Nagroda: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Infobox update)
 
m (cleanup bibliografii i rotten links)
 
(Nie pokazano 13 wersji utworzonych przez 3 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
{{infobox4
'''Nagroda''' w zależności od kontekstu posiada zróżnicowane funkcje, jednak założeniem głównym jest wyróżnienie osoby obdarowanej w związku z wykonaniem określonej czynności. Zaznaczenie, że w dążeniu do pewnego celu osiągnęła [[sukces]]. Jest symbolem wykonania wcześniej założonego planu. Nagroda w kontekście wychowawczym jest atrakcyjnym zdarzeniem w konsekwencji wykonania wcześniej ustalonych czynności. Ma za [[zadanie]] utrwalać pożą[[dane]] zachowania za pomocą bodźców (E. Miśkowiec, 2010, s. 46).
|list1=
<ul>
<li>[[Premia]]</li>
<li>[[Motywowanie pracowników]]</li>
<li>[[Motywacja wewnętrzna]]</li>
<li>[[Motywacja zewnętrzna]]</li>
<li>[[Wynagrodzenie]]</li>
<li>[[Formy wynagrodzeń]]</li>
<li>[[Gratyfikacja]]</li>
<li>[[Spór zbiorowy]]</li>
<li>[[Honorarium]]</li>
</ul>
}}
'''Nagroda''' w zależności od kontekstu posiada zróżnicowane funkcje, jednak założeniem głównym jest wyróżnienie osoby obdarowanej w związku z wykonaniem określonej czynności. Zaznaczenie, że w dążeniu do pewnego celu osiągnęła sukces. Jest symbolem wykonania wcześniej założonego planu. Nagroda w kontekście wychowawczym jest atrakcyjnym zdarzeniem w konsekwencji wykonania wcześniej ustalonych czynności. Ma za zadanie utrwalać pożądane zachowania za pomocą bodźców (E. Miśkowiec, 2010, s. 46).  


Nagrodę można spotkać pod różnymi postaciami w wielu dziedzinach, które otaczają nas na co dzień np. nagradza się sportowców, wręczając im dyplomy, puchary, medale. W kontekście zarządzania, zwłaszcza personelem nagroda może przybrać formę niematerialną i materialną. W pierwszym przypadku przełożony może nagrodzić pracownika wyróżnieniem w formie dyplomu, ogłoszeniem konkretnej osoby pracownikiem miesiąca ze względu na np. najlepszą sprzedaż w ustalonej ramie czasowej. Podziękowania za zasługi dla przedsiębiorstwa w trakcie uroczystej chwili, odebrane od wysoko postawionej osoby w firmie również jest formą nagrody. Jest to tzw. "uścisk dłoni prezesa". Nagroda w formie materialnej jest jednym z elementów wynagrodzenia materialnego. Razem z premią, nadwyżką akordową i prowizją tworzy grupę bodźców krótkoterminowych. Występuje w formie pieniężnej lub rzeczowej. Przyznawane są w ramach podsumowania przebiegu pracy, wydarzeń, rocznic lub dni poświęconych konkretnej grupie np. dzień nauczyciela (S. Borkowska, 2012, s. 22).  
Nagrodę można spotkać pod różnymi postaciami w wielu dziedzinach, które otaczają nas na co dzień np. nagradza się sportowców, wręczając im dyplomy, puchary, medale. W kontekście zarządzania, zwłaszcza personelem nagroda może przybrać formę niematerialną i materialną. W pierwszym przypadku [[przełożony]] może nagrodzić pracownika wyróżnieniem w formie dyplomu, ogłoszeniem konkretnej osoby pracownikiem miesiąca ze względu na np. najlepszą [[sprzedaż]] w ustalonej ramie czasowej. Podziękowania za zasługi dla przedsiębiorstwa w trakcie uroczystej chwili, odebrane od wysoko postawionej osoby w firmie również jest formą nagrody. Jest to tzw. "uścisk dłoni prezesa". Nagroda w formie materialnej jest jednym z elementów wynagrodzenia materialnego. Razem z premią, nadwyżką akordową i prowizją tworzy grupę bodźców krótkoterminowych. Występuje w formie pieniężnej lub rzeczowej. Przyznawane są w ramach podsumowania przebiegu pracy, wydarzeń, rocznic lub dni poświęconych konkretnej grupie np. dzień nauczyciela (S. Borkowska, 2012, s. 22).
<google>t</google>


== Różnica między nagrodą a premią ==
==TL;DR==
Nagrody nie należy mylić z premią. Premie są dodatkowym wynagrodzeniem za wykonaną pracę, naliczone zazwyczaj miesięcznie. Rzadziej stosowane premiowanie - kwartalne dotyczy zazwyczaj kadry kierowniczej. Wysokość premii jest zawarta w regulaminie pracy lub układzie zbiorowym, zawartym pomiędzy pracownikami a pracodawcą, za pośrednictwem związków zawodowych. Nagrody są składnikiem uznaniowym, co oznacza, że nie mogę być przedmiotem roszczeń (w przeciwieństwie do premii). Jeżeli pracownik wykracza poza zakres swoich obowiązków a jego postępowanie wpływa pozytywnie na wynik finansowy firmy zasługuje na premie zgodnie z wytycznymi, z którymi wcześniej został zapoznany. Przełożony nie może ingerować w wysokość premie gdyż jest to wartość adekwatna do nakładów osoby zatrudnionej. '''Jeżeli premia zależy od uznania kierownika to w tym momencie zmienia charakter i wynagrodzenie takie będzie nagrodą''' (S. Borkowska, 2012, s. 375).
Nagroda jest formą wyróżnienia za osiągnięcie sukcesu w wykonaniu określonej czynności. Może mieć różne formy, takie jak dyplomy, puchary, medale. Nagroda może być również niematerialna, na przykład w formie uznania przez przełożonego. Nagroda jest często stosowana w celu motywowania pracowników i ma funkcję społeczną, podnosząc samoocenę i pozycję wśród współpracowników. W przypadku nagradzania pracowników, ważne jest ściśle powiązanie systemu wynagradzania z celami przedsiębiorstwa, zadowolenie pracownika z otrzymanej nagrody oraz jej obiektywna wartość. Przyznawanie nagród powinno odbywać się publicznie, a zasady nagradzania powinny być jasne i dostępne dla wszystkich pracowników. Pochwały i nagrody powinny być udzielane często i nie tylko pracownikom, ale również kadrze zarządzającej.


== Funkcje nagrody ==
==Różnica między nagrodą a premią==
'''Nagroda jako element wynagrodzenia wprowadzana jest przede wszystkim w celu motywowania pracowników.''' Jest instrumentem kadry zarządzającej, który służy do pobudzania w pracownikach chęci zwiększania efektywności wykonywanych obowiązków. '''Nagradzanie pracowników ma też funkcję społeczną.''' Przedstawianie tylko kilku, wybranych pracowników jako wzór do naśladowania wpływa pozytywnie na nich samych podnosząc poziom samooceny i pozycję wśród współpracowników. Jest to również sygnał dla innych zatrudnionych, że wykonywanie pracy starannie i bez zastrzeżeń jest docenianie i spotyka się z wyróżnieniem (A. Sedlak i in. 1997, s. 10).  
Nagrody nie należy mylić z premią. Premie są dodatkowym wynagrodzeniem za wykonaną pracę, naliczone zazwyczaj miesięcznie. Rzadziej stosowane premiowanie - kwartalne dotyczy zazwyczaj [[kadry]] kierowniczej. Wysokość premii jest zawarta w regulaminie pracy lub układzie zbiorowym, zawartym pomiędzy pracownikami a pracodawcą, za pośrednictwem związków zawodowych. Nagrody są składnikiem uznaniowym, co oznacza, że nie mogę być przedmiotem roszczeń (w przeciwieństwie do premii). Jeżeli [[pracownik]] wykracza poza [[zakres]] swoich obowiązków a jego postępowanie wpływa pozytywnie na [[wynik]] finansowy firmy zasługuje na premie zgodnie z wytycznymi, z którymi wcześniej został zapoznany. Przełożony nie może ingerować w wysokość premie gdyż jest to [[wartość]] adekwatna do nakładów osoby zatrudnionej. '''Jeżeli premia zależy od uznania kierownika to w tym momencie zmienia charakter i wynagrodzenie takie będzie nagrodą''' (S. Borkowska, 2012, s. 375).


== Zasady nagradzania ==
<google>n</google>
 
==Funkcje nagrody==
'''Nagroda jako element wynagrodzenia wprowadzana jest przede wszystkim w celu motywowania pracowników.''' Jest instrumentem kadry zarządzającej, który służy do pobudzania w pracownikach chęci zwiększania efektywności wykonywanych obowiązków. '''Nagradzanie pracowników ma też funkcję społeczną.''' Przedstawianie tylko kilku, wybranych pracowników jako wzór do naśladowania wpływa pozytywnie na nich samych podnosząc poziom samooceny i pozycję wśród współpracowników. Jest to również sygnał dla innych zatrudnionych, że wykonywanie pracy starannie i bez zastrzeżeń jest docenianie i spotyka się z wyróżnieniem (A. Sedlak i in. 1997, s. 10).
 
==Zasady nagradzania==
Bob Nelson w książce "1001 sposobów na przejmowanie inicjatywy w pracy" prezentuje wskazówki na podstawie których Henryk Bieniok wyszczególnił '''10 zasad odpowiedniego nagradzania pracowników''' (H. Bieniok, 2014, s. 16):
Bob Nelson w książce "1001 sposobów na przejmowanie inicjatywy w pracy" prezentuje wskazówki na podstawie których Henryk Bieniok wyszczególnił '''10 zasad odpowiedniego nagradzania pracowników''' (H. Bieniok, 2014, s. 16):
* Należy ściśle powiązać system wynagradzania z celami przedsiębiorstwa. Na szczególną uwagę zasługują postawy potęgujące spełnianie misji firmy.
* Należy ściśle powiązać [[system]] wynagradzania z celami przedsiębiorstwa. Na szczególną uwagę zasługują postawy potęgujące spełnianie misji firmy.
* Nagroda powinna być obiektem pożądanym przez osobę wyróżnioną. Jej forma ma satysfakcjonować pracownika. Dobrą praktyką jest również udostępnienie "wachlarza" nagród z których pracownik wybiera najbardziej odpowiadającą jego oczekiwaniom.  
* Nagroda powinna być obiektem pożądanym przez osobę wyróżnioną. Jej forma ma satysfakcjonować pracownika. Dobrą praktyką jest również udostępnienie "wachlarza" nagród z których pracownik wybiera najbardziej odpowiadającą jego oczekiwaniom.
* Wręczanie tylko nagrody pieniężnej nie jest dobrą praktyką ze względu na "ulotność" gotówki. Otrzymane statuetki, medale lub puchary symbolizują wyróżnienia przez wiele lat.
* Wręczanie tylko nagrody pieniężnej nie jest dobrą praktyką ze względu na "ulotność" gotówki. Otrzymane statuetki, medale lub puchary symbolizują wyróżnienia przez wiele lat.
* Nagrody należy wręczać przy obecności innych pracowników. Wydarzenie powinno mieć charakter podniosły. Otrzymanie wyróżnienia w uroczystym momencie potęguje społeczną funkcję nagradzania.
* Nagrody należy wręczać przy obecności innych pracowników. Wydarzenie powinno mieć charakter podniosły. Otrzymanie wyróżnienia w uroczystym momencie potęguje społeczną funkcję nagradzania.
* Wartość nagrody powinna być adekwatna do osiągnięcia. Odpowiednie wartościowanie nagród ma bardzo duże znaczenie zwłaszcza w sytuacji gdy wyróżnionych osób będzie więcej. Nieumiejętne dopasowanie nagród i powodów wyróżnienia będzie skutkowało osłabieniem funkcji motywacyjnej a w skrajnych przypadkach działanie to może przynieść skutki odwrotne.
* Wartość nagrody powinna być adekwatna do osiągnięcia. Odpowiednie wartościowanie nagród ma bardzo duże znaczenie zwłaszcza w sytuacji gdy wyróżnionych osób będzie więcej. Nieumiejętne dopasowanie nagród i powodów wyróżnienia będzie skutkowało osłabieniem funkcji motywacyjnej a w skrajnych przypadkach [[działanie]] to może przynieść skutki odwrotne.
* Kandydaci do nagród powinni być wyznaczani zarówno przez przełożonych jak i współpracowników. Dobra opinia ze strony osób z którymi się pracuje jest wielokrotnie ważniejsza niż opinia przełożonego, co powoduje, że wyróżnienie otrzymane za sprawą współpracowników będzie mocnym bodźcem motywacyjnym dla pracownika.
* Kandydaci do nagród powinni być wyznaczani zarówno przez przełożonych jak i współpracowników. Dobra opinia ze strony osób z którymi się pracuje jest wielokrotnie ważniejsza niż opinia przełożonego, co powoduje, że wyróżnienie otrzymane za sprawą współpracowników będzie mocnym bodźcem motywacyjnym dla pracownika.
* Najlepszym momentem na wręczanie nagrody jest czas bezpośrednio po zachowaniu zasługującym na wyróżnienie. Zwlekanie z nagrodzeniem wiąże się z osłabieniem głównych założeń.
* Najlepszym momentem na wręczanie nagrody jest czas bezpośrednio po zachowaniu zasługującym na wyróżnienie. Zwlekanie z nagrodzeniem wiąże się z osłabieniem głównych założeń.
* Zasady nagradzania muszą być jawne, dostępne dla pracowników w każdej chwili. Pracownicy nie mogą mieć wątpliwości jakie postawy są nagradzane i dokładnie znać reguły i normy otrzymania wyróżnienia.
* Zasady nagradzania muszą być jawne, dostępne dla pracowników w każdej chwili. Pracownicy nie mogą mieć wątpliwości jakie postawy są nagradzane i dokładnie znać reguły i [[normy]] otrzymania wyróżnienia.
* Zalecane jest częste wyrażanie uznania dla pracowników. Pochwała od przełożonego, zwłaszcza w obecności innych pracowników mocno motywuje i buduje w pracowniku świadomość bycia fachowcem.
* Zalecane jest częste wyrażanie uznania dla pracowników. Pochwała od przełożonego, zwłaszcza w obecności innych pracowników mocno motywuje i buduje w pracowniku świadomość bycia fachowcem.
* Zebranie czterech pochwał słownych przez pracownika powinno być równoznaczne z nagrodą. Stosowanie wyłącznie pochwał w pewnym momencie może przynieść efekt odwrotny od zamierzanego.
* Zebranie czterech pochwał słownych przez pracownika powinno być równoznaczne z nagrodą. Stosowanie wyłącznie pochwał w pewnym momencie może przynieść efekt odwrotny od zamierzanego.
* Kadra zarządzająca również zasługuje na wyróżnienie jeżeli doceniają, chwalą i nagradzają podległych pracowników.
* Kadra zarządzająca również zasługuje na wyróżnienie jeżeli doceniają, chwalą i nagradzają podległych pracowników.


== Bibliografia ==
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Premia]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Motywowanie pracowników]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Motywacja wewnętrzna]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Motywacja zewnętrzna]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Wynagrodzenie]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Formy wynagrodzeń]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Gratyfikacja]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Spór zbiorowy]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Honorarium]]}} }}
* Bieniok H. (2014), ''[http://www.sbc.org.pl/Content/113349/1_H.Bieniok_Innowacje_w_procesie_motywowania....pdf Innowacje w procesie motywowania pracowników w amerykańskiej praktyce zarządzania.]'', ''Studia Ekonomiczne / Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach'', 183, 11-27
 
* Borkowska S. (2012), ''skuteczne strategie wynagrodzeń - tworzenie i zastosowanie'', Wolters Kluwer Polska, Warszawa
==Bibliografia==
* Lipowska J. (2013), ''[http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.cejsh-acf7cc84-bf31-46a2-9d8e-a871653dc7c5/c/ZZL_HRM__2013_1_90__Lipowska_J_23-33.pdf Zależność kreatywności pracowników od elementów środowiska pracy''], ''Zarządzanie zasobami ludzkimi'', 1(90), 23-33
<noautolinks>
* Miśkowiec E. (2010), ''[http://czasopisma.ignatianum.edu.pl/eetp/article/download/765/878 Karanie i nagradzanie wprowadzeniem w swiat wartości i postaw moralnych''], ''Edukacja elementarna w teorii i praktyce'', 3-4
* Bieniok H. (2014), ''[https://www.sbc.org.pl/Content/113349/1_H.Bieniok_Innowacje_w_procesie_motywowania....pdf Innowacje w procesie motywowania pracowników w amerykańskiej praktyce zarządzania]'', Studia Ekonomiczne / Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach, 183
* Borkowska S. (2012), ''Skuteczne strategie wynagrodzeń - tworzenie i zastosowanie'', Wolters Kluwer, Warszawa
* Lipowska J. (2013), ''[https://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.cejsh-acf7cc84-bf31-46a2-9d8e-a871653dc7c5/c/ZZL_HRM__2013_1_90__Lipowska_J_23-33.pdf Zależność kreatywności pracowników od elementów środowiska pracy]'', Zarządzanie zasobami ludzkimi, 1(90)
* Miśkowiec E. (2010), ''[https://czasopisma.ignatianum.edu.pl/eetp/article/download/765/878 Karanie i nagradzanie wprowadzeniem w świat wartości i postaw moralnych]'', Edukacja elementarna w teorii i praktyce, 3-4
* Nelson B. (2006), ''1001 sposobów na przejmowanie inicjatywy w pracy'', Onepress, Warszawa
* Nelson B. (2006), ''1001 sposobów na przejmowanie inicjatywy w pracy'', Onepress, Warszawa
* Sedlak K. (red) (1997), ''Jak skutecznie wynagradzać pracowników'', Profesjonalna Szkoła Biznesu, Kraków
* Sedlak K. (red.) (1997), ''Jak skutecznie wynagradzać pracowników'', Profesjonalna Szkoła Biznesu, Kraków
* Szczygielska A, Wrzesińska B. (2009), ''[http://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.baztech-article-BPC1-0003-0052/c/Szczygielska.pdf Kształtowanie pozytywnej postawy pracowników wobec bezpieczeństwa pracy''], ''Bezpieczeństwo Pracy: nauka i praktyka'', 12, 16-19
* Szczygielska A., Wrzesińska B. (2009), ''[https://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.baztech-article-BPC1-0003-0052/c/Szczygielska.pdf Kształtowanie pozytywnej postawy pracowników wobec bezpieczeństwa pracy]'', Bezpieczeństwo Pracy: nauka i praktyka, 12
</noautolinks>


{{a|Tomasz Jakubowski}}
{{a|Tomasz Jakubowski}}
[[Kategoria:Wynagrodzenie]]
[[Kategoria:Wynagrodzenie]]
{{#metamaster:description|Nagroda - symbol sukcesu i wyróżnienia za osiągnięcia. Motywuje pracowników i utrwala pożądane zachowania. Formy: dyplom, puchar, medale.}}

Aktualna wersja na dzień 19:29, 8 sty 2024

Nagroda w zależności od kontekstu posiada zróżnicowane funkcje, jednak założeniem głównym jest wyróżnienie osoby obdarowanej w związku z wykonaniem określonej czynności. Zaznaczenie, że w dążeniu do pewnego celu osiągnęła sukces. Jest symbolem wykonania wcześniej założonego planu. Nagroda w kontekście wychowawczym jest atrakcyjnym zdarzeniem w konsekwencji wykonania wcześniej ustalonych czynności. Ma za zadanie utrwalać pożądane zachowania za pomocą bodźców (E. Miśkowiec, 2010, s. 46).

Nagrodę można spotkać pod różnymi postaciami w wielu dziedzinach, które otaczają nas na co dzień np. nagradza się sportowców, wręczając im dyplomy, puchary, medale. W kontekście zarządzania, zwłaszcza personelem nagroda może przybrać formę niematerialną i materialną. W pierwszym przypadku przełożony może nagrodzić pracownika wyróżnieniem w formie dyplomu, ogłoszeniem konkretnej osoby pracownikiem miesiąca ze względu na np. najlepszą sprzedaż w ustalonej ramie czasowej. Podziękowania za zasługi dla przedsiębiorstwa w trakcie uroczystej chwili, odebrane od wysoko postawionej osoby w firmie również jest formą nagrody. Jest to tzw. "uścisk dłoni prezesa". Nagroda w formie materialnej jest jednym z elementów wynagrodzenia materialnego. Razem z premią, nadwyżką akordową i prowizją tworzy grupę bodźców krótkoterminowych. Występuje w formie pieniężnej lub rzeczowej. Przyznawane są w ramach podsumowania przebiegu pracy, wydarzeń, rocznic lub dni poświęconych konkretnej grupie np. dzień nauczyciela (S. Borkowska, 2012, s. 22).

TL;DR

Nagroda jest formą wyróżnienia za osiągnięcie sukcesu w wykonaniu określonej czynności. Może mieć różne formy, takie jak dyplomy, puchary, medale. Nagroda może być również niematerialna, na przykład w formie uznania przez przełożonego. Nagroda jest często stosowana w celu motywowania pracowników i ma funkcję społeczną, podnosząc samoocenę i pozycję wśród współpracowników. W przypadku nagradzania pracowników, ważne jest ściśle powiązanie systemu wynagradzania z celami przedsiębiorstwa, zadowolenie pracownika z otrzymanej nagrody oraz jej obiektywna wartość. Przyznawanie nagród powinno odbywać się publicznie, a zasady nagradzania powinny być jasne i dostępne dla wszystkich pracowników. Pochwały i nagrody powinny być udzielane często i nie tylko pracownikom, ale również kadrze zarządzającej.

Różnica między nagrodą a premią

Nagrody nie należy mylić z premią. Premie są dodatkowym wynagrodzeniem za wykonaną pracę, naliczone zazwyczaj miesięcznie. Rzadziej stosowane premiowanie - kwartalne dotyczy zazwyczaj kadry kierowniczej. Wysokość premii jest zawarta w regulaminie pracy lub układzie zbiorowym, zawartym pomiędzy pracownikami a pracodawcą, za pośrednictwem związków zawodowych. Nagrody są składnikiem uznaniowym, co oznacza, że nie mogę być przedmiotem roszczeń (w przeciwieństwie do premii). Jeżeli pracownik wykracza poza zakres swoich obowiązków a jego postępowanie wpływa pozytywnie na wynik finansowy firmy zasługuje na premie zgodnie z wytycznymi, z którymi wcześniej został zapoznany. Przełożony nie może ingerować w wysokość premie gdyż jest to wartość adekwatna do nakładów osoby zatrudnionej. Jeżeli premia zależy od uznania kierownika to w tym momencie zmienia charakter i wynagrodzenie takie będzie nagrodą (S. Borkowska, 2012, s. 375).

Funkcje nagrody

Nagroda jako element wynagrodzenia wprowadzana jest przede wszystkim w celu motywowania pracowników. Jest instrumentem kadry zarządzającej, który służy do pobudzania w pracownikach chęci zwiększania efektywności wykonywanych obowiązków. Nagradzanie pracowników ma też funkcję społeczną. Przedstawianie tylko kilku, wybranych pracowników jako wzór do naśladowania wpływa pozytywnie na nich samych podnosząc poziom samooceny i pozycję wśród współpracowników. Jest to również sygnał dla innych zatrudnionych, że wykonywanie pracy starannie i bez zastrzeżeń jest docenianie i spotyka się z wyróżnieniem (A. Sedlak i in. 1997, s. 10).

Zasady nagradzania

Bob Nelson w książce "1001 sposobów na przejmowanie inicjatywy w pracy" prezentuje wskazówki na podstawie których Henryk Bieniok wyszczególnił 10 zasad odpowiedniego nagradzania pracowników (H. Bieniok, 2014, s. 16):

  • Należy ściśle powiązać system wynagradzania z celami przedsiębiorstwa. Na szczególną uwagę zasługują postawy potęgujące spełnianie misji firmy.
  • Nagroda powinna być obiektem pożądanym przez osobę wyróżnioną. Jej forma ma satysfakcjonować pracownika. Dobrą praktyką jest również udostępnienie "wachlarza" nagród z których pracownik wybiera najbardziej odpowiadającą jego oczekiwaniom.
  • Wręczanie tylko nagrody pieniężnej nie jest dobrą praktyką ze względu na "ulotność" gotówki. Otrzymane statuetki, medale lub puchary symbolizują wyróżnienia przez wiele lat.
  • Nagrody należy wręczać przy obecności innych pracowników. Wydarzenie powinno mieć charakter podniosły. Otrzymanie wyróżnienia w uroczystym momencie potęguje społeczną funkcję nagradzania.
  • Wartość nagrody powinna być adekwatna do osiągnięcia. Odpowiednie wartościowanie nagród ma bardzo duże znaczenie zwłaszcza w sytuacji gdy wyróżnionych osób będzie więcej. Nieumiejętne dopasowanie nagród i powodów wyróżnienia będzie skutkowało osłabieniem funkcji motywacyjnej a w skrajnych przypadkach działanie to może przynieść skutki odwrotne.
  • Kandydaci do nagród powinni być wyznaczani zarówno przez przełożonych jak i współpracowników. Dobra opinia ze strony osób z którymi się pracuje jest wielokrotnie ważniejsza niż opinia przełożonego, co powoduje, że wyróżnienie otrzymane za sprawą współpracowników będzie mocnym bodźcem motywacyjnym dla pracownika.
  • Najlepszym momentem na wręczanie nagrody jest czas bezpośrednio po zachowaniu zasługującym na wyróżnienie. Zwlekanie z nagrodzeniem wiąże się z osłabieniem głównych założeń.
  • Zasady nagradzania muszą być jawne, dostępne dla pracowników w każdej chwili. Pracownicy nie mogą mieć wątpliwości jakie postawy są nagradzane i dokładnie znać reguły i normy otrzymania wyróżnienia.
  • Zalecane jest częste wyrażanie uznania dla pracowników. Pochwała od przełożonego, zwłaszcza w obecności innych pracowników mocno motywuje i buduje w pracowniku świadomość bycia fachowcem.
  • Zebranie czterech pochwał słownych przez pracownika powinno być równoznaczne z nagrodą. Stosowanie wyłącznie pochwał w pewnym momencie może przynieść efekt odwrotny od zamierzanego.
  • Kadra zarządzająca również zasługuje na wyróżnienie jeżeli doceniają, chwalą i nagradzają podległych pracowników.


Nagrodaartykuły polecane
PremiaMotywowanie pracownikówMotywacja wewnętrznaMotywacja zewnętrznaWynagrodzenieFormy wynagrodzeńGratyfikacjaSpór zbiorowyHonorarium

Bibliografia


Autor: Tomasz Jakubowski