Prezydent: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Infobox update)
 
m (cleanup bibliografii i rotten links)
 
(Nie pokazano 17 wersji utworzonych przez 3 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
{{infobox4
'''Prezydent - ''' w znaczeniu politycznym jest to urząd, który pełni funkcję "głowy państwa", jak i organu władzy wykonawczej (Gnela B. 2005, s. 48). W niektórych ustrojach jest to najważniejsza osoba w kraju. Pojęcie prezydent funkcjonuje również pod postacią nie głowy państwa - tak jak np. w administracji najwyższym przedstawicielem samorządu w Polsce w miastach liczących ponad 100 tysięcy mieszkańców jest właśnie prezydent.
|list1=
<ul>
<li>[[Władza sądownicza]]</li>
<li>[[Trybunał Konstytucyjny]]</li>
<li>[[Sąd apelacyjny]]</li>
<li>[[Ustawa]]</li>
<li>[[Rzecznik Praw Obywatelskich]]</li>
<li>[[Wotum zaufania]]</li>
<li>[[Rząd]]</li>
<li>[[Prawo administracyjne]]</li>
<li>[[Obywatel]]</li>
</ul>
}}


 
==TL;DR==
 
Prezydent - głowa państwa i organ władzy wykonawczej. Może być wybierany przez parlament, specjalny organ państwowy lub w wyborach powszechnych. Prezydent RP wybierany jest przez Naród w wyborach powszechnych. Objęcie urzędu następuje po złożeniu przysięgi. Kadencja trwa 5 lat, może być przedłużona w przypadku stanu nadzwyczajnego. Prezydent nie może pełnić innych funkcji publicznych. Funkcje prezydenta to reprezentacja państwa, arbitraż i funkcje wykonawcze.
'''Prezydent -''' w znaczeniu politycznym jest to urząd, który pełni funkcję "głowy państwa", jak i organu władzy wykonawczej (Gnela B. 2005, s. 48). W niektórych ustrojach jest to najważniejsza osoba w kraju. Pojęcie prezydent funkcjonuje również pod postacią nie głowy państwa - tak jak np. w administracji najwyższym przedstawicielem samorządu w Polsce w miastach liczących ponad 100 tysięcy mieszkańców jest właśnie prezydent.  


==Wybory prezydenckie==
==Wybory prezydenckie==
Szczególnie istotnym czynnikiem, mającym wpływ na pozycję Prezydenta w państwie jest forma obsadzenia tego urzędu. W przypadku państw demokratycznych możliwe są trzy formy (Sarnecki P. 2014, s. 341-343):
Szczególnie istotnym czynnikiem, mającym wpływ na pozycję Prezydenta w państwie jest forma obsadzenia tego urzędu. W przypadku państw demokratycznych możliwe są trzy formy (Sarnecki P. 2014, s. 341-343):
:#'''Wybór przez parlament -''' siłą rzeczy, ta forma uzależnia głowę państwa od organu ustawodawczego. W takim wypadku legitymacja prezydenta jest pochodną legitymacji parlamentu. Prezydent ubiegając się o reelekcję (ponowny wybór) musi ubiegać się o pozyskanie deputowanych, pomimo że urząd nie jest uzależniony w wykonywaniu kompetencji od parlamentu.
:# '''Wybór przez parlament - ''' siłą rzeczy, ta forma uzależnia głowę państwa od organu ustawodawczego. W takim wypadku legitymacja prezydenta jest pochodną legitymacji parlamentu. Prezydent ubiegając się o reelekcję (ponowny wybór) musi ubiegać się o pozyskanie deputowanych, pomimo że urząd nie jest uzależniony w wykonywaniu kompetencji od parlamentu.
:#'''Wybór przez specjalnie powołany do tego celu organ państwowy - ''' w takiej sytuacji rzeczywista pozycja głowy państwa jest zależna m.in. od składu tego organu. Jednak w tej formie wybór przez specjalny organ wzmacnia z reguły legitymizację prezydentury w porównaniu z pierwszą formą wyborów. Prezydent w tym wypadku ma większe możliwości przeciwstawiania się innym organom.  
:# '''Wybór przez specjalnie powołany do tego celu organ państwowy - ''' w takiej sytuacji rzeczywista [[pozycja]] głowy państwa jest zależna m.in. od składu tego organu. Jednak w tej formie wybór przez specjalny organ wzmacnia z reguły legitymizację prezydentury w porównaniu z pierwszą formą wyborów. Prezydent w tym wypadku ma większe możliwości przeciwstawiania się innym organom.
:#'''Wybory powszechne -''' forma wyborów używana w Polsce. Legitymacja na tym urzędzie, w tym wypadku nie jest pochodną legitymacji innych organów państwowych. Prezydent jest reprezentantem suwerena (Naród).
:# '''Wybory powszechne - ''' forma wyborów używana w Polsce. Legitymacja na tym urzędzie, w tym wypadku nie jest pochodną legitymacji innych organów państwowych. Prezydent jest reprezentantem suwerena (Naród).
<google>t</google>


==Prezydent RP==
==Prezydent RP==
:'''1. Wybory -''' ten urząd w Polsce wybierany jest przez Naród, podczas wyborów powszechnych, bezpośrednich, tajnych i równych (Gnela B. 2005, s. 48). W wyborach warunkiem koniecznym jest uzyskanie większości ważnie oddawanych głosów, w przeciwnym razie przeprowadza się drugą turę głosowania, wtedy biorą w niej udział już tylko dwaj kandydaci z największą liczbą głosów z pierwszego głosowania. Kandydat na ten urząd musi mieć ukończone 35 lat oraz musi wykorzystywać pełnię praw wyborczych. Ponownie może kandydować tylko raz (Siuda W. 2007, s. 71).
:'''1. Wybory - ''' ten urząd w Polsce wybierany jest przez Naród, podczas wyborów powszechnych, bezpośrednich, tajnych i równych (Gnela B. 2005, s. 48). W wyborach warunkiem koniecznym jest uzyskanie większości ważnie oddawanych głosów, w przeciwnym razie przeprowadza się drugą turę głosowania, wtedy biorą w niej [[udział]] już tylko dwaj kandydaci z największą liczbą głosów z pierwszego głosowania. [[Kandydat]] na ten urząd musi mieć ukończone 35 lat oraz musi wykorzystywać pełnię praw wyborczych. Ponownie może kandydować tylko raz (Siuda W. 2007, s. 71).
:'''2. Objęcie urzędu -''' [[Konstytucja|Konstytucja RP]] nie definiuje terminu w jakim nowo wybrany Prezydent RP powinien objąć urząd. Zakłada się, że objęcie urzędu powinno nastąpić następnego dnia po zakończeniu kadencji poprzednika. W sytuacji gdy urząd prezydenta zostaje opóźniony bezpośrednio przed upływem kadencji, dopiero co wybrany Prezydent RP powinien, w najkrótszym możliwym terminie od ogłoszenia wyników, objąć urząd. Objęcie urzędu ma miejsce po złożeniu przysięgi w obecności Zgromadzenia Narodowego. Wyłącznie od tego momentu osoba, która została wybrana na ten urząd w wyborach prezydenckich, zostaje Prezydentem RP, dzięki czemu może wykonywać należące do tego organu [[Kompetencje|kompetencje]] (Sarnecki P. 2014, s. 343).
:'''2. Objęcie urzędu - ''' [[Konstytucja|Konstytucja RP]] nie definiuje terminu w jakim nowo wybrany Prezydent RP powinien objąć urząd. Zakłada się, że objęcie urzędu powinno nastąpić następnego dnia po zakończeniu kadencji poprzednika. W sytuacji gdy urząd prezydenta zostaje opóźniony bezpośrednio przed upływem kadencji, dopiero co wybrany Prezydent RP powinien, w najkrótszym możliwym terminie od ogłoszenia wyników, objąć urząd. Objęcie urzędu ma miejsce po złożeniu przysięgi w obecności Zgromadzenia Narodowego. Wyłącznie od tego momentu osoba, która została wybrana na ten urząd w wyborach prezydenckich, zostaje Prezydentem RP, dzięki czemu może wykonywać należące do tego organu [[Kompetencje|kompetencje]] (Sarnecki P. 2014, s. 343).
:'''3. Wygaśnięcie mandatu prezydenckiego -''' upływ kadencji jest normalną przyczyną wygaśnięcia mandatu prezydenckiego. Kadencja Prezydenta RP od dnia objęcia urzędu standardowo '''trwa 5 lat'''. Może jednak ulec przedłużeniu, jednak wyłącznie w sytuacji wprowadzenia stanu nadzwyczajnego. W takim wypadku przedłużona kadencja trwa 90 dni po zniesieniu takiego stanu. Innymi przyczynami wygaśnięcia mandatu przed upływem 5-letniej kadencji jest (Sarnecki P. 2014, s. 344):
:'''3. Wygaśnięcie mandatu prezydenckiego - ''' upływ kadencji jest normalną przyczyną wygaśnięcia mandatu prezydenckiego. Kadencja Prezydenta RP od dnia objęcia urzędu standardowo '''trwa 5 lat'''. Może jednak ulec przedłużeniu, jednak wyłącznie w sytuacji wprowadzenia stanu nadzwyczajnego. W takim wypadku przedłużona kadencja trwa 90 dni po zniesieniu takiego stanu. Innymi przyczynami wygaśnięcia mandatu przed upływem 5-letniej kadencji jest (Sarnecki P. 2014, s. 344):
:::*śmierć,
:::*śmierć,
:::*zrzeczenie się urzędu,
:::*zrzeczenie się urzędu,
:::*złożenie (pozbawienie kogoś władzy) z urzędu orzeczeniem Trybunału Stanu,
:::*złożenie (pozbawienie kogoś władzy) z urzędu orzeczeniem Trybunału Stanu,
:::*uznanie trwałej niezdolności przez Zgromadzenie Narodowe do sprawowania urzędu wyłącznie ze względu na stan zdrowia.
:::*uznanie trwałej niezdolności przez Zgromadzenie Narodowe do sprawowania urzędu wyłącznie ze względu na stan zdrowia.
:'''4. Zasada incompatibilitas -''' zgodnie z tą zasadą Prezydent RP nie może obejmować żadnego innego urzędu, nie może też pełnić żadnej innej funkcji publicznej, z wyjątkiem takich, które są powiązane ze sprawowanym urzędem (Sarnecki P. 2014, s. 346).
:'''4. [[Zasada]] incompatibilitas - ''' zgodnie z tą zasadą Prezydent RP nie może obejmować żadnego innego urzędu, nie może też pełnić żadnej innej funkcji publicznej, z wyjątkiem takich, które są powiązane ze sprawowanym urzędem (Sarnecki P. 2014, s. 346).
 
<google>n</google>


==Funkcje Prezydenta RP==
==Funkcje Prezydenta RP==
Linia 40: Linia 27:
:::*reprezentant państwa w stosunkach wewnętrznych (m.in. nadawanie orderów, odznaczeń, obywatelstwa polskiego, obsadzanie niektórych stanowisk cywilnych i wojskowych) i międzynarodowych (m.in. ratyfikowanie i wypowiadanie umów międzynarodowych, mianowanie i odwoływanie z stanowisk pełnomocnych przedstawicieli RP w innych krajach czy organizacjach międzynarodowych),
:::*reprezentant państwa w stosunkach wewnętrznych (m.in. nadawanie orderów, odznaczeń, obywatelstwa polskiego, obsadzanie niektórych stanowisk cywilnych i wojskowych) i międzynarodowych (m.in. ratyfikowanie i wypowiadanie umów międzynarodowych, mianowanie i odwoływanie z stanowisk pełnomocnych przedstawicieli RP w innych krajach czy organizacjach międzynarodowych),
:::*uosobienie autorytetu [[Władza|władzy]] państwowej,
:::*uosobienie autorytetu [[Władza|władzy]] państwowej,
:::*symbol jedności i gwarant ciągłości władzy państwowej.
:::*symbol jedności i [[gwarant]] ciągłości władzy państwowej.
'''2. Funkcje arbitrażu (Podsiadło M. 2012, s. 190):'''
'''2. Funkcje arbitrażu (Podsiadło M. 2012, s. 190):'''
:::*pełnie funkcji [[Władza|władzy]] moderującej, neutralizującej,
:::*pełnie funkcji [[Władza|władzy]] moderującej, neutralizującej,
:::*jest elementem zapewniającym stabilizację w sytuacjach kryzysów politycznych, w których ma obowiązek brać udział aby je rozwiązać jako arbiter,
:::*jest elementem zapewniającym stabilizację w sytuacjach kryzysów politycznych, w których ma [[obowiązek]] brać udział aby je rozwiązać jako arbiter,
:::*strażnik fundamentalnych dla kraju wartości z art. 126 Konstytucji RP.
:::*strażnik fundamentalnych dla kraju wartości z art. 126 Konstytucji RP.
'''3. Funkcje wykonawcze (Podsiadło M. 2012, s. 190), (Gnela B. 2005, s. 48):'''
'''3. Funkcje wykonawcze (Podsiadło M. 2012, s. 190), (Gnela B. 2005, s. 48):'''
Linia 49: Linia 36:
:::*udział w prowadzeniu polityki państwa (głównie w obszarze polityki zagranicznej oraz obronnej),
:::*udział w prowadzeniu polityki państwa (głównie w obszarze polityki zagranicznej oraz obronnej),
:::*wydaje [[Akty prawne|akty wykonawcze]] w nawiązaniu do [[Ustawa|ustaw]] i [[Rozporządzenie|rozporządzenia]].
:::*wydaje [[Akty prawne|akty wykonawcze]] w nawiązaniu do [[Ustawa|ustaw]] i [[Rozporządzenie|rozporządzenia]].
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Władza sądownicza]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Trybunał Konstytucyjny]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Sąd apelacyjny]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Ustawa]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Rzecznik Praw Obywatelskich]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Wotum zaufania]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Rząd]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Prawo administracyjne]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Obywatel]]}} }}


==Bibliografia==
==Bibliografia==
* Gnela B., Koczanowski J., Szostak R., Wiatrowski P. (2005), ''Podstawy prawa dla ekonomistów'', Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków
<noautolinks>
*[http://www.sejm.gov.pl/prawo/kodeks/kodeks_wyborczy2018.pdf ''Kodeks wyborczy - ustawa z dnia 5 stycznia 2011 r. Dz.U. Nr 21, poz. 112 (2011).'']
* Gnela B. (red.) (2005), ''Podstawy prawa dla ekonomistów'', Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Kraków
*[http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU19970780483/U/D19970483Lj.pdf ''Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. Dz. U 483 (1997).'']
* ''Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r.'' [https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=wdu19970780483 Dz.U. 1997 nr 78 poz. 483]
* Meszyński K. (2015), [http://ib.san.edu.pl/wgrane-pliki/e-xvi-6-1.pdf#page=155 ''Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej w systemie bezpieczeństwa państwa.''], Przedsiębiorczość i Zarządzanie, Wydawnictwo SAN, Tom XVI, Zeszyt 6 (2015): 155-172.
* Meszyński K. (2015), ''Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej w systemie bezpieczeństwa państwa'', Przedsiębiorczość i Zarządzanie, Wydawnictwo SAN, Tom XVI, Zeszyt 6
* Podsiadło M. (red.) (2012), ''Prawo konstytucyjne, Repetytorium'', wydanie 2, Wolters Kluwer Polska, Warszawa  
* Podsiadło M. (red.) (2012), ''Prawo konstytucyjne, Repetytorium'', Wolters Kluwer, Warszawa
* Sarnecki P. (red.) (2014), ''Prawo konstytucyjne RP'', wydanie 9, Wydawnictwo C.H.Beck, Warszawa
* Sarnecki P. (red.) (2014), ''Prawo konstytucyjne'', C.H. Beck, Warszawa
* Siuda W. (2007), ''Elementy prawa dla ekonomistów'', SCRIPTUM, Poznań
* Siuda W. (2013), ''Elementy prawa dla ekonomistów'', Contact, Poznań
* ''Ustawa z dnia 5 stycznia 2011 r. - Kodeks wyborczy'' [https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=wdu20110210112 Dz.U. 2011 nr 21 poz. 112]
</noautolinks>


{{a|Aleksandra Galica}}
{{a|Aleksandra Galica}}
[[Kategoria:Organy administracji publicznej]]


[[Kategoria: Prawo]]
{{#metamaster:description|Prezydent - urząd pełniący funkcję głowy państwa i organu władzy wykonawczej. Najważniejsza osoba w niektórych ustrojach. Funkcjonuje również jako przedstawiciel samorządu w większych miastach.}}

Aktualna wersja na dzień 22:59, 16 gru 2023

Prezydent - w znaczeniu politycznym jest to urząd, który pełni funkcję "głowy państwa", jak i organu władzy wykonawczej (Gnela B. 2005, s. 48). W niektórych ustrojach jest to najważniejsza osoba w kraju. Pojęcie prezydent funkcjonuje również pod postacią nie głowy państwa - tak jak np. w administracji najwyższym przedstawicielem samorządu w Polsce w miastach liczących ponad 100 tysięcy mieszkańców jest właśnie prezydent.

TL;DR

Prezydent - głowa państwa i organ władzy wykonawczej. Może być wybierany przez parlament, specjalny organ państwowy lub w wyborach powszechnych. Prezydent RP wybierany jest przez Naród w wyborach powszechnych. Objęcie urzędu następuje po złożeniu przysięgi. Kadencja trwa 5 lat, może być przedłużona w przypadku stanu nadzwyczajnego. Prezydent nie może pełnić innych funkcji publicznych. Funkcje prezydenta to reprezentacja państwa, arbitraż i funkcje wykonawcze.

Wybory prezydenckie

Szczególnie istotnym czynnikiem, mającym wpływ na pozycję Prezydenta w państwie jest forma obsadzenia tego urzędu. W przypadku państw demokratycznych możliwe są trzy formy (Sarnecki P. 2014, s. 341-343):

  1. Wybór przez parlament - siłą rzeczy, ta forma uzależnia głowę państwa od organu ustawodawczego. W takim wypadku legitymacja prezydenta jest pochodną legitymacji parlamentu. Prezydent ubiegając się o reelekcję (ponowny wybór) musi ubiegać się o pozyskanie deputowanych, pomimo że urząd nie jest uzależniony w wykonywaniu kompetencji od parlamentu.
  2. Wybór przez specjalnie powołany do tego celu organ państwowy - w takiej sytuacji rzeczywista pozycja głowy państwa jest zależna m.in. od składu tego organu. Jednak w tej formie wybór przez specjalny organ wzmacnia z reguły legitymizację prezydentury w porównaniu z pierwszą formą wyborów. Prezydent w tym wypadku ma większe możliwości przeciwstawiania się innym organom.
  3. Wybory powszechne - forma wyborów używana w Polsce. Legitymacja na tym urzędzie, w tym wypadku nie jest pochodną legitymacji innych organów państwowych. Prezydent jest reprezentantem suwerena (Naród).

Prezydent RP

1. Wybory - ten urząd w Polsce wybierany jest przez Naród, podczas wyborów powszechnych, bezpośrednich, tajnych i równych (Gnela B. 2005, s. 48). W wyborach warunkiem koniecznym jest uzyskanie większości ważnie oddawanych głosów, w przeciwnym razie przeprowadza się drugą turę głosowania, wtedy biorą w niej udział już tylko dwaj kandydaci z największą liczbą głosów z pierwszego głosowania. Kandydat na ten urząd musi mieć ukończone 35 lat oraz musi wykorzystywać pełnię praw wyborczych. Ponownie może kandydować tylko raz (Siuda W. 2007, s. 71).
2. Objęcie urzędu - Konstytucja RP nie definiuje terminu w jakim nowo wybrany Prezydent RP powinien objąć urząd. Zakłada się, że objęcie urzędu powinno nastąpić następnego dnia po zakończeniu kadencji poprzednika. W sytuacji gdy urząd prezydenta zostaje opóźniony bezpośrednio przed upływem kadencji, dopiero co wybrany Prezydent RP powinien, w najkrótszym możliwym terminie od ogłoszenia wyników, objąć urząd. Objęcie urzędu ma miejsce po złożeniu przysięgi w obecności Zgromadzenia Narodowego. Wyłącznie od tego momentu osoba, która została wybrana na ten urząd w wyborach prezydenckich, zostaje Prezydentem RP, dzięki czemu może wykonywać należące do tego organu kompetencje (Sarnecki P. 2014, s. 343).
3. Wygaśnięcie mandatu prezydenckiego - upływ kadencji jest normalną przyczyną wygaśnięcia mandatu prezydenckiego. Kadencja Prezydenta RP od dnia objęcia urzędu standardowo trwa 5 lat. Może jednak ulec przedłużeniu, jednak wyłącznie w sytuacji wprowadzenia stanu nadzwyczajnego. W takim wypadku przedłużona kadencja trwa 90 dni po zniesieniu takiego stanu. Innymi przyczynami wygaśnięcia mandatu przed upływem 5-letniej kadencji jest (Sarnecki P. 2014, s. 344):
  • śmierć,
  • zrzeczenie się urzędu,
  • złożenie (pozbawienie kogoś władzy) z urzędu orzeczeniem Trybunału Stanu,
  • uznanie trwałej niezdolności przez Zgromadzenie Narodowe do sprawowania urzędu wyłącznie ze względu na stan zdrowia.
4. Zasada incompatibilitas - zgodnie z tą zasadą Prezydent RP nie może obejmować żadnego innego urzędu, nie może też pełnić żadnej innej funkcji publicznej, z wyjątkiem takich, które są powiązane ze sprawowanym urzędem (Sarnecki P. 2014, s. 346).

Funkcje Prezydenta RP

1. Funkcje reprezentacyjne i symboliczne (Podsiadło M. 2012, s. 190), (Gnela B. 2005, s. 48):

  • najwyższy przedstawiciel Rzeczypospolitej Polskiej,
  • reprezentant państwa w stosunkach wewnętrznych (m.in. nadawanie orderów, odznaczeń, obywatelstwa polskiego, obsadzanie niektórych stanowisk cywilnych i wojskowych) i międzynarodowych (m.in. ratyfikowanie i wypowiadanie umów międzynarodowych, mianowanie i odwoływanie z stanowisk pełnomocnych przedstawicieli RP w innych krajach czy organizacjach międzynarodowych),
  • uosobienie autorytetu władzy państwowej,
  • symbol jedności i gwarant ciągłości władzy państwowej.

2. Funkcje arbitrażu (Podsiadło M. 2012, s. 190):

  • pełnie funkcji władzy moderującej, neutralizującej,
  • jest elementem zapewniającym stabilizację w sytuacjach kryzysów politycznych, w których ma obowiązek brać udział aby je rozwiązać jako arbiter,
  • strażnik fundamentalnych dla kraju wartości z art. 126 Konstytucji RP.

3. Funkcje wykonawcze (Podsiadło M. 2012, s. 190), (Gnela B. 2005, s. 48):

  • organ władzy wykonawczej (czuwanie nad przestrzeganiem Konstytucji, stanie na straży suwerenności i bezpieczeństwa kraju, gwarant umów międzynarodowych),
  • udział w prowadzeniu polityki państwa (głównie w obszarze polityki zagranicznej oraz obronnej),
  • wydaje akty wykonawcze w nawiązaniu do ustaw i rozporządzenia.


Prezydentartykuły polecane
Władza sądowniczaTrybunał KonstytucyjnySąd apelacyjnyUstawaRzecznik Praw ObywatelskichWotum zaufaniaRządPrawo administracyjneObywatel

Bibliografia

  • Gnela B. (red.) (2005), Podstawy prawa dla ekonomistów, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Kraków
  • Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. Dz.U. 1997 nr 78 poz. 483
  • Meszyński K. (2015), Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej w systemie bezpieczeństwa państwa, Przedsiębiorczość i Zarządzanie, Wydawnictwo SAN, Tom XVI, Zeszyt 6
  • Podsiadło M. (red.) (2012), Prawo konstytucyjne, Repetytorium, Wolters Kluwer, Warszawa
  • Sarnecki P. (red.) (2014), Prawo konstytucyjne, C.H. Beck, Warszawa
  • Siuda W. (2013), Elementy prawa dla ekonomistów, Contact, Poznań
  • Ustawa z dnia 5 stycznia 2011 r. - Kodeks wyborczy Dz.U. 2011 nr 21 poz. 112


Autor: Aleksandra Galica