Facebook marketing: Różnice pomiędzy wersjami
m (→Bibliografia) |
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
||
(Nie pokazano 6 wersji utworzonych przez 2 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
'''Facebook [[marketing]]''' - jest to prowadzenie działań marketingowych na popularnym serwisie społecznościowym Facebook. Chodź na początku strona ta miała być niekomercyjna, jednak z czasem poprzez ogrom oferowanych przez nią możliwości promowania się czy tworzenia więzi z klientem, stała się miejscem o charakterze biznesowym. Znaczenie podanej witryny podkreśla fakt, że istnieją szkolenia z zakresu promocji na Facebooku, aby umożliwić profesjonalną jego obsługę i wykorzystanie całego zakresu usług. | '''Facebook [[marketing]]''' - jest to prowadzenie działań marketingowych na popularnym serwisie społecznościowym Facebook. Chodź na początku strona ta miała być niekomercyjna, jednak z czasem poprzez ogrom oferowanych przez nią możliwości promowania się czy tworzenia więzi z klientem, stała się miejscem o charakterze biznesowym. Znaczenie podanej witryny podkreśla fakt, że istnieją szkolenia z zakresu promocji na Facebooku, aby umożliwić profesjonalną jego obsługę i wykorzystanie całego zakresu usług. | ||
Linia 24: | Linia 9: | ||
==Marketing w social mediach== | ==Marketing w social mediach== | ||
[[Social media]] to innowacyjna [[metoda]] porozumiewania się producentów z klientami. Są one uważane za najszybsze medium, bowiem wystarczy do nich urządzenie mobile z dostępem do Internetu, aby [[informacje]] mogły się rozprzestrzeniać. Cecha ta pomaga na przykład, gdy [[firma]] musi niezwłocznie odpowiedzieć na negatywne komentarze czy zarzuty w jej stronę. Jest to również łatwy i przystępny sposób nawiązania kontaktu z klientami oraz pozwolić im na zaangażowanie. Ten rodzaj marketingu pomaga budować pozytywny [[wizerunek]] marki a także reagować na oczekiwania odbiorców. Jest to również prosty sposób aby wypromować swoją markę i stała się ona rozpoznawalna <ref> M. Syrkiewicz-Świtała R. Świtała, 2012, s. 89</ref>. | [[Social media]] to innowacyjna [[metoda]] porozumiewania się producentów z klientami. Są one uważane za najszybsze medium, bowiem wystarczy do nich urządzenie mobile z dostępem do Internetu, aby [[informacje]] mogły się rozprzestrzeniać. Cecha ta pomaga na przykład, gdy [[firma]] musi niezwłocznie odpowiedzieć na negatywne komentarze czy zarzuty w jej stronę. Jest to również łatwy i przystępny sposób nawiązania kontaktu z klientami oraz pozwolić im na zaangażowanie. Ten rodzaj marketingu pomaga budować pozytywny [[wizerunek]] marki a także reagować na oczekiwania odbiorców. Jest to również prosty sposób aby wypromować swoją markę i stała się ona rozpoznawalna <ref> M. Syrkiewicz-Świtała R. Świtała, 2012, s. 89</ref>. | ||
<google> | |||
<google>n</google> | |||
==Zmiany w polityce marketingowej Facebooka== | ==Zmiany w polityce marketingowej Facebooka== | ||
Linia 46: | Linia 32: | ||
Ostatni z punktów należałoby rozwinąć. Otóż posty dodawane na stronach powinny zawierać zdjęcie i być nie za długie, zawierać około 100-140 znaków. Same treści należy formułować w taki sposób aby przyciągały uwagę, bawiły czy prowokowały, lecz należy z tym uważać, aby nie przesadzić. Musimy zadbać o widoczność marki tak, aby [[konsument]] od samego początku wiedział z kim ma do czynienia. Dobrym nawykiem jest pisanie wezwań do działania w poście takich jak: skomentuj, napisz do nas, wejdź na stronę. Fajnym elementem urozmaicającym naszego postu są emotikony, przyciągają one uwagę klientów i wyróżniają nas wśród innych <ref> B. Stawarz-Garcia, 2018, s. 95</ref>. | Ostatni z punktów należałoby rozwinąć. Otóż posty dodawane na stronach powinny zawierać zdjęcie i być nie za długie, zawierać około 100-140 znaków. Same treści należy formułować w taki sposób aby przyciągały uwagę, bawiły czy prowokowały, lecz należy z tym uważać, aby nie przesadzić. Musimy zadbać o widoczność marki tak, aby [[konsument]] od samego początku wiedział z kim ma do czynienia. Dobrym nawykiem jest pisanie wezwań do działania w poście takich jak: skomentuj, napisz do nas, wejdź na stronę. Fajnym elementem urozmaicającym naszego postu są emotikony, przyciągają one uwagę klientów i wyróżniają nas wśród innych <ref> B. Stawarz-Garcia, 2018, s. 95</ref>. | ||
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Marketing mobilny]]}} — {{i5link|a=[[Adware]]}} — {{i5link|a=[[Marketing wirusowy]]}} — {{i5link|a=[[Metody przyciągania klientów w internecie]]}} — {{i5link|a=[[Targetowanie reklam]]}} — {{i5link|a=[[Google adwords]]}} — {{i5link|a=[[Pozycjonowanie stron]]}} — {{i5link|a=[[Ambient media]]}} — {{i5link|a=[[Blokowanie reklam]]}} }} | |||
==Przypisy== | ==Przypisy== | ||
Linia 52: | Linia 40: | ||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
<noautolinks> | <noautolinks> | ||
* Dorenda-Zaborowicz M. | * Dorenda-Zaborowicz M. (2012), ''[https://apcz.umk.pl/czasopisma/index.php/Nowe_Media/article/view/NM.2012.003/2169 Marketing w social media, Nowe media. Studia i rozprawy]'', nr 3 | ||
* Roge M. | * Roge M. (2013), ''[https://dspace.uni.lodz.pl/xmlui/bitstream/handle/11089/10309/13-roge.pdf?sequence=1&isAllowed=y Zmiany w funkcjonowaniu serwisu społecznościowego Facebook i ich wpływ na jego użyteczność marketingową]'', Acta Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica, Nr 287 | ||
* Stawarz-Garcia B. | * Stawarz-Garcia B. (2018), ''Content marketing i social media. Jak przyciągnąć klientów'', PWN, Warszawa | ||
* Suma Ł. | * Suma Ł. (2010), ''Facebook. Daj się poznać'', Helion, Gliwice | ||
* Syrkiewicz-Świtała M. Świtała R. | * Syrkiewicz-Świtała M., Świtała R. (2012), ''Social media marketing jako współczesna koncepcja komunikowania się jednostek ochrony zdrowia z otoczeniem'', Zarządzanie nr 5, Zeszyty naukowe Politechniki Częstochowskiej | ||
</noautolinks> | </noautolinks> | ||
Aktualna wersja na dzień 18:45, 18 sty 2024
Facebook marketing - jest to prowadzenie działań marketingowych na popularnym serwisie społecznościowym Facebook. Chodź na początku strona ta miała być niekomercyjna, jednak z czasem poprzez ogrom oferowanych przez nią możliwości promowania się czy tworzenia więzi z klientem, stała się miejscem o charakterze biznesowym. Znaczenie podanej witryny podkreśla fakt, że istnieją szkolenia z zakresu promocji na Facebooku, aby umożliwić profesjonalną jego obsługę i wykorzystanie całego zakresu usług.
TL;DR
Facebook marketing to prowadzenie działań promocyjnych na Facebooku. Portal ten ma ogromną liczbę użytkowników i jest popularnym miejscem dla firm do budowania wizerunku i nawiązywania kontaktu z klientami. Marketing w social mediach jest szybkim i łatwym sposobem na promowanie marki. Facebook wprowadził zmiany w swojej polityce marketingowej, takie jak algorytm EdgeRank i eliminowanie sztucznych "lubię to". Popularne narzędzia marketingowe na Facebooku to Fanpage, reklamy, grupy i wydarzenia. Należy unikać spontanicznych działań, usuwania negatywnych opinii i próby sprzedaży na Facebooku. Ważne jest tworzenie atrakcyjnych treści i dbanie o widoczność marki.
Potęga Facebooka
Jest to jeden z wielu obecnych na rynku portali społecznościowych,, który został założony w 2004 roku przez Marka Zukerberga. Obecnie portal ma ponad 500 milionów zarejestrowanych użytkowników na całym świecie z czego połowa loguje się na nim codziennie. Statystyczny posiadacz konta posiada 130 osób w znajomych, otrzymuje około 630 komunikatów dziennie, a większa aktywność użytkowników przypada na godziny 8:00-24:00. Potęgę Facebooka podkreśla hasło, które zyskało na popularności "jak cię nie ma na Facebooku to nie istniejesz" [1].
Marketing w social mediach
Social media to innowacyjna metoda porozumiewania się producentów z klientami. Są one uważane za najszybsze medium, bowiem wystarczy do nich urządzenie mobile z dostępem do Internetu, aby informacje mogły się rozprzestrzeniać. Cecha ta pomaga na przykład, gdy firma musi niezwłocznie odpowiedzieć na negatywne komentarze czy zarzuty w jej stronę. Jest to również łatwy i przystępny sposób nawiązania kontaktu z klientami oraz pozwolić im na zaangażowanie. Ten rodzaj marketingu pomaga budować pozytywny wizerunek marki a także reagować na oczekiwania odbiorców. Jest to również prosty sposób aby wypromować swoją markę i stała się ona rozpoznawalna [2].
Zmiany w polityce marketingowej Facebooka
Przełomowym dla Facebook marketingu możemy uznać okres jesieni 2012 roku, kiedy po opublikowaniu dwóch niepochlebnych artykułów na jego temat, firma postanowiła wprowadzić zmiany. Firmy korzystające z platformy, płaciły za każde kliknięcie w ich reklamę niezależnie od tego czy były to prawdziwe konta czy też sterowane przez tak zwane boty. Dodatkowo dziennikarze pokazali, że niejednokrotnie reklamy trafiały do nieodpowiednich odbiorców, przez podawanie przez nich nieprawdziwych informacji odnośnie na przykład swoich zainteresowań. Facebook był zmuszony do wdrożenia zmian do jakich należały przede wszystkim:
- wprowadzenie algorytmu EdgeRank, ocenia on aktywność użytkowników i pozwala na pokazywanie się odpowiednich treści na ich tablicach
- usunięcie znaczników "lubię to" sztucznie podbijających ich liczbę, spowodowanych szkodliwym oprogramowaniem malware lub kupionych hurtowo [3].
Oferta marketingowa
Jednym z najpopularniejszych środków marketingowych na Facebooku jest stworzenie swojej strony popularnie zwanej Fanpage. Nie wymaga to on nas nakładów finansowych a jedynie czasu. Jest to profil marki, którą reprezentuje.
Innym popularnym narzędziem są reklamy. Facebook daje nam możliwość kierowania ich do danej grupy docelowej bez konieczności pokazywania ich tym, których one by nie zainteresowały. Jest to już niestety płatne. Możemy za to śledzić skuteczność tego środka marketingowego za pomocą przeglądania statystyk akcji.
Facebook oferuje nam również możliwość założenia grupy, czy stworzenia wydarzenia. Pierwsza opcja pozwala na bliższy kontakt z klientami niż w przypadku Fanpagea poprzez skupienie wokół pewnych tematów. Nie możemy niestety sprawdzić skuteczności działań marketingowych w grupie. Zaś tworzenie wydarzeń pomaga nam rozprzestrzenić informacje o organizowanych przez markę spotkaniach czy innego rodzaju ofertach promocyjnych [4].
Czego należy unikać
Niejednokrotnie można się spotkać z popełnianiem błędów przy marketingu na mediach społecznościowych popełnianych przez marki. Wynikać to może z wielu powodów. Często jest to niedocenianie mocy internetowego marketingu, czy barak wiedzy na ten temat. Do najczęstszych z nich możemy zaliczyć:
- działanie spontaniczne, każdy ruch na mediach społecznościowych powinien być zaplanowany, ponieważ działają one bardzo szybko, po popełnieniu błędu, nie koniecznie będzie możliwość odwrotu,
- usuwanie nieprzychylnych opinii i komentarzy, chęć zatuszowania w ten sposób negatywnych opinii może spotkać się z odwrotnym efektem niż zaplanowany
- próba zapoznania z ofertą handlową za pomocą Facebooka, należy pamiętać, że platforma głównie służy do działań marketingowych takich jak kontakt z klientem, czy dbanie o wizerunek, a nie sprzedaży,
- błędne tworzenie treści [5].
Ostatni z punktów należałoby rozwinąć. Otóż posty dodawane na stronach powinny zawierać zdjęcie i być nie za długie, zawierać około 100-140 znaków. Same treści należy formułować w taki sposób aby przyciągały uwagę, bawiły czy prowokowały, lecz należy z tym uważać, aby nie przesadzić. Musimy zadbać o widoczność marki tak, aby konsument od samego początku wiedział z kim ma do czynienia. Dobrym nawykiem jest pisanie wezwań do działania w poście takich jak: skomentuj, napisz do nas, wejdź na stronę. Fajnym elementem urozmaicającym naszego postu są emotikony, przyciągają one uwagę klientów i wyróżniają nas wśród innych [6].
Facebook marketing — artykuły polecane |
Marketing mobilny — Adware — Marketing wirusowy — Metody przyciągania klientów w internecie — Targetowanie reklam — Google adwords — Pozycjonowanie stron — Ambient media — Blokowanie reklam |
Przypisy
Bibliografia
- Dorenda-Zaborowicz M. (2012), Marketing w social media, Nowe media. Studia i rozprawy, nr 3
- Roge M. (2013), Zmiany w funkcjonowaniu serwisu społecznościowego Facebook i ich wpływ na jego użyteczność marketingową, Acta Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica, Nr 287
- Stawarz-Garcia B. (2018), Content marketing i social media. Jak przyciągnąć klientów, PWN, Warszawa
- Suma Ł. (2010), Facebook. Daj się poznać, Helion, Gliwice
- Syrkiewicz-Świtała M., Świtała R. (2012), Social media marketing jako współczesna koncepcja komunikowania się jednostek ochrony zdrowia z otoczeniem, Zarządzanie nr 5, Zeszyty naukowe Politechniki Częstochowskiej
Autor: Aleksandra Bogdan