Demokracja: Różnice pomiędzy wersjami
m (Dodanie TL;DR) |
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
||
(Nie pokazano 17 wersji utworzonych przez 2 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
'''Demokracja''' jest formą ustroju politycznego, w którym główną rolę odgrywają obywatele państwa i to oni podejmują decyzje w sposób bezpośredni lub pośredni. Sam termin "demokracja" wywodzi się ze starożytnej Grecji od słów "demos" i "kratos". "Demos" oznaczające lud czyli w ludzi mieszkających w jednej wiosce lub mieście i "kratos" - władzę, rządzę, czyli inaczej "rządy ludu". Za początki demokracji przyjmuje się V wiek p. n. e (K. Cabaj i in. 2013, s.431). | |||
'''Demokracja''' jest formą ustroju politycznego, w którym główną rolę odgrywają obywatele państwa i to oni podejmują decyzje w sposób bezpośredni lub pośredni. Sam termin | |||
==TL;DR== | ==TL;DR== | ||
Linia 20: | Linia 6: | ||
==Najważniejsze zasady demokracji== | ==Najważniejsze zasady demokracji== | ||
Za najważniejsze zadady demokracji uważa się (H. Tomaszewska 2020, s.3): | Za najważniejsze zadady demokracji uważa się (H. Tomaszewska 2020, s.3): | ||
* '''suwerenność ludu''' | * '''suwerenność ludu''' - oznacza to, że cały naród państwa jest uprawniony do decydowania o najważniejszych sprawach wagi państwowej. [[Zasada]] ta jest fundamentem demokracji i jest zapisana w konstytucji państw o ustroju demokratycznym. W praktyce lud głosuje pośrednio przedstawicieli wybieranych poprzez powszechne głosowanie wolnych obywateli danego państwa, | ||
* '''zasada pluralizmu''' | * '''zasada pluralizmu''' - wszystkim istniejącym w państwie poglądom, obyczajom odnoszącym się do aspektów zarówno politycznych, gospodarczych, religijnych jak i społecznych należy się poszanowanie. Wyróżnia się trzy typy pluralizmu: '''[[Pluralizm]] polityczny''' polega na istnieniu wielu partii politycznych, reprezentujących odmienne poglądy i interesy, a partie te mogą działać legalnie i swobodnie w walce o zdobycie i utrzymanie władzy w państwie. Zasada ta odnosi się również do obywateli, którzy mają [[prawo]] publicznie wyrażać swoje zdanie na tematy polityczne. '''Pluralizm ekonomiczny''' pozwala na [[działanie]] w państwie różnych podmiotów gospodarczych np. przedsiębiorstwa państwowe, prywatne i wolną konkurencję między nimi bez faworyzowania. To konsumenci decydują, który [[przedsiębiorca]] odniesie [[sukces]]. '''Pluralizm społeczny''' nakazuje okazywania szacunku wobec odmiennych poglądów społecznych czy kulturowych, | ||
* '''państwo prawa''' - zasada, która gwarantuje obywatelom państwa szereg praw. Według niej obywatele państwa mogą robić to, co w tym państwie nie jest zakazane. Jednocześnie zasad ta ma na celu wyznaczenie zakresu uprawnień władz i instytucji państwowych. Muszą one działać w oparciu o [[zakres]] przyznanego im prawa. Wszyscy ludzie jednocześnie podlegają prawu i nikt nie jest ponad nim, | |||
* '''państwo prawa''' | * '''podział władzy''' - generalnie zasada ta polega na wydzieleniu przynajmniej dwóch lub więcej organów władzy, które spełniają określone, najważniejsze funkcje w państwie, jednocześnie będąc od siebie niezależnymi i wzajemnie się kontrolującymi i wspierającymi organami. Żaden z nich nie powinien być ważniejszy od drugiego. W Polsce istnieje podział władzy na ustawodawczą przy użyciu uchwał tworzących prawo (sprawującą przez Sejm i Senat), wykonawczą, która wprowadza prawo zatwierdzone przez władzę ustawodawczą ([[Prezydent]], Rada Ministrów) i sądowniczą (Sądy i Trybunały). [[Trójpodział władzy]] jest najpowszechniej występującym systemem władzy na całym świecie. | ||
* '''podział władzy''' | |||
* '''zasada poszanowania praw mniejszości''' - w obecnych państwach demokratycznych wola ludu nigdy nie jest jednością, a wszelkie decyzje zapadają większością głosów. Mniejszości np. etniczne bądź narodowe mają jednak swoje prawa np. prawo do udziału w życiu państwa, do wyznawania własnych poglądów, rozwoju kultury czy wolność wypowiedzi, | * '''zasada poszanowania praw mniejszości''' - w obecnych państwach demokratycznych wola ludu nigdy nie jest jednością, a wszelkie decyzje zapadają większością głosów. Mniejszości np. etniczne bądź narodowe mają jednak swoje prawa np. prawo do udziału w życiu państwa, do wyznawania własnych poglądów, rozwoju kultury czy wolność wypowiedzi, | ||
* '''zasada konstytucjonalizmu''' | * '''zasada konstytucjonalizmu''' - [[konstytucja]] w państwie jest uważana za fundamentalne źródło prawa, czyli jest ona ustawą zasadniczą i nadrzędną wobec wszystkich innych ustaw. Wszystkie [[akty prawne]] nie mogą zaprzeczać konstytucji, | ||
* '''zasada przedstawicielstwa''' | * '''zasada przedstawicielstwa''' - naród nie sprawuje swojej władzy bezpośrednio, a poprzez przedstawicieli państwa, którzy są wybierani przez obywateli w wyborach wolnych i tajnych. Jest to tzw. Demokracja przedstawicielska. | ||
<google>n</google> | |||
==Formy demokracji== | ==Formy demokracji== | ||
Wyróżniamy dwie formy demokracji(K. Cabaj i in. 2013, s.436): | Wyróżniamy dwie formy demokracji(K. Cabaj i in. 2013, s.436): | ||
'''[[Demokracja bezpośrednia]]''' - obywatele państwa mogą bezpośrednio decydować poprzez: | '''[[Demokracja bezpośrednia]]''' - obywatele państwa mogą bezpośrednio decydować poprzez: | ||
* referendum | * referendum - głosowanie, w którym obywatele podejmują decyzje odnośnie istotnych i szczególnych dla państwa spraw. Pytania sformułowane są w sposób, aby odpowiedź na nie brzmiała tak lub nie. Ma charakter powszechny i mogą dotyczyć na przykład regulacji konstytucyjnych. Pod względem terytorialnym referenda możemy podzielić na lokalne i krajowe. W Polsce wyniki referendum ogólnokrajowego są brane bod uwagę, jeśli w głosowaniu wzięło [[udział]] więcej niż 50% obywateli mających prawo do głosowania. Referendum lokalne może być przeprowadzone, jeśli 10% mieszkańców wyrazi na to chęci (gmina lub powiat). W województwie wystarczy 5% podpisów mieszkańców. | ||
* [[inicjatywa]] ludowa | * [[inicjatywa]] ludowa - możliwość zgłoszenia przez dokładnie określoną ilość obywateli projektu ustawy w Sejmie. W Polsce liczba obywateli, którzy muszą oddać podpisy pod projektem to 100 tysięcy osób. Następnie [[projekt]] takiej ustawy podlega tradycyjnemu trybowi ustawodawczemu. | ||
* plebiscyt | * plebiscyt - mieszkańcy danego terytorium głosują w sprawach przynależności państwowej | ||
'''[[Demokracja pośrednia]]''' | '''[[Demokracja pośrednia]]''' - obywatele państwa wpływają na decyzje państwowe poprzez: | ||
* partycypacje w wyborach | * partycypacje w wyborach - wybór władz państwa (wybory parlamentarne, prezydenckie, samorządy terytorialne). Wybory muszą być przeprowadzane według ściśle określonych zasad i przepisów. | ||
* członkostwo w partiach lub organizacjach politycznych lub społecznych | * członkostwo w partiach lub organizacjach politycznych lub społecznych | ||
* zgromadzenia | * zgromadzenia - w celu wyrażenia wsparcia bądź protestu w danej kwestii | ||
* listy otwarte | * listy otwarte | ||
* petycje skierowane do instytucji państwowych | * petycje skierowane do instytucji państwowych | ||
Linia 51: | Linia 38: | ||
* Wolność jednostek nie może być realizowana kosztem innych osób. | * Wolność jednostek nie może być realizowana kosztem innych osób. | ||
* Jednostki mają [[zobowiązania]] i są odpowiedzialne zarówno wobec siebie, jak i wobec organizacji. | * Jednostki mają [[zobowiązania]] i są odpowiedzialne zarówno wobec siebie, jak i wobec organizacji. | ||
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Partykularyzm]]}} — {{i5link|a=[[Demokracja pośrednia]]}} — {{i5link|a=[[Korupcja]]}} — {{i5link|a=[[Władza]]}} — {{i5link|a=[[Samoorganizacja]]}} — {{i5link|a=[[Prawo]]}} — {{i5link|a=[[Prawo administracyjne]]}} — {{i5link|a=[[Władza sądownicza]]}} — {{i5link|a=[[Podmiot prawa]]}} — {{i5link|a=[[Dojrzałość projektowa]]}} }} | |||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
* Baranowski M. (red.)(2014), ''Demokracja i rola obywatela. o napięciu pomiędzy państwem, społeczeństwem i procesami globalizacyjnym'', Poznań | <noautolinks> | ||
* Borkowska S. (red.)(2006), '' | * Baranowski M. (red.) (2014), ''Demokracja i rola obywatela. o napięciu pomiędzy państwem, społeczeństwem i procesami globalizacyjnym'', Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Społecznych UAM, Poznań | ||
* Cabaj K., Hurko S., Jastrzębska E., Kowalczyk P., Kurek J. | * Borkowska S. (red.) (2006), ''Zarządzanie zasobami ludzkimi. Teraźniejszość i przyszłość'', Instytut Pracy i Spraw Socjalnych, Warszawa | ||
* Chmaj M | * Cabaj K., Hurko S., Jastrzębska E., Kowalczyk P., Kurek J. (2013), ''Demokracja w ujęciu ogólnym – podstawowe informacje'', Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach, Nr 98 | ||
* Domańska A.(red.)(2017) ''[ | * Chmaj M. (red.) (2004), ''Encyklopedia wiedzy politycznej'', Wydawnictwo Sokół, Toruń | ||
* Izdebski K. (2019), ''[https://www.batory.org.pl/upload/files/Programy%20operacyjne/Masz%20Glos/Krotki_przewodnik_po_ref.pdf Krótki przewodnik po referendum Stan prawny, stan faktyczny, wybrane przykłady zagraniczne. Problemy i wyzwania], | * Domańska A. (red.) (2017), ''[https://hdl.handle.net/11089/22960 Zasada suwerenności narodu. Rozważania na tle regulacji art. 4 Konstytucji RP z 1997 r.]'', Zagadnienia Prawa Konstytucyjnego, Zasada Suwerenności problemy wybrane | ||
* Kuca G.(2014), ''Zasada podziału władzy w Konstytucji RP z 1997 rok'', Warszawa | * Izdebski K. (2019), ''[https://www.batory.org.pl/upload/files/Programy%20operacyjne/Masz%20Glos/Krotki_przewodnik_po_ref.pdf Krótki przewodnik po referendum Stan prawny, stan faktyczny, wybrane przykłady zagraniczne. Problemy i wyzwania]'', Krótki przewodnik po referendum. Stan prawny, stan faktyczny, wybrane przykłady zagraniczne. Problemy i wyzwania, Warszawa | ||
* Tomaszewska H.(2020), ''[http://www.tomaszewska.com.pl/8.demokracja.pdf Demokracja]'', | * Kuca G. (2014), ''Zasada podziału władzy w Konstytucji RP z 1997 rok'', Warszawa | ||
* Tomaszewska H. (2020), ''[http://www.tomaszewska.com.pl/8.demokracja.pdf Demokracja]'', materiały | |||
</noautolinks> | |||
{{a|Sylwia Mierzwa}} | |||
[[Kategoria: | [[Kategoria:Państwo]] | ||
{{ | {{#metamaster:description|Demokracja to system polityczny, w którym obywatele podejmują decyzje bezpośrednio lub pośrednio. Sprawdź więcej w encyklopedii.}} |
Aktualna wersja na dzień 18:17, 18 sty 2024
Demokracja jest formą ustroju politycznego, w którym główną rolę odgrywają obywatele państwa i to oni podejmują decyzje w sposób bezpośredni lub pośredni. Sam termin "demokracja" wywodzi się ze starożytnej Grecji od słów "demos" i "kratos". "Demos" oznaczające lud czyli w ludzi mieszkających w jednej wiosce lub mieście i "kratos" - władzę, rządzę, czyli inaczej "rządy ludu". Za początki demokracji przyjmuje się V wiek p. n. e (K. Cabaj i in. 2013, s.431).
TL;DR
Demokracja to forma ustroju politycznego, w której obywatele podejmują decyzje. Najważniejsze zasady demokracji to suwerenność ludu, pluralizm, państwo prawa, podział władzy, poszanowanie praw mniejszości, konstytucjonalizm i przedstawicielstwo. Wyróżnia się dwie formy demokracji: bezpośrednią i pośrednią. W przedsiębiorstwach również można zauważyć zasady demokracji.
Najważniejsze zasady demokracji
Za najważniejsze zadady demokracji uważa się (H. Tomaszewska 2020, s.3):
- suwerenność ludu - oznacza to, że cały naród państwa jest uprawniony do decydowania o najważniejszych sprawach wagi państwowej. Zasada ta jest fundamentem demokracji i jest zapisana w konstytucji państw o ustroju demokratycznym. W praktyce lud głosuje pośrednio przedstawicieli wybieranych poprzez powszechne głosowanie wolnych obywateli danego państwa,
- zasada pluralizmu - wszystkim istniejącym w państwie poglądom, obyczajom odnoszącym się do aspektów zarówno politycznych, gospodarczych, religijnych jak i społecznych należy się poszanowanie. Wyróżnia się trzy typy pluralizmu: Pluralizm polityczny polega na istnieniu wielu partii politycznych, reprezentujących odmienne poglądy i interesy, a partie te mogą działać legalnie i swobodnie w walce o zdobycie i utrzymanie władzy w państwie. Zasada ta odnosi się również do obywateli, którzy mają prawo publicznie wyrażać swoje zdanie na tematy polityczne. Pluralizm ekonomiczny pozwala na działanie w państwie różnych podmiotów gospodarczych np. przedsiębiorstwa państwowe, prywatne i wolną konkurencję między nimi bez faworyzowania. To konsumenci decydują, który przedsiębiorca odniesie sukces. Pluralizm społeczny nakazuje okazywania szacunku wobec odmiennych poglądów społecznych czy kulturowych,
- państwo prawa - zasada, która gwarantuje obywatelom państwa szereg praw. Według niej obywatele państwa mogą robić to, co w tym państwie nie jest zakazane. Jednocześnie zasad ta ma na celu wyznaczenie zakresu uprawnień władz i instytucji państwowych. Muszą one działać w oparciu o zakres przyznanego im prawa. Wszyscy ludzie jednocześnie podlegają prawu i nikt nie jest ponad nim,
- podział władzy - generalnie zasada ta polega na wydzieleniu przynajmniej dwóch lub więcej organów władzy, które spełniają określone, najważniejsze funkcje w państwie, jednocześnie będąc od siebie niezależnymi i wzajemnie się kontrolującymi i wspierającymi organami. Żaden z nich nie powinien być ważniejszy od drugiego. W Polsce istnieje podział władzy na ustawodawczą przy użyciu uchwał tworzących prawo (sprawującą przez Sejm i Senat), wykonawczą, która wprowadza prawo zatwierdzone przez władzę ustawodawczą (Prezydent, Rada Ministrów) i sądowniczą (Sądy i Trybunały). Trójpodział władzy jest najpowszechniej występującym systemem władzy na całym świecie.
- zasada poszanowania praw mniejszości - w obecnych państwach demokratycznych wola ludu nigdy nie jest jednością, a wszelkie decyzje zapadają większością głosów. Mniejszości np. etniczne bądź narodowe mają jednak swoje prawa np. prawo do udziału w życiu państwa, do wyznawania własnych poglądów, rozwoju kultury czy wolność wypowiedzi,
- zasada konstytucjonalizmu - konstytucja w państwie jest uważana za fundamentalne źródło prawa, czyli jest ona ustawą zasadniczą i nadrzędną wobec wszystkich innych ustaw. Wszystkie akty prawne nie mogą zaprzeczać konstytucji,
- zasada przedstawicielstwa - naród nie sprawuje swojej władzy bezpośrednio, a poprzez przedstawicieli państwa, którzy są wybierani przez obywateli w wyborach wolnych i tajnych. Jest to tzw. Demokracja przedstawicielska.
Formy demokracji
Wyróżniamy dwie formy demokracji(K. Cabaj i in. 2013, s.436): Demokracja bezpośrednia - obywatele państwa mogą bezpośrednio decydować poprzez:
- referendum - głosowanie, w którym obywatele podejmują decyzje odnośnie istotnych i szczególnych dla państwa spraw. Pytania sformułowane są w sposób, aby odpowiedź na nie brzmiała tak lub nie. Ma charakter powszechny i mogą dotyczyć na przykład regulacji konstytucyjnych. Pod względem terytorialnym referenda możemy podzielić na lokalne i krajowe. W Polsce wyniki referendum ogólnokrajowego są brane bod uwagę, jeśli w głosowaniu wzięło udział więcej niż 50% obywateli mających prawo do głosowania. Referendum lokalne może być przeprowadzone, jeśli 10% mieszkańców wyrazi na to chęci (gmina lub powiat). W województwie wystarczy 5% podpisów mieszkańców.
- inicjatywa ludowa - możliwość zgłoszenia przez dokładnie określoną ilość obywateli projektu ustawy w Sejmie. W Polsce liczba obywateli, którzy muszą oddać podpisy pod projektem to 100 tysięcy osób. Następnie projekt takiej ustawy podlega tradycyjnemu trybowi ustawodawczemu.
- plebiscyt - mieszkańcy danego terytorium głosują w sprawach przynależności państwowej
Demokracja pośrednia - obywatele państwa wpływają na decyzje państwowe poprzez:
- partycypacje w wyborach - wybór władz państwa (wybory parlamentarne, prezydenckie, samorządy terytorialne). Wybory muszą być przeprowadzane według ściśle określonych zasad i przepisów.
- członkostwo w partiach lub organizacjach politycznych lub społecznych
- zgromadzenia - w celu wyrażenia wsparcia bądź protestu w danej kwestii
- listy otwarte
- petycje skierowane do instytucji państwowych
Zasady demokracji w przedsiębiorstwie
W przedsiębiorstwach można zauważyć poniższe zasady demokracji(S. Borkowska, 2006):
- Relacje między organizacją a jednostką są typowe dla relacji dorosły - dorosły.
- Jednostki są postrzegane przede wszystkim jako inwestorzy aktywnie budujący i wykorzystujący swój kapitał ludzki.
- Jednostki są zdolne do rozwijania swojej natury i ekspresji ich zróżnicowanych cech/charakterystyk.
- Jednostki są zdolne do partycypacji w określaniu warunków, na jakich działają związki/zbiorowości, w których uczestniczą.
- Wolność jednostek nie może być realizowana kosztem innych osób.
- Jednostki mają zobowiązania i są odpowiedzialne zarówno wobec siebie, jak i wobec organizacji.
Demokracja — artykuły polecane |
Partykularyzm — Demokracja pośrednia — Korupcja — Władza — Samoorganizacja — Prawo — Prawo administracyjne — Władza sądownicza — Podmiot prawa — Dojrzałość projektowa |
Bibliografia
- Baranowski M. (red.) (2014), Demokracja i rola obywatela. o napięciu pomiędzy państwem, społeczeństwem i procesami globalizacyjnym, Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Społecznych UAM, Poznań
- Borkowska S. (red.) (2006), Zarządzanie zasobami ludzkimi. Teraźniejszość i przyszłość, Instytut Pracy i Spraw Socjalnych, Warszawa
- Cabaj K., Hurko S., Jastrzębska E., Kowalczyk P., Kurek J. (2013), Demokracja w ujęciu ogólnym – podstawowe informacje, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach, Nr 98
- Chmaj M. (red.) (2004), Encyklopedia wiedzy politycznej, Wydawnictwo Sokół, Toruń
- Domańska A. (red.) (2017), Zasada suwerenności narodu. Rozważania na tle regulacji art. 4 Konstytucji RP z 1997 r., Zagadnienia Prawa Konstytucyjnego, Zasada Suwerenności problemy wybrane
- Izdebski K. (2019), Krótki przewodnik po referendum Stan prawny, stan faktyczny, wybrane przykłady zagraniczne. Problemy i wyzwania, Krótki przewodnik po referendum. Stan prawny, stan faktyczny, wybrane przykłady zagraniczne. Problemy i wyzwania, Warszawa
- Kuca G. (2014), Zasada podziału władzy w Konstytucji RP z 1997 rok, Warszawa
- Tomaszewska H. (2020), Demokracja, materiały
Autor: Sylwia Mierzwa