Dane wrażliwe: Różnice pomiędzy wersjami
m (Pozycjonowanie) |
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
||
(Nie pokazano 6 wersji utworzonych przez 2 użytkowników) | |||
Linia 63: | Linia 63: | ||
* utrata dostępności usług systemu i informacji, | * utrata dostępności usług systemu i informacji, | ||
* podszywanie się pod innego użytkownika". <ref>M. Stawowski (1998) s. 24</ref> | * podszywanie się pod innego użytkownika". <ref>M. Stawowski (1998) s. 24</ref> | ||
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Karta praw podstawowych]]}} — {{i5link|a=[[Opieka medyczna]]}} — {{i5link|a=[[Ustawa o ochronie informacji niejawnych]]}} — {{i5link|a=[[Dane osobowe]]}} — {{i5link|a=[[Informacja niejawna]]}} — {{i5link|a=[[Konwencja wiedeńska]]}} — {{i5link|a=[[Prawa pracownika]]}} — {{i5link|a=[[Opieka społeczna]]}} — {{i5link|a=[[Dane osobowe pracownika]]}} — {{i5link|a=[[Skutki odejść pracowników]]}} }} | |||
==Przypisy== | ==Przypisy== | ||
<references /> | <references /> | ||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
<noautolinks> | <noautolinks> | ||
* Kamiński M. (2007) | * Kamiński M. (2007), ''[https://www.bibliotekacyfrowa.pl/Content/22520/Powierzenie_przetwarzania_osobowych_danych.pdf Powierzenie przetwarzania osobowych danych medycznych a perspektywy prowadzenie dokumentacji medycznej w postaci elektronicznej]'', e-BULETYN 3 | ||
* Polok M. (2008) | * Polok M. (2008), ''Bezpieczeństwo danych osobowych'', C.H. Beck, Warszawa | ||
* ''Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 | * ''Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych)'', [https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/PDF/?uri=CELEX:32016R0679&from=EN OJ L 119 nr 2016/679] | ||
* Stawowski M. (1998) | * Stawowski M. (1998), ''Ochrona informacji w sieciach komputerowych'', ArsKom, Warszawa | ||
* Susło R., Świątek B. (2005) ''Ochrona danych medycznych a opiniowanie sądowo-lekarskie'', Arch. Med. Sąd. Krym., LV, 314-318 | * Susło R., Świątek B. (2005), ''Ochrona danych medycznych a opiniowanie sądowo-lekarskie'', Arch. Med. Sąd. Krym., LV, 314-318 | ||
* ''Ustawa z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych'', [https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20180001000 Dz.U. 2018 poz. 1000] | * ''Ustawa z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych'', [https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20180001000 Dz.U. 2018 poz. 1000] | ||
* Waglowski P. (2009) | * Waglowski P. (2009), ''Ochrona dóbr osobistych i danych osobowych'', Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości | ||
</noautolinks> | </noautolinks> | ||
Aktualna wersja na dzień 20:57, 5 sty 2024
Dane wrażliwe (sensytywne) - szczególna kategoria danych osobistych, które wymaga znacznie większej ochrony.
TL;DR
Artykuł omawia definicję danych wrażliwych oraz polskie prawo i Rozporządzenie RODO dotyczące ich przetwarzania. Przedstawia również możliwe kary za łamanie przepisów o ochronie danych osobowych. Ponadto, artykuł omawia zagrożenia dla bezpieczeństwa danych w sieciach komputerowych i przedstawia przykładowe środki ochronne.
Polskie prawo a dane wrażliwe
Polskie przepisy zabraniają przetwarzania danych dotyczących:
- pochodzenia rasowego lub etnicznego,
- poglądów politycznych,
- przekonań religijnych lub filozoficznych,
- przynależności wyznaniowej, partyjnej lub związkowej,
- stanu zdrowia, kodu genetycznego, nałogów
- życia seksualnego,
- skazań, orzeczeń o ukaraniu i mandatów karnych, a także innych orzeczeń wydawanych w postępowaniu sądowym lub administracyjnym[1]
Rozporządzenie RODO a dane wrażliwe
Według Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. danymi wrażliwymi są:
- "pochodzenie rasowe lub etniczne,
- poglądy polityczne,
- przekonania religijne lub światopoglądowe,
- przynależność do związków zawodowych
- przetwarzania danych genetycznych, danych biometrycznych w celu jednoznacznego zidentyfikowania osoby fizycznej
- dane dotyczące zdrowia,
- dane dotyczące seksualności lub orientacji seksualnej danej osoby". [2]
Ponadto wg ust. 2 tejże ustawy zostały ujęte odstępstwa: "2. Ust. 1 nie ma zastosowania, jeżeli spełniony jest jeden z poniższych warunków:
- osoba, której dane dotyczą, wyraziła wyraźną zgodę na przetwarzanie tych danych osobowych w jednym lub kilku konkretnych celach, chyba że prawo Unii lub prawo państwa członkowskiego przewidują, iż osoba, której dane dotyczą, nie może uchylić zakazu, o którym mowa w ust. 1;
- przetwarzanie jest niezbędne do wypełnienia obowiązków i wykonywania szczególnych praw przez administratora lub osobę, której dane dotyczą, w dziedzinie prawa pracy, zabezpieczenia społecznego i ochrony socjalnej, o ile jest to dozwolone prawem Unii lub prawem państwa członkowskiego, lub porozumieniem zbiorowym na mocy prawa państwa członkowskiego przewidującymi odpowiednie zabezpieczenia praw podstawowych i interesów osoby, której dane dotyczą;
- przetwarzanie jest niezbędne do ochrony żywotnych interesów osoby, której dane dotyczą, lub innej osoby fizycznej, a osoba, której dane dotyczą, jest fizycznie lub prawnie niezdolna do wyrażenia zgody;
- przetwarzania dokonuje się w ramach uprawnionej działalności prowadzonej z zachowaniem odpowiednich zabezpieczeń przez fundację, stowarzyszenie lub inny niezarobkowy podmiot o celach politycznych, światopoglądowych, religijnych lub związkowych, pod warunkiem że przetwarzanie dotyczy wyłącznie członków lub byłych członków tego podmiotu lub osób utrzymujących z nim stałe kontakty w związku z jego celami oraz że dane osobowe nie są ujawniane poza tym podmiotem bez zgody osób, których dane dotyczą;
- przetwarzanie dotyczy danych osobowych w sposób oczywisty upublicznionych przez osobę, której dane dotyczą;
- przetwarzanie jest niezbędne do ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń lub w ramach sprawowania wymiaru sprawiedliwości przez sądy;
- przetwarzanie jest niezbędne ze względów związanych z ważnym interesem publicznym, na podstawie prawa Unii lub prawa państwa członkowskiego, które są proporcjonalne do wyznaczonego celu, nie naruszają istoty prawa do ochrony danych i przewidują odpowiednie i konkretne środki ochrony praw podstawowych i interesów osoby, której dane dotyczą;
- przetwarzanie jest niezbędne do celów profilaktyki zdrowotnej lub medycyny pracy, do oceny zdolności pracownika do pracy, diagnozy medycznej, zapewnienia opieki zdrowotnej lub zabezpieczenia społecznego, leczenia lub zarządzania systemami i usługami opieki zdrowotnej lub zabezpieczenia społecznego na podstawie prawa Unii lub prawa państwa członkowskiego lub zgodnie z umową z pracownikiem służby zdrowia i z zastrzeżeniem warunków i zabezpieczeń, o których mowa w ust. 3;
- przetwarzanie jest niezbędne ze względów związanych z interesem publicznym w dziedzinie zdrowia publicznego, takich jak ochrona przed poważnymi transgranicznymi zagrożeniami zdrowotnymi lub zapewnienie wysokich standardów jakości i bezpieczeństwa opieki zdrowotnej oraz produktów leczniczych lub wyrobów medycznych, na podstawie prawa Unii lub prawa państwa członkowskiego, które przewidują odpowiednie, konkretne środki ochrony praw i wolności osoób, których dane dotyczą, w szczególności tajemnicę zawodową,
- przetwarzanie jest niezbędne do celów archiwalnych w interesie publicznym, do celów badań naukowych lub historycznych lub do celów statystycznych zgodnie z art. 89 ust. 1, na podstawie prawa Unii lub prawa państwa członkowskiego, które są proporcjonalne do wyznaczonego celu, nie naruszają istoty prawa do ochrony danych i przewidują odpowiednie, konkretne środki ochrony praw podstawowych i interesów osoby, której dane dotyczą". [3]
Kary za niestosowanie się do prawa
Za niestosowanie się do Ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych grożą kary pieniężne oraz odpowiedzialność karna. Kara pieniężna może wynosić nawet 10 000 złotych, jednakże ze względu na ważny powód jednostki może zostać rozłożona na raty, a także mieć odroczony termin płatności.[4]
Bezpieczeństwo danych w sieci
Utrzymanie wysokiego poziomu bezpieczeństwa danych w sieciach komputerowych jest bardzo trudnym zadaniem. Budując systemy ochrony informatycy muszą uwzględnić wszystkie możliwe zagrożenia, biorąc pod uwagę nielegalna działalność lokalnych pracowników organizacji.
W ramach systemu ochrony możemy wyszczególnić wiele rodzajów zabezpieczeń. Zalicza się do nich między innymi system zaporowy FIREWALL, programy antywirusowe lub karty uwierzytelniające tożsamość użytkowników. Z technicznej strony system zabezpieczeń danych w sieciach powinien zawierać wiele różnych, nawzajem się zabezpieczających i uzupełniających elementów.
Umowna struktura systemu ochrony wygląda następująco:
- "warstwa ochrony danych przesyłanych w sieci publicznej,
- warstwa ochrony sieci komputerowej z zewnątrz,
- warstwa ochrony danych przesyłanych w sieci prywatnej,
- warstwa ochrony sieci komputerowej od wewnątrz,
- warstwa ochrony systemu operacyjnego,
- warstwa ochrony aplikacji użytkowych". [5]
Zagrożenia danych w sieci komputerowej
Dane wrażliwe zazwyczaj przechowywane są w bazach danych, które są podatne na wiele zagrożeń m. in:
- "włamania do systemu,
- utrata poufności danych,
- utrata integralności informacji,
- utrata autentyczności informacji,
- utrata dostępności usług systemu i informacji,
- podszywanie się pod innego użytkownika". [6]
Dane wrażliwe — artykuły polecane |
Karta praw podstawowych — Opieka medyczna — Ustawa o ochronie informacji niejawnych — Dane osobowe — Informacja niejawna — Konwencja wiedeńska — Prawa pracownika — Opieka społeczna — Dane osobowe pracownika — Skutki odejść pracowników |
Przypisy
- ↑ M. Polok (2008) s. 92
- ↑ Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. art. 9 ust. 1
- ↑ Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. art. 9 ust. 2
- ↑ Ustawa z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych art. 1
- ↑ M. Stawowski (1998) s. 14-15
- ↑ M. Stawowski (1998) s. 24
Bibliografia
- Kamiński M. (2007), Powierzenie przetwarzania osobowych danych medycznych a perspektywy prowadzenie dokumentacji medycznej w postaci elektronicznej, e-BULETYN 3
- Polok M. (2008), Bezpieczeństwo danych osobowych, C.H. Beck, Warszawa
- Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), OJ L 119 nr 2016/679
- Stawowski M. (1998), Ochrona informacji w sieciach komputerowych, ArsKom, Warszawa
- Susło R., Świątek B. (2005), Ochrona danych medycznych a opiniowanie sądowo-lekarskie, Arch. Med. Sąd. Krym., LV, 314-318
- Ustawa z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych, Dz.U. 2018 poz. 1000
- Waglowski P. (2009), Ochrona dóbr osobistych i danych osobowych, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości
Autor: Klaudia Niziołek
Treść tego artykułu została oparta na aktach prawnych. Zwróć uwagę, że niektóre akty prawne mogły ulec zmianie od czasu publikacji tego tekstu. |