Awans zawodowy: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Infobox update)
 
m (cleanup bibliografii i rotten links)
 
(Nie pokazano 16 wersji utworzonych przez 2 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
{{infobox4
'''[[Awans]] zawodowy-''' Polega na zmianie pozycji w strukturze organizacji. Wiąże się ze zwiększeniem kwalifikacji pracownika, umożliwiając mu większy [[zakres]] decyzji oraz odpowiedzialności. Awans zawodowy, jest również świetnym motywatorem prowadzącym do poprawy efektów ponieważ zaspokaja potrzebę uznania (Mazur M. 2013, s. 174), wpływa korzystnie na możliwość zwiększenia swojego wynagrodzenia oraz samorealizacji (Raszkowski A. 2004, s. 59). Od strony pracownika, awans zawodowy jest traktowany jako [[ocena]] za włożony wysiłek oraz zaangażowanie w realizowane zadania, jednak [[awansowanie]] nieodpowiednich osób (nieposiadających odpowiednich kwalifikacji i osiągnięć zawodowych)lub uniemożliwienie awansu może przerodzić się na frustrację pracownika, jak również pogorszenie stosunków z przełożonym oraz współpracownikami (Penc J.2011, s. 181).
|list1=
 
<ul>
==TL;DR==
<li>[[Przesunięcia wewnętrzne]]</li>
Awans zawodowy to zmiana pozycji w strukturze organizacji, zwiększenie kwalifikacji i odpowiedzialności. Rodzaje awansów to kwalifikacyjny, stanowiskowy, płacowy, pionowy i poziomy. Cele awansu to wynagradzanie, motywacja, podniesienie morale. Awans może opierać się na stażu pracy lub zasługach. Zasada Petera to błąd polegający na przekonaniu, że dobrze funkcjonujący pracownik na niższym stanowisku spisze się równie dobrze na wyższym.
<li>[[Zadowolenie pracowników]]</li>
<li>[[Uznanie kierownictwa]]</li>
<li>[[Przemieszczenia pracowników]]</li>
<li>[[Awans]]</li>
<li>[[Dyskomfort]]</li>
<li>[[Ryzyko kadrowe]]</li>
<li>[[Psychologia pracy]]</li>
<li>[[Ścieżka kariery]]</li>
</ul>
}}
'''[[Awans]] zawodowy-''' Polega na zmianie pozycji w strukturze organizacji. Wiąże się ze zwiększeniem kwalifikacji pracownika, umożliwiając mu większy [[zakres]] decyzji oraz odpowiedzialności. Awans zawodowy, jest również świetnym motywatorem prowadzącym do poprawy efektów ponieważ zaspokaja potrzebę uznania( Mazur M. 2013,str.174), wpływa korzystnie na możliwość zwiększenia swojego wynagrodzenia oraz samorealizacji (Raszkowski A. 2004,str. 59). Od strony pracownika, awans zawodowy jest traktowany jako [[ocena]] za włożony wysiłek oraz zaangażowanie w realizowane zadania, jednak [[awansowanie]] nieodpowiednich osób( nieposiadających odpowiednich kwalifikacji i osiągnięć zawodowych)lub uniemożliwienie awansu może przerodzić się na frustrację pracownika, jak również pogorszenie stosunków z przełożonym oraz współpracownikami (Penc J.2011, str.181).


==Rodzaje awansów zawodowych==
==Rodzaje awansów zawodowych==
Wyróżniamy następujące rodzaje awansów:
Wyróżniamy następujące rodzaje awansów:
* Awans kwalifikacyjny- Dotyczy zwiększenia stopnia kwalifikacji zawodowych(Raszkowski A. 2004, str.59),
* Awans kwalifikacyjny - Dotyczy zwiększenia stopnia kwalifikacji zawodowych (Raszkowski A. 2004, s. 59),
* Awans stanowiskowy- Dzieli się na awans pionowy i poziomy, cechuje się zmianą na wyższe [[stanowisko pracy]] w obrębie organizacji (Raszkowski A. 2004, str.59). Skutkuje on wzrostem doświadczenia oraz odpowiedzialności za wykonywane zadania (Sidor- Rządkowska M. str.177).
* Awans stanowiskowy - Dzieli się na awans pionowy i poziomy, cechuje się zmianą na wyższe [[stanowisko pracy]] w obrębie organizacji (Raszkowski A. 2004, s. 59). Skutkuje on wzrostem doświadczenia oraz odpowiedzialności za wykonywane zadania (Sidor-Rządkowska M. s. 177).
* Awans płacowy- Polega na otrzymaniu wyższego wynagrodzenia na obecnym stanowisku(Raszkowski A. 2004, str.60). Jest związany również z rozwojem zawodowym oraz odpowiednio wykonywanymi zadaniami i celami zgodnymi z oczekiwaniami (Sidor- Rządkowska M. str.177).
* Awans płacowy - Polega na otrzymaniu wyższego wynagrodzenia na obecnym stanowisku (Raszkowski A. 2004, s. 60). Jest związany również z rozwojem zawodowym oraz odpowiednio wykonywanymi zadaniami i celami zgodnymi z oczekiwaniami (Sidor-Rządkowska M. s. 177).
* Awans pionowy- To objęcie wyższego stanowiska w hierarchii organizacyjnej(Żurakowski F.2004, str.118) lub niższego- [[Degradacja]] (Listwan T.2004, str.152).
* Awans pionowy - To objęcie wyższego stanowiska w hierarchii organizacyjnej (Żurakowski F.2004, s. 118) lub niższego- [[Degradacja]] (Listwan T.2004, s. 152).
<google>t</google>
* Awans poziomy - Charakteryzuje się przejściem na stanowisko równorzędne z większym zakresem odpowiedzialności (Sikorski C.2008, s. 54). [[Pracownik]] często musi zostać przekwalifikowany zawodowo. Istnieje [[ryzyko]] braku predyspozycji lub zainteresowania do innego stanowiska ze strony pracownika. Spowodowane jest to brakiem możliwości awansowania pionowego ponieważ niektóre przedsiębiorstwa dążą do spłaszczenia struktury organizacyjnej (Listwan T.2004, s. 153).
* Awans poziomy- Charakteryzuje się przejściem na stanowisko równorzędne z większym zakresem odpowiedzialności(Sikorski C.2008, str.54). [[Pracownik]] często musi zostać przekwalifikowany zawodowo. Istnieje [[ryzyko]] braku predyspozycji lub zainteresowania do innego stanowiska ze strony pracownika. Spowodowane jest to brakiem możliwości awansowania pionowego ponieważ niektóre przedsiębiorstwa dążą do spłaszczenia struktury organizacyjnej (Listwan T.2004, str.153).
 
<google>n</google>


==Cele awansu zawodowego==
==Cele awansu zawodowego==
Do najważniejszych celów awansu zawodowego należą:
Do najważniejszych celów awansu zawodowego należą:
* Wynagradzanie za wysiłek pracownika,
* Wynagradzanie za wysiłek pracownika,
* Zwiększanie entuzjazmu do pogłębiania wiedzy i [[umiejętności]] ,
* Zwiększanie entuzjazmu do pogłębiania wiedzy i [[umiejętności]],  
* [[Motywowanie]] do wydajniejszej pracy,
* [[Motywowanie]] do wydajniejszej pracy,
* Podniesienie morali wśród personelu,
* Podniesienie morali wśród personelu,
* Zmniejszenie niezadowolenia,
* Zmniejszenie niezadowolenia,
* Zwiększenie satysfakcji z pracy.  
* Zwiększenie satysfakcji z pracy.
(Randhawa G. 2007, str.162).
(Randhawa G. 2007, s. 162).


==Awans na podstawie stażu pracy i zasług==
==Awans na podstawie stażu pracy i zasług==
Każde [[przedsiębiorstwo]] przyjmuje różne kryteria awansowania swojego personelu, jednak najważniejszymi z nich są: awans na podstawie stażu pracy oraz zasług(Mahajan J.P., Reeta, 2016, str.135).:
Każde [[przedsiębiorstwo]] przyjmuje różne kryteria awansowania swojego personelu, jednak najważniejszymi z nich są: awans na podstawie stażu pracy oraz zasług (Mahajan J.P., Reeta, 2016, s. 135).:


'''Awans na podstawie stażu pracy:'''
'''Awans na podstawie stażu pracy:'''
[[Staż pracy]] oznacza długość pracy w organizacji. Zdarza się, że pracownik z najdłuższym stażem pracy w przedsiębiorstwie jest awansowany na wyższe stanowisko. Najczęściej takie kryterium awansu można spotkać w instytucjach edukacyjnych oraz rządowych(Mahajan J.P., Reeta, 2016, str.135).
[[Staż pracy]] oznacza długość pracy w organizacji. Zdarza się, że pracownik z najdłuższym stażem pracy w przedsiębiorstwie jest awansowany na wyższe stanowisko. Najczęściej takie kryterium awansu można spotkać w instytucjach edukacyjnych oraz rządowych (Mahajan J.P., Reeta, 2016, s. 135).


Zalety:  
Zalety:
* Łatwość zmierzenia długości stażu pracy i podjęcia oceny,
* Łatwość zmierzenia długości stażu pracy i podjęcia oceny,
* Budzi poczucie bezpieczeństwa,
* Budzi poczucie bezpieczeństwa,
Linia 46: Linia 36:
* Pomaga wynagrodzić lojalnych pracowników,
* Pomaga wynagrodzić lojalnych pracowników,
* Pracownicy wolą być kierowani przez starszych, bardziej doświadczonych przełożonych,
* Pracownicy wolą być kierowani przez starszych, bardziej doświadczonych przełożonych,
(Randhawa G. 2007, str.163-164).
(Randhawa G. 2007, s. 163-164).


Wady:  
Wady:
* Pracownicy z najdłuższym stażem niekoniecznie mogą mieć potrzebę bycia bardziej kompetentnymi,
* Pracownicy z najdłuższym stażem niekoniecznie mogą mieć potrzebę bycia bardziej kompetentnymi,
* Młodzi, ambitni pracownicy z licznymi zasługami mogą odczuwać frustrację,
* Młodzi, ambitni pracownicy z licznymi zasługami mogą odczuwać frustrację,
* Nie jest słuszne przypuszczenie że wraz z długością stażu pracy, rośnie [[wiedza]] na temat wykonywanej pracy,
* Nie jest słuszne przypuszczenie że wraz z długością stażu pracy, rośnie [[wiedza]] na temat wykonywanej pracy,
* Jest przeszkodą dla osób w pełni kompetentnych.
* Jest przeszkodą dla osób w pełni kompetentnych.
(Randhawa G. 2007, str.164).
(Randhawa G. 2007, s. 164).


'''Awans na podstawie zasług:'''
'''Awans na podstawie zasług:'''
Zasługi zawodowe pracownika związane są z jego osiągnięciami oraz wynikami wykonywanej pracy. Jeśli podstawą do awansu w przedsiębiorstwie są zasługi pracownika, to zwraca się szczególną uwagę na jego [[kompetencje]] oraz wyniki, bez względu na długość jego stażu pracy(Mahajan J.P., Reeta, 2016, str.135).
Zasługi zawodowe pracownika związane są z jego osiągnięciami oraz wynikami wykonywanej pracy. Jeśli podstawą do awansu w przedsiębiorstwie są zasługi pracownika, to zwraca się szczególną uwagę na jego [[kompetencje]] oraz wyniki, bez względu na długość jego stażu pracy (Mahajan J.P., Reeta, 2016, s. 135).


Zalety:
Zalety:
* Motywuje pracowników do cięższej, bardziej efektywnej pracy oraz do pogłębiania swojej wiedzy,
* Motywuje pracowników do cięższej, bardziej efektywnej pracy oraz do pogłębiania swojej wiedzy,
* Pozwala zachować kompetentnych pracowników,
* Pozwala zachować kompetentnych pracowników,
* Zwiększa [[produktywność]] ,
* Zwiększa [[produktywność]],  
* Zwiększa [[efektywność]] i dochodowość organizacji,
* Zwiększa [[efektywność]] i dochodowość organizacji,
(Randhawa G. 2007, str.164-165).
(Randhawa G. 2007, s. 164-165).


Wady:
Wady:
Linia 69: Linia 59:
* Poczucie niezadowolenia wśród pracowników z dłuższym stażem pracy,
* Poczucie niezadowolenia wśród pracowników z dłuższym stażem pracy,
* Subiektywność oraz możliwość faworyzowania,
* Subiektywność oraz możliwość faworyzowania,
(Randhawa G. 2007, str.165).
(Randhawa G. 2007, s. 165).


==Zasada Petera==
==Zasada Petera==
'''[[Zasada]] Petera-''' Jest jednym z błędów mającym miejsce podczas rekrutacji wewnętrznej. Istotą jest przeświadczenie pracodawcy podczas przenoszenia pracownika na inne stanowisko, że jeśli osiąga on zadowalające efekty na obecnym stanowisku, to również spisze się on dobrze na stanowisku wyżej w hierarchii organizacji. Należy jednak zwrócić szczególną uwagę na fakt, iż pracownik ten może być w górnej granicy swoich możliwości i nie podołać przyszłym zadaniom. Budzi się w tej sytuacji spadek zadowolenia z wykonywanej pracy, zmniejszenie motywacji oraz pogorszenie wyników pracy(Wacławska P. 2008, str.72). Z drugiej zaś strony powrót na poprzednie stanowisko wiąże się również z negatywnymi skutkami tzn. poczuciem porażki lub degradacji przez pracownika (Filipowicz G. 2014, str.127).
'''[[Zasada]] Petera-''' Jest jednym z błędów mającym miejsce podczas rekrutacji wewnętrznej. Istotą jest przeświadczenie pracodawcy podczas przenoszenia pracownika na inne stanowisko, że jeśli osiąga on zadowalające efekty na obecnym stanowisku, to również spisze się on dobrze na stanowisku wyżej w hierarchii organizacji. Należy jednak zwrócić szczególną uwagę na fakt, iż pracownik ten może być w górnej granicy swoich możliwości i nie podołać przyszłym zadaniom. Budzi się w tej sytuacji spadek zadowolenia z wykonywanej pracy, zmniejszenie motywacji oraz pogorszenie wyników pracy (Wacławska P. 2008, s. 72). Z drugiej zaś strony powrót na poprzednie stanowisko wiąże się również z negatywnymi skutkami tzn. poczuciem porażki lub degradacji przez pracownika (Filipowicz G. 2014, s. 127).
 
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Przesunięcia wewnętrzne]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Zadowolenie pracowników]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Uznanie kierownictwa]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Przemieszczenia pracowników]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Awans]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Dyskomfort]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Ryzyko kadrowe]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Psychologia pracy]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Ścieżka kariery]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Organizacja mechanistyczna]]}} }}


==Bibliografia==
==Bibliografia==
* Filipowicz G. (2014), ''[[Zarządzanie]] kompetencjami- perspektywa firmowa i osobista'', Wolters Kluwer, Warszawa, str.127.
<noautolinks>
* Listwan T. (2004), ''Zarządzanie kadrami'', Beck, Warszawa, str. 152-153.
* Filipowicz G. (2016), ''Zarządzanie kompetencjami. Perspektywa firmowa i osobista'', Wolters Kluwer, Warszawa
* Mahajan J.P., Reeta,(2016), ''Human Resource Management (For B.Com, Sem.-3, for University of Delhi, as per CBCS)'', Vikas Publishing House, New Delhi, str.135.
* Listwan T. (red.) (2004), ''Zarządzanie kadrami'', C.H. Beck, Warszawa
* Mazur M. (2013), [http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-2feb26e4-c3e0-4e58-b474-bd15c93c093f/c/SS_2013_2_8_156to182.pdf''Motywowanie pracowników jako istotny element zarządzania organizacją''],"[[Nauki społeczne]] social sciences", nr.2, str.174.
* Mahajan J. (2016), ''Human Resource Management'', Reeta,, , Vikas Publishing House, New Delhi
* Penc J.(2011), ''Zachowania organizacyjne w przedsiębiorstwie: Kreowanie twórczego nastawienia i aspiracji'', Wolters Kluwer, Warszawa, str.181.
* Mazur M. (2013), ''[https://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-2feb26e4-c3e0-4e58-b474-bd15c93c093f/c/SS_2013_2_8_156to182.pdf Motywowanie pracowników jako istotny element zarządzania organizacją]'', Social Sciences, Wrocław, 2(8)
* Randhawa G.(2007), ''Human Resource Management'', Atlantic, New Delhi, str.162-165.
* Penc J. (2011), ''Zachowania organizacyjne w przedsiębiorstwie. Kreowanie twórczego myślenia i aspiracji'', Wolters Kluwer, Warszawa
* Raszkowski A. (2004), [http://www.pracenaukowe.wwszip.pl/prace/zeszyty-naukowe-5.pdf ''Motywowanie w organizacji (wybrane problemy)''],"Zeszyty naukowe Wałbrzyskiej Wyższej Szkoły Zarządzania i Przedsiębiorczości -Refleksje społeczno gospodarcze", nr.5, str.59-60.
* Randhawa G. (2007), ''Human Resource Management'', Atlantic, New Delhi
* Sidor-Rządkowska M. (2013), ''[[Zarządzanie zasobami ludzkimi]] w administracji publicznej'', Wolters Kluwer,Warszawa, str.177.
* Raszkowski A. (2004), ''[https://pracenaukowe.wwszip.pl/prace/zeszyty-naukowe-5.pdf Motywowanie w organizacji (wybrane problemy)]'', Zeszyty naukowe Wałbrzyskiej Wyższej Szkoły Zarządzania i Przedsiębiorczości - Refleksje społeczno - gospodarcze, nr. 5
* Sikorski C. (2008), [http://oamquarterly.polsl.pl/wp-content/uploads/2018/01/04-Sikorski-KN1.pdf''Typy i dylematy kariery zawodowej''],"[[Organizacja]] i Zarządzanie : kwartalnik naukowy", nr.1, str.54.
* Sidor-Rządkowska M. (2013), ''Zarządzanie zasobami ludzkimi w administracji publicznej'', Wolters Kluwer, Warszawa
* Wacławska P.(2008), ''Jak dobrać bezbłędnych pracowników'', Wolters Kluwer,Warszawa,str.72.
* Sikorski C. (2008), ''[https://oamquarterly.polsl.pl/wp-content/uploads/2018/01/04-Sikorski-KN1.pdf Typy i dylematy kariery zawodowej]'', Organizacja i Zarządzanie : kwartalnik naukowy, nr 1
* Żurakowski F. (2004), ''Funkcjonowanie przedsiębiorstwa: Zarządzanie- Podręcznik'', WSiP, Warszawa, str.118.
* Wacławska P. (2008), ''Jak dobrać bezbłędnych pracowników'', Wolters Kluwer, Warszawa
* Żurakowski F. (2010), ''Funkcjonowanie przedsiębiorstwa. Zarządzanie'', WSiP, Warszawa
</noautolinks>
{{a|Igor Szydłowski}}
{{a|Igor Szydłowski}}
[[Kategoria:Motywacja]]
[[Kategoria:Motywacja]]
{{#metamaster:description|Awans zawodowy to zmiana pozycji i odpowiedzialności w organizacji, motywująca do poprawy efektów i samorealizacji. Niewłaściwe awansowanie lub brak możliwości może prowadzić do frustracji i pogorszenia stosunków w pracy.}}

Aktualna wersja na dzień 15:48, 19 gru 2023

Awans zawodowy- Polega na zmianie pozycji w strukturze organizacji. Wiąże się ze zwiększeniem kwalifikacji pracownika, umożliwiając mu większy zakres decyzji oraz odpowiedzialności. Awans zawodowy, jest również świetnym motywatorem prowadzącym do poprawy efektów ponieważ zaspokaja potrzebę uznania (Mazur M. 2013, s. 174), wpływa korzystnie na możliwość zwiększenia swojego wynagrodzenia oraz samorealizacji (Raszkowski A. 2004, s. 59). Od strony pracownika, awans zawodowy jest traktowany jako ocena za włożony wysiłek oraz zaangażowanie w realizowane zadania, jednak awansowanie nieodpowiednich osób (nieposiadających odpowiednich kwalifikacji i osiągnięć zawodowych)lub uniemożliwienie awansu może przerodzić się na frustrację pracownika, jak również pogorszenie stosunków z przełożonym oraz współpracownikami (Penc J.2011, s. 181).

TL;DR

Awans zawodowy to zmiana pozycji w strukturze organizacji, zwiększenie kwalifikacji i odpowiedzialności. Rodzaje awansów to kwalifikacyjny, stanowiskowy, płacowy, pionowy i poziomy. Cele awansu to wynagradzanie, motywacja, podniesienie morale. Awans może opierać się na stażu pracy lub zasługach. Zasada Petera to błąd polegający na przekonaniu, że dobrze funkcjonujący pracownik na niższym stanowisku spisze się równie dobrze na wyższym.

Rodzaje awansów zawodowych

Wyróżniamy następujące rodzaje awansów:

  • Awans kwalifikacyjny - Dotyczy zwiększenia stopnia kwalifikacji zawodowych (Raszkowski A. 2004, s. 59),
  • Awans stanowiskowy - Dzieli się na awans pionowy i poziomy, cechuje się zmianą na wyższe stanowisko pracy w obrębie organizacji (Raszkowski A. 2004, s. 59). Skutkuje on wzrostem doświadczenia oraz odpowiedzialności za wykonywane zadania (Sidor-Rządkowska M. s. 177).
  • Awans płacowy - Polega na otrzymaniu wyższego wynagrodzenia na obecnym stanowisku (Raszkowski A. 2004, s. 60). Jest związany również z rozwojem zawodowym oraz odpowiednio wykonywanymi zadaniami i celami zgodnymi z oczekiwaniami (Sidor-Rządkowska M. s. 177).
  • Awans pionowy - To objęcie wyższego stanowiska w hierarchii organizacyjnej (Żurakowski F.2004, s. 118) lub niższego- Degradacja (Listwan T.2004, s. 152).
  • Awans poziomy - Charakteryzuje się przejściem na stanowisko równorzędne z większym zakresem odpowiedzialności (Sikorski C.2008, s. 54). Pracownik często musi zostać przekwalifikowany zawodowo. Istnieje ryzyko braku predyspozycji lub zainteresowania do innego stanowiska ze strony pracownika. Spowodowane jest to brakiem możliwości awansowania pionowego ponieważ niektóre przedsiębiorstwa dążą do spłaszczenia struktury organizacyjnej (Listwan T.2004, s. 153).

Cele awansu zawodowego

Do najważniejszych celów awansu zawodowego należą:

  • Wynagradzanie za wysiłek pracownika,
  • Zwiększanie entuzjazmu do pogłębiania wiedzy i umiejętności,
  • Motywowanie do wydajniejszej pracy,
  • Podniesienie morali wśród personelu,
  • Zmniejszenie niezadowolenia,
  • Zwiększenie satysfakcji z pracy.

(Randhawa G. 2007, s. 162).

Awans na podstawie stażu pracy i zasług

Każde przedsiębiorstwo przyjmuje różne kryteria awansowania swojego personelu, jednak najważniejszymi z nich są: awans na podstawie stażu pracy oraz zasług (Mahajan J.P., Reeta, 2016, s. 135).:

Awans na podstawie stażu pracy: Staż pracy oznacza długość pracy w organizacji. Zdarza się, że pracownik z najdłuższym stażem pracy w przedsiębiorstwie jest awansowany na wyższe stanowisko. Najczęściej takie kryterium awansu można spotkać w instytucjach edukacyjnych oraz rządowych (Mahajan J.P., Reeta, 2016, s. 135).

Zalety:

  • Łatwość zmierzenia długości stażu pracy i podjęcia oceny,
  • Budzi poczucie bezpieczeństwa,
  • Mniejsze ryzyko powstawania konfliktów,
  • Pomaga wynagrodzić lojalnych pracowników,
  • Pracownicy wolą być kierowani przez starszych, bardziej doświadczonych przełożonych,

(Randhawa G. 2007, s. 163-164).

Wady:

  • Pracownicy z najdłuższym stażem niekoniecznie mogą mieć potrzebę bycia bardziej kompetentnymi,
  • Młodzi, ambitni pracownicy z licznymi zasługami mogą odczuwać frustrację,
  • Nie jest słuszne przypuszczenie że wraz z długością stażu pracy, rośnie wiedza na temat wykonywanej pracy,
  • Jest przeszkodą dla osób w pełni kompetentnych.

(Randhawa G. 2007, s. 164).

Awans na podstawie zasług: Zasługi zawodowe pracownika związane są z jego osiągnięciami oraz wynikami wykonywanej pracy. Jeśli podstawą do awansu w przedsiębiorstwie są zasługi pracownika, to zwraca się szczególną uwagę na jego kompetencje oraz wyniki, bez względu na długość jego stażu pracy (Mahajan J.P., Reeta, 2016, s. 135).

Zalety:

  • Motywuje pracowników do cięższej, bardziej efektywnej pracy oraz do pogłębiania swojej wiedzy,
  • Pozwala zachować kompetentnych pracowników,
  • Zwiększa produktywność,
  • Zwiększa efektywność i dochodowość organizacji,

(Randhawa G. 2007, s. 164-165).

Wady:

  • Brak nagradzania lojalnych pracowników z dłuższym stażem pracy,
  • Poczucie niezadowolenia wśród pracowników z dłuższym stażem pracy,
  • Subiektywność oraz możliwość faworyzowania,

(Randhawa G. 2007, s. 165).

Zasada Petera

Zasada Petera- Jest jednym z błędów mającym miejsce podczas rekrutacji wewnętrznej. Istotą jest przeświadczenie pracodawcy podczas przenoszenia pracownika na inne stanowisko, że jeśli osiąga on zadowalające efekty na obecnym stanowisku, to również spisze się on dobrze na stanowisku wyżej w hierarchii organizacji. Należy jednak zwrócić szczególną uwagę na fakt, iż pracownik ten może być w górnej granicy swoich możliwości i nie podołać przyszłym zadaniom. Budzi się w tej sytuacji spadek zadowolenia z wykonywanej pracy, zmniejszenie motywacji oraz pogorszenie wyników pracy (Wacławska P. 2008, s. 72). Z drugiej zaś strony powrót na poprzednie stanowisko wiąże się również z negatywnymi skutkami tzn. poczuciem porażki lub degradacji przez pracownika (Filipowicz G. 2014, s. 127).


Awans zawodowyartykuły polecane
Przesunięcia wewnętrzneZadowolenie pracownikówUznanie kierownictwaPrzemieszczenia pracownikówAwansDyskomfortRyzyko kadrowePsychologia pracyŚcieżka karieryOrganizacja mechanistyczna

Bibliografia

  • Filipowicz G. (2016), Zarządzanie kompetencjami. Perspektywa firmowa i osobista, Wolters Kluwer, Warszawa
  • Listwan T. (red.) (2004), Zarządzanie kadrami, C.H. Beck, Warszawa
  • Mahajan J. (2016), Human Resource Management, Reeta,, , Vikas Publishing House, New Delhi
  • Mazur M. (2013), Motywowanie pracowników jako istotny element zarządzania organizacją, Social Sciences, Wrocław, 2(8)
  • Penc J. (2011), Zachowania organizacyjne w przedsiębiorstwie. Kreowanie twórczego myślenia i aspiracji, Wolters Kluwer, Warszawa
  • Randhawa G. (2007), Human Resource Management, Atlantic, New Delhi
  • Raszkowski A. (2004), Motywowanie w organizacji (wybrane problemy), Zeszyty naukowe Wałbrzyskiej Wyższej Szkoły Zarządzania i Przedsiębiorczości - Refleksje społeczno - gospodarcze, nr. 5
  • Sidor-Rządkowska M. (2013), Zarządzanie zasobami ludzkimi w administracji publicznej, Wolters Kluwer, Warszawa
  • Sikorski C. (2008), Typy i dylematy kariery zawodowej, Organizacja i Zarządzanie : kwartalnik naukowy, nr 1
  • Wacławska P. (2008), Jak dobrać bezbłędnych pracowników, Wolters Kluwer, Warszawa
  • Żurakowski F. (2010), Funkcjonowanie przedsiębiorstwa. Zarządzanie, WSiP, Warszawa

Autor: Igor Szydłowski