Turystyka krajoznawcza: Różnice pomiędzy wersjami
m (Infobox update) |
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
||
(Nie pokazano 11 wersji utworzonych przez 3 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
'''Turystyka krajoznawcza''' jest formą turystyki, której głównym celem podróży jest zwiedzanie określanego obiektu, miejsca, miejscowości czy regionu. Związana jest głównie z poznawaniem kraju ojczystego i jego różnorodnych walorów. Możemy zatem określić ja mianem turystyki dziedzictwa. Dominuje w niej [[motyw]] poznawczy, który połączony jest z celami edukacyjnymi i rekreacyjnym. Jej przejawami mogą być: zwiedzanie obiektów zabytkowych, różnego rodzaju muzeów, miast historycznych, a także wędrówki po określonych szlakach. | |||
==TL;DR== | |||
Turystyka krajoznawcza to forma podróżowania, której celem jest zwiedzanie konkretnego miejsca lub regionu. Jest związana z poznawaniem kraju ojczystego i ma charakter amatorski. Dziedzictwo przyrodnicze obejmuje pomniki przyrody i strefy naturalne, a dziedzictwo kulturalne to zabytki i miejsca historyczne. Turystyka krajoznawcza ma funkcje poznawcze i wychowawcze, a jej zadania to m.in. odbudowywanie tożsamości kulturalnej, ochrona środowiska i przeciwdziałanie biernym formom turystyki. | |||
=='''Uczestnicy'''== | =='''Uczestnicy'''== | ||
Działanie osób uczestniczących w ruchu krajoznawczym ma zazwyczaj charakter amatorski, który wynika z ich zainteresowania i pasji. Organizują oni różnego rodzaju wyjazdy a najczęściej w postaci wycieczek i rajdów, w których przybliżają [[turysta|turyście]] walory danego obszaru, historii oraz uświadamiają i pomagają zrozumieć wartość środowiska a przede wszystkim kładą nacisk na interpretacje dziedzictwa przyrodniczego i kulturowego. | [[Działanie]] osób uczestniczących w ruchu krajoznawczym ma zazwyczaj charakter amatorski, który wynika z ich zainteresowania i pasji. Organizują oni różnego rodzaju wyjazdy a najczęściej w postaci wycieczek i rajdów, w których przybliżają [[turysta|turyście]] [[walory]] danego obszaru, historii oraz uświadamiają i pomagają zrozumieć [[wartość]] środowiska a przede wszystkim kładą nacisk na interpretacje dziedzictwa przyrodniczego i kulturowego. | ||
'''Za dziedzictwo przyrodnicze czyli naturalne przyjęto:''' | '''Za dziedzictwo przyrodnicze czyli naturalne przyjęto:''' | ||
* pomniki przyrody, | * pomniki przyrody, | ||
* miejsca, | * miejsca, | ||
* strefy naturalne | * strefy naturalne | ||
Miejsca te zostały wybrane, gdyż posiadają wyjątkową wartość z punktu widzenia nauki. | Miejsca te zostały wybrane, gdyż posiadają wyjątkową wartość z punktu widzenia nauki. | ||
'''Za dziedzictwo kulturalne uznano:''' | '''Za dziedzictwo kulturalne uznano:''' | ||
* wszystkie zabytki, | * wszystkie zabytki, | ||
* zespoły budowli, | * zespoły budowli, | ||
* miejsca zabytkowe | * miejsca zabytkowe | ||
mające wyjątkową wartość z punktu widzenia historii sztuki lub nauki. | mające wyjątkową wartość z punktu widzenia historii sztuki lub nauki. | ||
Utworzony przez '''UNESCO''' Międzynarodowy Komitet Ochrony Środowiska Dziedzictwa Kulturowego i Naturalnego, zwany w skrócie Komitetem Dziedzictwa Światowego jest wybierany spośród 174 krajów i ustala na podstawie wykazów proponowanych przez poszczególne państwa, wybiera i uaktualnia listę dóbr kulturowych i naturalnych, które wpisuje na listę światowego dziedzictwa. Na liście dziedzictwa kulturowego figuruje 13 polskich obiektów. Są w nich fragmenty miast, świątynie, zamek, puszcza, [[muzeum]] obozu zagłady oraz zabytki techniki.3 | Utworzony przez '''UNESCO''' Międzynarodowy Komitet Ochrony Środowiska Dziedzictwa Kulturowego i Naturalnego, zwany w skrócie Komitetem Dziedzictwa Światowego jest wybierany spośród 174 krajów i ustala na podstawie wykazów proponowanych przez poszczególne państwa, wybiera i uaktualnia listę dóbr kulturowych i naturalnych, które wpisuje na listę światowego dziedzictwa. Na liście dziedzictwa kulturowego figuruje 13 polskich obiektów. Są w nich fragmenty miast, świątynie, zamek, puszcza, [[muzeum]] obozu zagłady oraz zabytki techniki.3 | ||
Przekaz interpretacji dziedzictwa w turystyce przybiera formę przekazu osobistego lub nieosobistego. W turystyce krajoznawczej główne zadanie przybliżania turyście dziedzictwa maja przewodnicy ale można również skorzystać z przewodników książkowych jak i prasy turystycznej. Z nieosobistych form przekazu wiedzy można wymienić tutaj ekspozycje muzealne, centra interpretacyjne lokalizowane przed obiektami w celu lepszego zrozumienia, szlaki i ścieżki tematyczne oraz żywa interpretacja polegająca na ożywianiu obiektów historycznych (przykładem tutaj może być noszenie strojów danej epoki, prezentowanie technik rękodzieła czy sztuki walki). | Przekaz interpretacji dziedzictwa w turystyce przybiera formę przekazu osobistego lub nieosobistego. W turystyce krajoznawczej główne [[zadanie]] przybliżania turyście dziedzictwa maja przewodnicy ale można również skorzystać z przewodników książkowych jak i prasy turystycznej. Z nieosobistych form przekazu wiedzy można wymienić tutaj ekspozycje muzealne, centra interpretacyjne lokalizowane przed obiektami w celu lepszego zrozumienia, szlaki i ścieżki tematyczne oraz żywa [[interpretacja]] polegająca na ożywianiu obiektów historycznych (przykładem tutaj może być noszenie strojów danej epoki, prezentowanie technik rękodzieła czy sztuki walki). | ||
<google>n</google> | |||
=='''Turystyka krajoznawcza a krajoznawstwo'''== | =='''Turystyka krajoznawcza a krajoznawstwo'''== | ||
Można uznać, że ''turystyka krajoznawcza'' i ''krajoznawstwo'' są to pojęcia tożsame. Gdyż dotyczą tego samego. oba pojęcia dotyczą odkrywania i zgłębiania historii rodzimego kraju. "Turystyka w połączeniu z krajoznawstwem odgrywa kluczową rolę w procesie poznania i poszerzania wiedzy o kraju i świecie. Turystykę tworzy ciekawość, pasja odkrywanie | Można uznać, że ''turystyka krajoznawcza'' i ''krajoznawstwo'' są to pojęcia tożsame. Gdyż dotyczą tego samego. oba pojęcia dotyczą odkrywania i zgłębiania historii rodzimego kraju. "Turystyka w połączeniu z krajoznawstwem odgrywa kluczową rolę w procesie poznania i poszerzania wiedzy o kraju i świecie. Turystykę tworzy ciekawość, pasja odkrywanie | ||
przyrody, techniki, zabytków, przeszłości, ludzi i obyczajów. Krajoznawstwo wypełnia tą pasję treścią nadając jej konkretny sens i kierunek. Ta symbioza pozwala na nowo odkrywać tożsamość kulturową. Trwający proces ograniczenia rozmiarów turystyki masowej na rzecz indywidualnej, grupowej, rodzinnej stanowi jednocześnie obronę przed negatywnymi konsekwencjami postindustrialnego społeczeństwa"[Ploskonka P.,2006, s. 33]. | przyrody, techniki, zabytków, przeszłości, ludzi i obyczajów. Krajoznawstwo wypełnia tą pasję treścią nadając jej konkretny sens i kierunek. Ta symbioza pozwala na nowo odkrywać [[tożsamość]] kulturową. Trwający [[proces]] ograniczenia rozmiarów turystyki masowej na rzecz indywidualnej, grupowej, rodzinnej stanowi jednocześnie obronę przed negatywnymi konsekwencjami postindustrialnego społeczeństwa"[Ploskonka P.,2006, s. 33]. | ||
=='''Funkcje'''== | =='''Funkcje'''== | ||
Warto podkreślić, iż przez turystykę krajoznawczą doskonale realizowane są funkcję poznawcze i wychowawcze turystyki. ''Turystyka poznawcza'' obejmuje różne aspekty historii sztuki, tradycji i życia społecznego. Turyści zwiedzają poszczególne miejsca i obiekty, centra krajoznawcze lub podróżują [[Szlak turystyczny|szlakami tematycznym]]. Kształtują w sobie potrzebę obcowania z przyrodą, dostrzegają wartości we własnej kulturze narodowej oraz nabywają licznych umiejętności i sprawności w trakcie wędrówek. Ważnymi elementami wychowania dla turystyki jest modelowanie określonego stylu wypoczynku i podróżowania, który ma ogromny wpływ na kształtowanie człowieka i przygotowanie go do życia w społeczeństwie. | Warto podkreślić, iż przez turystykę krajoznawczą doskonale realizowane są funkcję poznawcze i wychowawcze turystyki. ''Turystyka poznawcza'' obejmuje różne aspekty historii sztuki, tradycji i życia społecznego. Turyści zwiedzają poszczególne miejsca i obiekty, centra krajoznawcze lub podróżują [[Szlak turystyczny|szlakami tematycznym]]. Kształtują w sobie potrzebę obcowania z przyrodą, dostrzegają wartości we własnej kulturze narodowej oraz nabywają licznych [[umiejętności]] i sprawności w trakcie wędrówek. Ważnymi elementami wychowania dla turystyki jest [[modelowanie]] określonego stylu wypoczynku i podróżowania, który ma ogromny wpływ na kształtowanie człowieka i przygotowanie go do życia w społeczeństwie. | ||
=='''Najważniejsze zadania turystyki krajoznawczej'''== | =='''Najważniejsze zadania turystyki krajoznawczej'''== | ||
Linia 47: | Linia 34: | ||
* Przyczynianie się do ochrony środowiska przyrodniczego i krajobrazu kulturowego, | * Przyczynianie się do ochrony środowiska przyrodniczego i krajobrazu kulturowego, | ||
* Przywracanie świadomości o wielonarodowych korzeniach kultury polskiej, | * Przywracanie świadomości o wielonarodowych korzeniach kultury polskiej, | ||
* Przeciwdziałanie negatywnym skutkom rozwoju biernych form turystycznych poprzez | * Przeciwdziałanie negatywnym skutkom rozwoju biernych form turystycznych poprzez | ||
propagowanie aktywnego stylu życia. | propagowanie aktywnego stylu życia. | ||
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Funkcje turystyki]]}} — {{i5link|a=[[Motywy uprawiania turystyki]]}} — {{i5link|a=[[Turystyka sentymentalna]]}} — {{i5link|a=[[Polskie Towarzystwo Turystyczno-Krajoznawcze]]}} — {{i5link|a=[[Szlak turystyczny]]}} — {{i5link|a=[[Ruch turystyczny]]}} — {{i5link|a=[[Turystyka religijna]]}} — {{i5link|a=[[Turystyka kulturowa]]}} — {{i5link|a=[[Turystyka]]}} }} | |||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
* Jędrysiak T. | <noautolinks> | ||
* Kurek W. | * Jędrysiak T. (2008), ''Turystyka kulturowa'', PWE, Warszawa | ||
* Plosonka P. | * Kurek W. (red.) (2011), ''Turystyka'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa | ||
* Ratkowska P. | * Plosonka P. (2006), ''Krajoznawstwo a turystyka - próba syntezy w ujęciu polskim'', Instytut Turystyki i Rekreacji, Warszawa | ||
* Różycki P. | * Ratkowska P. (2010), ''[http://turystykakulturowa.org/ojs/index.php/tk/article/viewFile/351/337 O festiwalu w kontekście turystyki kulturowej, czyli turystyka eventową raz jeszcze]'', Turystyka Kulturowa, Nr 6 | ||
* Wależałek J. | * Różycki P. (2009), ''Zarys wiedzy o turystyce'', Proksenia, Kraków | ||
* Wależałek J. (2014), ''Podróże realne i wirtualne a uwarunkowania rynku mody, czyli kreowanie globalnego gustu a tradycjonalizm kultur lokalnych'', Zeszyty Naukowe Turystyka i Rekreacja, nr 13(1) | |||
</noautolinks> | |||
[[Kategoria:Rodzaje turystyki]] | |||
{{a|Jakub Klimowicz, Klaudia Dębakowska}} | |||
{{#metamaster:description|Turystyka krajoznawcza - podróżowanie z celem poznawczym i edukacyjnym. Zwiedzanie obiektów zabytkowych, miast historycznych i szlaków. Odkryj różnorodne walory kraju ojczystego.}} | |||
{{ |
Aktualna wersja na dzień 23:33, 10 gru 2023
Turystyka krajoznawcza jest formą turystyki, której głównym celem podróży jest zwiedzanie określanego obiektu, miejsca, miejscowości czy regionu. Związana jest głównie z poznawaniem kraju ojczystego i jego różnorodnych walorów. Możemy zatem określić ja mianem turystyki dziedzictwa. Dominuje w niej motyw poznawczy, który połączony jest z celami edukacyjnymi i rekreacyjnym. Jej przejawami mogą być: zwiedzanie obiektów zabytkowych, różnego rodzaju muzeów, miast historycznych, a także wędrówki po określonych szlakach.
TL;DR
Turystyka krajoznawcza to forma podróżowania, której celem jest zwiedzanie konkretnego miejsca lub regionu. Jest związana z poznawaniem kraju ojczystego i ma charakter amatorski. Dziedzictwo przyrodnicze obejmuje pomniki przyrody i strefy naturalne, a dziedzictwo kulturalne to zabytki i miejsca historyczne. Turystyka krajoznawcza ma funkcje poznawcze i wychowawcze, a jej zadania to m.in. odbudowywanie tożsamości kulturalnej, ochrona środowiska i przeciwdziałanie biernym formom turystyki.
Uczestnicy
Działanie osób uczestniczących w ruchu krajoznawczym ma zazwyczaj charakter amatorski, który wynika z ich zainteresowania i pasji. Organizują oni różnego rodzaju wyjazdy a najczęściej w postaci wycieczek i rajdów, w których przybliżają turyście walory danego obszaru, historii oraz uświadamiają i pomagają zrozumieć wartość środowiska a przede wszystkim kładą nacisk na interpretacje dziedzictwa przyrodniczego i kulturowego.
Za dziedzictwo przyrodnicze czyli naturalne przyjęto:
- pomniki przyrody,
- miejsca,
- strefy naturalne
Miejsca te zostały wybrane, gdyż posiadają wyjątkową wartość z punktu widzenia nauki.
Za dziedzictwo kulturalne uznano:
- wszystkie zabytki,
- zespoły budowli,
- miejsca zabytkowe
mające wyjątkową wartość z punktu widzenia historii sztuki lub nauki. Utworzony przez UNESCO Międzynarodowy Komitet Ochrony Środowiska Dziedzictwa Kulturowego i Naturalnego, zwany w skrócie Komitetem Dziedzictwa Światowego jest wybierany spośród 174 krajów i ustala na podstawie wykazów proponowanych przez poszczególne państwa, wybiera i uaktualnia listę dóbr kulturowych i naturalnych, które wpisuje na listę światowego dziedzictwa. Na liście dziedzictwa kulturowego figuruje 13 polskich obiektów. Są w nich fragmenty miast, świątynie, zamek, puszcza, muzeum obozu zagłady oraz zabytki techniki.3 Przekaz interpretacji dziedzictwa w turystyce przybiera formę przekazu osobistego lub nieosobistego. W turystyce krajoznawczej główne zadanie przybliżania turyście dziedzictwa maja przewodnicy ale można również skorzystać z przewodników książkowych jak i prasy turystycznej. Z nieosobistych form przekazu wiedzy można wymienić tutaj ekspozycje muzealne, centra interpretacyjne lokalizowane przed obiektami w celu lepszego zrozumienia, szlaki i ścieżki tematyczne oraz żywa interpretacja polegająca na ożywianiu obiektów historycznych (przykładem tutaj może być noszenie strojów danej epoki, prezentowanie technik rękodzieła czy sztuki walki).
Turystyka krajoznawcza a krajoznawstwo
Można uznać, że turystyka krajoznawcza i krajoznawstwo są to pojęcia tożsame. Gdyż dotyczą tego samego. oba pojęcia dotyczą odkrywania i zgłębiania historii rodzimego kraju. "Turystyka w połączeniu z krajoznawstwem odgrywa kluczową rolę w procesie poznania i poszerzania wiedzy o kraju i świecie. Turystykę tworzy ciekawość, pasja odkrywanie przyrody, techniki, zabytków, przeszłości, ludzi i obyczajów. Krajoznawstwo wypełnia tą pasję treścią nadając jej konkretny sens i kierunek. Ta symbioza pozwala na nowo odkrywać tożsamość kulturową. Trwający proces ograniczenia rozmiarów turystyki masowej na rzecz indywidualnej, grupowej, rodzinnej stanowi jednocześnie obronę przed negatywnymi konsekwencjami postindustrialnego społeczeństwa"[Ploskonka P.,2006, s. 33].
Funkcje
Warto podkreślić, iż przez turystykę krajoznawczą doskonale realizowane są funkcję poznawcze i wychowawcze turystyki. Turystyka poznawcza obejmuje różne aspekty historii sztuki, tradycji i życia społecznego. Turyści zwiedzają poszczególne miejsca i obiekty, centra krajoznawcze lub podróżują szlakami tematycznym. Kształtują w sobie potrzebę obcowania z przyrodą, dostrzegają wartości we własnej kulturze narodowej oraz nabywają licznych umiejętności i sprawności w trakcie wędrówek. Ważnymi elementami wychowania dla turystyki jest modelowanie określonego stylu wypoczynku i podróżowania, który ma ogromny wpływ na kształtowanie człowieka i przygotowanie go do życia w społeczeństwie.
Najważniejsze zadania turystyki krajoznawczej
- Odbudowywanie polskiej, a także regionalnej tożsamości kulturalnej,
- Przyczynianie się do ochrony środowiska przyrodniczego i krajobrazu kulturowego,
- Przywracanie świadomości o wielonarodowych korzeniach kultury polskiej,
- Przeciwdziałanie negatywnym skutkom rozwoju biernych form turystycznych poprzez
propagowanie aktywnego stylu życia.
Turystyka krajoznawcza — artykuły polecane |
Funkcje turystyki — Motywy uprawiania turystyki — Turystyka sentymentalna — Polskie Towarzystwo Turystyczno-Krajoznawcze — Szlak turystyczny — Ruch turystyczny — Turystyka religijna — Turystyka kulturowa — Turystyka |
Bibliografia
- Jędrysiak T. (2008), Turystyka kulturowa, PWE, Warszawa
- Kurek W. (red.) (2011), Turystyka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
- Plosonka P. (2006), Krajoznawstwo a turystyka - próba syntezy w ujęciu polskim, Instytut Turystyki i Rekreacji, Warszawa
- Ratkowska P. (2010), O festiwalu w kontekście turystyki kulturowej, czyli turystyka eventową raz jeszcze, Turystyka Kulturowa, Nr 6
- Różycki P. (2009), Zarys wiedzy o turystyce, Proksenia, Kraków
- Wależałek J. (2014), Podróże realne i wirtualne a uwarunkowania rynku mody, czyli kreowanie globalnego gustu a tradycjonalizm kultur lokalnych, Zeszyty Naukowe Turystyka i Rekreacja, nr 13(1)
Autor: Jakub Klimowicz, Klaudia Dębakowska