Podatek: Różnice pomiędzy wersjami
m (Infobox update) |
(LinkTitles.) |
||
Linia 16: | Linia 16: | ||
'''Podatek''' jest powszechnym, nieodpłatnym, przymusowym, pieniężnym oraz bezzwrotnym świadczeniem o charakterze ogólnym, które jest nakładane jednostronnie przez związek publicznoprawny. Związkami publicznoprawnymi o których mowa w definicji są przede wszystkim państwo oraz jednostki samorządu terytorialnego. | '''Podatek''' jest powszechnym, nieodpłatnym, przymusowym, pieniężnym oraz bezzwrotnym świadczeniem o charakterze ogólnym, które jest nakładane jednostronnie przez [[związek publicznoprawny]]. Związkami publicznoprawnymi o których mowa w definicji są przede wszystkim państwo oraz jednostki samorządu terytorialnego. | ||
Nieodpłatny charakter podatków oznacza brak świadczeń ze strony związku publicznoprawnego na rzecz podatnika. Przez bezzwrotność podatku rozumie się, iż pobrane kwoty podatków nie podlegają bezpośredniemu zwrotowi na rzecz podatnika. Można natomiast mówić o pośrednim zwrocie podatków jako inwestycja z wydatków publicznych. Podatki stanowią dochód publiczny, z którego realizowane są zadania ogólnospołeczne, z których korzystają płatnicy podatku i członkowie ich rodzin – przykładem może być sytuacja, kiedy z podatków mieszkańców gmina wybuduje obiekty użytku publicznego, takie jak droga. Przymusowość podatków objawia się ich nałożeniem przez odpowiednie regulacje prawne oraz możliwość egzekwowania ich przez uprawnione do tego organy. Podatki mają charakter pieniężny, co oznacza, iż wyrażane są one w jednostkach pieniężnych. | Nieodpłatny charakter podatków oznacza brak świadczeń ze strony związku publicznoprawnego na rzecz podatnika. Przez bezzwrotność podatku rozumie się, iż pobrane kwoty podatków nie podlegają bezpośredniemu zwrotowi na rzecz podatnika. Można natomiast mówić o pośrednim zwrocie podatków jako [[inwestycja]] z wydatków publicznych. Podatki stanowią [[dochód]] publiczny, z którego realizowane są zadania ogólnospołeczne, z których korzystają płatnicy podatku i członkowie ich rodzin – przykładem może być sytuacja, kiedy z podatków mieszkańców gmina wybuduje obiekty użytku publicznego, takie jak droga. Przymusowość podatków objawia się ich nałożeniem przez odpowiednie regulacje prawne oraz możliwość egzekwowania ich przez uprawnione do tego organy. Podatki mają charakter pieniężny, co oznacza, iż wyrażane są one w jednostkach pieniężnych. | ||
Podstawą prawną opodatkowania na terenie Polski można znaleźć w artykule 217 Konstytucji. Polskie prawo podatkowe oraz postępowanie podatkowe regulowane są przez ustawę zwaną Ordynacją Podatkową. Dodatkowo, szczegółowe postanowienia na temat każdego z podatków wprowadzają odrębne ustawy. | Podstawą prawną opodatkowania na terenie Polski można znaleźć w artykule 217 Konstytucji. Polskie [[prawo]] podatkowe oraz postępowanie podatkowe regulowane są przez ustawę zwaną Ordynacją Podatkową. Dodatkowo, szczegółowe postanowienia na temat każdego z podatków wprowadzają odrębne ustawy. | ||
<google>ban728t</google> | <google>ban728t</google> | ||
Podatnikiem nazywana jest osoba fizyczna, prawna lub niepełna osoba prawna na której ciąży obowiązek podatkowy. Płatnikiem jest jednostka obowiązana do obliczenia, pobrania i terminowe wpłacenia podatku do odpowiedniego organu. Podatnik i płatnik danego podatku nie zawsze są tożsamą osobą. | Podatnikiem nazywana jest [[osoba fizyczna]], prawna lub niepełna [[osoba prawna]] na której ciąży [[obowiązek]] podatkowy. Płatnikiem jest jednostka obowiązana do obliczenia, pobrania i terminowe wpłacenia podatku do odpowiedniego organu. [[Podatnik]] i [[płatnik]] danego podatku nie zawsze są tożsamą osobą. | ||
Przedmiotem opodatkowanie może być przychód, dochód (różnica między przychodem a poniesionymi kosztami), posiadany majątek, cena produktu/usługi. Stawki podatku mogą być wyrażone kwotowo lub procentowo. | Przedmiotem opodatkowanie może być [[przychód]], dochód (różnica między przychodem a poniesionymi kosztami), posiadany [[majątek]], [[cena]] produktu/usługi. Stawki podatku mogą być wyrażone kwotowo lub procentowo. | ||
==Funkcje podatku== | ==Funkcje podatku== | ||
Funkcje podatku utożsamiane są z rolą podatku i określają miejsce, jakie zajmuje on w gospodarce (Majchrzycka-Guzowska, 1995, s. 77) Wyróżniamy trzy podstawowe funkcje podatku: | Funkcje podatku utożsamiane są z rolą podatku i określają miejsce, jakie zajmuje on w gospodarce (Majchrzycka-Guzowska, 1995, s. 77) Wyróżniamy trzy podstawowe funkcje podatku: | ||
* Funkcja fiskalna - ma ona pierwszorzędne znaczenie. Zasadniczą funkcją podatku jest przynoszenie państwu dochodów budżetowych. Wpływy z podatków są podstawą funkcjonowania państwa, gdyż stanowią jego główne źródło dochodów. | * [[Funkcja]] fiskalna - ma ona pierwszorzędne znaczenie. Zasadniczą funkcją podatku jest przynoszenie państwu dochodów budżetowych. Wpływy z podatków są podstawą funkcjonowania państwa, gdyż stanowią jego główne źródło dochodów. | ||
* Funkcja regulacyjna - polega na wpływaniu na dochody i majątek podmiotów objętych podatkiem. Tak więc za pośrednictwem podatków odbywa się redystrybucja środków pomiędzy podmiotami gospodarczymi, a budżetem państwa. | * Funkcja regulacyjna - polega na wpływaniu na [[dochody]] i majątek podmiotów objętych podatkiem. Tak więc za pośrednictwem podatków odbywa się [[redystrybucja]] środków pomiędzy podmiotami gospodarczymi, a budżetem państwa. | ||
* Funkcja stymulacyjna - polega na zróżnicowaniu przez państwo obciążeń podatkowych jakim podlegają poszczególne podmioty w gospodarce, w celu wywarcia konkretnego wypływu na decyzje tychże podmiotów. Państwo może więc używać instrumentów podatkowych w celu zachęcenia lub zniechęcenia podmiotów gospodarczych do podjęcia działań w określonym kierunku. | * Funkcja stymulacyjna - polega na zróżnicowaniu przez państwo obciążeń podatkowych jakim podlegają poszczególne podmioty w gospodarce, w celu wywarcia konkretnego wypływu na decyzje tychże podmiotów. Państwo może więc używać instrumentów podatkowych w celu zachęcenia lub zniechęcenia podmiotów gospodarczych do podjęcia działań w określonym kierunku. | ||
==Rodzaje podatków== | ==Rodzaje podatków== | ||
Linia 37: | Linia 37: | ||
Do tego typu podatków należą te, które obciążają bezpośrednio podatnika. | Do tego typu podatków należą te, które obciążają bezpośrednio podatnika. | ||
====Podatki dochodowe==== | ====Podatki dochodowe==== | ||
* podatek dochodowy od osób fizycznych ([[PIT]] – Personal Income Tax), | * [[podatek dochodowy od osób fizycznych]] ([[PIT]] – Personal Income Tax), | ||
* podatek dochodowy od osób prawnych ([[CIT]] – Corporate Income Tax), | * [[podatek dochodowy od osób prawnych]] ([[CIT]] – Corporate Income Tax), | ||
====Podatki dotyczące własności==== | ====Podatki dotyczące własności==== | ||
*[[Podatek od nieruchomości|Podatki od nieruchomości]] (w tym podatek gruntowy, podatek leśny) | *[[Podatek od nieruchomości|Podatki od nieruchomości]] (w tym podatek gruntowy, podatek leśny) | ||
*[[Podatek od spadków i darowizn]] | *[[Podatek od spadków i darowizn]] | ||
====Pozostałe==== | ====Pozostałe==== | ||
* podatek od czynności cywilnoprawnych, | * [[podatek od czynności cywilnoprawnych]], | ||
* podatek rolny, | * [[podatek rolny]], | ||
* podatek leśny, | * podatek leśny, | ||
* podatek od środków transportowych, | * podatek od środków transportowych, | ||
* podatek tonażowy, | * [[podatek tonażowy]], | ||
* podatek od wydobycia niektórych kopalin. | * podatek od wydobycia niektórych kopalin. | ||
===Podatki pośrednie=== | ===Podatki pośrednie=== | ||
Podatki pośrednie nie wpływają bezpośrednio do Urzędu Skarbowego, lecz są pobierane wraz z transakcją zakupu dobra lub usługi. Podatnikami podatków pośrednich są jednostki produkujące lub sprzedające dane produkty lub usługi. Jednakże, nie ponoszą oni ekonomicznych kosztów związanych z podatkiem, a jedynie zobowiązani są odprowadzać wpłaty do Urzędu Skarbowego. Podmiotem obciążonym kosztami ekonomicznymi związanymi z podatkami pośrednimi jest nabywca detaliczny nieuprawniony do odprowadzania podatku, na przykład osoba fizyczna lub przedsiębiorstwo zwolnione z VAT. | [[Podatki pośrednie]] nie wpływają bezpośrednio do Urzędu Skarbowego, lecz są pobierane wraz z transakcją zakupu dobra lub [[usługi]]. Podatnikami podatków pośrednich są jednostki produkujące lub sprzedające [[dane]] produkty lub usługi. Jednakże, nie ponoszą oni ekonomicznych kosztów związanych z podatkiem, a jedynie zobowiązani są odprowadzać wpłaty do Urzędu Skarbowego. Podmiotem obciążonym kosztami ekonomicznymi związanymi z podatkami pośrednimi jest nabywca detaliczny nieuprawniony do odprowadzania podatku, na przykład osoba fizyczna lub [[przedsiębiorstwo]] zwolnione z VAT. | ||
Do podatków pośrednich należą: | Do podatków pośrednich należą: | ||
* [[VAT]] (Value Added Tax)- podatek od wartości dodanej | * [[VAT]] (Value Added Tax)- [[podatek od wartości dodanej]] | ||
* [[Akcyza]] - podatek pobierany od spożycia wybranych artykułów, wliczany do ceny towaru | * [[Akcyza]] - podatek pobierany od spożycia wybranych artykułów, wliczany do ceny towaru | ||
* Podatek od gier losowych | * Podatek od gier losowych | ||
Linia 62: | Linia 62: | ||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
* Gacka-Asiewicz A. (red.) (2013), ''Prawo finansowe w pigułce'', C.H. Beck, Warszawa | * Gacka-Asiewicz A. (red.) (2013), ''Prawo finansowe w pigułce'', C.H. Beck, Warszawa | ||
* Głuchowski J. (2006), ''Polskie prawo podatkowe'', Wydawnictwa Prawnicze PWN, Warszawa | * Głuchowski J. (2006), ''Polskie [[prawo podatkowe]]'', Wydawnictwa Prawnicze PWN, Warszawa | ||
* Leszczyńska M. (2013), ''[http://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.desklight-5089bfaf-2984-4f96-86d8-3916951399be/c/14.pdf Polityka fiskalna państwa a dochody polskich gospodarstw domowych]'', Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego | * Leszczyńska M. (2013), ''[http://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.desklight-5089bfaf-2984-4f96-86d8-3916951399be/c/14.pdf Polityka fiskalna państwa a dochody polskich gospodarstw domowych]'', Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego | ||
* Majchrzycka-Guzowska A. (2011), ''Finanse i prawo finansowe'', LexisNexis, Warszawa | * Majchrzycka-Guzowska A. (2011), ''Finanse i prawo finansowe'', LexisNexis, Warszawa | ||
* Sloman J. (2001), ''Podstawy ekonomii'', PWE, Warszawa | * Sloman J. (2001), ''Podstawy ekonomii'', PWE, Warszawa | ||
* Ordynacja podatkowa z dnia 29 sierpnia 1997 r. (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.), stan prawny na dzień 01.01.2016 | * [[Ordynacja podatkowa]] z dnia 29 sierpnia 1997 r. (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.), stan prawny na dzień 01.01.2016 | ||
* Konstytucja Rzeczypospolitej Polski z dnia 2 kwietnia 1997 r. | * [[Konstytucja]] Rzeczypospolitej Polski z dnia 2 kwietnia 1997 r. | ||
{{a|Witold Mruk, AS}} | {{a|Witold Mruk, AS}} |
Wersja z 01:50, 21 maj 2020
Podatek |
---|
Polecane artykuły |
Podatek jest powszechnym, nieodpłatnym, przymusowym, pieniężnym oraz bezzwrotnym świadczeniem o charakterze ogólnym, które jest nakładane jednostronnie przez związek publicznoprawny. Związkami publicznoprawnymi o których mowa w definicji są przede wszystkim państwo oraz jednostki samorządu terytorialnego.
Nieodpłatny charakter podatków oznacza brak świadczeń ze strony związku publicznoprawnego na rzecz podatnika. Przez bezzwrotność podatku rozumie się, iż pobrane kwoty podatków nie podlegają bezpośredniemu zwrotowi na rzecz podatnika. Można natomiast mówić o pośrednim zwrocie podatków jako inwestycja z wydatków publicznych. Podatki stanowią dochód publiczny, z którego realizowane są zadania ogólnospołeczne, z których korzystają płatnicy podatku i członkowie ich rodzin – przykładem może być sytuacja, kiedy z podatków mieszkańców gmina wybuduje obiekty użytku publicznego, takie jak droga. Przymusowość podatków objawia się ich nałożeniem przez odpowiednie regulacje prawne oraz możliwość egzekwowania ich przez uprawnione do tego organy. Podatki mają charakter pieniężny, co oznacza, iż wyrażane są one w jednostkach pieniężnych.
Podstawą prawną opodatkowania na terenie Polski można znaleźć w artykule 217 Konstytucji. Polskie prawo podatkowe oraz postępowanie podatkowe regulowane są przez ustawę zwaną Ordynacją Podatkową. Dodatkowo, szczegółowe postanowienia na temat każdego z podatków wprowadzają odrębne ustawy.
Podatnikiem nazywana jest osoba fizyczna, prawna lub niepełna osoba prawna na której ciąży obowiązek podatkowy. Płatnikiem jest jednostka obowiązana do obliczenia, pobrania i terminowe wpłacenia podatku do odpowiedniego organu. Podatnik i płatnik danego podatku nie zawsze są tożsamą osobą.
Przedmiotem opodatkowanie może być przychód, dochód (różnica między przychodem a poniesionymi kosztami), posiadany majątek, cena produktu/usługi. Stawki podatku mogą być wyrażone kwotowo lub procentowo.
Funkcje podatku
Funkcje podatku utożsamiane są z rolą podatku i określają miejsce, jakie zajmuje on w gospodarce (Majchrzycka-Guzowska, 1995, s. 77) Wyróżniamy trzy podstawowe funkcje podatku:
- Funkcja fiskalna - ma ona pierwszorzędne znaczenie. Zasadniczą funkcją podatku jest przynoszenie państwu dochodów budżetowych. Wpływy z podatków są podstawą funkcjonowania państwa, gdyż stanowią jego główne źródło dochodów.
- Funkcja regulacyjna - polega na wpływaniu na dochody i majątek podmiotów objętych podatkiem. Tak więc za pośrednictwem podatków odbywa się redystrybucja środków pomiędzy podmiotami gospodarczymi, a budżetem państwa.
- Funkcja stymulacyjna - polega na zróżnicowaniu przez państwo obciążeń podatkowych jakim podlegają poszczególne podmioty w gospodarce, w celu wywarcia konkretnego wypływu na decyzje tychże podmiotów. Państwo może więc używać instrumentów podatkowych w celu zachęcenia lub zniechęcenia podmiotów gospodarczych do podjęcia działań w określonym kierunku.
Rodzaje podatków
Podatki bezpośrednie
Do tego typu podatków należą te, które obciążają bezpośrednio podatnika.
Podatki dochodowe
- podatek dochodowy od osób fizycznych (PIT – Personal Income Tax),
- podatek dochodowy od osób prawnych (CIT – Corporate Income Tax),
Podatki dotyczące własności
- Podatki od nieruchomości (w tym podatek gruntowy, podatek leśny)
- Podatek od spadków i darowizn
Pozostałe
- podatek od czynności cywilnoprawnych,
- podatek rolny,
- podatek leśny,
- podatek od środków transportowych,
- podatek tonażowy,
- podatek od wydobycia niektórych kopalin.
Podatki pośrednie
Podatki pośrednie nie wpływają bezpośrednio do Urzędu Skarbowego, lecz są pobierane wraz z transakcją zakupu dobra lub usługi. Podatnikami podatków pośrednich są jednostki produkujące lub sprzedające dane produkty lub usługi. Jednakże, nie ponoszą oni ekonomicznych kosztów związanych z podatkiem, a jedynie zobowiązani są odprowadzać wpłaty do Urzędu Skarbowego. Podmiotem obciążonym kosztami ekonomicznymi związanymi z podatkami pośrednimi jest nabywca detaliczny nieuprawniony do odprowadzania podatku, na przykład osoba fizyczna lub przedsiębiorstwo zwolnione z VAT. Do podatków pośrednich należą:
- VAT (Value Added Tax)- podatek od wartości dodanej
- Akcyza - podatek pobierany od spożycia wybranych artykułów, wliczany do ceny towaru
- Podatek od gier losowych
Patrz także:
Bibliografia
- Gacka-Asiewicz A. (red.) (2013), Prawo finansowe w pigułce, C.H. Beck, Warszawa
- Głuchowski J. (2006), Polskie prawo podatkowe, Wydawnictwa Prawnicze PWN, Warszawa
- Leszczyńska M. (2013), Polityka fiskalna państwa a dochody polskich gospodarstw domowych, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego
- Majchrzycka-Guzowska A. (2011), Finanse i prawo finansowe, LexisNexis, Warszawa
- Sloman J. (2001), Podstawy ekonomii, PWE, Warszawa
- Ordynacja podatkowa z dnia 29 sierpnia 1997 r. (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.), stan prawny na dzień 01.01.2016
- Konstytucja Rzeczypospolitej Polski z dnia 2 kwietnia 1997 r.
Autor: Witold Mruk, AS
Treść tego artykułu została oparta na aktach prawnych. Zwróć uwagę, że niektóre akty prawne mogły ulec zmianie od czasu publikacji tego tekstu. |