Model warstwowy: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
Nie podano opisu zmian
m (cleanup bibliografii i rotten links)
 
(Nie pokazano 8 wersji utworzonych przez 2 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
{{infobox4
|list1=
<ul>
<li>[[Autonomiczny system zarządzania jakością]]</li>
<li>[[Model House of Total Quality]]</li>
<li>[[Europejska nagroda jakości]]</li>
<li>[[Zarządzanie jakością]]</li>
<li>[[Model Silvestro]]</li>
<li>[[Poziomy dojrzałości organizacji]]</li>
<li>[[Aspekty systemu zarządzania]]</li>
<li>[[System zarządzania jakością]]</li>
<li>[[Mapa drogowa]]</li>
</ul>
}}
'''Model warstwowy''' TQM to koncepcja wg. której zarządzanie jakością ma odzwierciedlać strukturę organizacji. Model składa się z pięciu poziomów:
'''Model warstwowy''' TQM to koncepcja wg. której zarządzanie jakością ma odzwierciedlać strukturę organizacji. Model składa się z pięciu poziomów:
* Strategia: Przyjęcie strategii jakościowej, która ma na celu wspieranie działania przedsiębiorstwa w kierunku jakości i usprawnienia procesów.
* Strategia: Przyjęcie strategii jakościowej, która ma na celu wspieranie działania przedsiębiorstwa w kierunku jakości i usprawnienia procesów.
Linia 22: Linia 7:


Warstwowy model architektury procesu biznesowego w organizacji to model, który składa się z trzech warstw: technologicznej, procesowej i organizacyjnej. Warstwa technologiczna skupia się na wyborze i wdrożeniu w organizacji narzędzi informatycznych, które pozwalają jej na realizację procesów biznesowych. Warstwa procesowa odpowiada za zdefiniowanie i zarządzanie procesami biznesowymi w organizacji. Natomiast warstwa organizacyjna odpowiada za strukturę organizacyjną firmy, a w szczególności za wyznaczanie osobom odpowiednich ról i obowiązków, aby organizacja mogła skutecznie realizować swoje cele.
Warstwowy model architektury procesu biznesowego w organizacji to model, który składa się z trzech warstw: technologicznej, procesowej i organizacyjnej. Warstwa technologiczna skupia się na wyborze i wdrożeniu w organizacji narzędzi informatycznych, które pozwalają jej na realizację procesów biznesowych. Warstwa procesowa odpowiada za zdefiniowanie i zarządzanie procesami biznesowymi w organizacji. Natomiast warstwa organizacyjna odpowiada za strukturę organizacyjną firmy, a w szczególności za wyznaczanie osobom odpowiednich ról i obowiązków, aby organizacja mogła skutecznie realizować swoje cele.
<google>t</google>


[[Krystyna Lisiecka|K. Lisiecka]] zaproponowała natomiast warstwowy [[model]] [[TQM]], w którym ukazała cztery poziomy działań:  
[[Krystyna Lisiecka|K. Lisiecka]] zaproponowała natomiast warstwowy [[model]] [[TQM]], w którym ukazała cztery poziomy działań:
* filozofię i [[kultura organizacyjna|kulturę firmy]],  
* filozofię i [[kultura organizacyjna|kulturę firmy]],
* zasady działania,  
* zasady działania,
* wybór [[strategia|strategii]] oraz  
* wybór [[strategia|strategii]] oraz
* metody i techniki jej realizacji [K. Lisiecka 2002, s. 184].  
* metody i techniki jej realizacji [K. Lisiecka 2002, s. 184].


Model ten, podobnie jak [[Model House of Total Quality|House of Total Quality]] oraz [[Model Saundersa i Prestona|S-P]] wskazuje na ogólną koncepcję systemu zarządzania jakością. Jednak w odróżnieniu od nich, wylicza także kluczowe metody, ułatwiając tym samym jego zastosowanie. W warstwie drugiej nie wskazano, które z zasad związanych z [[system zarządzania jakością|systemami zarządzania jakością]] powinny być uwzględnione, brakuje również wskazania relacji z otoczeniem organizacji.
Model ten, podobnie jak [[Model House of Total Quality|House of Total Quality]] oraz [[Model Saundersa i Prestona|S-P]] wskazuje na ogólną koncepcję systemu zarządzania jakością. Jednak w odróżnieniu od nich, wylicza także kluczowe metody, ułatwiając tym samym jego zastosowanie. W warstwie drugiej nie wskazano, które z zasad związanych z [[system zarządzania jakością|systemami zarządzania jakością]] powinny być uwzględnione, brakuje również wskazania relacji z otoczeniem organizacji.
<google>n</google>


==Wady i zalety modelu warstwowego==
==Wady i zalety modelu warstwowego==
Linia 45: Linia 31:
* Może być trudny do zastosowania w sytuacji, gdy istnieje wiele poziomów procesu.
* Może być trudny do zastosowania w sytuacji, gdy istnieje wiele poziomów procesu.
* Model może być bardzo czasochłonny w analizowaniu i prezentowaniu wszystkich składowych systemu.
* Model może być bardzo czasochłonny w analizowaniu i prezentowaniu wszystkich składowych systemu.
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Autonomiczny system zarządzania jakością]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Model House of Total Quality]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Europejska nagroda jakości]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Zarządzanie jakością]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Model Silvestro]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Poziomy dojrzałości organizacji]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Aspekty systemu zarządzania]]}} &mdash; {{i5link|a=[[System zarządzania jakością]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Mapa drogowa]]}} }}


==Bibliografia==
==Bibliografia==
* Lisiecka K., ''Kreowanie jakości'', prace naukowe Akademii Ekonomicznej im. Karola Adamieckiego, Katowice 2002
<noautolinks>
* Sławomir, W. (2008). ''[https://r.uek.krakow.pl/bitstream/123456789/2544/1/167919109.pdf Przegląd ogólnych modeli zarządzania jakością]''.
* Lisiecka K. (2002), ''Kreowanie jakości'', prace naukowe Akademii Ekonomicznej im. Karola Adamieckiego, Katowice
* Zawiła-Niedźwiecki, J. (2014). ''Propozycja warstwowego modelu zarządzania wiedzą''. Marketing i Rynek, 21(05).
* Wawak S. (2008), ''Przegląd ogólnych modeli zarządzania jakością'', Zeszyty Naukowe / Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, nr 772
* Zawiła-Niedźwiecki J. (2014), ''Propozycja warstwowego modelu zarządzania wiedzą''. Marketing i Rynek, nr 21(05)
</noautolinks>


{{a|[[Sławomir Wawak]]}}
{{a|[[Sławomir Wawak]]}}
[[Kategoria:Modele systemów zarządzania jakością]]
[[en:layered model]]


[[Kategoria:Zarządzanie jakością]]
{{#metamaster:description|Ułatwia to implementację systemu zarządzania jakością. Oparty na 5 poziomach: strategii, strukturze, systemach, procesach i personelu. Model architektury procesu biznesowego ma 3 warstwy: technologiczną, procesową i organizacyjną.}}
[[en:layered model]]

Aktualna wersja na dzień 20:05, 1 gru 2023

Model warstwowy TQM to koncepcja wg. której zarządzanie jakością ma odzwierciedlać strukturę organizacji. Model składa się z pięciu poziomów:

  • Strategia: Przyjęcie strategii jakościowej, która ma na celu wspieranie działania przedsiębiorstwa w kierunku jakości i usprawnienia procesów.
  • Struktura: Ustalenie wytycznych i określenie struktury organizacyjnej, która ma na celu realizację strategii jakościowej.
  • Systemy: Stworzenie systemów zarządzania jakością, które mają zapewnić pełną kontrolę nad procesami produkcji i usług.
  • Procesy: Optymalizacja procesów, w celu zapewnienia wysokiej jakości produktów lub usług.
  • Personel: Odpowiednie przeszkolenie i motywowanie pracowników, aby w pełni wykorzystać ich potencjał i umiejętności.

Warstwowy model architektury procesu biznesowego w organizacji to model, który składa się z trzech warstw: technologicznej, procesowej i organizacyjnej. Warstwa technologiczna skupia się na wyborze i wdrożeniu w organizacji narzędzi informatycznych, które pozwalają jej na realizację procesów biznesowych. Warstwa procesowa odpowiada za zdefiniowanie i zarządzanie procesami biznesowymi w organizacji. Natomiast warstwa organizacyjna odpowiada za strukturę organizacyjną firmy, a w szczególności za wyznaczanie osobom odpowiednich ról i obowiązków, aby organizacja mogła skutecznie realizować swoje cele.

K. Lisiecka zaproponowała natomiast warstwowy model TQM, w którym ukazała cztery poziomy działań:

  • filozofię i kulturę firmy,
  • zasady działania,
  • wybór strategii oraz
  • metody i techniki jej realizacji [K. Lisiecka 2002, s. 184].

Model ten, podobnie jak House of Total Quality oraz S-P wskazuje na ogólną koncepcję systemu zarządzania jakością. Jednak w odróżnieniu od nich, wylicza także kluczowe metody, ułatwiając tym samym jego zastosowanie. W warstwie drugiej nie wskazano, które z zasad związanych z systemami zarządzania jakością powinny być uwzględnione, brakuje również wskazania relacji z otoczeniem organizacji.

Wady i zalety modelu warstwowego

Jakie są wady i zalety modelu warstwowego w obszarze analizy i prezentacji różnych składowych systemów złożonych? Zalety:

  • Model warstwowy jest prosty w zrozumieniu i można go łatwo przedstawić za pomocą przestrzeni trójwymiarowej.
  • Pozwala on zrozumieć złożone systemy i jak one się ze sobą łączą.
  • Model warstwowy pomaga w identyfikacji i analizowaniu wszystkich składowych systemu.
  • Model ten daje możliwość wyliczenia i porównania wartości każdej warstwy.

Wady:

  • Model warstwowy może być mylący dla osób, które nie są zaznajomione z różnymi składowymi systemu.
  • Model ten może być trudny do zastosowania w bardziej złożonych systemach.
  • Może być trudny do zastosowania w sytuacji, gdy istnieje wiele poziomów procesu.
  • Model może być bardzo czasochłonny w analizowaniu i prezentowaniu wszystkich składowych systemu.


Model warstwowyartykuły polecane
Autonomiczny system zarządzania jakościąModel House of Total QualityEuropejska nagroda jakościZarządzanie jakościąModel SilvestroPoziomy dojrzałości organizacjiAspekty systemu zarządzaniaSystem zarządzania jakościąMapa drogowa

Bibliografia

  • Lisiecka K. (2002), Kreowanie jakości, prace naukowe Akademii Ekonomicznej im. Karola Adamieckiego, Katowice
  • Wawak S. (2008), Przegląd ogólnych modeli zarządzania jakością, Zeszyty Naukowe / Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, nr 772
  • Zawiła-Niedźwiecki J. (2014), Propozycja warstwowego modelu zarządzania wiedzą. Marketing i Rynek, nr 21(05)


Autor: Sławomir Wawak