Rachunkowość budżetowa: Różnice pomiędzy wersjami
mNie podano opisu zmian |
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
||
(Nie pokazano 13 wersji utworzonych przez 2 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
'''[[Rachunkowość]] budżetowa''' - jest to dział rachunkowości obejmujący rachunkowość rządów, samorządów lokalnych i instytucji budżetowych. Jej zadaniem jest przekazanie informacji o wykonaniu budżetu, planów finansowych, sytuacji majątkowej jednostek budżetowych i innych form organizacyjno-prawnych jednostek sektora finansów publicznych<ref> Nowak E. (red.) (1996) ''Leksykon rachunkowości'', Polskie Wydawnictwo Naukowe, Warszawa, s. 175 </ref> | |||
'''[[Rachunkowość]] budżetowa'''- jest to dział rachunkowości obejmujący rachunkowość rządów, samorządów lokalnych i instytucji budżetowych. Jej zadaniem jest przekazanie informacji o wykonaniu budżetu, planów finansowych, sytuacji majątkowej jednostek budżetowych i innych form organizacyjno-prawnych jednostek sektora finansów publicznych | |||
==TL;DR== | ==TL;DR== | ||
Rachunkowość budżetowa to dział rachunkowości, który obejmuje rachunkowość rządów, samorządów i instytucji budżetowych. Jej zadaniem jest przekazywanie informacji o wykonaniu budżetu i sytuacji finansowej jednostek budżetowych. Zadania rachunkowości budżetowej to przekazywanie informacji, kontrola i analiza. Istnieje plan kont oraz klasyfikacja budżetowa, która grupuje dochody, wydatki, przychody i rozchody publiczne. | Rachunkowość budżetowa to dział rachunkowości, który obejmuje rachunkowość rządów, samorządów i instytucji budżetowych. Jej zadaniem jest przekazywanie informacji o wykonaniu budżetu i sytuacji finansowej jednostek budżetowych. Zadania rachunkowości budżetowej to przekazywanie informacji, kontrola i analiza. Istnieje plan kont oraz klasyfikacja budżetowa, która grupuje dochody, wydatki, przychody i rozchody publiczne. | ||
== Zakres == | ==Zakres== | ||
Rachunkowość budżetowa obejmuje: | Rachunkowość budżetowa obejmuje: | ||
* '''rachunkowość wykonywania budżetu państwa, budżetu środków europejskich i budżetów jednostek samorządu terytorialnego''' | * '''rachunkowość wykonywania budżetu państwa, budżetu środków europejskich i budżetów jednostek samorządu terytorialnego''' | ||
Rachunkowość wykonywania budżetu państwa, budżetu środków europejskich i budżetów jednostek samorządu terytorialnego obejmuje: procesy gromadzenia i wydawania środków pieniężnych, ewidencję księgową wykonywania budżetów | Rachunkowość wykonywania budżetu państwa, budżetu środków europejskich i budżetów jednostek samorządu terytorialnego obejmuje: procesy gromadzenia i wydawania środków pieniężnych, ewidencję księgową wykonywania budżetów<ref> Winarska K., Kaczurak-Kozak M. (2011), s. 47 </ref> | ||
* '''rachunkowość jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych oraz państwowych funduszy celowych''' | * '''rachunkowość jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych oraz państwowych funduszy celowych''' | ||
Rachunkowość jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych oraz państwowych funduszy celowych to przede wszystkim: “[[ewidencja]] gromadzenia i wydawania środków pieniężnych, [[ewidencja rozrachunków]], ewidencja aktywów trwałych i obrotowych, ewidencja dochodów, przychodów, wydatków i kosztów, ewidencja funduszy i wyniku finansowego. | Rachunkowość jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych oraz państwowych funduszy celowych to przede wszystkim: “[[ewidencja]] gromadzenia i wydawania środków pieniężnych, [[ewidencja rozrachunków]], ewidencja aktywów trwałych i obrotowych, ewidencja dochodów, przychodów, wydatków i kosztów, ewidencja funduszy i wyniku finansowego". <ref> Winarska K., Kaczurak-Kozak M. (2011), s. 48 </ref> | ||
* '''rachunkowość podatków i opłat oraz niepodatkowych [[należności]] budżetowych''' | * '''rachunkowość podatków i opłat oraz niepodatkowych [[należności]] budżetowych''' | ||
Rachunkowość podatków i opłat oraz niepodatkowych należności budżetowych zajmuje się: “ewidencją księgowych należnych i pobranych podatków i opłat, kontrolą terminowych realizacji zobowiązań i likwidacji nadpłat. | Rachunkowość podatków i opłat oraz niepodatkowych należności budżetowych zajmuje się: “ewidencją księgowych należnych i pobranych podatków i opłat, kontrolą terminowych realizacji zobowiązań i likwidacji nadpłat". <ref> Winarska K., Kaczurak-Kozak M. (2011), s. 48 </ref> | ||
<google>n</google> | |||
== Zadania rachunkowości budżetowej == | ==Zadania rachunkowości budżetowej== | ||
Zadaniem rachunkowości budżetowej jest '''[[zadanie]] informacyjne''', '''zadanie kontrolne''' oraz '''zadanie sprawozdawczo-analityczne'''. | Zadaniem rachunkowości budżetowej jest '''[[zadanie]] informacyjne''', '''zadanie kontrolne''' oraz '''zadanie sprawozdawczo-analityczne'''. | ||
Linia 40: | Linia 24: | ||
'''Zadanie kontrolne''' realizowane jest przez dobrze sporządzoną dokumentację, ewidencję oraz inwentaryzację. Polega ona na przeciwstawieniu stanu księgowego stanowi faktycznemu. | '''Zadanie kontrolne''' realizowane jest przez dobrze sporządzoną dokumentację, ewidencję oraz inwentaryzację. Polega ona na przeciwstawieniu stanu księgowego stanowi faktycznemu. | ||
'''Zadanie sprawozdawczo-analityczne''' polega na sporządzaniu sprawozdań oraz poddawaniu ich analizie | '''Zadanie sprawozdawczo-analityczne''' polega na sporządzaniu sprawozdań oraz poddawaniu ich analizie<ref> Winarska K., Kaczurak-Kozak M. (2011), s. 48-49 </ref> | ||
== Plan kont w rachunkowości budżetowej == | ==Plan kont w rachunkowości budżetowej== | ||
“Plany kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej powinny uwzględniać, że: | “Plany kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej powinny uwzględniać, że: | ||
# [[dochody]] i wydatki ujmuje się w terminie ich zapłaty, niezależnie od rocznego budżetu, którego dotyczą; | # [[dochody]] i wydatki ujmuje się w terminie ich zapłaty, niezależnie od rocznego budżetu, którego dotyczą; | ||
# ujmuje się również wszystkie etapy rozliczeń poprzedzające [[płatność]] dochodów i wydatków, a w zakresie wydatków i kosztów | # ujmuje się również wszystkie etapy rozliczeń poprzedzające [[płatność]] dochodów i wydatków, a w zakresie wydatków i kosztów - także zaangażowanie środków; | ||
# [[odsetki]] od nieterminowych płatności nalicza się i ewidencjonuje nie później niż na koniec każdego kwartału; | # [[odsetki]] od nieterminowych płatności nalicza się i ewidencjonuje nie później niż na koniec każdego kwartału; | ||
# wyceny składników aktywów i pasywów wyrażonych w walutach obcych dokonuje się nie później niż na koniec kwartału. | # wyceny składników aktywów i pasywów wyrażonych w walutach obcych dokonuje się nie później niż na koniec kwartału". <ref>Dz.U. 2009 nr 157 poz. 1240 </ref> | ||
== Klasyfikacja budżetowa == | ==Klasyfikacja budżetowa== | ||
[[Klasyfikacja]] budżetowa polega na grupowaniu dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów publicznych według jednakowych kryteriów dla wszystkich jednostek sektora publicznego, które muszą ją stosować. <ref> Kiziukiewicz T. (red.) (2014) | [[Klasyfikacja]] budżetowa polega na grupowaniu dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów publicznych według jednakowych kryteriów dla wszystkich jednostek sektora publicznego, które muszą ją stosować. <ref> Kiziukiewicz T. (red.) (2014), s. 31-38 </ref> | ||
Klasyfikacja dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych, czyli między innymi z Unii Europejskiej, Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu, dzieli się na: | Klasyfikacja dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych, czyli między innymi z Unii Europejskiej, Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu, dzieli się na: | ||
* działy- są oznaczona symbolem trzycyfrowym np. 630 [[Turystyka]], 730 Nauka, 851 Ochrona zdrowia | * działy - są oznaczona symbolem trzycyfrowym np. 630 [[Turystyka]], 730 Nauka, 851 Ochrona zdrowia | ||
* rozdziały- mają one symbol pięciocyfrowy. Są takie same jak przy jednostkach lub rodzajach działalności zawartej w Polskiej Klasyfikacji Działalności np. w dziale turystyka mamy 63001 Ośrodki informacji turystycznej, 63003 Zadania w zakresie upowszechniania turystyki. | * rozdziały - mają one symbol pięciocyfrowy. Są takie same jak przy jednostkach lub rodzajach działalności zawartej w Polskiej Klasyfikacji Działalności np. w dziale turystyka mamy 63001 Ośrodki informacji turystycznej, 63003 Zadania w zakresie upowszechniania turystyki. | ||
* paragrafy- jest to podstawowa i najniższa jednostka klasyfikacji budżetowej. Mają one symbol czterocyfrowy | * paragrafy - jest to podstawowa i najniższa jednostka klasyfikacji budżetowej. Mają one symbol czterocyfrowy<ref>Dz.U. 2010 nr 38 poz. 207 </ref> | ||
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Obowiązki informacyjne względem GUS]]}} — {{i5link|a=[[Rachunkowość finansowa]]}} — {{i5link|a=[[Uchwała budżetowa]]}} — {{i5link|a=[[System finansów publicznych]]}} — {{i5link|a=[[Ustawa o rachunkowości]]}} — {{i5link|a=[[Układ wykonawczy budżetu]]}} — {{i5link|a=[[Finanse publiczne]]}} — {{i5link|a=[[Regionalne izby obrachunkowe]]}} — {{i5link|a=[[Dochody budżetowe]]}} }} | |||
==Przypisy== | |||
<references /> | |||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
* Biadacz R.(2011) [ | <noautolinks> | ||
* Kiziukiewicz T. (red.) (2014) ''Rachunkowość sektora finansów publicznych'', | * Biadacz R. (2011), ''[https://www.wneiz.univ.szczecin.pl/nauka_wneiz/frfu/42-2011/FRFU-42-97.pdf Kontrola zarządcza w jednostce budżetowej na przykładzie szkoły podstawowej]'', Zeszyty naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego | ||
* Kożuch J., Wakuła M. (2012) [ | * Kiziukiewicz T. (red.) (2014), ''Rachunkowość sektora finansów publicznych'', Difin, Warszawa | ||
* Nowak E. (red.) (1996) ''Leksykon rachunkowości, Polskie Wydawnictwo Naukowe | * Kożuch J., Wakuła M. (2012), ''[https://apcz.umk.pl/czasopisma/index.php/AUNC_ZARZ/article/view/AUNC_ZARZ.2012.007/235 Rachunkowość jako źródło informacji o kosztach w procesie zarządzania jednostką samorządu terytorialnego]'', Toruń | ||
* | * Nowak E. (red.) (1996), ''Leksykon rachunkowości'', Polskie Wydawnictwo Naukowe, Warszawa | ||
* ''Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 2 marca 2010 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych'' [https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=wdu20100380207 Dz.U. 2010 nr 38 poz. 207] | |||
* Wakuła M. (2015) | * ''Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych'' [https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=wdu20091571240 Dz.U. 2009 nr 157 poz. 1240] | ||
* | * Wakuła M. (2015), ''Kierunki zamian w sprawozdawczości jednostek samorządu terytorialnego'', Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach | ||
* Winiarska K., Kaczurak-Kozak M. (2013), ''[https://books.google.pl/books?id=Q7NSAwAAQBAJ&printsec=frontcover&dq=jednostka+sektora+finans%C3%B3w+publicznych&hl=pl&sa=X&ved=0ahUKEwi7-frIrP7oAhVspIsKHVP4AgUQ6AEILjAB#v=onepage&q=jednostka%20sektora%20finans%C3%B3w%20publicznych&f=false Rachunkowość Budżetowa]'', Wydawnictwo JAK, Warszawa | |||
</noautolinks> | |||
{{a|Małgorzata Sołtys}} | {{a|Małgorzata Sołtys}} | ||
[[Kategoria: | [[Kategoria:Rodzaje rachunkowości]] | ||
{{#metamaster:description|Rachunkowość budżetowa - informacje o wykonaniu budżetu, planach finansowych i sytuacji majątkowej jednostek sektora finansów publicznych.}} | {{#metamaster:description|Rachunkowość budżetowa - informacje o wykonaniu budżetu, planach finansowych i sytuacji majątkowej jednostek sektora finansów publicznych.}} |
Aktualna wersja na dzień 19:46, 8 sty 2024
Rachunkowość budżetowa - jest to dział rachunkowości obejmujący rachunkowość rządów, samorządów lokalnych i instytucji budżetowych. Jej zadaniem jest przekazanie informacji o wykonaniu budżetu, planów finansowych, sytuacji majątkowej jednostek budżetowych i innych form organizacyjno-prawnych jednostek sektora finansów publicznych[1]
TL;DR
Rachunkowość budżetowa to dział rachunkowości, który obejmuje rachunkowość rządów, samorządów i instytucji budżetowych. Jej zadaniem jest przekazywanie informacji o wykonaniu budżetu i sytuacji finansowej jednostek budżetowych. Zadania rachunkowości budżetowej to przekazywanie informacji, kontrola i analiza. Istnieje plan kont oraz klasyfikacja budżetowa, która grupuje dochody, wydatki, przychody i rozchody publiczne.
Zakres
Rachunkowość budżetowa obejmuje:
- rachunkowość wykonywania budżetu państwa, budżetu środków europejskich i budżetów jednostek samorządu terytorialnego
Rachunkowość wykonywania budżetu państwa, budżetu środków europejskich i budżetów jednostek samorządu terytorialnego obejmuje: procesy gromadzenia i wydawania środków pieniężnych, ewidencję księgową wykonywania budżetów[2]
- rachunkowość jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych oraz państwowych funduszy celowych
Rachunkowość jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych oraz państwowych funduszy celowych to przede wszystkim: “ewidencja gromadzenia i wydawania środków pieniężnych, ewidencja rozrachunków, ewidencja aktywów trwałych i obrotowych, ewidencja dochodów, przychodów, wydatków i kosztów, ewidencja funduszy i wyniku finansowego". [3]
- rachunkowość podatków i opłat oraz niepodatkowych należności budżetowych
Rachunkowość podatków i opłat oraz niepodatkowych należności budżetowych zajmuje się: “ewidencją księgowych należnych i pobranych podatków i opłat, kontrolą terminowych realizacji zobowiązań i likwidacji nadpłat". [4]
Zadania rachunkowości budżetowej
Zadaniem rachunkowości budżetowej jest zadanie informacyjne, zadanie kontrolne oraz zadanie sprawozdawczo-analityczne.
Zadanie informacyjne polega na przekazywaniu informacji o realizacji budżetu określonym organom, które wynikają z ewidencji rachunkowej oraz ze sprawozdania z wykonania budżetu.
Zadanie kontrolne realizowane jest przez dobrze sporządzoną dokumentację, ewidencję oraz inwentaryzację. Polega ona na przeciwstawieniu stanu księgowego stanowi faktycznemu.
Zadanie sprawozdawczo-analityczne polega na sporządzaniu sprawozdań oraz poddawaniu ich analizie[5]
Plan kont w rachunkowości budżetowej
“Plany kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej powinny uwzględniać, że:
- dochody i wydatki ujmuje się w terminie ich zapłaty, niezależnie od rocznego budżetu, którego dotyczą;
- ujmuje się również wszystkie etapy rozliczeń poprzedzające płatność dochodów i wydatków, a w zakresie wydatków i kosztów - także zaangażowanie środków;
- odsetki od nieterminowych płatności nalicza się i ewidencjonuje nie później niż na koniec każdego kwartału;
- wyceny składników aktywów i pasywów wyrażonych w walutach obcych dokonuje się nie później niż na koniec kwartału". [6]
Klasyfikacja budżetowa
Klasyfikacja budżetowa polega na grupowaniu dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów publicznych według jednakowych kryteriów dla wszystkich jednostek sektora publicznego, które muszą ją stosować. [7]
Klasyfikacja dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych, czyli między innymi z Unii Europejskiej, Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu, dzieli się na:
- działy - są oznaczona symbolem trzycyfrowym np. 630 Turystyka, 730 Nauka, 851 Ochrona zdrowia
- rozdziały - mają one symbol pięciocyfrowy. Są takie same jak przy jednostkach lub rodzajach działalności zawartej w Polskiej Klasyfikacji Działalności np. w dziale turystyka mamy 63001 Ośrodki informacji turystycznej, 63003 Zadania w zakresie upowszechniania turystyki.
- paragrafy - jest to podstawowa i najniższa jednostka klasyfikacji budżetowej. Mają one symbol czterocyfrowy[8]
Rachunkowość budżetowa — artykuły polecane |
Obowiązki informacyjne względem GUS — Rachunkowość finansowa — Uchwała budżetowa — System finansów publicznych — Ustawa o rachunkowości — Układ wykonawczy budżetu — Finanse publiczne — Regionalne izby obrachunkowe — Dochody budżetowe |
Przypisy
- ↑ Nowak E. (red.) (1996) Leksykon rachunkowości, Polskie Wydawnictwo Naukowe, Warszawa, s. 175
- ↑ Winarska K., Kaczurak-Kozak M. (2011), s. 47
- ↑ Winarska K., Kaczurak-Kozak M. (2011), s. 48
- ↑ Winarska K., Kaczurak-Kozak M. (2011), s. 48
- ↑ Winarska K., Kaczurak-Kozak M. (2011), s. 48-49
- ↑ Dz.U. 2009 nr 157 poz. 1240
- ↑ Kiziukiewicz T. (red.) (2014), s. 31-38
- ↑ Dz.U. 2010 nr 38 poz. 207
Bibliografia
- Biadacz R. (2011), Kontrola zarządcza w jednostce budżetowej na przykładzie szkoły podstawowej, Zeszyty naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego
- Kiziukiewicz T. (red.) (2014), Rachunkowość sektora finansów publicznych, Difin, Warszawa
- Kożuch J., Wakuła M. (2012), Rachunkowość jako źródło informacji o kosztach w procesie zarządzania jednostką samorządu terytorialnego, Toruń
- Nowak E. (red.) (1996), Leksykon rachunkowości, Polskie Wydawnictwo Naukowe, Warszawa
- Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 2 marca 2010 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych Dz.U. 2010 nr 38 poz. 207
- Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych Dz.U. 2009 nr 157 poz. 1240
- Wakuła M. (2015), Kierunki zamian w sprawozdawczości jednostek samorządu terytorialnego, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach
- Winiarska K., Kaczurak-Kozak M. (2013), Rachunkowość Budżetowa, Wydawnictwo JAK, Warszawa
Autor: Małgorzata Sołtys