działania siły przyrody (pożar, wybuch, powodzie, zatopienia, huragany, gradobicia, pioruny i tym podobne),
- działania innych osób skutkujące uszkodzeniami pojazdu,
- niespodziewane działanie bodźca chemicznego lub termicznego z zewnątrz pojazdu.
Do dodatkowego zakresu ubezpieczenia wliczane są szczególnie sytuacje zdefiniowane jako kradzież oraz nadprogramowe warianty ubezpieczenia takie jak na przykład zwiększenie obszaru ochrony ubezpieczeniowej o teren zagranicy lub włączenie do ubezpieczenia przedmiotów znajdujących się w pojeździe – na przykład radia samochodowego [4]. Podstawą uznania szkody pojazdu jest wystąpienie czynnika zewnętrznego. Z zakresu ubezpieczenia wykluczane są sytuacje gdzie szkoda powstała w wyniku czynnika wewnętrznego – jak na przykład wady pojazdu [5].
Wysokość składki wynika z umowy i sposobu wyceny szkody przez danego ubezpieczyciela. Ubezpieczający często ma do wyboru wiele wariantów ubezpieczenia AC, co wpływa na wymiar składek. Choć zauważa się, że ubezpieczenie autocasco najczęściej dotyczy szkód w pojeździe, to rynek AC przestaje ograniczać się jedynie do tego zakresu, a wśród ofert można odnaleźć szereg dodatkowych form ochrony jak gwarantowany zwrot różnych kosztów, w tym między innymi najmu pojazdu zastępczego [6].
Spory ubezpieczeniowe
Pomiędzy ubezpieczycielami a ubezpieczającymi bardzo często dochodzi do sporów na tle zawartej umowy. Towarzystwa ubezpieczeniowe usiłują zredukować zakres odpowiedzialności za szkody i tym samym uchylać się od wypłaty odszkodowań. W tym celu posługują się skomplikowanym i nieklarownym językiem umów oraz stosują liczne wyłączenia i ograniczenia odpowiedzialności. Osoba ubezpieczająca pojazd zwykle jest w słabszej pozycji – jako strona merytorycznie oraz ekonomicznie słabsza dlatego tak ważne jest dokładne zapoznanie się z treścią umowy przed jej podpisaniem [7].
Przypisy
Bibliografia
- Krajewski M. (2017), Szkoda na mieniu wynikająca z wypadków komunikacyjnych, Instytut Wymiaru sprawiedliwości, Warszawa
- Młynarski T. (2018), Kilka uwag o pojęciu klienta podmiotu rynku finansowego, Prawo Asekuracyjne, Fundacja "Prawo Ubezpieczeniowe", Warszawa
- Stoma M. (2012), Modele i metody pomiaru jakości usług, Q&R Polska, Lublin
- Stoma M. (2007), Rynek usług ubezpieczenia autocasco w Polsce do 2005 roku, Studia i prace kolegium zarządzania, Szkoła Głowna Handlowa, Warszawa
- Wieteska S., Jeziorska M., Majewski P., (2017), Identyfikacja pola ubezpieczeniowego i ocena ryzyka eksploatacji samochodowych pojazdów elektrycznych w ubezpieczeniu autocasco, Zarządzanie i Finanse, Wydział Zarządzania Uniwersytetu Gdańskiego, Warszawa
Autor: Michał Mazak
.