Turystyka krajoznawcza: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Infobox update)
 
m (cleanup bibliografii i rotten links)
 
(Nie pokazano 11 wersji utworzonych przez 3 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
{{infobox4
'''Turystyka krajoznawcza''' jest formą turystyki, której głównym celem podróży jest zwiedzanie określanego obiektu, miejsca, miejscowości czy regionu. Związana jest głównie z poznawaniem kraju ojczystego i jego różnorodnych walorów. Możemy zatem określić ja mianem turystyki dziedzictwa. Dominuje w niej [[motyw]] poznawczy, który połączony jest z celami edukacyjnymi i rekreacyjnym. Jej przejawami mogą być: zwiedzanie obiektów zabytkowych, różnego rodzaju muzeów, miast historycznych, a także wędrówki po określonych szlakach.
|list1=
<ul>
<li>[[Funkcje turystyki]]</li>
<li>[[Motywy uprawiania turystyki]]</li>
<li>[[Turystyka sentymentalna]]</li>
<li>[[Polskie Towarzystwo Turystyczno-Krajoznawcze]]</li>
<li>[[Szlak turystyczny]]</li>
<li>[[Ruch turystyczny]]</li>
<li>[[Turystyka religijna]]</li>
<li>[[Turystyka kulturowa]]</li>
<li>[[Turystyka]]</li>
</ul>
}}


 
==TL;DR==
'''Turystyka krajoznawcza''' jest formą turystyki, której głównym celem podróży jest zwiedzanie określanego obiektu, miejsca, miejscowości czy regionu. Związana jest głównie z poznawaniem kraju ojczystego i jego różnorodnych walorów. Możemy zatem określić ja mianem turystyki dziedzictwa. Dominuje w niej motyw poznawczy, który połączony jest z celami edukacyjnymi i rekreacyjnym. Jej przejawami mogą być: zwiedzanie obiektów zabytkowych, różnego rodzaju muzeów, miast historycznych, a także wędrówki po określonych szlakach.
Turystyka krajoznawcza to forma podróżowania, której celem jest zwiedzanie konkretnego miejsca lub regionu. Jest związana z poznawaniem kraju ojczystego i ma charakter amatorski. Dziedzictwo przyrodnicze obejmuje pomniki przyrody i strefy naturalne, a dziedzictwo kulturalne to zabytki i miejsca historyczne. Turystyka krajoznawcza ma funkcje poznawcze i wychowawcze, a jej zadania to m.in. odbudowywanie tożsamości kulturalnej, ochrona środowiska i przeciwdziałanie biernym formom turystyki.


=='''Uczestnicy'''==
=='''Uczestnicy'''==
Działanie osób uczestniczących w ruchu krajoznawczym ma zazwyczaj charakter amatorski, który wynika z ich zainteresowania i pasji. Organizują oni różnego rodzaju wyjazdy a najczęściej w postaci wycieczek i rajdów, w których przybliżają [[turysta|turyście]] walory danego obszaru, historii oraz uświadamiają i pomagają zrozumieć wartość środowiska a przede wszystkim kładą nacisk na interpretacje dziedzictwa przyrodniczego i kulturowego.
[[Działanie]] osób uczestniczących w ruchu krajoznawczym ma zazwyczaj charakter amatorski, który wynika z ich zainteresowania i pasji. Organizują oni różnego rodzaju wyjazdy a najczęściej w postaci wycieczek i rajdów, w których przybliżają [[turysta|turyście]] [[walory]] danego obszaru, historii oraz uświadamiają i pomagają zrozumieć [[wartość]] środowiska a przede wszystkim kładą nacisk na interpretacje dziedzictwa przyrodniczego i kulturowego.


'''Za dziedzictwo przyrodnicze czyli naturalne przyjęto:'''
'''Za dziedzictwo przyrodnicze czyli naturalne przyjęto:'''
* pomniki przyrody,  
* pomniki przyrody,
* miejsca,  
* miejsca,
* strefy naturalne  
* strefy naturalne
Miejsca te zostały wybrane, gdyż posiadają wyjątkową wartość z punktu widzenia nauki.
Miejsca te zostały wybrane, gdyż posiadają wyjątkową wartość z punktu widzenia nauki.
 
<google>ban728t</google>
'''Za dziedzictwo kulturalne uznano:'''
'''Za dziedzictwo kulturalne uznano:'''
* wszystkie zabytki,  
* wszystkie zabytki,
* zespoły budowli,
* zespoły budowli,
* miejsca zabytkowe  
* miejsca zabytkowe
mające wyjątkową wartość z punktu widzenia historii sztuki lub nauki.  
mające wyjątkową wartość z punktu widzenia historii sztuki lub nauki.
Utworzony przez '''UNESCO''' Międzynarodowy Komitet Ochrony Środowiska Dziedzictwa Kulturowego i Naturalnego, zwany w skrócie Komitetem Dziedzictwa Światowego jest wybierany spośród 174 krajów i ustala na podstawie wykazów proponowanych przez poszczególne państwa, wybiera i uaktualnia listę dóbr kulturowych i naturalnych, które wpisuje na listę światowego dziedzictwa. Na liście dziedzictwa kulturowego figuruje 13 polskich obiektów. Są w nich fragmenty miast, świątynie, zamek, puszcza, [[muzeum]] obozu zagłady oraz zabytki techniki.3
Utworzony przez '''UNESCO''' Międzynarodowy Komitet Ochrony Środowiska Dziedzictwa Kulturowego i Naturalnego, zwany w skrócie Komitetem Dziedzictwa Światowego jest wybierany spośród 174 krajów i ustala na podstawie wykazów proponowanych przez poszczególne państwa, wybiera i uaktualnia listę dóbr kulturowych i naturalnych, które wpisuje na listę światowego dziedzictwa. Na liście dziedzictwa kulturowego figuruje 13 polskich obiektów. Są w nich fragmenty miast, świątynie, zamek, puszcza, [[muzeum]] obozu zagłady oraz zabytki techniki.3
Przekaz interpretacji dziedzictwa w turystyce przybiera formę przekazu osobistego lub nieosobistego. W turystyce krajoznawczej główne zadanie przybliżania turyście dziedzictwa maja przewodnicy ale można również skorzystać z przewodników książkowych jak i prasy turystycznej. Z nieosobistych form przekazu wiedzy można wymienić tutaj ekspozycje muzealne, centra interpretacyjne lokalizowane przed obiektami w celu lepszego zrozumienia, szlaki i ścieżki tematyczne oraz żywa interpretacja polegająca na ożywianiu obiektów historycznych (przykładem tutaj może być noszenie strojów danej epoki, prezentowanie technik rękodzieła czy sztuki walki).
Przekaz interpretacji dziedzictwa w turystyce przybiera formę przekazu osobistego lub nieosobistego. W turystyce krajoznawczej główne [[zadanie]] przybliżania turyście dziedzictwa maja przewodnicy ale można również skorzystać z przewodników książkowych jak i prasy turystycznej. Z nieosobistych form przekazu wiedzy można wymienić tutaj ekspozycje muzealne, centra interpretacyjne lokalizowane przed obiektami w celu lepszego zrozumienia, szlaki i ścieżki tematyczne oraz żywa [[interpretacja]] polegająca na ożywianiu obiektów historycznych (przykładem tutaj może być noszenie strojów danej epoki, prezentowanie technik rękodzieła czy sztuki walki).
 
<google>n</google>


=='''Turystyka krajoznawcza a krajoznawstwo'''==
=='''Turystyka krajoznawcza a krajoznawstwo'''==
Można uznać, że ''turystyka krajoznawcza'' i ''krajoznawstwo'' są to pojęcia tożsame. Gdyż dotyczą tego samego. oba pojęcia dotyczą odkrywania i zgłębiania historii rodzimego kraju. "Turystyka w połączeniu z krajoznawstwem odgrywa kluczową rolę w procesie poznania i poszerzania wiedzy o kraju i świecie. Turystykę tworzy ciekawość, pasja odkrywanie
Można uznać, że ''turystyka krajoznawcza'' i ''krajoznawstwo'' są to pojęcia tożsame. Gdyż dotyczą tego samego. oba pojęcia dotyczą odkrywania i zgłębiania historii rodzimego kraju. "Turystyka w połączeniu z krajoznawstwem odgrywa kluczową rolę w procesie poznania i poszerzania wiedzy o kraju i świecie. Turystykę tworzy ciekawość, pasja odkrywanie
przyrody, techniki, zabytków, przeszłości, ludzi i obyczajów. Krajoznawstwo wypełnia tą pasję treścią nadając jej konkretny sens i kierunek. Ta symbioza pozwala na nowo odkrywać tożsamość kulturową. Trwający proces ograniczenia rozmiarów turystyki masowej na rzecz indywidualnej, grupowej, rodzinnej stanowi jednocześnie obronę przed negatywnymi konsekwencjami postindustrialnego społeczeństwa"[Ploskonka P.,2006, s. 33].
przyrody, techniki, zabytków, przeszłości, ludzi i obyczajów. Krajoznawstwo wypełnia tą pasję treścią nadając jej konkretny sens i kierunek. Ta symbioza pozwala na nowo odkrywać [[tożsamość]] kulturową. Trwający [[proces]] ograniczenia rozmiarów turystyki masowej na rzecz indywidualnej, grupowej, rodzinnej stanowi jednocześnie obronę przed negatywnymi konsekwencjami postindustrialnego społeczeństwa"[Ploskonka P.,2006, s. 33].


=='''Funkcje'''==
=='''Funkcje'''==
Warto podkreślić, iż przez turystykę krajoznawczą doskonale realizowane są funkcję poznawcze i wychowawcze turystyki. ''Turystyka poznawcza'' obejmuje różne aspekty historii sztuki, tradycji i życia społecznego. Turyści zwiedzają poszczególne miejsca i obiekty, centra krajoznawcze lub podróżują [[Szlak turystyczny|szlakami tematycznym]]. Kształtują w sobie potrzebę obcowania z przyrodą, dostrzegają wartości we własnej kulturze narodowej oraz nabywają licznych umiejętności i sprawności w trakcie wędrówek. Ważnymi elementami wychowania dla turystyki jest modelowanie określonego stylu wypoczynku i podróżowania, który ma ogromny wpływ na kształtowanie człowieka i przygotowanie go do życia w społeczeństwie.
Warto podkreślić, iż przez turystykę krajoznawczą doskonale realizowane są funkcję poznawcze i wychowawcze turystyki. ''Turystyka poznawcza'' obejmuje różne aspekty historii sztuki, tradycji i życia społecznego. Turyści zwiedzają poszczególne miejsca i obiekty, centra krajoznawcze lub podróżują [[Szlak turystyczny|szlakami tematycznym]]. Kształtują w sobie potrzebę obcowania z przyrodą, dostrzegają wartości we własnej kulturze narodowej oraz nabywają licznych [[umiejętności]] i sprawności w trakcie wędrówek. Ważnymi elementami wychowania dla turystyki jest [[modelowanie]] określonego stylu wypoczynku i podróżowania, który ma ogromny wpływ na kształtowanie człowieka i przygotowanie go do życia w społeczeństwie.


=='''Najważniejsze zadania turystyki krajoznawczej'''==
=='''Najważniejsze zadania turystyki krajoznawczej'''==
Linia 47: Linia 34:
* Przyczynianie się do ochrony środowiska przyrodniczego i krajobrazu kulturowego,
* Przyczynianie się do ochrony środowiska przyrodniczego i krajobrazu kulturowego,
* Przywracanie świadomości o wielonarodowych korzeniach kultury polskiej,
* Przywracanie świadomości o wielonarodowych korzeniach kultury polskiej,
* Przeciwdziałanie negatywnym skutkom rozwoju biernych form turystycznych poprzez  
* Przeciwdziałanie negatywnym skutkom rozwoju biernych form turystycznych poprzez
propagowanie aktywnego stylu życia.
propagowanie aktywnego stylu życia.
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Funkcje turystyki]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Motywy uprawiania turystyki]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Turystyka sentymentalna]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Polskie Towarzystwo Turystyczno-Krajoznawcze]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Szlak turystyczny]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Ruch turystyczny]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Turystyka religijna]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Turystyka kulturowa]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Turystyka]]}} }}


==Bibliografia==
==Bibliografia==
* Jędrysiak T.,(2008),''Turystyka kulturowa'', PWE., Warszawa.
<noautolinks>
* Kurek W., (2007), ''Turystyka'', PWN, Warszawa.
* Jędrysiak T. (2008), ''Turystyka kulturowa'', PWE, Warszawa
* Plosonka P.,(2006), [http://www.awf.edu.pl/wtir/nauka/czasopismo-turystyka-i-rekreacja/roczniki/2006/Ploskonka_P_Krajoznawstwo_a_turystyka.pdf ''Krajoznawstwo a turystyka - próba syntezy w ujęciu polskim''], Instytut Turystyki i Rekreacji, Tom 2, Warszawa.
* Kurek W. (red.) (2011), ''Turystyka'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
* Ratkowska P., (2010), [http://turystykakulturowa.org/ojs/index.php/tk/article/viewFile/351/337 ''O festiwalu w kontekście turystyki kulturowej, czyli turystyka eventową raz jeszcze''. ], Turystyka Kulturowa, Nr 6, Warszawa.
* Plosonka P. (2006), ''Krajoznawstwo a turystyka - próba syntezy w ujęciu polskim'', Instytut Turystyki i Rekreacji, Warszawa
* Różycki P.,(2000), ''Zarys wiedzy o turystyce'', Proksenia, Kraków.
* Ratkowska P. (2010), ''[http://turystykakulturowa.org/ojs/index.php/tk/article/viewFile/351/337 O festiwalu w kontekście turystyki kulturowej, czyli turystyka eventową raz jeszcze]'', Turystyka Kulturowa, Nr 6
* Wależałek J.,(2014),[http://wydawnictwa.wstijo.edu.pl/dokpdf/zn/fulltext/zeszyt_naukowy_tir_nr_13.pdf ''Podróże realne i wirtualne a uwarunkowania rynku mody, czyli kreowanie globalnego gustu a tradycjonalizm kultur lokalnych''], Zeszyty Naukowe Turystyka i Rekreacja, nr 13(1), Warszawa.
* Różycki P. (2009), ''Zarys wiedzy o turystyce'', Proksenia, Kraków
* Wależałek J. (2014), ''Podróże realne i wirtualne a uwarunkowania rynku mody, czyli kreowanie globalnego gustu a tradycjonalizm kultur lokalnych'', Zeszyty Naukowe Turystyka i Rekreacja, nr 13(1)
</noautolinks>
[[Kategoria:Rodzaje turystyki]]
{{a|Jakub Klimowicz, Klaudia Dębakowska}}


[[Kategoria:Turystyka]]
{{#metamaster:description|Turystyka krajoznawcza - podróżowanie z celem poznawczym i edukacyjnym. Zwiedzanie obiektów zabytkowych, miast historycznych i szlaków. Odkryj różnorodne walory kraju ojczystego.}}
{{a|Jakub Klimowicz, Klaudia Dębakowska}}

Aktualna wersja na dzień 23:33, 10 gru 2023

Turystyka krajoznawcza jest formą turystyki, której głównym celem podróży jest zwiedzanie określanego obiektu, miejsca, miejscowości czy regionu. Związana jest głównie z poznawaniem kraju ojczystego i jego różnorodnych walorów. Możemy zatem określić ja mianem turystyki dziedzictwa. Dominuje w niej motyw poznawczy, który połączony jest z celami edukacyjnymi i rekreacyjnym. Jej przejawami mogą być: zwiedzanie obiektów zabytkowych, różnego rodzaju muzeów, miast historycznych, a także wędrówki po określonych szlakach.

TL;DR

Turystyka krajoznawcza to forma podróżowania, której celem jest zwiedzanie konkretnego miejsca lub regionu. Jest związana z poznawaniem kraju ojczystego i ma charakter amatorski. Dziedzictwo przyrodnicze obejmuje pomniki przyrody i strefy naturalne, a dziedzictwo kulturalne to zabytki i miejsca historyczne. Turystyka krajoznawcza ma funkcje poznawcze i wychowawcze, a jej zadania to m.in. odbudowywanie tożsamości kulturalnej, ochrona środowiska i przeciwdziałanie biernym formom turystyki.

Uczestnicy

Działanie osób uczestniczących w ruchu krajoznawczym ma zazwyczaj charakter amatorski, który wynika z ich zainteresowania i pasji. Organizują oni różnego rodzaju wyjazdy a najczęściej w postaci wycieczek i rajdów, w których przybliżają turyście walory danego obszaru, historii oraz uświadamiają i pomagają zrozumieć wartość środowiska a przede wszystkim kładą nacisk na interpretacje dziedzictwa przyrodniczego i kulturowego.

Za dziedzictwo przyrodnicze czyli naturalne przyjęto:

  • pomniki przyrody,
  • miejsca,
  • strefy naturalne

Miejsca te zostały wybrane, gdyż posiadają wyjątkową wartość z punktu widzenia nauki.

Za dziedzictwo kulturalne uznano:

  • wszystkie zabytki,
  • zespoły budowli,
  • miejsca zabytkowe

mające wyjątkową wartość z punktu widzenia historii sztuki lub nauki. Utworzony przez UNESCO Międzynarodowy Komitet Ochrony Środowiska Dziedzictwa Kulturowego i Naturalnego, zwany w skrócie Komitetem Dziedzictwa Światowego jest wybierany spośród 174 krajów i ustala na podstawie wykazów proponowanych przez poszczególne państwa, wybiera i uaktualnia listę dóbr kulturowych i naturalnych, które wpisuje na listę światowego dziedzictwa. Na liście dziedzictwa kulturowego figuruje 13 polskich obiektów. Są w nich fragmenty miast, świątynie, zamek, puszcza, muzeum obozu zagłady oraz zabytki techniki.3 Przekaz interpretacji dziedzictwa w turystyce przybiera formę przekazu osobistego lub nieosobistego. W turystyce krajoznawczej główne zadanie przybliżania turyście dziedzictwa maja przewodnicy ale można również skorzystać z przewodników książkowych jak i prasy turystycznej. Z nieosobistych form przekazu wiedzy można wymienić tutaj ekspozycje muzealne, centra interpretacyjne lokalizowane przed obiektami w celu lepszego zrozumienia, szlaki i ścieżki tematyczne oraz żywa interpretacja polegająca na ożywianiu obiektów historycznych (przykładem tutaj może być noszenie strojów danej epoki, prezentowanie technik rękodzieła czy sztuki walki).

Turystyka krajoznawcza a krajoznawstwo

Można uznać, że turystyka krajoznawcza i krajoznawstwo są to pojęcia tożsame. Gdyż dotyczą tego samego. oba pojęcia dotyczą odkrywania i zgłębiania historii rodzimego kraju. "Turystyka w połączeniu z krajoznawstwem odgrywa kluczową rolę w procesie poznania i poszerzania wiedzy o kraju i świecie. Turystykę tworzy ciekawość, pasja odkrywanie przyrody, techniki, zabytków, przeszłości, ludzi i obyczajów. Krajoznawstwo wypełnia tą pasję treścią nadając jej konkretny sens i kierunek. Ta symbioza pozwala na nowo odkrywać tożsamość kulturową. Trwający proces ograniczenia rozmiarów turystyki masowej na rzecz indywidualnej, grupowej, rodzinnej stanowi jednocześnie obronę przed negatywnymi konsekwencjami postindustrialnego społeczeństwa"[Ploskonka P.,2006, s. 33].

Funkcje

Warto podkreślić, iż przez turystykę krajoznawczą doskonale realizowane są funkcję poznawcze i wychowawcze turystyki. Turystyka poznawcza obejmuje różne aspekty historii sztuki, tradycji i życia społecznego. Turyści zwiedzają poszczególne miejsca i obiekty, centra krajoznawcze lub podróżują szlakami tematycznym. Kształtują w sobie potrzebę obcowania z przyrodą, dostrzegają wartości we własnej kulturze narodowej oraz nabywają licznych umiejętności i sprawności w trakcie wędrówek. Ważnymi elementami wychowania dla turystyki jest modelowanie określonego stylu wypoczynku i podróżowania, który ma ogromny wpływ na kształtowanie człowieka i przygotowanie go do życia w społeczeństwie.

Najważniejsze zadania turystyki krajoznawczej

  • Odbudowywanie polskiej, a także regionalnej tożsamości kulturalnej,
  • Przyczynianie się do ochrony środowiska przyrodniczego i krajobrazu kulturowego,
  • Przywracanie świadomości o wielonarodowych korzeniach kultury polskiej,
  • Przeciwdziałanie negatywnym skutkom rozwoju biernych form turystycznych poprzez

propagowanie aktywnego stylu życia.


Turystyka krajoznawczaartykuły polecane
Funkcje turystykiMotywy uprawiania turystykiTurystyka sentymentalnaPolskie Towarzystwo Turystyczno-KrajoznawczeSzlak turystycznyRuch turystycznyTurystyka religijnaTurystyka kulturowaTurystyka

Bibliografia

  • Jędrysiak T. (2008), Turystyka kulturowa, PWE, Warszawa
  • Kurek W. (red.) (2011), Turystyka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
  • Plosonka P. (2006), Krajoznawstwo a turystyka - próba syntezy w ujęciu polskim, Instytut Turystyki i Rekreacji, Warszawa
  • Ratkowska P. (2010), O festiwalu w kontekście turystyki kulturowej, czyli turystyka eventową raz jeszcze, Turystyka Kulturowa, Nr 6
  • Różycki P. (2009), Zarys wiedzy o turystyce, Proksenia, Kraków
  • Wależałek J. (2014), Podróże realne i wirtualne a uwarunkowania rynku mody, czyli kreowanie globalnego gustu a tradycjonalizm kultur lokalnych, Zeszyty Naukowe Turystyka i Rekreacja, nr 13(1)

Autor: Jakub Klimowicz, Klaudia Dębakowska