Pozytywne nastawienie: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Infobox update)
 
(LinkTitles.)
Linia 16: Linia 16:




'''Pozytywne nastawienie''' jest nastawieniem mentalnym skupiającym się na pozytywach tego co otacza daną jednostkę, w wyniku którego oczekujemy prawdziwego i przychylnego rezultatu tożsamego z naszymi myślami. Można rozumieć to jako proces kreowania myśli, który przekształca płynącą z nich energię w rzeczywistość. Spodziewamy się przez to, iż nasze myśli w niezależnie jakiej sytuacji zmierzają ku jej pozytywnemu zakończeniu, szczęściu czy zdrowiu.
'''Pozytywne nastawienie''' jest nastawieniem mentalnym skupiającym się na pozytywach tego co otacza daną jednostkę, w wyniku którego oczekujemy prawdziwego i przychylnego rezultatu tożsamego z naszymi myślami. Można rozumieć to jako [[proces]] kreowania myśli, który przekształca płynącą z nich energię w rzeczywistość. Spodziewamy się przez to, iż nasze myśli w niezależnie jakiej sytuacji zmierzają ku jej pozytywnemu zakończeniu, szczęściu czy zdrowiu.


==Składniki pozytywnego nastawienia==
==Składniki pozytywnego nastawienia==
Pozytywne nastawienie opiera się na:
Pozytywne nastawienie opiera się na:
* '''głębokiej wierze w korzystny rezultat naszych myśli lub działań,'''
* '''głębokiej wierze w korzystny [[rezultat]] naszych myśli lub działań,'''
* '''umiejętności dokonywania czynności mentalnych, a w rezultacie działań fizycznych zmierzających do realizacji intencji.'''
* '''[[umiejętności]] dokonywania czynności mentalnych, a w rezultacie działań fizycznych zmierzających do realizacji intencji.'''
<google>t</google>
<google>t</google>


Linia 29: Linia 29:
* '''informacji z zewnątrz o nas traktowanymi jako opinie zewnętrzne lub przypuszczenia osądów,'''
* '''informacji z zewnątrz o nas traktowanymi jako opinie zewnętrzne lub przypuszczenia osądów,'''
* '''wewnętrznych przekonań o sobie, pozyskanych w trakcie życiowych doświadczeń.'''
* '''wewnętrznych przekonań o sobie, pozyskanych w trakcie życiowych doświadczeń.'''
Wszystkie informacje docierające do nas działają na nasze myślenie w większości przypadków podświadomie, dlatego ważne jest by pozyskiwać z otoczenia jak najwięcej informacji pozytywnych by rezultatem tego było pozytywne nastawienie. Im więcej informacji wpływających pozytywnie na nasze myślenie, tym większe poczucie skuteczności pozytywnych myśli i działań.
Wszystkie [[informacje]] docierające do nas działają na nasze myślenie w większości przypadków podświadomie, dlatego ważne jest by pozyskiwać z otoczenia jak najwięcej informacji pozytywnych by rezultatem tego było pozytywne nastawienie. Im więcej informacji wpływających pozytywnie na nasze myślenie, tym większe poczucie skuteczności pozytywnych myśli i działań.


===Obszary wpływające na pozytywne nastawienie===
===Obszary wpływające na pozytywne nastawienie===
Linia 40: Linia 40:


==Rola emocji i błędne koło==
==Rola emocji i błędne koło==
Jak Twierdzi B. Tracy pozytywne myślenie zapewnia lepszą jakość życia, zwiększa pewność siebie, wzmacnia osobowość i zdrowie, dlatego tak ważne jest dostarczanie sobie jak najwięcej pozytywnych myśli (B. Tracy 2008). Jeśli natomiast dopuszczamy do siebie myśli negatywne, to takie myśli generują w nas negatywne emocje, a z drugiej strony negatywne emocje wywołują w nas negatywne myślenie. Ta sama zasada działa gdy dostarczamy sobie emocji pozytywnych.
Jak Twierdzi B. Tracy [[pozytywne myślenie]] zapewnia lepszą [[jakość]] życia, zwiększa pewność siebie, wzmacnia [[osobowość]] i zdrowie, dlatego tak ważne jest dostarczanie sobie jak najwięcej pozytywnych myśli (B. Tracy 2008). Jeśli natomiast dopuszczamy do siebie myśli negatywne, to takie myśli generują w nas negatywne emocje, a z drugiej strony negatywne emocje wywołują w nas negatywne myślenie. Ta sama [[zasada]] działa gdy dostarczamy sobie emocji pozytywnych.


==Sport i ogólna rywalizacja==
==Sport i ogólna rywalizacja==
Pozytywne myślenie ma również przeciwników negujących jakiekolwiek działanie nastawione na osiągane wyniki czy rezultaty. W opozycji do tego można przedstawić fakt, iż obecnie niemal każdy sportowiec współpracuje z psychologiem odpowiedzialnym za nastawienie mentalne zawodnika, co ma służyć poprawie jego wyników. Wiara w moc pozytywnego nastawienia znalazła uznanie nie tylko wśród wielu sportowców, ale też niemal wszystkich dziedzinach, gdzie pojawia się rywalizacja, chociaż największym konkurentem, z którym przychodzi nam się zmierzyć wykorzystując metodę pozytywnego nastawienia jesteśmy my sami, a konkretnie obawy i negatywne spojrzenie na postawione cele, strach przed niewypełnieniem zadań czy lęk przed słabszymi rezultatami.
Pozytywne myślenie ma również przeciwników negujących jakiekolwiek [[działanie]] nastawione na osiągane wyniki czy rezultaty. W opozycji do tego można przedstawić fakt, iż obecnie niemal każdy sportowiec współpracuje z psychologiem odpowiedzialnym za nastawienie mentalne zawodnika, co ma służyć poprawie jego wyników. Wiara w moc pozytywnego nastawienia znalazła uznanie nie tylko wśród wielu sportowców, ale też niemal wszystkich dziedzinach, gdzie pojawia się [[rywalizacja]], chociaż największym konkurentem, z którym przychodzi nam się zmierzyć wykorzystując metodę pozytywnego nastawienia jesteśmy my sami, a konkretnie obawy i negatywne spojrzenie na postawione [[cele]], strach przed niewypełnieniem zadań czy lęk przed słabszymi rezultatami.


==Pozytywne nastawienie, a kariera zawodowa==
==Pozytywne nastawienie, a kariera zawodowa==
Nastawienie odgrywa również rolę w efektywności wykonywanej pracy zawodowej. Ogólne pozytywne nastawienie, które możemy określić mianem optymizmu może okazać się bardzo pomocne przy niektórych rodzajach wykonywanej pracy. Seligman i Schulman w 1986r. przeprowadzili badanie w którym zmierzyli efektywność sprzedaży agentów ubezpieczeniowych, z których wynikało, że agenci optymiści w ciągu pierwszych dwóch lat pracy sprzedali o 37% więcej produktów ubezpieczeniowych niż agenci pesymiści (J. Boichuk i in. 2014, s. 96).
Nastawienie odgrywa również rolę w efektywności wykonywanej pracy zawodowej. Ogólne pozytywne nastawienie, które możemy określić mianem optymizmu może okazać się bardzo pomocne przy niektórych rodzajach wykonywanej pracy. Seligman i Schulman w 1986r. przeprowadzili badanie w którym zmierzyli [[efektywność]] sprzedaży agentów ubezpieczeniowych, z których wynikało, że agenci optymiści w ciągu pierwszych dwóch lat pracy sprzedali o 37% więcej produktów ubezpieczeniowych niż agenci pesymiści (J. Boichuk i in. 2014, s. 96).


Jeśli organizowane jest dla pracowników szkolenie o ograniczonej liczbie miejsc, to z perspektywy menadżera, ze względu na wymierność korzyści płynących ze szkolenia winno się wybrać pracowników najbardziej perspektywicznych a co zazwyczaj za tym idzie pozytywnie nastawionych do rozwoju i pozyskiwania nowych umiejętności lub udoskonalania już posiadanych. Pracownik nastawiony negatywnie do zmian będzie mniej skłonny do dostosowania się do nich niż pracownik z pozytywnym nastawieniem.
Jeśli organizowane jest dla pracowników szkolenie o ograniczonej liczbie miejsc, to z perspektywy menadżera, ze względu na wymierność korzyści płynących ze szkolenia winno się wybrać pracowników najbardziej perspektywicznych a co zazwyczaj za tym idzie pozytywnie nastawionych do rozwoju i pozyskiwania nowych umiejętności lub udoskonalania już posiadanych. [[Pracownik]] nastawiony negatywnie do zmian będzie mniej skłonny do dostosowania się do nich niż pracownik z pozytywnym nastawieniem.


==Bibliografia==
==Bibliografia==
* Boichuk J. P., Bolander W., Hall Z.R., Ahearne M., Zahn W.J., Nieves M., (2014), ''[https://faculty.fuqua.duke.edu/~moorman/Marketing-Strategy-Seminar-2015/Session%2012/Boichuk,%20Bolander,%20Hall,%20Ahearne,%20Zahn,%20and%20Nieves.pdf Learned Helplessness Among Newly Hired Salespeople and the Influence of Leadership]'', "Journal of Marketing", American Marketing Association, Vol. 78 (January), s. 95-111
* Boichuk J. P., Bolander W., Hall Z.R., Ahearne M., Zahn W.J., Nieves M., (2014), ''[https://faculty.fuqua.duke.edu/~moorman/Marketing-Strategy-Seminar-2015/Session%2012/Boichuk,%20Bolander,%20Hall,%20Ahearne,%20Zahn,%20and%20Nieves.pdf Learned Helplessness Among Newly Hired Salespeople and the Influence of Leadership]'', "Journal of [[Marketing]]", American Marketing Association, Vol. 78 (January), s. 95-111
* Czapiński J., (2004), ''[https://www.kul.pl/files/714/media/Recenzja_4.47.2004.pdf..pdf Psychologia pozytywna. Nauka o szczęściu, zdrowiu, sile i cnotach człowieka]'', "Przegląd psychologiczny", Wyd. PWN, Warszawa, Tom 47, Nr 4, s. 411-413
* Czapiński J., (2004), ''[https://www.kul.pl/files/714/media/Recenzja_4.47.2004.pdf..pdf Psychologia pozytywna. Nauka o szczęściu, zdrowiu, sile i cnotach człowieka]'', "[[Przegląd]] psychologiczny", Wyd. PWN, Warszawa, Tom 47, Nr 4, s. 411-413
* Murphy J., (2007), ''[http://www.t-net.com.pl/~ssdservice/SSDdrives/Doc-Mix/Murphy_Joseph_-_Potega_Podswiadomosci.pdf Potęga podświadomości]'', Wyd. Świat Książki, Warszawa
* Murphy J., (2007), ''[http://www.t-net.com.pl/~ssdservice/SSDdrives/Doc-Mix/Murphy_Joseph_-_Potega_Podswiadomosci.pdf Potęga podświadomości]'', Wyd. Świat Książki, Warszawa
* Muszalik M., Zielińska-Więczkowska H., Kędziora-Kornatowska K., Kornatowski T., (2013), ''[http://www.phie.pl/pdf/phe-2013/phe-2013-3-509.pdf Ocena wybranych zachowań sprzyjających zdrowiu wśród osób starszych w oparciu o Inwentarz Zachowań Zdrowotnych Juczyńskiego w aspekcie czynników socjo-demograficznych]'', "Probl High Epidemiol", 94(3), s. 509-513
* Muszalik M., Zielińska-Więczkowska H., Kędziora-Kornatowska K., Kornatowski T., (2013), ''[http://www.phie.pl/pdf/phe-2013/phe-2013-3-509.pdf Ocena wybranych zachowań sprzyjających zdrowiu wśród osób starszych w oparciu o Inwentarz Zachowań Zdrowotnych Juczyńskiego w aspekcie czynników socjo-demograficznych]'', "Probl High Epidemiol", 94(3), s. 509-513

Wersja z 03:40, 21 maj 2020

Pozytywne nastawienie
Polecane artykuły


Pozytywne nastawienie jest nastawieniem mentalnym skupiającym się na pozytywach tego co otacza daną jednostkę, w wyniku którego oczekujemy prawdziwego i przychylnego rezultatu tożsamego z naszymi myślami. Można rozumieć to jako proces kreowania myśli, który przekształca płynącą z nich energię w rzeczywistość. Spodziewamy się przez to, iż nasze myśli w niezależnie jakiej sytuacji zmierzają ku jej pozytywnemu zakończeniu, szczęściu czy zdrowiu.

Składniki pozytywnego nastawienia

Pozytywne nastawienie opiera się na:

  • głębokiej wierze w korzystny rezultat naszych myśli lub działań,
  • umiejętności dokonywania czynności mentalnych, a w rezultacie działań fizycznych zmierzających do realizacji intencji.

Kreowanie potencjału pozytywnego nastawienia

Umiejętność pozytywnego nastawienia może posiadać różną siłę i fantazję u każdego człowieka. Zależne jest to od:

  • informacji z otoczenia o otaczającym nas świecie i najbliższemu nam środowisku,
  • informacji z zewnątrz o nas traktowanymi jako opinie zewnętrzne lub przypuszczenia osądów,
  • wewnętrznych przekonań o sobie, pozyskanych w trakcie życiowych doświadczeń.

Wszystkie informacje docierające do nas działają na nasze myślenie w większości przypadków podświadomie, dlatego ważne jest by pozyskiwać z otoczenia jak najwięcej informacji pozytywnych by rezultatem tego było pozytywne nastawienie. Im więcej informacji wpływających pozytywnie na nasze myślenie, tym większe poczucie skuteczności pozytywnych myśli i działań.

Obszary wpływające na pozytywne nastawienie

Głównymi obszarami, w obrębie których działania mają największy wpływ na kreowanie pozytywnego nastawienia to:

  • sfera finansowa - niezależność finansowa to najwyższy poziom w danego obszaru generujący pokłady pozytywnego nastawienia,
  • sfera relacji partnerskich - wyższy poziom nastawienia pozytywnego posiadają osoby pozostające w związkach (M. Muszalik i in. 2013, s. 512),
  • sfera zawodowa i poczucie spełnienia - realizowanie się w obszarze zawodowym pozytywnie wpływa na nastawienie, brak pozytywnego nastawienia do pracy prowadzi do wypalenia zawodowego,
  • sfera relacji międzyludzkich - przynależność do grupy lub budujące wsparcie ze strony innych osób wpływa pozytywnie na nastawienie,
  • sfera zdrowotna.

Rola emocji i błędne koło

Jak Twierdzi B. Tracy pozytywne myślenie zapewnia lepszą jakość życia, zwiększa pewność siebie, wzmacnia osobowość i zdrowie, dlatego tak ważne jest dostarczanie sobie jak najwięcej pozytywnych myśli (B. Tracy 2008). Jeśli natomiast dopuszczamy do siebie myśli negatywne, to takie myśli generują w nas negatywne emocje, a z drugiej strony negatywne emocje wywołują w nas negatywne myślenie. Ta sama zasada działa gdy dostarczamy sobie emocji pozytywnych.

Sport i ogólna rywalizacja

Pozytywne myślenie ma również przeciwników negujących jakiekolwiek działanie nastawione na osiągane wyniki czy rezultaty. W opozycji do tego można przedstawić fakt, iż obecnie niemal każdy sportowiec współpracuje z psychologiem odpowiedzialnym za nastawienie mentalne zawodnika, co ma służyć poprawie jego wyników. Wiara w moc pozytywnego nastawienia znalazła uznanie nie tylko wśród wielu sportowców, ale też niemal wszystkich dziedzinach, gdzie pojawia się rywalizacja, chociaż największym konkurentem, z którym przychodzi nam się zmierzyć wykorzystując metodę pozytywnego nastawienia jesteśmy my sami, a konkretnie obawy i negatywne spojrzenie na postawione cele, strach przed niewypełnieniem zadań czy lęk przed słabszymi rezultatami.

Pozytywne nastawienie, a kariera zawodowa

Nastawienie odgrywa również rolę w efektywności wykonywanej pracy zawodowej. Ogólne pozytywne nastawienie, które możemy określić mianem optymizmu może okazać się bardzo pomocne przy niektórych rodzajach wykonywanej pracy. Seligman i Schulman w 1986r. przeprowadzili badanie w którym zmierzyli efektywność sprzedaży agentów ubezpieczeniowych, z których wynikało, że agenci optymiści w ciągu pierwszych dwóch lat pracy sprzedali o 37% więcej produktów ubezpieczeniowych niż agenci pesymiści (J. Boichuk i in. 2014, s. 96).

Jeśli organizowane jest dla pracowników szkolenie o ograniczonej liczbie miejsc, to z perspektywy menadżera, ze względu na wymierność korzyści płynących ze szkolenia winno się wybrać pracowników najbardziej perspektywicznych a co zazwyczaj za tym idzie pozytywnie nastawionych do rozwoju i pozyskiwania nowych umiejętności lub udoskonalania już posiadanych. Pracownik nastawiony negatywnie do zmian będzie mniej skłonny do dostosowania się do nich niż pracownik z pozytywnym nastawieniem.

Bibliografia

Autor: Mariusz Dąbrowski