Benchmarking konkurencyjny: Różnice pomiędzy wersjami
m (Infobox update) |
Nie podano opisu zmian |
||
Linia 15: | Linia 15: | ||
Benchmarking konkurencyjny (Competitive benchmarking) należy do kryterium benchmarkingu zewnętrznego. Jego głównym założeniem jest porównywanie sposobu działania konkurencyjnych przedsiębiorstw (A. Balicka 2018, s.15). Jest to jeden z najtrudniejszych rodzajów benchmarkingu - przez wzgląd na poufność informacji, uzyskanie pełnego obrazu przedsiębiorstwa konkurencyjnego jest niemalże niemożliwe. Jedynie nieliczne, większe korporacje decydują się na wymianę know-how z wybranych obszarów działalności, upatrując w tym możliwość wspólnego wypracowania doskonałych rezultatów (T. Bendell i in. 2000, s. 85). | |||
Pojęcie benchmarkingu konkurencyjnego należy odróżnić od pojęcia analizy konkurencyjnej. Benchmarking jest skoncentrowany na porównywaniu się z przedsiębiorstwami najlepszymi w danych dziedzinach, poszukiwaniu ich przewag i słabości a także analizie przeszłych, teraźniejszych i przyszłych działań. Założeniem benchmarkingu konkurencyjnego jest bycie lepszym od aktualnych liderów (A. Węgrzyn 2000, s. 90). Analiza konkurencyjna jest z kolei bardziej powierzchownym działaniem, wykonywanym po implementacji zmian. Przez wzgląd na brak precyzyjnego zagłębienia się w procesy zachodzące u konkurencji, koncentruje się jedynie na znalezieniu różnic między organizacjami i dorównaniu konkurentom (J. Kuczewska 2007, s.15-17). | |||
==Cel benchmarkingu konkurencyjnego== | |||
Celem benchmarkingu konkurencyjnego jest porównywanie się z najlepszymi firmami oferującymi takie same - lub podobne - dobra bądź usługi. Umożliwia on określenie swojej pozycji na rynku oraz uzmysławia jakie przewagi charakteryzują firmy które osiągnęły większy sukces. Dzięki zastosowaniu praktyki benchmarkingu, przedsiębiorstwo ma możliwość zoptymalizować swoje działania i wdrożyć innowacyjne rozwiązania umożliwiające wyprzedzenie konkurencji (J. Materac 2019, s.125). | |||
== | ==Możliwe zastosowanie== | ||
Benchmarking konkurencyjny może obejmować wszystkie, porównywalne procesy w obrębie przedsiębiorstwa a tym samym stanowić narzędzie do zestawiania ze sobą produktów, usług, metod i procesów w nim zachodzących (M. Kautsch 2015, s.146). Co istotne, benchmarking powinien być procesem trwałym i powtarzającym się. Tylko wtedy umożliwi on szybkie reagowanie na zmiany, bieżące udoskonalanie wyników działalności organizacji, jej dalszy rozwój i penetrację rynku (J. Kuczewska 2007, s. 34). | |||
==Zalety i wady== | |||
Każda forma benchmarkingu - w tym benchmarking konkurencyjny - posiada swoje zalety i wady. | |||
Mocnymi punktami przemawiającymi za zastosowaniem benchmarkingu konkurencyjnego są (A. Siemionek i in. 2015, s. 363-365): | |||
* duża porównywalność, | |||
* możliwość określenia swojej pozycji na rynku, | |||
* identyfikacja przewag i słabości firm konkurencyjnych, | |||
* duży wybór możliwych partnerów, | |||
* dostęp do istotnych informacji o konkurencji. | |||
Do zagrożeń wynikających z benchmarkingu konkurencyjnego możemy natomiast zaliczyć (A. Siemionek i in. 2015, s. 363-365): | |||
* utrudniony dostęp do informacji, | |||
* niechęć konkurentów do dzielenia się swoim know-how, | |||
* ryzyko, że metoda która sprawdza się w innej firmie nie zadziała u nas, | |||
* czasochłonność i kosztowność wdrożenia systemu, | |||
* ryzyko zniekształcenia bądź zatajenia informacji przez partnera. | |||
==Wybór partnera benchmarkingowego== | |||
Istnieje szeroki wachlarz metod umożliwiających dokonanie wyboru firmy, z którą powinniśmy nawiązać współpracę. Dobór idealnego kandydata może zostać poparty m.in. na (T. Bendell i in. 2000, s. 114-118): | |||
* analizie baz danych, | |||
* przeprowadzonych wywiadach, | |||
* analizie informacji i dokumentacji medialnych, | |||
* metodzie obserwacji, | |||
* przeglądzie sukcesów przedsiębiorstwa, | |||
* analizie popularności i renomy firmy. | |||
Wybór partnera benchmarkingowego powinien być oparty na starannej analizie konkurencji i obiektywnej ocenie szans na nawiązanie współpracy. Należy pamiętać, że w tego rodzaju układach, konieczne jest zaufanie i wizja korzyści dla obu stron. Składanie wizyt w innych przedsiębiorstwach powinno zostać poprzedzone zarówno szczegółowym rozpracowaniem własnych procesów i potrzeb, jak i analizą potencjalnych zainteresowań przedsiębiorstwa z którym chcemy nawiązać współpracę. W trakcie nawiązywania kontaktów z innymi firmami, ważna jest umiejętność słuchania i dzielenia się informacjami o które prosimy (T. Bendell i in. 2000, s. 114-118). | |||
==Etyka postępowania w benchmarkingu konkurencyjnym== | |||
Sporządzanie analizy zewnętrznej związanej z wyborem partnera benchmarkingowego, a tym samym pozyskiwanie różnego rodzaju danych i informacji o konkurencji powinno odbywać się w sposób legalny. Jest to o tyle istotne, że przez wzgląd na nieetyczne zachowanie, firma naraża się na utratę potencjalnych współpracowników (T. Bendell i in. 2000, s. 117). | |||
Do wątpliwych - w aspekcie etycznym i prawnym - praktyk można zaliczyć również (T. Bendell i in. 2000, s. 117): | |||
*Wyłudzanie ofert - czyli podawanie się za klientów firmy konkurencyjnej, w celu otrzymania pewnych informacji. | |||
*Grożenie dostawcom - żądanie ujawniania informacji poufnych pod groźbą zakończenia współpracy. | |||
* Opracowywanie kopii produktu konkurencyjnego - nielegalne nabywanie produktu i naruszanie autorskich praw majątkowych. | |||
* Potajemne wykonywanie zdjęć dokumentów i nagrywanie rozmów bez zgody drugiej strony. | |||
==APQC== | |||
APQC (American Productivity & Quality Center) to organizacja która wychodzi naprzeciw problemom związanym z poufnością danych w benchmarkingu konkurencyjnym i obawą o jednostronne przekazanie informacji rywalowi. Dzięki codziennie aktualizowanej, anonimowej bazie danych, firma ta umożliwia porównywanie rozwiązań wzorcowych z organizacjami z całego świata (A. Węgrzyn 2000, s. 90). | |||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
* | * Balicka A. (2018), [https://www.dbc.wroc.pl/dlibra/publication/73879/edition/47414/content Benchmarking zewnętrzny oddziaływania przedsiębiorstw branży motoryzacyjnej na środowisko naturalne], “Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu” nr 514. | ||
* Bendell T. (2000) Benchmarking, Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły Biznesu, Kraków. | |||
* Kautsch M. (2015), [https://books.google.pl/books?id=LdlUEAAAQBAJ&pg=PA146&dq=benchmarking+konkurencyjny&hl=pl&sa=X&ved=2ahUKEwifveeN19T2AhVkoosKHQgnCQAQ6AF6BAgFEAI#v=onepage&q=benchmarking%20konkurencyjny&f=false Zarządzanie w opiece zdrowotnej. Nowe wyzwania], Wolters Kluwer, Warszawa. | |||
* Materac J. (2019), [http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-45492f7c-e733-43f0-ab71-7057641dacf1 Benchmarking jako metoda zapożyczania najlepszych rozwiązań], “Zeszyty Naukowe ZPSB Firma i Rynek” nr. 2(56). | |||
* Siemionek A. (2015), [http://wneiz.pl/nauka_wneiz/frfu/74-2015/FRFU-74-t2-359.pdf Wykorzystanie benchmarkingu w przedsiębiorstwach województwa pomorskiego], “Finanse, Rynki Finansowe, Ubezpieczenia” nr 74. | |||
* Węgrzyn A. (2000) Benchmarking. Nowoczesna metoda doskonalenia przedsiębiorstwa, Antykwa. Wrocław. | |||
{{aa| | {{aa|Martyna Jędrysek}} | ||
[[Kategoria:Metody zarządzania strategicznego]] | [[Kategoria:Metody zarządzania strategicznego]] | ||
[[en:Competitive benchmarking]] | [[en:Competitive benchmarking]] |
Wersja z 23:04, 23 mar 2022
Benchmarking konkurencyjny |
---|
Polecane artykuły |
Benchmarking konkurencyjny (Competitive benchmarking) należy do kryterium benchmarkingu zewnętrznego. Jego głównym założeniem jest porównywanie sposobu działania konkurencyjnych przedsiębiorstw (A. Balicka 2018, s.15). Jest to jeden z najtrudniejszych rodzajów benchmarkingu - przez wzgląd na poufność informacji, uzyskanie pełnego obrazu przedsiębiorstwa konkurencyjnego jest niemalże niemożliwe. Jedynie nieliczne, większe korporacje decydują się na wymianę know-how z wybranych obszarów działalności, upatrując w tym możliwość wspólnego wypracowania doskonałych rezultatów (T. Bendell i in. 2000, s. 85).
Pojęcie benchmarkingu konkurencyjnego należy odróżnić od pojęcia analizy konkurencyjnej. Benchmarking jest skoncentrowany na porównywaniu się z przedsiębiorstwami najlepszymi w danych dziedzinach, poszukiwaniu ich przewag i słabości a także analizie przeszłych, teraźniejszych i przyszłych działań. Założeniem benchmarkingu konkurencyjnego jest bycie lepszym od aktualnych liderów (A. Węgrzyn 2000, s. 90). Analiza konkurencyjna jest z kolei bardziej powierzchownym działaniem, wykonywanym po implementacji zmian. Przez wzgląd na brak precyzyjnego zagłębienia się w procesy zachodzące u konkurencji, koncentruje się jedynie na znalezieniu różnic między organizacjami i dorównaniu konkurentom (J. Kuczewska 2007, s.15-17).
Cel benchmarkingu konkurencyjnego
Celem benchmarkingu konkurencyjnego jest porównywanie się z najlepszymi firmami oferującymi takie same - lub podobne - dobra bądź usługi. Umożliwia on określenie swojej pozycji na rynku oraz uzmysławia jakie przewagi charakteryzują firmy które osiągnęły większy sukces. Dzięki zastosowaniu praktyki benchmarkingu, przedsiębiorstwo ma możliwość zoptymalizować swoje działania i wdrożyć innowacyjne rozwiązania umożliwiające wyprzedzenie konkurencji (J. Materac 2019, s.125).
Możliwe zastosowanie
Benchmarking konkurencyjny może obejmować wszystkie, porównywalne procesy w obrębie przedsiębiorstwa a tym samym stanowić narzędzie do zestawiania ze sobą produktów, usług, metod i procesów w nim zachodzących (M. Kautsch 2015, s.146). Co istotne, benchmarking powinien być procesem trwałym i powtarzającym się. Tylko wtedy umożliwi on szybkie reagowanie na zmiany, bieżące udoskonalanie wyników działalności organizacji, jej dalszy rozwój i penetrację rynku (J. Kuczewska 2007, s. 34).
Zalety i wady
Każda forma benchmarkingu - w tym benchmarking konkurencyjny - posiada swoje zalety i wady.
Mocnymi punktami przemawiającymi za zastosowaniem benchmarkingu konkurencyjnego są (A. Siemionek i in. 2015, s. 363-365):
- duża porównywalność,
- możliwość określenia swojej pozycji na rynku,
- identyfikacja przewag i słabości firm konkurencyjnych,
- duży wybór możliwych partnerów,
- dostęp do istotnych informacji o konkurencji.
Do zagrożeń wynikających z benchmarkingu konkurencyjnego możemy natomiast zaliczyć (A. Siemionek i in. 2015, s. 363-365):
- utrudniony dostęp do informacji,
- niechęć konkurentów do dzielenia się swoim know-how,
- ryzyko, że metoda która sprawdza się w innej firmie nie zadziała u nas,
- czasochłonność i kosztowność wdrożenia systemu,
- ryzyko zniekształcenia bądź zatajenia informacji przez partnera.
Wybór partnera benchmarkingowego
Istnieje szeroki wachlarz metod umożliwiających dokonanie wyboru firmy, z którą powinniśmy nawiązać współpracę. Dobór idealnego kandydata może zostać poparty m.in. na (T. Bendell i in. 2000, s. 114-118):
- analizie baz danych,
- przeprowadzonych wywiadach,
- analizie informacji i dokumentacji medialnych,
- metodzie obserwacji,
- przeglądzie sukcesów przedsiębiorstwa,
- analizie popularności i renomy firmy.
Wybór partnera benchmarkingowego powinien być oparty na starannej analizie konkurencji i obiektywnej ocenie szans na nawiązanie współpracy. Należy pamiętać, że w tego rodzaju układach, konieczne jest zaufanie i wizja korzyści dla obu stron. Składanie wizyt w innych przedsiębiorstwach powinno zostać poprzedzone zarówno szczegółowym rozpracowaniem własnych procesów i potrzeb, jak i analizą potencjalnych zainteresowań przedsiębiorstwa z którym chcemy nawiązać współpracę. W trakcie nawiązywania kontaktów z innymi firmami, ważna jest umiejętność słuchania i dzielenia się informacjami o które prosimy (T. Bendell i in. 2000, s. 114-118).
Etyka postępowania w benchmarkingu konkurencyjnym
Sporządzanie analizy zewnętrznej związanej z wyborem partnera benchmarkingowego, a tym samym pozyskiwanie różnego rodzaju danych i informacji o konkurencji powinno odbywać się w sposób legalny. Jest to o tyle istotne, że przez wzgląd na nieetyczne zachowanie, firma naraża się na utratę potencjalnych współpracowników (T. Bendell i in. 2000, s. 117).
Do wątpliwych - w aspekcie etycznym i prawnym - praktyk można zaliczyć również (T. Bendell i in. 2000, s. 117):
- Wyłudzanie ofert - czyli podawanie się za klientów firmy konkurencyjnej, w celu otrzymania pewnych informacji.
- Grożenie dostawcom - żądanie ujawniania informacji poufnych pod groźbą zakończenia współpracy.
- Opracowywanie kopii produktu konkurencyjnego - nielegalne nabywanie produktu i naruszanie autorskich praw majątkowych.
- Potajemne wykonywanie zdjęć dokumentów i nagrywanie rozmów bez zgody drugiej strony.
APQC
APQC (American Productivity & Quality Center) to organizacja która wychodzi naprzeciw problemom związanym z poufnością danych w benchmarkingu konkurencyjnym i obawą o jednostronne przekazanie informacji rywalowi. Dzięki codziennie aktualizowanej, anonimowej bazie danych, firma ta umożliwia porównywanie rozwiązań wzorcowych z organizacjami z całego świata (A. Węgrzyn 2000, s. 90).
Bibliografia
- Balicka A. (2018), Benchmarking zewnętrzny oddziaływania przedsiębiorstw branży motoryzacyjnej na środowisko naturalne, “Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu” nr 514.
- Bendell T. (2000) Benchmarking, Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły Biznesu, Kraków.
- Kautsch M. (2015), Zarządzanie w opiece zdrowotnej. Nowe wyzwania, Wolters Kluwer, Warszawa.
- Materac J. (2019), Benchmarking jako metoda zapożyczania najlepszych rozwiązań, “Zeszyty Naukowe ZPSB Firma i Rynek” nr. 2(56).
- Siemionek A. (2015), Wykorzystanie benchmarkingu w przedsiębiorstwach województwa pomorskiego, “Finanse, Rynki Finansowe, Ubezpieczenia” nr 74.
- Węgrzyn A. (2000) Benchmarking. Nowoczesna metoda doskonalenia przedsiębiorstwa, Antykwa. Wrocław.
Autor: Martyna Jędrysek