Prezentacja multimedialna: Różnice pomiędzy wersjami
m (Rozbudowa artykułu) |
mNie podano opisu zmian |
||
(Nie pokazano 21 wersji utworzonych przez 3 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
'''Prezentacja multimedialna''' (ang. ''multimedia presentation'') - zdaniem twórców podręcznika: "Prezentacja to zestaw slajdów na określony temat. Mnogość mediów używanych w prezentacji nadaje jej charakter multimedialny" <ref>Krawczyński E., Talaga Z., Wilk M. 2012, s.138</ref>. Multimedia jakie są wykorzystywane w prezentacjach to m.in.: dźwięk, animacja, wideo, grafika oraz tekst <ref name="ReferenceA">Osmańska-Furmanek W., Jędryczkowski J. 2020</ref>. Odpowiednio przygotowana prezentacja wspomaga nauczanie oraz uczenie się sprawiając, że ich efekty są widoczne szybciej i utrzymują się dłużej<ref name="ReferenceA"/>. Prezentacje multimedialne mogą spełniać dwie role: [[perswazja|perswazyjną]] oraz edukacyjną<ref name="Kozieł K. 2010">Kozieł K. 2010</ref>. | |||
==TL;DR== | |||
Prezentacja multimedialna to zestaw slajdów wykorzystujących różne media, takie jak dźwięk, animacja, wideo, grafika i tekst. Jest skutecznym narzędziem edukacyjnym, ale wymaga odpowiedniego przygotowania i analizy materiałów. Istnieje wiele programów do tworzenia prezentacji, a struktura prezentacji składa się z wstępu, planu, rozwinięcia i zakończenia. Prezentacje mogą być linearną lub rozgałęzioną formą. Mają swoje mocne strony, takie jak przyciąganie uwagi, łatwość użycia, interaktywność i przenośność, ale także ograniczenia, takie jak potrzeba odpowiedniego oprogramowania, trudności w nawigacji i zbyt duża ilość informacji. | |||
'''Prezentacja multimedialna''' (ang. ''multimedia presentation'') - zdaniem twórców podręcznika: | |||
==Struktura prezentacji multimedialnej== | ==Struktura prezentacji multimedialnej== | ||
Linia 21: | Linia 10: | ||
* rozwinięcie (czytelnie i przejrzyście przekazywana treść bez przeciążenia informacyjnego), | * rozwinięcie (czytelnie i przejrzyście przekazywana treść bez przeciążenia informacyjnego), | ||
* zakończenie (zawierające wnioski i najważniejsze [[informacje]] do zapamiętania). | * zakończenie (zawierające wnioski i najważniejsze [[informacje]] do zapamiętania). | ||
==Programy służące do tworzenia prezentacji multimedialnej== | ==Programy służące do tworzenia prezentacji multimedialnej== | ||
Linia 30: | Linia 18: | ||
* OpenOffice Impress, | * OpenOffice Impress, | ||
* Adobe Animate. | * Adobe Animate. | ||
<google>n</google> | |||
==Proces tworzenia prezentacji multimedialnej== | ==Proces tworzenia prezentacji multimedialnej== | ||
Aby stworzyć prezentację multimedialną należy postępować według kolejnych kroków<ref name="Kozieł K. 2010"/>: | Aby stworzyć prezentację multimedialną należy postępować według kolejnych kroków<ref name="Kozieł K. 2010"/>: | ||
# '''Zdefiniowanie potrzeb robienia prezentacji oraz jej okoliczności''' (Po co robimy prezentację? Co oferujemy publiczności? Jakie są nasze oczekiwania względem publiczności? W jakim miejscu będzie przedstawiana prezentacja?). | # '''Zdefiniowanie potrzeb robienia prezentacji oraz jej okoliczności''' (Po co robimy prezentację? Co oferujemy publiczności? Jakie są nasze oczekiwania względem publiczności? W jakim miejscu będzie przedstawiana prezentacja?). | ||
# '''Zebranie jak największej ilości surowego materiału związanego z tematem prezentacji''' (informacje, grafiki, artykuły, teksty źródłowe, itp.) oraz pomysłów na jej przedstawienie. | # '''Zebranie jak największej ilości surowego materiału związanego z tematem prezentacji''' (informacje, grafiki, artykuły, teksty źródłowe, itp.) oraz pomysłów na jej przedstawienie. | ||
# '''Analiza zebranych materiałów''' (wybranie tych najbardziej przydatnych oraz przygotowanie sposobu narracji naszego wystąpienia). | # '''Analiza zebranych materiałów''' (wybranie tych najbardziej przydatnych oraz przygotowanie sposobu narracji naszego wystąpienia). | ||
# '''Wykonanie slajdów''' (wygłaszamy narrację, którą przygotowaliśmy sobie wcześniej i w trakcie mówienia rysujemy (najlepiej odręcznie) slajdy, które mają pomóc nadawcy prezentować, a odbiorcom ułatwić wizualizację problemu, którego dotyczy slajd. Następnie przygotowujemy slajd. Dzięki takiemu podejściu możemy uniknąć powtarzania się treści z naszej wypowiedzi w slajdach.) | # '''Wykonanie slajdów''' (wygłaszamy narrację, którą przygotowaliśmy sobie wcześniej i w trakcie mówienia rysujemy (najlepiej odręcznie) slajdy, które mają pomóc nadawcy prezentować, a odbiorcom ułatwić wizualizację problemu, którego dotyczy slajd. Następnie przygotowujemy slajd. Dzięki takiemu podejściu możemy uniknąć powtarzania się treści z naszej wypowiedzi w slajdach.) | ||
# '''Trenowanie prezentowania prezentacji'''. | # '''Trenowanie prezentowania prezentacji'''. | ||
==Dobra prezentacja multimedialna== | ==Dobra prezentacja multimedialna== | ||
Prezentacje na spotkaniach firmowych generują bardzo wysokie [[koszty]], więc jeżeli tylko możemy przekazać jakieś informacje w inny sposób np. wysłać mailem warto z tego skorzystać<ref name="Kozieł K. 2010"/>. Kiedy jednak okaże się, że przygotowanie prezentacji jest najlepszym rozwiązaniem w danej sytuacji, możemy użyć metodyki 4 warstw, stworzonej przez Kamila Kozieła. Pomoże nam to oszacować atrakcyjność naszej prezentacji multimedialnej dla [[odbiorca informacji|odbiorców]]. | Prezentacje na spotkaniach firmowych generują bardzo wysokie [[koszty]], więc jeżeli tylko możemy przekazać jakieś informacje w inny sposób np. wysłać mailem warto z tego skorzystać<ref name="Kozieł K. 2010"/>. Kiedy jednak okaże się, że przygotowanie prezentacji jest najlepszym rozwiązaniem w danej sytuacji, możemy użyć metodyki 4 warstw, stworzonej przez Kamila Kozieła. Pomoże nam to oszacować atrakcyjność naszej prezentacji multimedialnej dla [[odbiorca informacji|odbiorców]]. | ||
Linia 50: | Linia 40: | ||
==Rodzaje prezentacji== | ==Rodzaje prezentacji== | ||
Wróżniamy dwa rodzaje prezentacji<ref>Kautz T. 2020, s.1</ref>: | Wróżniamy dwa rodzaje prezentacji<ref>Kautz T. 2020, s.1</ref>: | ||
* '''liniowa''' | * '''liniowa''' - kolejność slajdów jest ustalona w konkretny sposób: slajd, który przedstawia listę omawianych zagadnień naprzemiennie ze slajdami z ich omówieniem. Taka forma pozwala zachować porządek i spójność omawianych tematów, | ||
* '''rozgałęziona''' | * '''rozgałęziona''' - ma luźną strukturę, gdzie slajdy są powiązane ze sobą na różne sposoby, nie determinujące kolejności ich występowania lecz zachowując przy tym związek między poszczególnymi slajdami. | ||
==Prezentacja multimedialna - przykłady== | ==Prezentacja multimedialna - przykłady== | ||
Linia 63: | Linia 53: | ||
Prezentacja multimedialna jest skutecznym i interaktywnym sposobem przekazywania informacji. Jej silne strony to: | Prezentacja multimedialna jest skutecznym i interaktywnym sposobem przekazywania informacji. Jej silne strony to: | ||
* Przyciąga uwagę odbiorców - Prezentacje multimedialne są najskuteczniejszym sposobem przekazywania informacji, ponieważ są one zazwyczaj bardziej atrakcyjne i zawierają zarówno wizualne, jak i słuchowe elementy. | * Przyciąga uwagę odbiorców - Prezentacje multimedialne są najskuteczniejszym sposobem przekazywania informacji, ponieważ są one zazwyczaj bardziej atrakcyjne i zawierają zarówno wizualne, jak i słuchowe elementy. | ||
* Łatwa w użyciu - Prezentacje multimedialne są łatwe w tworzeniu i edycji i nie wymagają szczególnych umiejętności. | * Łatwa w użyciu - Prezentacje multimedialne są łatwe w tworzeniu i edycji i nie wymagają szczególnych [[umiejętności]]. | ||
* Interaktywność - Prezentacje multimedialne są bardzo interaktywne i pozwalają odbiorcy na wzięcie udziału w prezentacji, co zwiększa zaangażowanie i zrozumienie. | * [[Interaktywność]] - Prezentacje multimedialne są bardzo interaktywne i pozwalają odbiorcy na wzięcie udziału w prezentacji, co zwiększa zaangażowanie i zrozumienie. | ||
* Przydatne narzędzie edukacyjne - Prezentacje multimedialne są bardzo przydatne w edukacji, ponieważ zawierają wizualne i słuchowe elementy, które ułatwiają zapamiętywanie informacji. | * Przydatne narzędzie edukacyjne - Prezentacje multimedialne są bardzo przydatne w edukacji, ponieważ zawierają wizualne i słuchowe elementy, które ułatwiają zapamiętywanie informacji. | ||
* Przenośność - Prezentacje multimedialne są łatwe do przenoszenia i przechowywania, co umożliwia wykorzystanie ich w wielu różnych okolicznościach. | * Przenośność - Prezentacje multimedialne są łatwe do przenoszenia i przechowywania, co umożliwia wykorzystanie ich w wielu różnych okolicznościach. | ||
Linia 72: | Linia 62: | ||
* Często wymagają one odpowiedniego oprogramowania i narzędzi do tworzenia i edycji. | * Często wymagają one odpowiedniego oprogramowania i narzędzi do tworzenia i edycji. | ||
* Mogą być trudne w nawigacji i łatwo się pogubić w nieuporządkowanych prezentacjach. | * Mogą być trudne w nawigacji i łatwo się pogubić w nieuporządkowanych prezentacjach. | ||
* Prezentacje często zawierają zbyt dużo informacji, co może sprawić, że słuchacze łatwo się zagubią. | * Prezentacje często zawierają [[zbyt]] dużo informacji, co może sprawić, że słuchacze łatwo się zagubią. | ||
* Mogą wymagać zbyt wiele czasu, aby zapoznać się z nimi i opanować je, szczególnie jeśli są skomplikowane. | * Mogą wymagać zbyt wiele czasu, aby zapoznać się z nimi i opanować je, szczególnie jeśli są skomplikowane. | ||
* Jeśli prezentacja jest nieczytelna lub źle zaprojektowana, może to utrudnić słuchaczom zrozumienie istotnych informacji. | * Jeśli prezentacja jest nieczytelna lub źle zaprojektowana, może to utrudnić słuchaczom zrozumienie istotnych informacji. | ||
== | {{infobox5|list1={{i5link|a=[[Wymagania dla witryn internetowych]]}} — {{i5link|a=[[Wyszukiwarka internetowa]]}} — {{i5link|a=[[Architektura informacji]]}} — {{i5link|a=[[Mapa myśli]]}} — {{i5link|a=[[Analiza danych]]}} — {{i5link|a=[[Pytanie zamknięte]]}} — {{i5link|a=[[Wzorce projektowe]]}} — {{i5link|a=[[Reguła KISS]]}} — {{i5link|a=[[Wykres kołowy]]}} — {{i5link|a=[[Masa brutto]]}} }} | ||
==Przypisy== | ==Przypisy== | ||
Linia 89: | Linia 72: | ||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
<noautolinks> | |||
* Duarte N. (2011), '' | * Duarte N. (2011), ''Slajdologia. Nauka i sztuka tworzenia genialnych prezentacji'', One Press, Gliwice | ||
* Kautz T. (2020), [ | * Kautz T. (2020), ''[https://www.kul.pl/files/154/Karczewska/TI/zasady_prezentacja.pdf Zasady tworzenia prezentacji multimedialnych]'' | ||
* Kozieł K. (2010), | * Kozieł K. (2010), ''Jak nie robić prezentacji, które mogłyby być mailem?'' | ||
* Krawczyński E., Talaga Z., Wilk M. | * Krawczyński E., Talaga Z., Wilk M. (2012), ''Informatyka nie tylko dla uczniów'', Wydawnictwo Szkolne PWN, Warszawa | ||
* Osmańska-Furmanek W., Jędryczkowski J. (2020), [ | * Osmańska-Furmanek W., Jędryczkowski J. (2020), ''[https://staff.uz.zgora.pl/jjedrycz/publikacje/003/Projektowanie_prezentacji_multimedialnych.pdf Projektowanie prezentacji multimedialnych]'', Instytut Zarządzania, Zielona Góra | ||
* Pavloska L., Ziętala G. (red.) (2011), | * Pavloska L., Ziętala G. (red.) (2011), ''Glottodydaktyka 3'', Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów | ||
* Ciesielka M. (2015), ''Jak przygotować poprawną prezentację multimedialną'' | |||
</noautolinks> | |||
{{a|Julia Węgrzyńska, Klaudia Zajdel}} | {{a|Julia Węgrzyńska, Klaudia Zajdel}} | ||
[[Kategoria:Aplikacje informatyczne]] | |||
{{#metamaster:description|Prezentacja multimedialna - zestaw slajdów z dźwiękiem, animacją, wideo, grafiką i tekstem. Przyspiesza naukę i utrwala efekty.}} |
Aktualna wersja na dzień 23:32, 9 sty 2024
Prezentacja multimedialna (ang. multimedia presentation) - zdaniem twórców podręcznika: "Prezentacja to zestaw slajdów na określony temat. Mnogość mediów używanych w prezentacji nadaje jej charakter multimedialny" [1]. Multimedia jakie są wykorzystywane w prezentacjach to m.in.: dźwięk, animacja, wideo, grafika oraz tekst [2]. Odpowiednio przygotowana prezentacja wspomaga nauczanie oraz uczenie się sprawiając, że ich efekty są widoczne szybciej i utrzymują się dłużej[2]. Prezentacje multimedialne mogą spełniać dwie role: perswazyjną oraz edukacyjną[3].
TL;DR
Prezentacja multimedialna to zestaw slajdów wykorzystujących różne media, takie jak dźwięk, animacja, wideo, grafika i tekst. Jest skutecznym narzędziem edukacyjnym, ale wymaga odpowiedniego przygotowania i analizy materiałów. Istnieje wiele programów do tworzenia prezentacji, a struktura prezentacji składa się z wstępu, planu, rozwinięcia i zakończenia. Prezentacje mogą być linearną lub rozgałęzioną formą. Mają swoje mocne strony, takie jak przyciąganie uwagi, łatwość użycia, interaktywność i przenośność, ale także ograniczenia, takie jak potrzeba odpowiedniego oprogramowania, trudności w nawigacji i zbyt duża ilość informacji.
Struktura prezentacji multimedialnej
Podstawowa struktura prezentacji multimedialnej składa się czterech elementów[4]:
- wstęp (powinien zawrzeć slajd tytułowy, przedstawiać ogólną tematykę oraz cel wystąpienia),
- plan prezentacji (zalecany przy długich wystąpieniach, prezentuje chronologicznie problemy, które będziemy poruszać podczas prezentacji),
- rozwinięcie (czytelnie i przejrzyście przekazywana treść bez przeciążenia informacyjnego),
- zakończenie (zawierające wnioski i najważniejsze informacje do zapamiętania).
Programy służące do tworzenia prezentacji multimedialnej
Na rynku jest coraz więcej programów do tworzenia prezentacji multimedialnej. Jako przykład można wymienić[4][5]:
- PowerPoint,
- Powerbullet Presenter,
- Pixie,
- OpenOffice Impress,
- Adobe Animate.
Proces tworzenia prezentacji multimedialnej
Aby stworzyć prezentację multimedialną należy postępować według kolejnych kroków[3]:
- Zdefiniowanie potrzeb robienia prezentacji oraz jej okoliczności (Po co robimy prezentację? Co oferujemy publiczności? Jakie są nasze oczekiwania względem publiczności? W jakim miejscu będzie przedstawiana prezentacja?).
- Zebranie jak największej ilości surowego materiału związanego z tematem prezentacji (informacje, grafiki, artykuły, teksty źródłowe, itp.) oraz pomysłów na jej przedstawienie.
- Analiza zebranych materiałów (wybranie tych najbardziej przydatnych oraz przygotowanie sposobu narracji naszego wystąpienia).
- Wykonanie slajdów (wygłaszamy narrację, którą przygotowaliśmy sobie wcześniej i w trakcie mówienia rysujemy (najlepiej odręcznie) slajdy, które mają pomóc nadawcy prezentować, a odbiorcom ułatwić wizualizację problemu, którego dotyczy slajd. Następnie przygotowujemy slajd. Dzięki takiemu podejściu możemy uniknąć powtarzania się treści z naszej wypowiedzi w slajdach.)
- Trenowanie prezentowania prezentacji.
Dobra prezentacja multimedialna
Prezentacje na spotkaniach firmowych generują bardzo wysokie koszty, więc jeżeli tylko możemy przekazać jakieś informacje w inny sposób np. wysłać mailem warto z tego skorzystać[3]. Kiedy jednak okaże się, że przygotowanie prezentacji jest najlepszym rozwiązaniem w danej sytuacji, możemy użyć metodyki 4 warstw, stworzonej przez Kamila Kozieła. Pomoże nam to oszacować atrakcyjność naszej prezentacji multimedialnej dla odbiorców.
- warstwa wartości (która przedstawia problem, którego będzie ona dotyczyła oraz jego proponowane rozwiązanie);
- warstwa narracji (która jest oparta na aspektach poznawczo-behawioralnych i zajmuje się tym z jaki sposób opiszemy dany problem słowami. Bardzo ważne jest, aby często pojawiały się w niej konkrety, aby wzbudzała ciekawość i była nasycona emocjami. Można się posłużyć metodą storytellingu);
- warstwa związana z warsztatem scenicznym (sposobem mówienia, dykcją, prezencją na scenie i uważnością);
- warstwa wizualna (składająca się z wizualizacji i podziału prezentacji multimedialnej na slajdy i slajdumenty zaproponowany przez Nancy Duarte, czyli podziału na slajdy pomagające występować oraz takie, które nadają się do samodzielnego odczytu. Należy pamiętać także o tym, że slajd wywodzi się od bilboardu).
Rodzaje prezentacji
Wróżniamy dwa rodzaje prezentacji[7]:
- liniowa - kolejność slajdów jest ustalona w konkretny sposób: slajd, który przedstawia listę omawianych zagadnień naprzemiennie ze slajdami z ich omówieniem. Taka forma pozwala zachować porządek i spójność omawianych tematów,
- rozgałęziona - ma luźną strukturę, gdzie slajdy są powiązane ze sobą na różne sposoby, nie determinujące kolejności ich występowania lecz zachowując przy tym związek między poszczególnymi slajdami.
Prezentacja multimedialna - przykłady
- Prezentacja multimedialna wykorzystująca narzędzia do tworzenia prezentacji, takie jak Microsoft PowerPoint lub Apple Keynote. W prezentacji można zawrzeć elementy, takie jak wideo, grafika, animacje, animowane obrazy, dźwięk i tekst. Może ona być wykorzystywana do prezentacji produktu, przedstawienia wyników badań lub omówienia jakiejś kwestii.
- Prezentacja multimedialna oparta na prezenterze multimedialnym, takim jak Logitech Spotlight lub SMART Podium. Te urządzenia służą do wyświetlania slajdów, wideo, animacji i innych elementów multimedialnych.
- Prezentacja multimedialna oparta na programie do tworzenia prezentacji, takim jak Prezi lub Adobe Captivate. Te programy są szczególnie przydatne dla prezentacji bardziej skomplikowanych i wielowarstwowych, dając prezentującemu możliwość tworzenia interaktywnych prezentacji zawierających elementy wizualne, takie jak animacje, grafiki i filmy.
- Prezentacja multimedialna oparta na stronie internetowej, takiej jak Google Slides lub Slideshare. Te strony internetowe służą do tworzenia i udostępniania slajdów w Internecie. Umożliwiają one tworzenie prezentacji za pomocą prostych narzędzi do tworzenia prezentacji oraz udostępnianie ich za pomocą linku.
- Prezentacja multimedialna oparta na platformie do webinarium, takiej jak Webex lub Zoom. Te platformy służą do tworzenia i udostępniania prezentacji online oraz współpracy w czasie rzeczywistym. Umożliwiają one tworzenie prezentacji za pomocą prostych narzędzi do tworzenia prezentacji, a także udostępnianie ich za pomocą linku.
Prezentacja multimedialna - mocne strony
Prezentacja multimedialna jest skutecznym i interaktywnym sposobem przekazywania informacji. Jej silne strony to:
- Przyciąga uwagę odbiorców - Prezentacje multimedialne są najskuteczniejszym sposobem przekazywania informacji, ponieważ są one zazwyczaj bardziej atrakcyjne i zawierają zarówno wizualne, jak i słuchowe elementy.
- Łatwa w użyciu - Prezentacje multimedialne są łatwe w tworzeniu i edycji i nie wymagają szczególnych umiejętności.
- Interaktywność - Prezentacje multimedialne są bardzo interaktywne i pozwalają odbiorcy na wzięcie udziału w prezentacji, co zwiększa zaangażowanie i zrozumienie.
- Przydatne narzędzie edukacyjne - Prezentacje multimedialne są bardzo przydatne w edukacji, ponieważ zawierają wizualne i słuchowe elementy, które ułatwiają zapamiętywanie informacji.
- Przenośność - Prezentacje multimedialne są łatwe do przenoszenia i przechowywania, co umożliwia wykorzystanie ich w wielu różnych okolicznościach.
Prezentacja multimedialna - ograniczenia
Prezentacje multimedialne mogą być trudne w tworzeniu i wymagają czasu, aby je przygotować. Oto lista ograniczeń i słabych stron prezentacji multimedialnych:
- Często wymagają one odpowiedniego oprogramowania i narzędzi do tworzenia i edycji.
- Mogą być trudne w nawigacji i łatwo się pogubić w nieuporządkowanych prezentacjach.
- Prezentacje często zawierają zbyt dużo informacji, co może sprawić, że słuchacze łatwo się zagubią.
- Mogą wymagać zbyt wiele czasu, aby zapoznać się z nimi i opanować je, szczególnie jeśli są skomplikowane.
- Jeśli prezentacja jest nieczytelna lub źle zaprojektowana, może to utrudnić słuchaczom zrozumienie istotnych informacji.
Prezentacja multimedialna — artykuły polecane |
Wymagania dla witryn internetowych — Wyszukiwarka internetowa — Architektura informacji — Mapa myśli — Analiza danych — Pytanie zamknięte — Wzorce projektowe — Reguła KISS — Wykres kołowy — Masa brutto |
Przypisy
Bibliografia
- Duarte N. (2011), Slajdologia. Nauka i sztuka tworzenia genialnych prezentacji, One Press, Gliwice
- Kautz T. (2020), Zasady tworzenia prezentacji multimedialnych
- Kozieł K. (2010), Jak nie robić prezentacji, które mogłyby być mailem?
- Krawczyński E., Talaga Z., Wilk M. (2012), Informatyka nie tylko dla uczniów, Wydawnictwo Szkolne PWN, Warszawa
- Osmańska-Furmanek W., Jędryczkowski J. (2020), Projektowanie prezentacji multimedialnych, Instytut Zarządzania, Zielona Góra
- Pavloska L., Ziętala G. (red.) (2011), Glottodydaktyka 3, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów
- Ciesielka M. (2015), Jak przygotować poprawną prezentację multimedialną
Autor: Julia Węgrzyńska, Klaudia Zajdel