Retrospektywa: Różnice pomiędzy wersjami
m (Infobox update) |
(LinkTitles.) |
||
Linia 17: | Linia 17: | ||
'''Retrospektywa''' (należy do podstawowych spotkań [[Scrum|scrumowych]]) - jest okazją do sprawdzenia i dostosowania procesu działania [[Zespół projektowy|zespołu]]. | '''Retrospektywa''' (należy do podstawowych spotkań [[Scrum|scrumowych]]) - jest okazją do sprawdzenia i dostosowania procesu działania [[Zespół projektowy|zespołu]]. | ||
Jest to 1-3 godz. spotkanie z podziałem czasu (w zależności od długości [[Sprint|sprintu]]) prowadzone przez [[Scrum master|Scrum Mastera]], podczas spotkania cały zespół omawia zakończony [[Sprint|Sprint]] i określa, co można zmienić, co może sprawić, żeby następny sprint był bardziej skuteczny lub produktywny [Scruminc, 2012]. | Jest to 1-3 godz. spotkanie z podziałem czasu (w zależności od długości [[Sprint|sprintu]]) prowadzone przez [[Scrum master|Scrum Mastera]], podczas spotkania cały [[zespół]] omawia zakończony [[Sprint|Sprint]] i określa, co można zmienić, co może sprawić, żeby następny sprint był bardziej skuteczny lub produktywny [Scruminc, 2012]. | ||
[[Manifest Agile|Agile Manifesto]] sugeruje, że "zespół zastanawia się, jak stać się bardziej skutecznym" [Agile Manifesto, 2001]. | [[Manifest Agile|Agile Manifesto]] sugeruje, że "zespół zastanawia się, jak stać się bardziej skutecznym" [Agile Manifesto, 2001]. | ||
Linia 24: | Linia 24: | ||
Po zakończeniu iteracji zwykle odbywają się dwa spotkania: | Po zakończeniu iteracji zwykle odbywają się dwa spotkania: | ||
* '''[[Przegląd sprintu|Sprint Review]]''' - przegląd sprintu (lub demo), koncentruje się na uzyskiwaniu informacji zwrotnej o produkcie i omawianiu sposobu postępowania | * '''[[Przegląd sprintu|Sprint Review]]''' - [[przegląd]] sprintu (lub demo), koncentruje się na uzyskiwaniu informacji zwrotnej o produkcie i omawianiu sposobu postępowania | ||
* '''Retrospective''' - retrospektywa, koncentruje się na zespole i procesach używanych dla dostarczania oprogramowania. | * '''Retrospective''' - retrospektywa, koncentruje się na zespole i procesach używanych dla dostarczania oprogramowania. | ||
Linia 30: | Linia 30: | ||
<google>t</google> | <google>t</google> | ||
Szczegółowe cele dla retrospektyw są następujące: | Szczegółowe [[cele]] dla retrospektyw są następujące: | ||
* Znalezienie sposoby na ulepszenie używanych praktyk | * Znalezienie sposoby na ulepszenie używanych praktyk | ||
* Odkrycie, co jest robione dobrze | * Odkrycie, co jest robione dobrze | ||
Linia 41: | Linia 41: | ||
Układ retrospektywy zależy od: | Układ retrospektywy zależy od: | ||
* Długości iteracji | * Długości iteracji | ||
* Złożoności (technologii, relacje z zewnętrznymi działami, organizacja zespołu) | * Złożoności (technologii, relacje z zewnętrznymi działami, [[organizacja]] zespołu) | ||
* Rozmiaru zespołu | * Rozmiaru zespołu | ||
* Poziomu konfliktu lub kontrowersji [Derby E., Larsen D. 2006, s. 17] | * Poziomu konfliktu lub kontrowersji [Derby E., Larsen D. 2006, s. 17] | ||
Linia 50: | Linia 50: | ||
* ''Set the stage (Przygotuj się) 5%'' | * ''Set the stage (Przygotuj się) 5%'' | ||
Ustawienie sceny (przygotowanie) wymaga powitania i wyjaśnienia celu spotkania. | Ustawienie sceny (przygotowanie) wymaga powitania i wyjaśnienia celu spotkania. | ||
* ''Gather data (Zbierz dane) 30-50%'' | * ''Gather data (Zbierz [[dane]]) 30-50%'' | ||
Gromadzenie danych dotyczy pracy w ostatnim sprincie. Dla podjęcia decyzji w kierunku polepszenia pracy zespołu niezbędnym jest opis zdarzeń w sprincie. | Gromadzenie danych dotyczy pracy w ostatnim sprincie. Dla podjęcia decyzji w kierunku polepszenia pracy zespołu niezbędnym jest opis zdarzeń w sprincie. | ||
* ''Generate insights (Wygeneruj spostrzeżenia) 20-30%'' | * ''Generate insights (Wygeneruj spostrzeżenia) 20-30%'' | ||
Linia 68: | Linia 68: | ||
Uświadamia ludziom, że aby stać się lepszymi, będą musieli się uczyć. | Uświadamia ludziom, że aby stać się lepszymi, będą musieli się uczyć. | ||
*3. '''Co powinniśmy zrobić inaczej?''' | *3. '''Co powinniśmy zrobić inaczej?''' | ||
Zachęca członków zespołu do szukania rzeczy, które chcą zmienić. Często pomaga to ułatwić dyskusję, dowiedzieć się, dlaczego trzeba zmienić proces i zbudować wspólne zrozumienie i zaangażowanie w działania, które zespół wykona. | Zachęca członków zespołu do szukania rzeczy, które chcą zmienić. Często pomaga to ułatwić dyskusję, dowiedzieć się, dlaczego trzeba zmienić [[proces]] i zbudować wspólne zrozumienie i zaangażowanie w działania, które zespół wykona. | ||
*4. '''Co nadal nas wstrzyma?''' | *4. '''Co nadal nas wstrzyma?''' | ||
Może ujawniając rzeczy, które poprzednio były niewypowiedziane [Gonçalves L., Linders B. 2013, s. 8-9] | Może ujawniając rzeczy, które poprzednio były niewypowiedziane [Gonçalves L., Linders B. 2013, s. 8-9] | ||
Linia 74: | Linia 74: | ||
==Wartość biznesowa a Retrospektywa== | ==Wartość biznesowa a Retrospektywa== | ||
Kilka rzeczy, które można zrobić w czasie retrospektywy, aby podnieść wartość biznesową: | Kilka rzeczy, które można zrobić w czasie retrospektywy, aby podnieść [[wartość]] biznesową: | ||
* Uświadomienie zespołowi, że szukamy działań, które mogą wzmocnić zespół | * Uświadomienie zespołowi, że szukamy działań, które mogą wzmocnić zespół | ||
Linia 81: | Linia 81: | ||
* Skoncentrowanie na jasno zdefiniowanych problemach i pomoc zespołom znaleźć działania usprawniające, które są dla nich ważne,aby ich działalność była lepsza. | * Skoncentrowanie na jasno zdefiniowanych problemach i pomoc zespołom znaleźć działania usprawniające, które są dla nich ważne,aby ich działalność była lepsza. | ||
* Użycie analizy przyczyn źródłowych, aby znaleźć przyczyny problemów. Następnie określenie działania, aby zapobiec ich ponownemu występowaniu. | * Użycie analizy przyczyn źródłowych, aby znaleźć przyczyny problemów. Następnie określenie działania, aby zapobiec ich ponownemu występowaniu. | ||
* Kontynuacja i ocena postępów działań, aby pomóc zespołowi zrozumieć, dlaczego niektóre działania zadziałały, a inne nie i sprawienie, by postęp był widoczny. | * Kontynuacja i [[ocena]] postępów działań, aby pomóc zespołowi zrozumieć, dlaczego niektóre działania zadziałały, a inne nie i sprawienie, by postęp był widoczny. | ||
* Użycie różnych ćwiczeń w retrospektywach w zależności od problemów, sposobu myślenia zespołu itp [Gonçalves L., Linders B. 2013, s. 3-4]. | * Użycie różnych ćwiczeń w retrospektywach w zależności od problemów, sposobu myślenia zespołu itp [Gonçalves L., Linders B. 2013, s. 3-4]. | ||
Wersja z 21:44, 21 maj 2020
Retrospektywa |
---|
Polecane artykuły |
Retrospektywa (należy do podstawowych spotkań scrumowych) - jest okazją do sprawdzenia i dostosowania procesu działania zespołu. Jest to 1-3 godz. spotkanie z podziałem czasu (w zależności od długości sprintu) prowadzone przez Scrum Mastera, podczas spotkania cały zespół omawia zakończony Sprint i określa, co można zmienić, co może sprawić, żeby następny sprint był bardziej skuteczny lub produktywny [Scruminc, 2012].
Agile Manifesto sugeruje, że "zespół zastanawia się, jak stać się bardziej skutecznym" [Agile Manifesto, 2001].
Cel retrospektywy
Po zakończeniu iteracji zwykle odbywają się dwa spotkania:
- Sprint Review - przegląd sprintu (lub demo), koncentruje się na uzyskiwaniu informacji zwrotnej o produkcie i omawianiu sposobu postępowania
- Retrospective - retrospektywa, koncentruje się na zespole i procesach używanych dla dostarczania oprogramowania.
Celem retrospektyw jest pomaganie zespołom w ciągłym ulepszaniu ich pracy. Zwinna retrospektywa, w Scrumie, jest praktyką stosowaną przez zespoły do refleksji na temat sposobu pracy i ciągłego doskonalenia się w tym, co robią.
Szczegółowe cele dla retrospektyw są następujące:
- Znalezienie sposoby na ulepszenie używanych praktyk
- Odkrycie, co jest robione dobrze
- Zapoznanie się z przyczynami nieudanych celów
- Znalezienie sposoby na poprawę reakcji zespołu na klientów
- Odbudowanie uszkodzonych relacji [Derby E., Larsen D. 2006, s. 17]
Układ retrospektywy
{{#ev:youtube|wmg-O0qrYTk|480|right|Retrospekcja (Sławomir Wawak)|frame}} Układ retrospektywy zależy od:
- Długości iteracji
- Złożoności (technologii, relacje z zewnętrznymi działami, organizacja zespołu)
- Rozmiaru zespołu
- Poziomu konfliktu lub kontrowersji [Derby E., Larsen D. 2006, s. 17]
Przykładowy podział czasu przy retrospektywie:
- Set the stage (Przygotuj się) 5%
Ustawienie sceny (przygotowanie) wymaga powitania i wyjaśnienia celu spotkania.
- Gather data (Zbierz dane) 30-50%
Gromadzenie danych dotyczy pracy w ostatnim sprincie. Dla podjęcia decyzji w kierunku polepszenia pracy zespołu niezbędnym jest opis zdarzeń w sprincie.
- Generate insights (Wygeneruj spostrzeżenia) 20-30%
Jest czasem na przemyślenie, znalezienie przyczynowo-skutkowego związku pomiędzy zdarzeniami.
- Decide what to do (Zdecyduj, co zrobić) 15-20%
Decydujemy co chcemy zrobić z występującymi problemami.
- Close the retrospective (Zamknij retrospektywę) 10%
Zamykanie spotkania jest wyciągnięciem wniosków i czasem na ocenę skuteczności właśnie retrospektywy.
- Shuffle time (Czas dodatkowy) 10-15%
Dodatkowy czas jest potrzebny, aby objąć wszystkie fazy. Ludzie potrzebują czasu, dla przejścia z jednej czynności do drugiej. [Derby E., Larsen D. 2006, s. 19; Andriyani Y., Hoda R., Amor R. 2017, s. 15]
Z zespołem, który jest nowy w retrospektywach, można skorzystać z czterech kluczowych pytań, które zdefiniował Norman Kerth:
- 1. Co zrobiliśmy dobrze?
Podejście skoncentrowane na rozwiązaniach, opartych na sile. Musimy podkreślać udane czynności w zespole.
- 2. Czego się nauczyliśmy?
Uświadamia ludziom, że aby stać się lepszymi, będą musieli się uczyć.
- 3. Co powinniśmy zrobić inaczej?
Zachęca członków zespołu do szukania rzeczy, które chcą zmienić. Często pomaga to ułatwić dyskusję, dowiedzieć się, dlaczego trzeba zmienić proces i zbudować wspólne zrozumienie i zaangażowanie w działania, które zespół wykona.
- 4. Co nadal nas wstrzyma?
Może ujawniając rzeczy, które poprzednio były niewypowiedziane [Gonçalves L., Linders B. 2013, s. 8-9]
Wartość biznesowa a Retrospektywa
Kilka rzeczy, które można zrobić w czasie retrospektywy, aby podnieść wartość biznesową:
- Uświadomienie zespołowi, że szukamy działań, które mogą wzmocnić zespół
- Skupić się na uczeniu się i zrozumieniu zamiast obciążenia odpowiedzialnością
- Ograniczenie liczby problemów i przedmiotów, które omawiasz w czasie retrospektywy. Lepiej mieć kilka działań wysokiej jakości, niż wiele z ryzykiem, że nie zostaną wykonane. Warto zmienić tylko jedną rzecz na raz.
- Skoncentrowanie na jasno zdefiniowanych problemach i pomoc zespołom znaleźć działania usprawniające, które są dla nich ważne,aby ich działalność była lepsza.
- Użycie analizy przyczyn źródłowych, aby znaleźć przyczyny problemów. Następnie określenie działania, aby zapobiec ich ponownemu występowaniu.
- Kontynuacja i ocena postępów działań, aby pomóc zespołowi zrozumieć, dlaczego niektóre działania zadziałały, a inne nie i sprawienie, by postęp był widoczny.
- Użycie różnych ćwiczeń w retrospektywach w zależności od problemów, sposobu myślenia zespołu itp [Gonçalves L., Linders B. 2013, s. 3-4].
Bibliografia
- Agile Manifesto (2001), Principles behind the Agile Manifesto
- Andriyani Y., Hoda R., Amor R. (2017), Reflection in Agile Retrospectives, University of Auckland, New Zealand
- Derby E., Larsen D. (2006), Agile Retrospectives Making Good Teams Great, Pragmatic Bookshelf, USA
- Gonçalves L., Linders B. (2013), Getting Value out of Agile Retrospectives, Leanpub
- Scruminc (2012), 3 Steps to an Effective Retrospective
Autor: Serhiienko Maiia