Prezydent: Różnice pomiędzy wersjami
m (Infobox update) |
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
||
(Nie pokazano 17 wersji utworzonych przez 3 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
'''Prezydent - ''' w znaczeniu politycznym jest to urząd, który pełni funkcję "głowy państwa", jak i organu władzy wykonawczej (Gnela B. 2005, s. 48). W niektórych ustrojach jest to najważniejsza osoba w kraju. Pojęcie prezydent funkcjonuje również pod postacią nie głowy państwa - tak jak np. w administracji najwyższym przedstawicielem samorządu w Polsce w miastach liczących ponad 100 tysięcy mieszkańców jest właśnie prezydent. | |||
==TL;DR== | |||
Prezydent - głowa państwa i organ władzy wykonawczej. Może być wybierany przez parlament, specjalny organ państwowy lub w wyborach powszechnych. Prezydent RP wybierany jest przez Naród w wyborach powszechnych. Objęcie urzędu następuje po złożeniu przysięgi. Kadencja trwa 5 lat, może być przedłużona w przypadku stanu nadzwyczajnego. Prezydent nie może pełnić innych funkcji publicznych. Funkcje prezydenta to reprezentacja państwa, arbitraż i funkcje wykonawcze. | |||
==Wybory prezydenckie== | ==Wybory prezydenckie== | ||
Szczególnie istotnym czynnikiem, mającym wpływ na pozycję Prezydenta w państwie jest forma obsadzenia tego urzędu. W przypadku państw demokratycznych możliwe są trzy formy (Sarnecki P. 2014, s. 341-343): | Szczególnie istotnym czynnikiem, mającym wpływ na pozycję Prezydenta w państwie jest forma obsadzenia tego urzędu. W przypadku państw demokratycznych możliwe są trzy formy (Sarnecki P. 2014, s. 341-343): | ||
:#'''Wybór przez parlament -''' siłą rzeczy, ta forma uzależnia głowę państwa od organu ustawodawczego. W takim wypadku legitymacja prezydenta jest pochodną legitymacji parlamentu. Prezydent ubiegając się o reelekcję (ponowny wybór) musi ubiegać się o pozyskanie deputowanych, pomimo że urząd nie jest uzależniony w wykonywaniu kompetencji od parlamentu. | :# '''Wybór przez parlament - ''' siłą rzeczy, ta forma uzależnia głowę państwa od organu ustawodawczego. W takim wypadku legitymacja prezydenta jest pochodną legitymacji parlamentu. Prezydent ubiegając się o reelekcję (ponowny wybór) musi ubiegać się o pozyskanie deputowanych, pomimo że urząd nie jest uzależniony w wykonywaniu kompetencji od parlamentu. | ||
:#'''Wybór przez specjalnie powołany do tego celu organ państwowy - ''' w takiej sytuacji rzeczywista pozycja głowy państwa jest zależna m.in. od składu tego organu. Jednak w tej formie wybór przez specjalny organ wzmacnia z reguły legitymizację prezydentury w porównaniu z pierwszą formą wyborów. Prezydent w tym wypadku ma większe możliwości przeciwstawiania się innym organom. | :# '''Wybór przez specjalnie powołany do tego celu organ państwowy - ''' w takiej sytuacji rzeczywista [[pozycja]] głowy państwa jest zależna m.in. od składu tego organu. Jednak w tej formie wybór przez specjalny organ wzmacnia z reguły legitymizację prezydentury w porównaniu z pierwszą formą wyborów. Prezydent w tym wypadku ma większe możliwości przeciwstawiania się innym organom. | ||
:#'''Wybory powszechne -''' forma wyborów używana w Polsce. Legitymacja na tym urzędzie, w tym wypadku nie jest pochodną legitymacji innych organów państwowych. Prezydent jest reprezentantem suwerena (Naród). | :# '''Wybory powszechne - ''' forma wyborów używana w Polsce. Legitymacja na tym urzędzie, w tym wypadku nie jest pochodną legitymacji innych organów państwowych. Prezydent jest reprezentantem suwerena (Naród). | ||
==Prezydent RP== | ==Prezydent RP== | ||
:'''1. Wybory -''' ten urząd w Polsce wybierany jest przez Naród, podczas wyborów powszechnych, bezpośrednich, tajnych i równych (Gnela B. 2005, s. 48). W wyborach warunkiem koniecznym jest uzyskanie większości ważnie oddawanych głosów, w przeciwnym razie przeprowadza się drugą turę głosowania, wtedy biorą w niej udział już tylko dwaj kandydaci z największą liczbą głosów z pierwszego głosowania. Kandydat na ten urząd musi mieć ukończone 35 lat oraz musi wykorzystywać pełnię praw wyborczych. Ponownie może kandydować tylko raz (Siuda W. 2007, s. 71). | :'''1. Wybory - ''' ten urząd w Polsce wybierany jest przez Naród, podczas wyborów powszechnych, bezpośrednich, tajnych i równych (Gnela B. 2005, s. 48). W wyborach warunkiem koniecznym jest uzyskanie większości ważnie oddawanych głosów, w przeciwnym razie przeprowadza się drugą turę głosowania, wtedy biorą w niej [[udział]] już tylko dwaj kandydaci z największą liczbą głosów z pierwszego głosowania. [[Kandydat]] na ten urząd musi mieć ukończone 35 lat oraz musi wykorzystywać pełnię praw wyborczych. Ponownie może kandydować tylko raz (Siuda W. 2007, s. 71). | ||
:'''2. Objęcie urzędu -''' [[Konstytucja|Konstytucja RP]] nie definiuje terminu w jakim nowo wybrany Prezydent RP powinien objąć urząd. Zakłada się, że objęcie urzędu powinno nastąpić następnego dnia po zakończeniu kadencji poprzednika. W sytuacji gdy urząd prezydenta zostaje opóźniony bezpośrednio przed upływem kadencji, dopiero co wybrany Prezydent RP powinien, w najkrótszym możliwym terminie od ogłoszenia wyników, objąć urząd. Objęcie urzędu ma miejsce po złożeniu przysięgi w obecności Zgromadzenia Narodowego. Wyłącznie od tego momentu osoba, która została wybrana na ten urząd w wyborach prezydenckich, zostaje Prezydentem RP, dzięki czemu może wykonywać należące do tego organu [[Kompetencje|kompetencje]] (Sarnecki P. 2014, s. 343). | :'''2. Objęcie urzędu - ''' [[Konstytucja|Konstytucja RP]] nie definiuje terminu w jakim nowo wybrany Prezydent RP powinien objąć urząd. Zakłada się, że objęcie urzędu powinno nastąpić następnego dnia po zakończeniu kadencji poprzednika. W sytuacji gdy urząd prezydenta zostaje opóźniony bezpośrednio przed upływem kadencji, dopiero co wybrany Prezydent RP powinien, w najkrótszym możliwym terminie od ogłoszenia wyników, objąć urząd. Objęcie urzędu ma miejsce po złożeniu przysięgi w obecności Zgromadzenia Narodowego. Wyłącznie od tego momentu osoba, która została wybrana na ten urząd w wyborach prezydenckich, zostaje Prezydentem RP, dzięki czemu może wykonywać należące do tego organu [[Kompetencje|kompetencje]] (Sarnecki P. 2014, s. 343). | ||
:'''3. Wygaśnięcie mandatu prezydenckiego -''' upływ kadencji jest normalną przyczyną wygaśnięcia mandatu prezydenckiego. Kadencja Prezydenta RP od dnia objęcia urzędu standardowo '''trwa 5 lat'''. Może jednak ulec przedłużeniu, jednak wyłącznie w sytuacji wprowadzenia stanu nadzwyczajnego. W takim wypadku przedłużona kadencja trwa 90 dni po zniesieniu takiego stanu. Innymi przyczynami wygaśnięcia mandatu przed upływem 5-letniej kadencji jest (Sarnecki P. 2014, s. 344): | :'''3. Wygaśnięcie mandatu prezydenckiego - ''' upływ kadencji jest normalną przyczyną wygaśnięcia mandatu prezydenckiego. Kadencja Prezydenta RP od dnia objęcia urzędu standardowo '''trwa 5 lat'''. Może jednak ulec przedłużeniu, jednak wyłącznie w sytuacji wprowadzenia stanu nadzwyczajnego. W takim wypadku przedłużona kadencja trwa 90 dni po zniesieniu takiego stanu. Innymi przyczynami wygaśnięcia mandatu przed upływem 5-letniej kadencji jest (Sarnecki P. 2014, s. 344): | ||
:::*śmierć, | :::*śmierć, | ||
:::*zrzeczenie się urzędu, | :::*zrzeczenie się urzędu, | ||
:::*złożenie (pozbawienie kogoś władzy) z urzędu orzeczeniem Trybunału Stanu, | :::*złożenie (pozbawienie kogoś władzy) z urzędu orzeczeniem Trybunału Stanu, | ||
:::*uznanie trwałej niezdolności przez Zgromadzenie Narodowe do sprawowania urzędu wyłącznie ze względu na stan zdrowia. | :::*uznanie trwałej niezdolności przez Zgromadzenie Narodowe do sprawowania urzędu wyłącznie ze względu na stan zdrowia. | ||
:'''4. Zasada incompatibilitas -''' zgodnie z tą zasadą Prezydent RP nie może obejmować żadnego innego urzędu, nie może też pełnić żadnej innej funkcji publicznej, z wyjątkiem takich, które są powiązane ze sprawowanym urzędem (Sarnecki P. 2014, s. 346). | :'''4. [[Zasada]] incompatibilitas - ''' zgodnie z tą zasadą Prezydent RP nie może obejmować żadnego innego urzędu, nie może też pełnić żadnej innej funkcji publicznej, z wyjątkiem takich, które są powiązane ze sprawowanym urzędem (Sarnecki P. 2014, s. 346). | ||
<google>n</google> | |||
==Funkcje Prezydenta RP== | ==Funkcje Prezydenta RP== | ||
Linia 40: | Linia 27: | ||
:::*reprezentant państwa w stosunkach wewnętrznych (m.in. nadawanie orderów, odznaczeń, obywatelstwa polskiego, obsadzanie niektórych stanowisk cywilnych i wojskowych) i międzynarodowych (m.in. ratyfikowanie i wypowiadanie umów międzynarodowych, mianowanie i odwoływanie z stanowisk pełnomocnych przedstawicieli RP w innych krajach czy organizacjach międzynarodowych), | :::*reprezentant państwa w stosunkach wewnętrznych (m.in. nadawanie orderów, odznaczeń, obywatelstwa polskiego, obsadzanie niektórych stanowisk cywilnych i wojskowych) i międzynarodowych (m.in. ratyfikowanie i wypowiadanie umów międzynarodowych, mianowanie i odwoływanie z stanowisk pełnomocnych przedstawicieli RP w innych krajach czy organizacjach międzynarodowych), | ||
:::*uosobienie autorytetu [[Władza|władzy]] państwowej, | :::*uosobienie autorytetu [[Władza|władzy]] państwowej, | ||
:::*symbol jedności i gwarant ciągłości władzy państwowej. | :::*symbol jedności i [[gwarant]] ciągłości władzy państwowej. | ||
'''2. Funkcje arbitrażu (Podsiadło M. 2012, s. 190):''' | '''2. Funkcje arbitrażu (Podsiadło M. 2012, s. 190):''' | ||
:::*pełnie funkcji [[Władza|władzy]] moderującej, neutralizującej, | :::*pełnie funkcji [[Władza|władzy]] moderującej, neutralizującej, | ||
:::*jest elementem zapewniającym stabilizację w sytuacjach kryzysów politycznych, w których ma obowiązek brać udział aby je rozwiązać jako arbiter, | :::*jest elementem zapewniającym stabilizację w sytuacjach kryzysów politycznych, w których ma [[obowiązek]] brać udział aby je rozwiązać jako arbiter, | ||
:::*strażnik fundamentalnych dla kraju wartości z art. 126 Konstytucji RP. | :::*strażnik fundamentalnych dla kraju wartości z art. 126 Konstytucji RP. | ||
'''3. Funkcje wykonawcze (Podsiadło M. 2012, s. 190), (Gnela B. 2005, s. 48):''' | '''3. Funkcje wykonawcze (Podsiadło M. 2012, s. 190), (Gnela B. 2005, s. 48):''' | ||
Linia 49: | Linia 36: | ||
:::*udział w prowadzeniu polityki państwa (głównie w obszarze polityki zagranicznej oraz obronnej), | :::*udział w prowadzeniu polityki państwa (głównie w obszarze polityki zagranicznej oraz obronnej), | ||
:::*wydaje [[Akty prawne|akty wykonawcze]] w nawiązaniu do [[Ustawa|ustaw]] i [[Rozporządzenie|rozporządzenia]]. | :::*wydaje [[Akty prawne|akty wykonawcze]] w nawiązaniu do [[Ustawa|ustaw]] i [[Rozporządzenie|rozporządzenia]]. | ||
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Władza sądownicza]]}} — {{i5link|a=[[Trybunał Konstytucyjny]]}} — {{i5link|a=[[Sąd apelacyjny]]}} — {{i5link|a=[[Ustawa]]}} — {{i5link|a=[[Rzecznik Praw Obywatelskich]]}} — {{i5link|a=[[Wotum zaufania]]}} — {{i5link|a=[[Rząd]]}} — {{i5link|a=[[Prawo administracyjne]]}} — {{i5link|a=[[Obywatel]]}} }} | |||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
* Gnela B. | <noautolinks> | ||
* | * Gnela B. (red.) (2005), ''Podstawy prawa dla ekonomistów'', Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Kraków | ||
* ''Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r.'' [https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=wdu19970780483 Dz.U. 1997 nr 78 poz. 483] | |||
* Meszyński K. (2015), | * Meszyński K. (2015), ''Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej w systemie bezpieczeństwa państwa'', Przedsiębiorczość i Zarządzanie, Wydawnictwo SAN, Tom XVI, Zeszyt 6 | ||
* Podsiadło M. (red.) (2012), ''Prawo konstytucyjne, Repetytorium'' | * Podsiadło M. (red.) (2012), ''Prawo konstytucyjne, Repetytorium'', Wolters Kluwer, Warszawa | ||
* Sarnecki P. (red.) (2014), ''Prawo konstytucyjne | * Sarnecki P. (red.) (2014), ''Prawo konstytucyjne'', C.H. Beck, Warszawa | ||
* Siuda W. ( | * Siuda W. (2013), ''Elementy prawa dla ekonomistów'', Contact, Poznań | ||
* ''Ustawa z dnia 5 stycznia 2011 r. - Kodeks wyborczy'' [https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=wdu20110210112 Dz.U. 2011 nr 21 poz. 112] | |||
</noautolinks> | |||
{{a|Aleksandra Galica}} | {{a|Aleksandra Galica}} | ||
[[Kategoria:Organy administracji publicznej]] | |||
{{#metamaster:description|Prezydent - urząd pełniący funkcję głowy państwa i organu władzy wykonawczej. Najważniejsza osoba w niektórych ustrojach. Funkcjonuje również jako przedstawiciel samorządu w większych miastach.}} |
Aktualna wersja na dzień 22:59, 16 gru 2023
Prezydent - w znaczeniu politycznym jest to urząd, który pełni funkcję "głowy państwa", jak i organu władzy wykonawczej (Gnela B. 2005, s. 48). W niektórych ustrojach jest to najważniejsza osoba w kraju. Pojęcie prezydent funkcjonuje również pod postacią nie głowy państwa - tak jak np. w administracji najwyższym przedstawicielem samorządu w Polsce w miastach liczących ponad 100 tysięcy mieszkańców jest właśnie prezydent.
TL;DR
Prezydent - głowa państwa i organ władzy wykonawczej. Może być wybierany przez parlament, specjalny organ państwowy lub w wyborach powszechnych. Prezydent RP wybierany jest przez Naród w wyborach powszechnych. Objęcie urzędu następuje po złożeniu przysięgi. Kadencja trwa 5 lat, może być przedłużona w przypadku stanu nadzwyczajnego. Prezydent nie może pełnić innych funkcji publicznych. Funkcje prezydenta to reprezentacja państwa, arbitraż i funkcje wykonawcze.
Wybory prezydenckie
Szczególnie istotnym czynnikiem, mającym wpływ na pozycję Prezydenta w państwie jest forma obsadzenia tego urzędu. W przypadku państw demokratycznych możliwe są trzy formy (Sarnecki P. 2014, s. 341-343):
- Wybór przez parlament - siłą rzeczy, ta forma uzależnia głowę państwa od organu ustawodawczego. W takim wypadku legitymacja prezydenta jest pochodną legitymacji parlamentu. Prezydent ubiegając się o reelekcję (ponowny wybór) musi ubiegać się o pozyskanie deputowanych, pomimo że urząd nie jest uzależniony w wykonywaniu kompetencji od parlamentu.
- Wybór przez specjalnie powołany do tego celu organ państwowy - w takiej sytuacji rzeczywista pozycja głowy państwa jest zależna m.in. od składu tego organu. Jednak w tej formie wybór przez specjalny organ wzmacnia z reguły legitymizację prezydentury w porównaniu z pierwszą formą wyborów. Prezydent w tym wypadku ma większe możliwości przeciwstawiania się innym organom.
- Wybory powszechne - forma wyborów używana w Polsce. Legitymacja na tym urzędzie, w tym wypadku nie jest pochodną legitymacji innych organów państwowych. Prezydent jest reprezentantem suwerena (Naród).
Prezydent RP
- 1. Wybory - ten urząd w Polsce wybierany jest przez Naród, podczas wyborów powszechnych, bezpośrednich, tajnych i równych (Gnela B. 2005, s. 48). W wyborach warunkiem koniecznym jest uzyskanie większości ważnie oddawanych głosów, w przeciwnym razie przeprowadza się drugą turę głosowania, wtedy biorą w niej udział już tylko dwaj kandydaci z największą liczbą głosów z pierwszego głosowania. Kandydat na ten urząd musi mieć ukończone 35 lat oraz musi wykorzystywać pełnię praw wyborczych. Ponownie może kandydować tylko raz (Siuda W. 2007, s. 71).
- 2. Objęcie urzędu - Konstytucja RP nie definiuje terminu w jakim nowo wybrany Prezydent RP powinien objąć urząd. Zakłada się, że objęcie urzędu powinno nastąpić następnego dnia po zakończeniu kadencji poprzednika. W sytuacji gdy urząd prezydenta zostaje opóźniony bezpośrednio przed upływem kadencji, dopiero co wybrany Prezydent RP powinien, w najkrótszym możliwym terminie od ogłoszenia wyników, objąć urząd. Objęcie urzędu ma miejsce po złożeniu przysięgi w obecności Zgromadzenia Narodowego. Wyłącznie od tego momentu osoba, która została wybrana na ten urząd w wyborach prezydenckich, zostaje Prezydentem RP, dzięki czemu może wykonywać należące do tego organu kompetencje (Sarnecki P. 2014, s. 343).
- 3. Wygaśnięcie mandatu prezydenckiego - upływ kadencji jest normalną przyczyną wygaśnięcia mandatu prezydenckiego. Kadencja Prezydenta RP od dnia objęcia urzędu standardowo trwa 5 lat. Może jednak ulec przedłużeniu, jednak wyłącznie w sytuacji wprowadzenia stanu nadzwyczajnego. W takim wypadku przedłużona kadencja trwa 90 dni po zniesieniu takiego stanu. Innymi przyczynami wygaśnięcia mandatu przed upływem 5-letniej kadencji jest (Sarnecki P. 2014, s. 344):
- śmierć,
- zrzeczenie się urzędu,
- złożenie (pozbawienie kogoś władzy) z urzędu orzeczeniem Trybunału Stanu,
- uznanie trwałej niezdolności przez Zgromadzenie Narodowe do sprawowania urzędu wyłącznie ze względu na stan zdrowia.
- 4. Zasada incompatibilitas - zgodnie z tą zasadą Prezydent RP nie może obejmować żadnego innego urzędu, nie może też pełnić żadnej innej funkcji publicznej, z wyjątkiem takich, które są powiązane ze sprawowanym urzędem (Sarnecki P. 2014, s. 346).
Funkcje Prezydenta RP
1. Funkcje reprezentacyjne i symboliczne (Podsiadło M. 2012, s. 190), (Gnela B. 2005, s. 48):
- najwyższy przedstawiciel Rzeczypospolitej Polskiej,
- reprezentant państwa w stosunkach wewnętrznych (m.in. nadawanie orderów, odznaczeń, obywatelstwa polskiego, obsadzanie niektórych stanowisk cywilnych i wojskowych) i międzynarodowych (m.in. ratyfikowanie i wypowiadanie umów międzynarodowych, mianowanie i odwoływanie z stanowisk pełnomocnych przedstawicieli RP w innych krajach czy organizacjach międzynarodowych),
- uosobienie autorytetu władzy państwowej,
- symbol jedności i gwarant ciągłości władzy państwowej.
2. Funkcje arbitrażu (Podsiadło M. 2012, s. 190):
3. Funkcje wykonawcze (Podsiadło M. 2012, s. 190), (Gnela B. 2005, s. 48):
- organ władzy wykonawczej (czuwanie nad przestrzeganiem Konstytucji, stanie na straży suwerenności i bezpieczeństwa kraju, gwarant umów międzynarodowych),
- udział w prowadzeniu polityki państwa (głównie w obszarze polityki zagranicznej oraz obronnej),
- wydaje akty wykonawcze w nawiązaniu do ustaw i rozporządzenia.
Prezydent — artykuły polecane |
Władza sądownicza — Trybunał Konstytucyjny — Sąd apelacyjny — Ustawa — Rzecznik Praw Obywatelskich — Wotum zaufania — Rząd — Prawo administracyjne — Obywatel |
Bibliografia
- Gnela B. (red.) (2005), Podstawy prawa dla ekonomistów, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Kraków
- Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. Dz.U. 1997 nr 78 poz. 483
- Meszyński K. (2015), Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej w systemie bezpieczeństwa państwa, Przedsiębiorczość i Zarządzanie, Wydawnictwo SAN, Tom XVI, Zeszyt 6
- Podsiadło M. (red.) (2012), Prawo konstytucyjne, Repetytorium, Wolters Kluwer, Warszawa
- Sarnecki P. (red.) (2014), Prawo konstytucyjne, C.H. Beck, Warszawa
- Siuda W. (2013), Elementy prawa dla ekonomistów, Contact, Poznań
- Ustawa z dnia 5 stycznia 2011 r. - Kodeks wyborczy Dz.U. 2011 nr 21 poz. 112
Autor: Aleksandra Galica