Handel: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Infobox update)
 
(LinkTitles.)
Linia 13: Linia 13:
</ul>
</ul>
}}
}}
'''Handel''' – proces gospodarczy polegający na wymianie towarowo-pieniężnej. Proces ten przeprowadzany przez zawodowych pośredników w celu uzyskania zysku. Handel w ujęciu funkcjonalnym jest utożsamiany z działalnością gospodarczą, polegającą na zakupie i sprzedaży towarów (J. Szumilak 2004, s. 18). Natomiast handel w ujęciu instytucjonalnym definiuje się jako wszystkie przedsiębiorstwa handlowe, których działalność polega na zakupie towarów w celu ich odsprzedaży.  
'''Handel''' – [[proces]] gospodarczy polegający na wymianie towarowo-pieniężnej. Proces ten przeprowadzany przez zawodowych pośredników w celu uzyskania zysku. Handel w ujęciu funkcjonalnym jest utożsamiany z działalnością gospodarczą, polegającą na zakupie i sprzedaży [[towarów]] (J. Szumilak 2004, s. 18). Natomiast handel w ujęciu instytucjonalnym definiuje się jako wszystkie przedsiębiorstwa handlowe, których działalność polega na zakupie towarów w celu ich odsprzedaży.  


== Rodzaje handlu ==
== Rodzaje handlu ==
Linia 28: Linia 28:
==Historia handlu==
==Historia handlu==
<google>t</google>
<google>t</google>
Wykształcenie się takiego procesu gospodarczego stało się możliwe na takim etapie gospodarczym społeczeństwa, kiedy w gospodarstwach domowych zaczęły powstawać nadwyżki produkcji. Początkowo przybierał on formę wymiany barterowej czyli wymiany „towar za towar”. Z czasem dobra, których nadwyżka początkowo powstawała przypadkowo, zaczęły być wytwarzane w celu poddania ich wymianie. Aby usprawnić ten proces, wymyślono pieniądz, który w mniejszej i bardziej poręcznej formie stanowił bardziej trwałą alternatywę dla towarów tradycyjnych, którymi wcześniej była np. sól. Dzięki temu podzielono akt wymiany na proces kupna i sprzedaży (J. Szumilak 2004, s. 27). Rozwój tej formuły był możliwy dzięki uczestnictwu kupców, czyli osób pośredniczących w wymianie, którzy oprócz skalkulowanego wynagrodzenia mieli szanse otrzymania zysku ekonomicznego.  
[[Wykształcenie]] się takiego procesu gospodarczego stało się możliwe na takim etapie gospodarczym społeczeństwa, kiedy w gospodarstwach domowych zaczęły powstawać nadwyżki produkcji. Początkowo przybierał on formę wymiany barterowej czyli wymiany „[[towar]] za towar”. Z czasem dobra, których [[nadwyżka]] początkowo powstawała przypadkowo, zaczęły być wytwarzane w celu poddania ich wymianie. Aby usprawnić ten proces, wymyślono [[pieniądz]], który w mniejszej i bardziej poręcznej formie stanowił bardziej trwałą alternatywę dla towarów tradycyjnych, którymi wcześniej była np. sól. Dzięki temu podzielono akt wymiany na proces kupna i sprzedaży (J. Szumilak 2004, s. 27). [[Rozwój]] tej formuły był możliwy dzięki uczestnictwu kupców, czyli osób pośredniczących w wymianie, którzy oprócz skalkulowanego wynagrodzenia mieli [[szanse]] otrzymania zysku ekonomicznego.  


==Rola handlu==
==Rola handlu==
Linia 43: Linia 43:
* ustalanie decyzji związanych z wielkością produkcji i jej rozmieszczeniem na rynku,
* ustalanie decyzji związanych z wielkością produkcji i jej rozmieszczeniem na rynku,
* pomoc w nawiązywaniu kontaktów handlowych pomiędzy producentem i konsumentami,
* pomoc w nawiązywaniu kontaktów handlowych pomiędzy producentem i konsumentami,
* promocja dotycząca produktów lub firmy,
* [[promocja]] dotycząca produktów lub firmy,
* składanie ofert, przeprowadzanie negocjacji i przenoszenie prawa własności czyli zawieranie transakcji kupna-sprzedaży.
* składanie ofert, przeprowadzanie negocjacji i przenoszenie prawa własności czyli zawieranie transakcji kupna-sprzedaży.


Pośród '''funkcji organizacyjnych''' wyszczególnia się:
Pośród '''funkcji organizacyjnych''' wyszczególnia się:
* magazynowanie,
* [[magazynowanie]],
* czynności transportowe,
* czynności transportowe,
* przekształcanie asortymentu produkcyjnego w handlowy,
* przekształcanie asortymentu produkcyjnego w handlowy,
* przerób handlowy czyli paczkowanie i sortowanie,
* przerób handlowy czyli paczkowanie i sortowanie,
* sprzedaż produktów pośrednikom i konsumentom.
* [[sprzedaż]] produktów pośrednikom i konsumentom.


==Bibliografia==
==Bibliografia==
Linia 58: Linia 58:
* Sławińska M. (red.) (2008), ''Kompedium wiedzy o handlu'', Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa, s. 11-22
* Sławińska M. (red.) (2008), ''Kompedium wiedzy o handlu'', Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa, s. 11-22
* Szpaderski A. (1968), ''[https://repozytorium.amu.edu.pl/bitstream/10593/18575/1/007%20ANDRZEJ%20SZPADERSKI.pdf O pojęciu handlu, Ruch Prawniczy]'', Ekonomiczny i Socjologiczny 30, z. 4, s. 79-95
* Szpaderski A. (1968), ''[https://repozytorium.amu.edu.pl/bitstream/10593/18575/1/007%20ANDRZEJ%20SZPADERSKI.pdf O pojęciu handlu, Ruch Prawniczy]'', Ekonomiczny i Socjologiczny 30, z. 4, s. 79-95
* Szulce H., Chwałek J., Ciechomski W. (2014), ''Ekonomika handlu. Podręcznik'', WSiP Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa, s. 7-11
* Szulce H., Chwałek J., Ciechomski W. (2014), ''[[Ekonomika]] handlu. Podręcznik'', WSiP Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa, s. 7-11
* Szumilak J. (red.) (2004) ''Handel detaliczny. Funkcjonowanie i kierunki rozwoju'', Oficyna Ekonomiczna, Kraków, s. 11-29
* Szumilak J. (red.) (2004) ''[[Handel detaliczny]]. Funkcjonowanie i kierunki rozwoju'', Oficyna Ekonomiczna, Kraków, s. 11-29


[[Kategoria:Pojęcia podstawowe]]
[[Kategoria:Pojęcia podstawowe]]
{{a|Anna Stach}}
{{a|Anna Stach}}

Wersja z 21:46, 19 maj 2020

Handel
Polecane artykuły

Handelproces gospodarczy polegający na wymianie towarowo-pieniężnej. Proces ten przeprowadzany przez zawodowych pośredników w celu uzyskania zysku. Handel w ujęciu funkcjonalnym jest utożsamiany z działalnością gospodarczą, polegającą na zakupie i sprzedaży towarów (J. Szumilak 2004, s. 18). Natomiast handel w ujęciu instytucjonalnym definiuje się jako wszystkie przedsiębiorstwa handlowe, których działalność polega na zakupie towarów w celu ich odsprzedaży.

Rodzaje handlu

Wyszczególnia się kilka rodzajów handlu, mając na uwadze podział (H. Szulce i in. 2014, s. 7-10):

a) Ze względu na ilości towaru poddawanego wymianie:

  • handel hurtowy, który polega na sprzedaży hurtowych ilości danego dobra w celu późniejszej obróbki i odsprzedaży;
  • handel detaliczny, polegający na wymianie danego towaru w niewielkich ilościach, najczęściej odbywający się w punktach sprzedaży detalicznej.

b) Ze względu na lokalizację siedziby partnera, z którym dokonuje się wymiany:

  • handel wewnętrzny, którego proces przebiega wewnątrz tego samego kraju;
  • handel zagraniczny, który odbywa się z partnerem, mającym swą siedzibę na obszarze innego państwa.

Historia handlu

Wykształcenie się takiego procesu gospodarczego stało się możliwe na takim etapie gospodarczym społeczeństwa, kiedy w gospodarstwach domowych zaczęły powstawać nadwyżki produkcji. Początkowo przybierał on formę wymiany barterowej czyli wymiany „towar za towar”. Z czasem dobra, których nadwyżka początkowo powstawała przypadkowo, zaczęły być wytwarzane w celu poddania ich wymianie. Aby usprawnić ten proces, wymyślono pieniądz, który w mniejszej i bardziej poręcznej formie stanowił bardziej trwałą alternatywę dla towarów tradycyjnych, którymi wcześniej była np. sól. Dzięki temu podzielono akt wymiany na proces kupna i sprzedaży (J. Szumilak 2004, s. 27). Rozwój tej formuły był możliwy dzięki uczestnictwu kupców, czyli osób pośredniczących w wymianie, którzy oprócz skalkulowanego wynagrodzenia mieli szanse otrzymania zysku ekonomicznego.

Rola handlu

Zyskanie na znaczeniu handlu w społeczeństwie jest warunkowane przez spełniane przez niego funkcje zarówno na rzecz konsumentów, jak i producentów. Wynikają one z rozbieżności pomiędzy sferą konsumpcji i produkcji. Należą do nich (H. Szulce i in. 2014, s. 8-9):

  • różnice pomiędzy momentem konsumpcji i produkcji,
  • odmienne miejsca wytwarzania i nabywania produktów,
  • różnice pomiędzy ilością towaru jednorazowo oferowaną przez producenta, a tą rzeczywiście konsumowaną,
  • silnie zróżnicowane grupy produktów nabywanych przez konsumentów w porównaniu do oferty asortymentowej producenta.

Wyróżnia się podział na funkcje koordynacyjne i organizacyjne (H. Szulce i in. 2014, s. 10-11).

Do funkcji koordynacyjnych należą:

  • zbieranie i przekazywanie informacji o popycie,
  • ustalanie decyzji związanych z wielkością produkcji i jej rozmieszczeniem na rynku,
  • pomoc w nawiązywaniu kontaktów handlowych pomiędzy producentem i konsumentami,
  • promocja dotycząca produktów lub firmy,
  • składanie ofert, przeprowadzanie negocjacji i przenoszenie prawa własności czyli zawieranie transakcji kupna-sprzedaży.

Pośród funkcji organizacyjnych wyszczególnia się:

  • magazynowanie,
  • czynności transportowe,
  • przekształcanie asortymentu produkcyjnego w handlowy,
  • przerób handlowy czyli paczkowanie i sortowanie,
  • sprzedaż produktów pośrednikom i konsumentom.

Bibliografia

Autor: Anna Stach