Urząd marszałkowski: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Dodanie TL;DR)
mNie podano opisu zmian
 
(Nie pokazano 16 wersji utworzonych przez 2 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
{{infobox4
|list1=
<ul>
<li>[[Państwowa Inspekcja Pracy]]</li>
<li>[[Starostwo powiatowe]]</li>
<li>[[SANEPID]]</li>
<li>[[Organy administracji publicznej]]</li>
<li>[[Urzędnik]]</li>
<li>[[Administracja zespolona]]</li>
<li>[[Administracja]]</li>
<li>[[Administracja rządowa]]</li>
<li>[[Funkcjonariusz publiczny]]</li>
</ul>
}}
'''Urząd Marszałkowski''' stanowi aparat pomocniczy zarządu województwa celem umożliwienia wykonywania jego ustawowych zadań. Zapewnia ponadto pełną obsługę (kadrową, prawną, techniczną, organizacyjną i ekspercką) komisji organów wykonawczych (zarządu województwa i marszałka województwa) oraz uchwałodawczych. Urząd działa w oparciu o przepisy ustawy o samorządzie województwa, a także na podstawie [[statut|statutu]] województwa.
'''Urząd Marszałkowski''' stanowi aparat pomocniczy zarządu województwa celem umożliwienia wykonywania jego ustawowych zadań. Zapewnia ponadto pełną obsługę (kadrową, prawną, techniczną, organizacyjną i ekspercką) komisji organów wykonawczych (zarządu województwa i marszałka województwa) oraz uchwałodawczych. Urząd działa w oparciu o przepisy ustawy o samorządzie województwa, a także na podstawie [[statut|statutu]] województwa.
Sprawy w Urzędzie załatwiane są zgodnie z przepisami kodeksu postępowania administracyjnego oraz innymi obowiązującymi przepisami prawa przy zachowaniu szczególnej troski o przestrzeganie konstytucyjnie zagwarantowanych obywatelom praw i wolności.
Sprawy w Urzędzie załatwiane są zgodnie z przepisami kodeksu postępowania administracyjnego oraz innymi obowiązującymi przepisami prawa przy zachowaniu szczególnej troski o przestrzeganie konstytucyjnie zagwarantowanych obywatelom praw i wolności.
[[Odpowiedzialność]] za terminowe, zgodne z prawem oraz zasadami współżycia społecznego załatwianie spraw ponoszą dyrektorzy departamentów, dyrektorzy delegatur i pracownicy, zgodnie z ustalonym zakresem obowiązków. (Harańczyk A., 2010)
[[Odpowiedzialność]] za terminowe, zgodne z prawem oraz zasadami współżycia społecznego załatwianie spraw ponoszą dyrektorzy departamentów, dyrektorzy delegatur i pracownicy, zgodnie z ustalonym zakresem obowiązków (Harańczyk A., 2010)


Do zadań Urzędu należy zapewnienie warunków należytego wykonywania przez województwo zadań:
Do zadań Urzędu należy zapewnienie warunków należytego wykonywania przez województwo zadań:
Linia 26: Linia 9:
* kultury i ochrony jej dóbr,
* kultury i ochrony jej dóbr,
* [[pomoc społeczna|pomocy społecznej]],
* [[pomoc społeczna|pomocy społecznej]],
<google>text</google>
* polityki prorodzinnej,
* polityki prorodzinnej,
* modernizacji terenów wiejskich,
* modernizacji terenów wiejskich,
Linia 41: Linia 22:
* zadań zleconych na mocy ustaw szczególnych,
* zadań zleconych na mocy ustaw szczególnych,
* zadań powierzonych na podstawie porozumień z organami administracji rządowej lub samorządowej.
* zadań powierzonych na podstawie porozumień z organami administracji rządowej lub samorządowej.
<google>n</google>


==TL;DR==
==TL;DR==
Linia 46: Linia 29:


==Marszałek Województwa==
==Marszałek Województwa==
 
Marszałek województwa pełni funkcje organizacyjne wobec zarządu województwa i urzędu marszałkowskiego - także w zakresie kierowania bieżącymi sprawami województwa. Ponadto reprezentuje województwo na zewnątrz. Marszałek może podejmować decyzje zamiast zarządu województwa w sprawach nadzwyczajnych, niecierpiących zwłoki. Jeżeli wiąże się to z bezpośrednimi zagrożeniami interesu publicznego, w sprawach [[zagrożenia]] bezpośrednio życia lub zdrowia, a także w innych sprawach, jeśli mogą one spowodować znaczne straty materialne. Jeżeli marszałek województwa podejmuje czynności w tym trybie, wymagane jest przedstawienie ich do zatwierdzenia przez [[zarząd]] na najbliższym posiedzeniu.
Marszałek województwa pełni funkcje organizacyjne wobec zarządu województwa i urzędu marszałkowskiego także w zakresie kierowania bieżącymi sprawami województwa. Ponadto reprezentuje województwo na zewnątrz. Marszałek może podejmować decyzje zamiast zarządu województwa w sprawach nadzwyczajnych, niecierpiących zwłoki. Jeżeli wiąże się to z bezpośrednimi zagrożeniami interesu publicznego, w sprawach [[zagrożenia]] bezpośrednio życia lub zdrowia, a także w innych sprawach, jeśli mogą one spowodować znaczne straty materialne. Jeżeli marszałek województwa podejmuje czynności w tym trybie, wymagane jest przedstawienie ich do zatwierdzenia przez [[zarząd]] na najbliższym posiedzeniu.
Marszałek województwa jest podmiotem administracyjnym, który pełni rolę podwójną: przewodniczącego zarządu województwa oraz organu wykonawczego samorządu województwa. Organizuje on pracę zarządu. Nie jest to czynność jedynie materialno - techniczna, bowiem dzięki niej marszałek może mieć wpływ na sposób, tryb, [[zakres]], oraz [[efektywność]] pracy zarządu oraz może wpływać na funkcje sejmiku województwa.(Nowacka E. 2006)
Marszałek województwa jest podmiotem administracyjnym, który pełni rolę podwójną: przewodniczącego zarządu województwa oraz organu wykonawczego samorządu województwa. Organizuje on pracę zarządu. Nie jest to czynność jedynie materialno techniczna, bowiem dzięki niej marszałek może mieć wpływ na sposób, tryb, [[zakres]], oraz [[efektywność]] pracy zarządu oraz może wpływać na funkcje sejmiku województwa.(Nowacka E. 2006)  


==Wojewoda==
==Wojewoda==
Do zadań wojewody w zakresie polityki [[rynek pracy|rynku pracy]] należy sprawowanie nadzoru nad realizacją zadań wykonywanych przez marszałka województwa lub starostę, wojewódzkie lub powiatowe [[urząd pracy|urzędy pracy]], oraz inne podmioty, zwane dalej "jednostkami kontrolowanymi", w szczególności w zakresie (Bukowski Z., Jędrzejewski T., Rączka P 2005):
Do zadań wojewody w zakresie polityki [[rynek pracy|rynku pracy]] należy sprawowanie nadzoru nad realizacją zadań wykonywanych przez marszałka województwa lub starostę, wojewódzkie lub powiatowe [[urząd pracy|urzędy pracy]], oraz inne podmioty, zwane dalej "jednostkami kontrolowanymi", w szczególności w zakresie (Bukowski Z., Jędrzejewski T., Rączka P 2005):
* Stosowania standardów usług rynku pracy,
* Stosowania standardów usług rynku pracy,
Linia 66: Linia 47:
* Ustalanie, po zasięgnięciu opinii marszałka województwa oraz wojewódzkiej rady zatrudnienia, kryteriów wydawania zezwoleń na pracę cudzoziemców; kryteria te nie mogą zawierać wymagań dyskryminujących kandydatów ze względu na płeć, wiek, [[niepełnosprawność]], rasę, narodowość, orientację seksualną, przekonania polityczne i wyznanie religijne ani ze względu na przynależność związkową. Kryteria podlegają ogłoszeniu w wojewódzkim dzienniku urzędowym.
* Ustalanie, po zasięgnięciu opinii marszałka województwa oraz wojewódzkiej rady zatrudnienia, kryteriów wydawania zezwoleń na pracę cudzoziemców; kryteria te nie mogą zawierać wymagań dyskryminujących kandydatów ze względu na płeć, wiek, [[niepełnosprawność]], rasę, narodowość, orientację seksualną, przekonania polityczne i wyznanie religijne ani ze względu na przynależność związkową. Kryteria podlegają ogłoszeniu w wojewódzkim dzienniku urzędowym.


==Bibligorafia==
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Państwowa Inspekcja Pracy]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Starostwo powiatowe]]}} &mdash; {{i5link|a=[[SANEPID]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Organy administracji publicznej]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Urzędnik]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Administracja zespolona]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Administracja]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Administracja rządowa]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Funkcjonariusz publiczny]]}} }}
* Bukowski Z., Jędrzejewski T., Rączka P., (2005) ''Ustrój samorządu terytorialnego'' Wydawnictwo Dom Organizatora, Toruń
 
* Hausner J., (2005) ''[[Administracja publiczna]]'', Wydawnictwo Naukowe PWN SA, Warszawa str. 202
==Bibliografia==
* Harańczyk A., (2010) ''Samorząd terytorialny. [[Organizacja]] i [[gospodarka]].'' Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków
<noautolinks>
* Knosala E., (2006) ''Zarys nauki administracji'', Kantor Wydawniczy Zakamycze, str. 147
* Bukowski Z., Jędrzejewski T., Rączka P. (2005), ''Ustrój samorządu terytorialnego'', Wydawnictwo Dom Organizatora, Toruń
* Kurzyna-Chmiel D., (2000)''[https://wsaib.pl/images/files/E-Publikacje/FIDwPZwST.pdf#page=174 Nadzór wojewody nad samorządem terytorialnym]'' Wyższa Szkoła Zarządzania i Marketingu w Warszawie
* Harańczyk A. (2010), ''Samorząd terytorialny Organizacja i gospodarka''. Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie Kraków
* Nowacka E., (2005) ''Polski samorząd terytorialny'', LexisNexis, Warszawa
* Hausner J. (2005), ''Administracja publiczna'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
* Wajgner M., (2003) ''[[Prawo]] i [[postępowanie administracyjne]]'', Wydawnictwo REA, Warszawa, str. 63
* Knosala E. (2006), ''Zarys nauki administracji'', Kantor Wydawniczy Zakamycze, Kraków
* ''[http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU19980910576/U/D19980576Lj.pdf Ustawa z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa]'' (tekst jednolity Dz. U. z 1998 r. Nr 91, poz. 576 z późn. zm.)
* Nowacka E. (2005), ''Polski samorząd terytorialny'', LexisNexis, Warszawa
* ''Ustawa z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa.'' [https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=wdu19980910576 Dz.U. 1998 nr 91 poz. 576]
* Wajgner M. (2003), ''Prawo i postępowanie administracyjne'', Wydawnictwo REA, Warszawa
</noautolinks>


{{a|Justyna Płonka, Elżbieta Małysiak}}
{{a|Justyna Płonka, Elżbieta Małysiak}}
[[Kategoria:Administracja publiczna]]
[[Kategoria:Organy administracji publicznej]]
[[en:Marshal office]]
[[en:Marshal office]]
{{msg:law}}
{{msg:law}}
{{#metamaster:description|Urząd Marszałkowski - pomocniczy aparat zarządu województwa, obsługujący organy wykonawcze i uchwałodawcze. Działa zgodnie z prawem, dbając o edukację, zdrowie, pomoc społeczną, środowisko, transport i bezpieczeństwo.}}

Aktualna wersja na dzień 21:37, 22 gru 2023

Urząd Marszałkowski stanowi aparat pomocniczy zarządu województwa celem umożliwienia wykonywania jego ustawowych zadań. Zapewnia ponadto pełną obsługę (kadrową, prawną, techniczną, organizacyjną i ekspercką) komisji organów wykonawczych (zarządu województwa i marszałka województwa) oraz uchwałodawczych. Urząd działa w oparciu o przepisy ustawy o samorządzie województwa, a także na podstawie statutu województwa. Sprawy w Urzędzie załatwiane są zgodnie z przepisami kodeksu postępowania administracyjnego oraz innymi obowiązującymi przepisami prawa przy zachowaniu szczególnej troski o przestrzeganie konstytucyjnie zagwarantowanych obywatelom praw i wolności. Odpowiedzialność za terminowe, zgodne z prawem oraz zasadami współżycia społecznego załatwianie spraw ponoszą dyrektorzy departamentów, dyrektorzy delegatur i pracownicy, zgodnie z ustalonym zakresem obowiązków (Harańczyk A., 2010)

Do zadań Urzędu należy zapewnienie warunków należytego wykonywania przez województwo zadań:

  • własnych wynikających z ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa w zakresie:
  • edukacji publicznej,
  • promocji i ochrony zdrowia,
  • kultury i ochrony jej dóbr,
  • pomocy społecznej,
  • polityki prorodzinnej,
  • modernizacji terenów wiejskich,
  • zagospodarowania przestrzennego,
  • ochrony środowiska,
  • gospodarki wodnej,
  • dróg publicznych i transportu,
  • kultury fizycznej i turystyki,
  • ochrony praw konsumenta,
  • obronności,
  • bezpieczeństwa publicznego,
  • przeciwdziałaniu bezrobociu i aktywizacji lokalnego rynku pracy,
  • zadań zleconych na mocy ustaw szczególnych,
  • zadań powierzonych na podstawie porozumień z organami administracji rządowej lub samorządowej.

TL;DR

Urząd Marszałkowski jest aparatem pomocniczym zarządu województwa, który zapewnia obsługę komisji organów wykonawczych i uchwałodawczych. Odpowiada za wykonywanie zadań wynikających z ustawy o samorządzie województwa oraz innych przepisów prawa. Marszałek województwa pełni funkcje organizacyjne i reprezentacyjne. Wojewoda nadzoruje realizację zadań związanych z rynkiem pracy.

Marszałek Województwa

Marszałek województwa pełni funkcje organizacyjne wobec zarządu województwa i urzędu marszałkowskiego - także w zakresie kierowania bieżącymi sprawami województwa. Ponadto reprezentuje województwo na zewnątrz. Marszałek może podejmować decyzje zamiast zarządu województwa w sprawach nadzwyczajnych, niecierpiących zwłoki. Jeżeli wiąże się to z bezpośrednimi zagrożeniami interesu publicznego, w sprawach zagrożenia bezpośrednio życia lub zdrowia, a także w innych sprawach, jeśli mogą one spowodować znaczne straty materialne. Jeżeli marszałek województwa podejmuje czynności w tym trybie, wymagane jest przedstawienie ich do zatwierdzenia przez zarząd na najbliższym posiedzeniu. Marszałek województwa jest podmiotem administracyjnym, który pełni rolę podwójną: przewodniczącego zarządu województwa oraz organu wykonawczego samorządu województwa. Organizuje on pracę zarządu. Nie jest to czynność jedynie materialno - techniczna, bowiem dzięki niej marszałek może mieć wpływ na sposób, tryb, zakres, oraz efektywność pracy zarządu oraz może wpływać na funkcje sejmiku województwa.(Nowacka E. 2006)

Wojewoda

Do zadań wojewody w zakresie polityki rynku pracy należy sprawowanie nadzoru nad realizacją zadań wykonywanych przez marszałka województwa lub starostę, wojewódzkie lub powiatowe urzędy pracy, oraz inne podmioty, zwane dalej "jednostkami kontrolowanymi", w szczególności w zakresie (Bukowski Z., Jędrzejewski T., Rączka P 2005):

  • Stosowania standardów usług rynku pracy,
  • Spełniania wymogów kwalifikacyjnych określonych dla dyrektorów i pracowników urzędów pracy,
  • Przestrzegania zasad i trybu wydatkowania środków Funduszu Pracy,
  • Prawidłowości zlecania realizacji zadań i usług rynku pracy,
  • Kontroli realizacji innych zadań, wynikających z ustawy, wykonywanych przez samorząd terytorialny lub inne podmioty.

Do zadań wojewody należy ponadto:

  • Organizowanie i finansowanie szkoleń pracowników urzędu wojewódzkiego oraz wojewódzkich i powiatowych urzędów pracy,
  • Wydawanie licencji pośrednikom pracy i doradcom zawodowym,
  • Wydawanie zezwoleń na pracę cudzoziemców,
  • Realizacja zadań organu wyższego stopnia w postępowaniu administracyjnym w sprawach dotyczących świadczeń z tytułu bezrobocia.
  • Ustalanie, po zasięgnięciu opinii marszałka województwa oraz wojewódzkiej rady zatrudnienia, kryteriów wydawania zezwoleń na pracę cudzoziemców; kryteria te nie mogą zawierać wymagań dyskryminujących kandydatów ze względu na płeć, wiek, niepełnosprawność, rasę, narodowość, orientację seksualną, przekonania polityczne i wyznanie religijne ani ze względu na przynależność związkową. Kryteria podlegają ogłoszeniu w wojewódzkim dzienniku urzędowym.


Urząd marszałkowskiartykuły polecane
Państwowa Inspekcja PracyStarostwo powiatoweSANEPIDOrgany administracji publicznejUrzędnikAdministracja zespolonaAdministracjaAdministracja rządowaFunkcjonariusz publiczny

Bibliografia

  • Bukowski Z., Jędrzejewski T., Rączka P. (2005), Ustrój samorządu terytorialnego, Wydawnictwo Dom Organizatora, Toruń
  • Harańczyk A. (2010), Samorząd terytorialny Organizacja i gospodarka. Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie Kraków
  • Hausner J. (2005), Administracja publiczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
  • Knosala E. (2006), Zarys nauki administracji, Kantor Wydawniczy Zakamycze, Kraków
  • Nowacka E. (2005), Polski samorząd terytorialny, LexisNexis, Warszawa
  • Ustawa z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa. Dz.U. 1998 nr 91 poz. 576
  • Wajgner M. (2003), Prawo i postępowanie administracyjne, Wydawnictwo REA, Warszawa


Autor: Justyna Płonka, Elżbieta Małysiak

Uwaga.png

Treść tego artykułu została oparta na aktach prawnych.

Zwróć uwagę, że niektóre akty prawne mogły ulec zmianie od czasu publikacji tego tekstu.