G-7: Różnice pomiędzy wersjami
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
||
(Nie pokazano 8 wersji utworzonych przez 2 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
'''G7''' - Jest to [[grupa]] w skład, której wchodzi obecnie siedem państw. Do grupy należą państwa, które są uważane za najważniejsze na świecie pod względem rozwoju gospodarczego. G7 tworzą: '''Japonia, Niemcy, Francja, Stany Zjednoczone, Kanada, Włochy i Wielka Brytania.''' Co roku ma miejsce spotkanie na szczycie polityczno - gospodarczym w którym biorą [[udział]] głowy państw członkowskich, przewodniczący Rady Europejskiej oraz przewodniczący Komisji Europejskiej. | '''G7''' - Jest to [[grupa]] w skład, której wchodzi obecnie siedem państw. Do grupy należą państwa, które są uważane za najważniejsze na świecie pod względem rozwoju gospodarczego. G7 tworzą: '''Japonia, Niemcy, Francja, Stany Zjednoczone, Kanada, Włochy i Wielka Brytania.''' Co roku ma miejsce spotkanie na szczycie polityczno - gospodarczym w którym biorą [[udział]] głowy państw członkowskich, przewodniczący Rady Europejskiej oraz przewodniczący Komisji Europejskiej. | ||
Linia 37: | Linia 22: | ||
'''Unia Europejska''' - przewodniczący Rady Europejskiej. | '''Unia Europejska''' - przewodniczący Rady Europejskiej. | ||
<google> | |||
<google>n</google> | |||
==Geneza powstania G7== | ==Geneza powstania G7== | ||
Linia 65: | Linia 51: | ||
Wnioskiem wynikającym z badania jest to, że wydatki i efekty nie rosną wprost proporcjonalnie. Zwiększenie wydatków nie oznacza zwiększenia efektów w takim samym stopniu. Kraje, które wydają najwięcej tj. Niemcy czy Francja nie są na czele rankingu (P.Dobrzański 2017, s. 101-113) | Wnioskiem wynikającym z badania jest to, że wydatki i efekty nie rosną wprost proporcjonalnie. Zwiększenie wydatków nie oznacza zwiększenia efektów w takim samym stopniu. Kraje, które wydają najwięcej tj. Niemcy czy Francja nie są na czele rankingu (P.Dobrzański 2017, s. 101-113) | ||
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Jednolity Akt Europejski]]}} — {{i5link|a=[[G-8]]}} — {{i5link|a=[[Kryteria konwergencji]]}} — {{i5link|a=[[Traktat Rzymski]]}} — {{i5link|a=[[G10]]}} — {{i5link|a=[[G5]]}} — {{i5link|a=[[Unia Europejska]]}} — {{i5link|a=[[Traktat Paryski]]}} — {{i5link|a=[[Plan Marshalla]]}} }} | |||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
<noautolinks> | <noautolinks> | ||
* Cziomera E.(red.) (2014) | * Cziomera E. (red.) (2014), ''Współczesne stosunki międzynarodowe'', Krakowskie Towarzystwo Edukacyjne, Kraków | ||
* Dobrzański P.(2017) | * Dobrzański P. (2017), ''[https://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.cejsh-5871ba53-ed00-4bd0-93d6-a8ed7ba8e5a7 Efektywność wydatków na zabezpieczenia społeczne w krajach G7]'', Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, nr 310 | ||
* Dybczyński A.(2004) | * Dybczyński A. (2004), ''Organizacje w stosunkach międzynarodowych. Istota, mechanizm działania, zasięg'', Wrocław | ||
* Kosztowniak A.(2010) | * Kosztowniak A. (2010), ''[http://www.sim.wz.uw.edu.pl/sites/default/files/artykuly/sim_2010_1_kosztowniak.pdf Zmiany realnych stóp procentowych w krajach G7]'', Studia i Materiały / Wydział Zarządzania. Uniwersytet Warszawski nr 1 | ||
* Matera R. (2006) | * Matera R. (2006), ''Geneza G-7. Kontekst gospodarczy i polityczny'', Studia Polityczne 2006, nr 18 | ||
* Matera R. (2008) | * Matera R. (2008), ''[https://www.ce.uw.edu.pl/pliki/pw/1-2008_Matera.pdf Stosunek Grupy Siedmiu do Europy Środkowej i Wschodniej w okresie zimnej wojny oraz w czasie transformacji ustrojowej]'', Kwartalnik Studia Europejskie nr 1 | ||
* Matera R. (2009), ''Droga Rosji do pełnego uczestnictwa w systemie G8. Perspektywy rozszerzenia ugrupowania [w:] Rosja, Unia Europejska, Stany Zjednoczone - współpraca czy konfrontacja?'', Piotrków Trybunalski | * Matera R. (2009), ''Droga Rosji do pełnego uczestnictwa w systemie G8. Perspektywy rozszerzenia ugrupowania [w:] Rosja, Unia Europejska, Stany Zjednoczone - współpraca czy konfrontacja?'', Piotrków Trybunalski | ||
* Matera R. (2015) | * Matera R. (2015), ''[https://bazhum.muzhp.pl/media//files/Polityka_i_Spoleczenstwo/Polityka_i_Spoleczenstwo-r2015-t-n2_(13)/Polityka_i_Spoleczenstwo-r2015-t-n2_(13)-s126-143/Polityka_i_Spoleczenstwo-r2015-t-n2_(13)-s126-143.pdf Wymiary Bezpieczeństwa Międzynarodowego Na Szczytach G7/G8]'', Polityka i społeczeństwo nr 2 | ||
</noautolinks> | </noautolinks> | ||
Aktualna wersja na dzień 18:21, 18 sty 2024
G7 - Jest to grupa w skład, której wchodzi obecnie siedem państw. Do grupy należą państwa, które są uważane za najważniejsze na świecie pod względem rozwoju gospodarczego. G7 tworzą: Japonia, Niemcy, Francja, Stany Zjednoczone, Kanada, Włochy i Wielka Brytania. Co roku ma miejsce spotkanie na szczycie polityczno - gospodarczym w którym biorą udział głowy państw członkowskich, przewodniczący Rady Europejskiej oraz przewodniczący Komisji Europejskiej.
TL;DR
G7 to grupa siedmiu najważniejszych państw pod względem rozwoju gospodarczego, która spotyka się corocznie na szczycie polityczno-gospodarczym. Grupa nie posiada stałych organów ani sformalizowanej struktury. Rosja była członkiem G7 do 2014 roku, kiedy to została zawieszona ze względu na aneksję Krymu. Metoda DEA wykazała, że Kanada jest krajem z G7, który gwarantuje najwyższy poziom bezpieczeństwa socjalnego. Wydatki i efekty nie rosną wprost proporcjonalnie.
Przedstawiciele państw członkowskich
Francja - prezydent
Kanada - premier
Niemcy - kanclerz
Japonia - premier
Wielka Brytania - premier
Włochy - premier
Stany Zjednoczone - prezydent
Unia Europejska - przewodniczący Komisji Europejskiej
Unia Europejska - przewodniczący Rady Europejskiej.
Geneza powstania G7
15-17 listopada na zamku w Rambouillet pod Paryżem miało miejsce pierwsze spotkanie na szczycie przedstawicieli państw członkowskich, wtedy to brało udział w nim sześć państw: Francja, RFN, Japonia, Włochy, Stany Zjednoczone i Wielka Brytania. Oficjalne miano G7 uzyskano w 1976r, gdzie dzięki poparciu Waszyngtonu do grupy dołączyła Kanada.
Główną przyczyną zjednoczenia państw w jedna grupa były problemy walutowe oraz energetyczne. Pierwsze dotyczyły odstąpienia od systemu gold-dollar standard, natomiast problemy energetyczne brały pod uwaga szoki naftowe. Ważna rola w zrzeszeniu G7 miały: bezrobocie, inflacja i recesja. W czasie trwanie zimniej wojny nie brano pod uwagę powiększenia grupy o kraje z Wschodniej i Środkowej Europy zza tzn. "żelaznej kurtyny". Zapowiedzią w połączeniu G7 z państwem z bloku socjalistycznego była rozmowa z radzieckim przywódcą Michaiłem Gorbaczowem w 1989r (R.Matera 2006, s. 221-239)
Decydujący moment w stosunkach z Rosją miało spotkanie w lipcu 1994r w Neapolu. Pierwszy raz do udziału w jego części politycznej zaproszono prezydenta Rosji. Borys Jelcyn brał udział na szczycie w Tokio w 1993 r., ale do spotkania z przywódcami G7 doszło po oficjalnym zamknięciu obrad przedstawicieli. Natomiast w Neapolu jeden z dokumentów (deklaracja polityczna) był po raz pierwszy sygnowany przez rządy ośmiu państw.
Zjazd w Denver w czerwcu 1997 r. określa się mianem "szczytu ośmiu" (ale jeszcze nie G8). Pierwszym szczytem G8 było spotkanie w maju 1998r w Birmingham. Zdarzenie, które spowodowało dialog Moskwy z G7, była transformacja systemowa oraz rozpad systemu komunistycznego. Rosja miała nadzieję na bezpośrednią pomoc gospodarczą. Z kolei państwa G7 chciały mieć wpływ na proces transformacji. Znaczącą rolę w przyłączeniu Rosji do G7 miała też kwestia redukcji sił nuklearnych. Trudno było sobie wyobrazić poprawę globalnego bezpieczeństwa bez zaangażowania Moskwy.(R.Matera 2009, s. 137-151)
System G7
Grupa 7 nie posiada jednoznacznej umowy określającej warunki uczestnictwa oraz zasady działania, dlatego ulegają one stopniowym zmianom. Ugrupowanie to nie posiada swoich stałych organów ani sformalizowanej struktury. Prezydencja w grupie obejmowana jest co roku przez kolejny kraj, który jest odpowiedzialny za organizację spotkań ministerialnych i szczytu, w którym uczestniczą szefowie tych państw.
Ważną rolę w G7 odgrywa współpraca z organizacjami międzynarodowymi. Mają oni wpływ na podejmowane decyzje przez Radę Bezpieczeństwa ONZ (RB ONZ), Międzynarodowy Fundusz Walutowy (IMF), Bank Światowy (WB), Światową Organizację Handlu (WTO), Organizację Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) i wiele innych odpowiadających za bezpieczeństwo polityczne, ekologiczne, militarne, humanitarne i ekonomiczne. Na szczytach G7 prowadzone są działania dotyczące bezpieczeństwa międzynarodowego: bezpieczeństwo ekologiczne, walka z międzynarodową przestępczością, walka z terroryzmem.(R.Matera 2015, s. 129-130)
Powrót do struktury G7
W latach od 1997 do 2014 do grupy państw należała również Rosja. 12 marca 2014r przywódcy państw członkowskich oraz przewodniczący Rady Europejskiej i Komisji Europejskiej potępili działania Federacji Rosyjskiej dotyczące przyłączenia Krymu do Rosji a tym samym naruszenia jedności i suwerenności terytorialnej Ukrainy. Wykazano, że Rosja nie dostosowała się do obowiązujących zasad i wartości w grupie G7/G8. Postanowiono zawiesić członkostwo tego państwa, co doprowadziło do tego, że miejsce odbycia szczytu uległo zmianie. Zamiast w Soczi przedstawiciele państw członkowskich spotkali się w Brukseli, już bez udziału Rosji. O zawieszeniu Rosji poinformował francuski minister: "Jeśli chodzi o G8, postanowiliśmy zawiesić udział Rosji".(R.Matera 2015, s. 126-127)
Efektywność wydatków na zabezpieczenia społeczne w krajach G7
W dzisiejszych czasach coraz większe znaczenie ma polityka socjalna. Jej głównym celem jest zapewnienie wysokiego poziomu życia mieszkańców oraz konkurencja na arenie międzynarodowej. Jedną z metod pomiaru efektywności wydatków jest metoda DEA (Data Envelopment Analysis). Metoda DEA bada, w jakim stopniu wydatki publiczne oraz prywatne zostały przekształcone na efekty. Według przeprowadzonych analiz krajem przodującym z G7, który gwarantuje bezpieczeństwo socjalne poprzez odpowiednie wydatki państwa jest Kanada. W latach 2003, 2006 i 2009 zajęła pierwsze miejsce, osiągając maksymalną wartość 1,00.
Wnioskiem wynikającym z badania jest to, że wydatki i efekty nie rosną wprost proporcjonalnie. Zwiększenie wydatków nie oznacza zwiększenia efektów w takim samym stopniu. Kraje, które wydają najwięcej tj. Niemcy czy Francja nie są na czele rankingu (P.Dobrzański 2017, s. 101-113)
G-7 — artykuły polecane |
Jednolity Akt Europejski — G-8 — Kryteria konwergencji — Traktat Rzymski — G10 — G5 — Unia Europejska — Traktat Paryski — Plan Marshalla |
Bibliografia
- Cziomera E. (red.) (2014), Współczesne stosunki międzynarodowe, Krakowskie Towarzystwo Edukacyjne, Kraków
- Dobrzański P. (2017), Efektywność wydatków na zabezpieczenia społeczne w krajach G7, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, nr 310
- Dybczyński A. (2004), Organizacje w stosunkach międzynarodowych. Istota, mechanizm działania, zasięg, Wrocław
- Kosztowniak A. (2010), Zmiany realnych stóp procentowych w krajach G7, Studia i Materiały / Wydział Zarządzania. Uniwersytet Warszawski nr 1
- Matera R. (2006), Geneza G-7. Kontekst gospodarczy i polityczny, Studia Polityczne 2006, nr 18
- Matera R. (2008), Stosunek Grupy Siedmiu do Europy Środkowej i Wschodniej w okresie zimnej wojny oraz w czasie transformacji ustrojowej, Kwartalnik Studia Europejskie nr 1
- Matera R. (2009), Droga Rosji do pełnego uczestnictwa w systemie G8. Perspektywy rozszerzenia ugrupowania [w:] Rosja, Unia Europejska, Stany Zjednoczone - współpraca czy konfrontacja?, Piotrków Trybunalski
- Matera R. (2015), Wymiary Bezpieczeństwa Międzynarodowego Na Szczytach G7/G8, Polityka i społeczeństwo nr 2
Autor: Paulina Urban