Zarządzanie integralnością wg PMBOK: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Infobox update)
 
m (cleanup bibliografii i rotten links)
 
(Nie pokazano 16 wersji utworzonych przez 3 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
{{infobox4
'''[[Zarządzanie]] integralnością wg PMBOK''' to [[grupa]] procesów zarządzania projektami opracowana w standardach PMBOK (Project Management Body of Knowledge) stworzonego przez PMI, zorientowana na zachowanie koordynacji i spójności charakterystycznych procesów znormalizowanych w odrębnych grupach.
|list1=
Zarządzanie integralnością projektów obejmuje procesy i działania służące do identyfikacji, definiowania, łączenia, ujednolicania i koordynowania różnych procesów i zarządzania projektami w ramach grup procesów zarządzania projektami. W kontekście zarządzania projektem integralność obejmuje charakterystykę ujednolicenia, konsolidacji, komunikacji i działań integracyjnych, które mają decydujące znaczenie dla kontrolowanego wykonywania projektu poprzez ukończenie, skuteczne zarządzanie oczekiwaniami zainteresowanych stron i spełnianie wymagań.
<ul>
Zarządzanie integralnością projektu obejmuje dokonywanie wyborów dotyczących alokacji , dokonywanie kompromisów pomiędzy konkurującymi i alternatywnymi celami oraz zarządzanie współzależnościami pomiędzy obszarami zarządzania projektami.
<li>[[Metodyka PMI]]</li>
<li>[[Procesy w projekcie]]</li>
<li>[[Procesy realizacji wg PMBOK]]</li>
<li>[[Procesy planowania wg PMBOK]]</li>
<li>[[Karta projektu]]</li>
<li>[[Inicjowanie Projektu]]</li>
<li>[[Uzasadnienie projektu]]</li>
<li>[[Produkty cząstkowe]]</li>
<li>[[Plan projektu]]</li>
</ul>
}}


W trakcie projektu [[kierownik]] projektu planuje zadania, kupuje produkty, stwierdza [[ryzyko]], dobiera członków zespołu projektowego, ponownie planuje zadania i wykonuje wiele innych rzeczy niezbędnych do zapewnienia pomyślnego zakończenia projektu. Śledzenie tych zadań może być przytłaczające, a [[wiedza]] na temat zarządzania wynikami w przypadku, gdy różne procesy zachodzą na siebie, jest kluczowa. Zarządzanie integralnością projektu pomaga kierownikowi projektu koordynować różne działania projektowe.


Podobnie jak wszystkie obszary wiedzy w zarządzaniu projektami zarządzanie integralnością projektu ma określone procesy, z których korzysta [[kierownik projektu]]. Nie można mylić obszarów wiedzy z procesami. Obszar wiedzy to grupa wiedzy, procesów i osiągnięć wymaganych w określonej specjalności. Procesami są zaś działania i kroki podjęte w celu osiągnięcia pewnego wyniku.Prawidłowe zarządzanie integralnością projektu zapewnia sprawne i zintegrowane projekty.


==TL;DR==
Zarządzanie integralnością projektów polega na koordynacji i spójności procesów zarządzania projektami. W ramach zarządzania integralnością projektu istnieje sześć procesów: opracowanie karty projektu, opracowanie planu zarządzania projektem, bezpośrednie zarządzanie pracą nad projektem, monitorowanie i kontrolowanie prac projektowych, wykonanie zintegrowanej kontroli zmian oraz zamknięcie projektu. Każdy z tych procesów ma kluczowe znaczenie dla sukcesu projektu.


'''Zarządzanie integralnością wg PMBOK''' to grupa procesów zarządzania projektami opracowana w standardach PMBOK (Project Management Body of Knowledge) stworzonego przez PMI, zorientowana na zachowanie koordynacji i spójności charakterystycznych procesów znormalizowanych w odrębnych grupach.
<google>n</google>
Zarządzanie integralnością projektów obejmuje procesy i działania służące do identyfikacji, definiowania, łączenia, ujednolicania i koordynowania różnych procesów i zarządzania projektami w ramach grup procesów zarządzania projektami. W kontekście zarządzania projektem integralność obejmuje charakterystykę ujednolicenia, konsolidacji, komunikacji i działań integracyjnych, które mają decydujące znaczenie dla kontrolowanego wykonywania projektu poprzez ukończenie, skuteczne zarządzanie oczekiwaniami zainteresowanych stron i spełnianie wymagań.
Zarządzanie integralnością projektu obejmuje dokonywanie wyborów dotyczących alokacji , dokonywanie kompromisów pomiędzy konkurującymi i alternatywnymi  celami oraz zarządzanie współzależnościami pomiędzy obszarami zarządzania projektami.


W trakcie projektu kierownik projektu planuje zadania, kupuje produkty, stwierdza ryzyko, dobiera członków zespołu projektowego, ponownie planuje zadania i wykonuje wiele innych rzeczy niezbędnych do zapewnienia pomyślnego zakończenia projektu. Śledzenie tych zadań może być przytłaczające, a wiedza na temat zarządzania wynikami w przypadku, gdy różne procesy zachodzą na siebie, jest kluczowa. Zarządzanie integralnością projektu pomaga kierownikowi projektu koordynować różne działania projektowe.
Podobnie jak wszystkie obszary wiedzy w zarządzaniu projektami zarządzanie integralnością projektu ma określone procesy, z których korzysta kierownik projektu. Nie można mylić obszarów wiedzy z procesami. Obszar wiedzy to grupa wiedzy, procesów i osiągnięć wymaganych w określonej specjalności. Procesami są zaś działania i kroki podjęte w celu osiągnięcia pewnego wyniku.Prawidłowe zarządzanie integralnością projektu zapewnia sprawne i zintegrowane projekty.
<google>ban728t</google>
==Procesy zarządzania integralnością projektu==
==Procesy zarządzania integralnością projektu==
W zarządzaniu integralnością projektów istnieje sześć procesów:
W zarządzaniu integralnością projektów istnieje sześć procesów:
*opracowanie karty projektu
* opracowanie karty projektu
*opracowanie planu zarządzania projektem
* opracowanie planu zarządzania projektem
*bezpośrednie zarządzanie pracą nad projektem
* bezpośrednie zarządzanie pracą nad projektem
*monitorowanie i kontrolowanie prac projektowych  
* [[monitorowanie]] i [[kontrolowanie]] prac projektowych
*wykonanie zintegrowanej kontroli zmian
* wykonanie zintegrowanej kontroli zmian
*zamknięcie projektu
* zamknięcie projektu


Każdy z tych procesów przyczynia się do ogólnego zarządzania integralnością projektu i bezpośredniego sukcesu projektu.  
Każdy z tych procesów przyczynia się do ogólnego zarządzania integralnością projektu i bezpośredniego sukcesu projektu.


==Karta projektu==
[[Dokument]] założycielski projektu. Jest nierozłączną częścią zarządzania integralnością projektu, bez karty projektu, [[projekt]] nie może rozpocząć się. Formalnie upoważnia i definiuje [[cele]] projektu. Zawiera nazwę, opis i elementy projektu, Ponadto karta projektu identyfikuje kierownika projektu i daje mu [[uprawnienia]] do żądania i zarządzania zasobami dla projektu.


<google>ban728t</google>
==Plan zarządzania projektem==
==[[Karta projektu]]==
To [[plan]] główny zawierający wszystkie dokumenty planistyczne dla projektu, takie jak [[budżet]], [[harmonogram]], [[zasoby]] i oświadczenie o zasięgu. Plan zarządzania projektami to podsumowanie i [[konsolidacja]] pozostałych planów zarządzania, które zapewniają szybki [[przegląd]] całego projektu. Ponadto zapewnia podstawowe linie projektu dla harmonogramu, kosztu i zakresu. Podstawą jest oryginalna i zatwierdzona wersja planu projektu i może zostać zmieniana tylko poprzez zarządzanie zmianami. Jest to dokument żywy, który jest aktualizowany w miarę postępu projektu, na przykład zmiany zakresu projektu, harmonogramy są korygowane, budżet jest zmieniany itd.
Dokument założycielski projektu. Jest nierozłączną częścią zarządzania integralnością projektu, bez karty projektu, projekt nie może rozpocząć się. Formalnie upoważnia i definiuje cele projektu. Zawiera nazwę, opis i elementy projektu, Ponadto karta projektu identyfikuje kierownika projektu i daje mu uprawnienia do żądania i zarządzania zasobami dla projektu.
 
 
==[[Plan zarządzania projektem]]==  
To plan główny zawierający wszystkie dokumenty planistyczne dla projektu, takie jak budżet, harmonogram, zasoby i oświadczenie o zasięgu. Plan zarządzania projektami to podsumowanie i konsolidacja pozostałych planów zarządzania, które zapewniają szybki przegląd całego projektu. Ponadto zapewnia podstawowe linie projektu dla harmonogramu, kosztu i zakresu. Podstawą jest oryginalna i zatwierdzona wersja planu projektu i może zostać zmieniana tylko poprzez zarządzanie zmianami. Jest to dokument żywy, który jest aktualizowany w miarę postępu projektu, na przykład zmiany zakresu projektu, harmonogramy są korygowane, budżet jest zmieniany itd.
 
 
==Bezpośrednie zarządzanie pracą nad projektem==
Jest to proces, w którym prace są realizowane zgodnie z planem zarządzania projektem i wprowadza się  zmiany w odniesieniu do wymagań projektu. Zarządzanie codzienną pracą objęte jest tym procesem - takie jak odpowiadanie na pytania, kierowanie zespołem projektowym, organizowanie spotkań dotyczących statusu itd.


==Bezpośrednie zarządzanie pracą nad projektem==
Jest to [[proces]], w którym prace są realizowane zgodnie z planem zarządzania projektem i wprowadza się zmiany w odniesieniu do wymagań projektu. Zarządzanie codzienną pracą objęte jest tym procesem - takie jak odpowiadanie na pytania, [[kierowanie]] zespołem projektowym, [[organizowanie]] spotkań dotyczących statusu itd.


==Monitorowanie i kontrolowanie prac projektowych==
==Monitorowanie i kontrolowanie prac projektowych==
Skuteczna kontrola projektu jest podstawą dobrego zarządzania projektem. Tworzenie dobrego planu zarządzania projektem, który znajduje się na półce, jest bez znaczenia. Prace projektowe muszą być monitorowane i kontrolowane w celu zapewnienia przestrzegania planu zarządzania projektem. W regularnych odstępach czasu kierownik projektu wykonuje analizę wartości zarobkowej w celu ustalenia budżetu i harmonogramu projektu. Pomiar statusu projektu jest często znaczącym zadaniem - jak to zmierzyć, kto to zmierzy, i jak często. Może się wydawać że jest to niepotrzebna i pracochłonna praca, ale mając pewność, że posiadane dane o uzyskanych wartościach są prawidłowe, możemy podjąć działania naprawcze we wczesnych stadiach projektu, co gwarantuje sukces projektu.
Skuteczna [[kontrola]] projektu jest podstawą dobrego zarządzania projektem. Tworzenie dobrego planu zarządzania projektem, który znajduje się na półce, jest bez znaczenia. Prace projektowe muszą być monitorowane i kontrolowane w celu zapewnienia przestrzegania planu zarządzania projektem. W regularnych odstępach czasu kierownik projektu wykonuje analizę wartości zarobkowej w celu ustalenia budżetu i harmonogramu projektu. [[Pomiar]] statusu projektu jest często znaczącym zadaniem - jak to zmierzyć, kto to zmierzy, i jak często. Może się wydawać że jest to niepotrzebna i pracochłonna [[praca]], ale mając pewność, że posiadane [[dane]] o uzyskanych wartościach są prawidłowe, możemy podjąć działania naprawcze we wczesnych stadiach projektu, co gwarantuje [[sukces]] projektu.
 


==Wykonanie zintegrowanej kontroli zmian==  
==Wykonanie zintegrowanej kontroli zmian==
Jest to etap, w którym wpływ każdej zmiany jest oceniany w stosunku do projektu. Wymaga to oceny całego projektu. W tym procesie rzeczywiste prace są analizowane w stosunku do planowanego planu i dokonują korekty, jeśli nie są w ''linii'' lub w zsynchronizowaniu.
Jest to etap, w którym wpływ każdej zmiany jest oceniany w stosunku do projektu. Wymaga to oceny całego projektu. W tym procesie rzeczywiste prace są analizowane w stosunku do planowanego planu i dokonują korekty, jeśli nie są w ''linii'' lub w zsynchronizowaniu.
Różnica między "monitorowaniem i kontrolą projektu" a "zintegrowaną kontrolą zmian" polega na tym, że zintegrowana kontrola zmian opiera się na zarządzaniu wszystkimi zmianami w zakresie projektu, podczas gdy poprzednia koncentruje się na zarządzaniu sposobem wykonania tego zakresu.
Różnica między "monitorowaniem i kontrolą projektu" a "zintegrowaną kontrolą zmian" polega na tym, że zintegrowana kontrola zmian opiera się na zarządzaniu wszystkimi zmianami w zakresie projektu, podczas gdy poprzednia koncentruje się na zarządzaniu sposobem wykonania tego zakresu.


==Zamknięcie projektu==
Jest to etap formalnego zakończenia działań związanych z projektem. Jest to swego rodzaju ''dokument wyciągnięty z doświadczeń'', definiuje co zostało wykonane prawidłowo , źle itd. Wypełniając go finalizujemy i zamykamy projekt. Zakończenie projektu jest jednym z najbardziej pomijanych, a jednocześnie najistotniejszym aspektem widoczności projektu dla kierownika projektu.


==Zamknięcie projektu==  
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Metodyka PMI]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Procesy w projekcie]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Procesy realizacji wg PMBOK]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Procesy planowania wg PMBOK]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Karta projektu]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Inicjowanie Projektu]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Uzasadnienie projektu]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Produkty cząstkowe]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Plan projektu]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Komputer przemysłowy]]}} }}
Jest to etap formalnego zakończenia działań związanych z projektem. Jest to swego rodzaju ''dokument wyciągnięty z doświadczeń'', definiuje co zostało wykonane prawidłowo , źle itd. Wypełniając go finalizujemy i zamykamy projekt. Zakończenie projektu jest jednym z najbardziej pomijanych, a jednocześnie najistotniejszym  aspektem widoczności projektu dla kierownika projektu.


== Bibliografia ==
==Bibliografia==
* Wirkus M., Roszkowski H., Dostatni E., Gierulski W. (2014). ''Zarządzanie projektem'', Warszawa, Wyd.1
<noautolinks>
* Trocki M. (2017). ''Metodyki i standardy zarządzania projektami'', Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, rozdział 5
* Chaves M., Araújo C., Teixeira L., Rosa D., Júnior I., Nogueira C. (2016), ''[https://www.sciencesphere.org/ijispm/archive/ijispm-040102.pdf A new approach to managing Lessons Learned in PMBoK process groups: the Ballistic 2.0 Model]'', International Journal of Information Systems and Project Management, vol. 4 no. 1
* M. Sołtysik,M. Wesołowska ,(2016).''Współczesne trendy w zarządzaniu projektami'' ,Kraków
* Jainendrakumar T. (2015), ''[https://pmworldlibrary.net/wp-content/uploads/2015/03/pmwj32-Mar2015-Jainendrakumar-project-integration-management-advisory.pdf Project Integration Management]'', PM World Journal ,Vol. IV, Issue III
* Dr. TD Jainendrakumar (2015). [https://pmworldlibrary.net/wp-content/uploads/2015/03/pmwj32-Mar2015-Jainendrakumar-project-integration-management-advisory.pdf''Project Integration Management''] ,PM World Journal ,Vol. IV, Issue III  
* Mochal T. (2009), ''[https://www.techrepublic.com/blog/10-things/10-best-practices-for-successful-project-management/ 10 best practices for successful project management]'', techrepublic.com
* Wysocki, Streich & Brennholt, Klein, Nicholas, Larson. (2016).[http://www.utu.fi/fi/yksikot/med/opiskelu/Jatkotutkinto/PGE/Documents/2016/kurssimateriaali/PML-16_L11_Project_integration_management20160404.pdf''PROJECT INTEGRATION MANAGEMENT''] , Project Management and Leadership
* Sołtysik M., Wesołowska M. (red.) (2016), ''Współczesne trendy w zarządzaniu projektami]'', Mfiles.pl, Kraków
* Mochal T. (2009): [http://www.techrepublic.com/blog/10-things/10-best-practices-for-successful-project-management/''10 best practices for successful project management''], 10 Things, techrepublic.com
* Trocki M. (red.) (2017), ''Metodyki i standardy zarządzania projektami'', Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
* Chaves M., Araújo C., Teixeira L., Rosa D., Júnior I., Nogueira C. (2016).[http://www.sciencesphere.org/ijispm/archive/ijispm-040102.pdf ''A new approach to managing Lessons Learned in PMBoK process groups: the Ballistic 2.0 Model''], “International Journal of Information Systems and Project Management", vol. 4 no. 1
* Wirkus M., Roszkowski H., Dostatni E., Gierulski W. (2014), ''Zarządzanie projektem'', Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
* Wysocki S., Klein B., Larson N. (2016), ''Project integration managament'' , Project Management and Leadership
</noautolinks>


{{a|Bartłomiej Czernik}}
{{a|Bartłomiej Czernik}}
[[Kategoria:Zarządzanie projektami]]
[[Kategoria:Metodyki zarządzania projektami]]
[[en:Project environment]]
[[en:Project environment]]
{{#metamaster:description|Zarządzanie integralnością wg PMBOK to grupa procesów zarządzania projektami, które mają na celu zachowanie koordynacji i spójności różnych procesów. Jest istotne dla kontrolowanego wykonania projektu i spełniania wymagań.}}

Aktualna wersja na dzień 18:59, 18 sty 2024

Zarządzanie integralnością wg PMBOK to grupa procesów zarządzania projektami opracowana w standardach PMBOK (Project Management Body of Knowledge) stworzonego przez PMI, zorientowana na zachowanie koordynacji i spójności charakterystycznych procesów znormalizowanych w odrębnych grupach. Zarządzanie integralnością projektów obejmuje procesy i działania służące do identyfikacji, definiowania, łączenia, ujednolicania i koordynowania różnych procesów i zarządzania projektami w ramach grup procesów zarządzania projektami. W kontekście zarządzania projektem integralność obejmuje charakterystykę ujednolicenia, konsolidacji, komunikacji i działań integracyjnych, które mają decydujące znaczenie dla kontrolowanego wykonywania projektu poprzez ukończenie, skuteczne zarządzanie oczekiwaniami zainteresowanych stron i spełnianie wymagań. Zarządzanie integralnością projektu obejmuje dokonywanie wyborów dotyczących alokacji , dokonywanie kompromisów pomiędzy konkurującymi i alternatywnymi celami oraz zarządzanie współzależnościami pomiędzy obszarami zarządzania projektami.

W trakcie projektu kierownik projektu planuje zadania, kupuje produkty, stwierdza ryzyko, dobiera członków zespołu projektowego, ponownie planuje zadania i wykonuje wiele innych rzeczy niezbędnych do zapewnienia pomyślnego zakończenia projektu. Śledzenie tych zadań może być przytłaczające, a wiedza na temat zarządzania wynikami w przypadku, gdy różne procesy zachodzą na siebie, jest kluczowa. Zarządzanie integralnością projektu pomaga kierownikowi projektu koordynować różne działania projektowe.

Podobnie jak wszystkie obszary wiedzy w zarządzaniu projektami zarządzanie integralnością projektu ma określone procesy, z których korzysta kierownik projektu. Nie można mylić obszarów wiedzy z procesami. Obszar wiedzy to grupa wiedzy, procesów i osiągnięć wymaganych w określonej specjalności. Procesami są zaś działania i kroki podjęte w celu osiągnięcia pewnego wyniku.Prawidłowe zarządzanie integralnością projektu zapewnia sprawne i zintegrowane projekty.

TL;DR

Zarządzanie integralnością projektów polega na koordynacji i spójności procesów zarządzania projektami. W ramach zarządzania integralnością projektu istnieje sześć procesów: opracowanie karty projektu, opracowanie planu zarządzania projektem, bezpośrednie zarządzanie pracą nad projektem, monitorowanie i kontrolowanie prac projektowych, wykonanie zintegrowanej kontroli zmian oraz zamknięcie projektu. Każdy z tych procesów ma kluczowe znaczenie dla sukcesu projektu.

Procesy zarządzania integralnością projektu

W zarządzaniu integralnością projektów istnieje sześć procesów:

  • opracowanie karty projektu
  • opracowanie planu zarządzania projektem
  • bezpośrednie zarządzanie pracą nad projektem
  • monitorowanie i kontrolowanie prac projektowych
  • wykonanie zintegrowanej kontroli zmian
  • zamknięcie projektu

Każdy z tych procesów przyczynia się do ogólnego zarządzania integralnością projektu i bezpośredniego sukcesu projektu.

Karta projektu

Dokument założycielski projektu. Jest nierozłączną częścią zarządzania integralnością projektu, bez karty projektu, projekt nie może rozpocząć się. Formalnie upoważnia i definiuje cele projektu. Zawiera nazwę, opis i elementy projektu, Ponadto karta projektu identyfikuje kierownika projektu i daje mu uprawnienia do żądania i zarządzania zasobami dla projektu.

Plan zarządzania projektem

To plan główny zawierający wszystkie dokumenty planistyczne dla projektu, takie jak budżet, harmonogram, zasoby i oświadczenie o zasięgu. Plan zarządzania projektami to podsumowanie i konsolidacja pozostałych planów zarządzania, które zapewniają szybki przegląd całego projektu. Ponadto zapewnia podstawowe linie projektu dla harmonogramu, kosztu i zakresu. Podstawą jest oryginalna i zatwierdzona wersja planu projektu i może zostać zmieniana tylko poprzez zarządzanie zmianami. Jest to dokument żywy, który jest aktualizowany w miarę postępu projektu, na przykład zmiany zakresu projektu, harmonogramy są korygowane, budżet jest zmieniany itd.

Bezpośrednie zarządzanie pracą nad projektem

Jest to proces, w którym prace są realizowane zgodnie z planem zarządzania projektem i wprowadza się zmiany w odniesieniu do wymagań projektu. Zarządzanie codzienną pracą objęte jest tym procesem - takie jak odpowiadanie na pytania, kierowanie zespołem projektowym, organizowanie spotkań dotyczących statusu itd.

Monitorowanie i kontrolowanie prac projektowych

Skuteczna kontrola projektu jest podstawą dobrego zarządzania projektem. Tworzenie dobrego planu zarządzania projektem, który znajduje się na półce, jest bez znaczenia. Prace projektowe muszą być monitorowane i kontrolowane w celu zapewnienia przestrzegania planu zarządzania projektem. W regularnych odstępach czasu kierownik projektu wykonuje analizę wartości zarobkowej w celu ustalenia budżetu i harmonogramu projektu. Pomiar statusu projektu jest często znaczącym zadaniem - jak to zmierzyć, kto to zmierzy, i jak często. Może się wydawać że jest to niepotrzebna i pracochłonna praca, ale mając pewność, że posiadane dane o uzyskanych wartościach są prawidłowe, możemy podjąć działania naprawcze we wczesnych stadiach projektu, co gwarantuje sukces projektu.

Wykonanie zintegrowanej kontroli zmian

Jest to etap, w którym wpływ każdej zmiany jest oceniany w stosunku do projektu. Wymaga to oceny całego projektu. W tym procesie rzeczywiste prace są analizowane w stosunku do planowanego planu i dokonują korekty, jeśli nie są w linii lub w zsynchronizowaniu. Różnica między "monitorowaniem i kontrolą projektu" a "zintegrowaną kontrolą zmian" polega na tym, że zintegrowana kontrola zmian opiera się na zarządzaniu wszystkimi zmianami w zakresie projektu, podczas gdy poprzednia koncentruje się na zarządzaniu sposobem wykonania tego zakresu.

Zamknięcie projektu

Jest to etap formalnego zakończenia działań związanych z projektem. Jest to swego rodzaju dokument wyciągnięty z doświadczeń, definiuje co zostało wykonane prawidłowo , źle itd. Wypełniając go finalizujemy i zamykamy projekt. Zakończenie projektu jest jednym z najbardziej pomijanych, a jednocześnie najistotniejszym aspektem widoczności projektu dla kierownika projektu.


Zarządzanie integralnością wg PMBOKartykuły polecane
Metodyka PMIProcesy w projekcieProcesy realizacji wg PMBOKProcesy planowania wg PMBOKKarta projektuInicjowanie ProjektuUzasadnienie projektuProdukty cząstkowePlan projektuKomputer przemysłowy

Bibliografia

  • Chaves M., Araújo C., Teixeira L., Rosa D., Júnior I., Nogueira C. (2016), A new approach to managing Lessons Learned in PMBoK process groups: the Ballistic 2.0 Model, International Journal of Information Systems and Project Management, vol. 4 no. 1
  • Jainendrakumar T. (2015), Project Integration Management, PM World Journal ,Vol. IV, Issue III
  • Mochal T. (2009), 10 best practices for successful project management, techrepublic.com
  • Sołtysik M., Wesołowska M. (red.) (2016), Współczesne trendy w zarządzaniu projektami], Mfiles.pl, Kraków
  • Trocki M. (red.) (2017), Metodyki i standardy zarządzania projektami, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
  • Wirkus M., Roszkowski H., Dostatni E., Gierulski W. (2014), Zarządzanie projektem, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
  • Wysocki S., Klein B., Larson N. (2016), Project integration managament , Project Management and Leadership


Autor: Bartłomiej Czernik