Demokracja: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Dodanie MetaData Description)
m (cleanup bibliografii i rotten links)
 
(Nie pokazano 16 wersji utworzonych przez 2 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
{{infobox4
'''Demokracja''' jest formą ustroju politycznego, w którym główną rolę odgrywają obywatele państwa i to oni podejmują decyzje w sposób bezpośredni lub pośredni. Sam termin "demokracja" wywodzi się ze starożytnej Grecji od słów "demos" i "kratos". "Demos" oznaczające lud czyli w ludzi mieszkających w jednej wiosce lub mieście i "kratos" - władzę, rządzę, czyli inaczej "rządy ludu". Za początki demokracji przyjmuje się V wiek p. n. e (K. Cabaj i in. 2013, s.431).
|list1=
<ul>
<li>[[Partykularyzm]]</li>
<li>[[Demokracja pośrednia]]</li>
<li>[[Korupcja]]</li>
<li>[[Władza]]</li>
<li>[[Samoorganizacja]]</li>
<li>[[Prawo]]</li>
<li>[[Prawo administracyjne]]</li>
<li>[[Władza sądownicza]]</li>
<li>[[Podmiot prawa]]</li>
</ul>
}}
'''Demokracja''' jest formą ustroju politycznego, w którym główną rolę odgrywają obywatele państwa i to oni podejmują decyzje w sposób bezpośredni lub pośredni. Sam termin „demokracja” wywodzi się ze starożytnej Grecji od słów „demos” i „kratos”. „Demos” oznaczające lud czyli w ludzi mieszkających w jednej wiosce lub mieście i „kratos” – władzę, rządzę, czyli inaczej „rządy ludu”. Za początki demokracji przyjmuje się V wiek p. n. e (K. Cabaj i in. 2013, s.431).  


==TL;DR==
==TL;DR==
Linia 20: Linia 6:
==Najważniejsze zasady demokracji==
==Najważniejsze zasady demokracji==
Za najważniejsze zadady demokracji uważa się (H. Tomaszewska 2020, s.3):
Za najważniejsze zadady demokracji uważa się (H. Tomaszewska 2020, s.3):
* '''suwerenność ludu''' oznacza to, że cały naród państwa jest uprawniony do decydowania o najważniejszych sprawach wagi państwowej. [[Zasada]] ta jest fundamentem demokracji i jest zapisana w konstytucji państw o ustroju demokratycznym. W praktyce lud głosuje pośrednio przedstawicieli wybieranych poprzez powszechne głosowanie wolnych obywateli danego państwa,
* '''suwerenność ludu''' - oznacza to, że cały naród państwa jest uprawniony do decydowania o najważniejszych sprawach wagi państwowej. [[Zasada]] ta jest fundamentem demokracji i jest zapisana w konstytucji państw o ustroju demokratycznym. W praktyce lud głosuje pośrednio przedstawicieli wybieranych poprzez powszechne głosowanie wolnych obywateli danego państwa,
* '''zasada pluralizmu''' wszystkim istniejącym w państwie poglądom, obyczajom odnoszącym się do aspektów zarówno politycznych, gospodarczych, religijnych jak i społecznych należy się poszanowanie. Wyróżnia się trzy typy pluralizmu: '''[[Pluralizm]] polityczny''' polega na istnieniu wielu partii politycznych, reprezentujących odmienne poglądy i interesy, a partie te mogą działać legalnie i swobodnie w walce o zdobycie i utrzymanie władzy w państwie. Zasada ta odnosi się również do obywateli, którzy mają [[prawo]] publicznie wyrażać swoje zdanie na tematy polityczne. '''Pluralizm ekonomiczny''' pozwala na [[działanie]] w państwie różnych podmiotów gospodarczych np. przedsiębiorstwa państwowe, prywatne i wolną konkurencję między nimi bez faworyzowania. To konsumenci decydują, który [[przedsiębiorca]] odniesie [[sukces]]. '''Pluralizm społeczny''' nakazuje okazywania szacunku wobec odmiennych poglądów społecznych czy kulturowych,
* '''zasada pluralizmu''' - wszystkim istniejącym w państwie poglądom, obyczajom odnoszącym się do aspektów zarówno politycznych, gospodarczych, religijnych jak i społecznych należy się poszanowanie. Wyróżnia się trzy typy pluralizmu: '''[[Pluralizm]] polityczny''' polega na istnieniu wielu partii politycznych, reprezentujących odmienne poglądy i interesy, a partie te mogą działać legalnie i swobodnie w walce o zdobycie i utrzymanie władzy w państwie. Zasada ta odnosi się również do obywateli, którzy mają [[prawo]] publicznie wyrażać swoje zdanie na tematy polityczne. '''Pluralizm ekonomiczny''' pozwala na [[działanie]] w państwie różnych podmiotów gospodarczych np. przedsiębiorstwa państwowe, prywatne i wolną konkurencję między nimi bez faworyzowania. To konsumenci decydują, który [[przedsiębiorca]] odniesie [[sukces]]. '''Pluralizm społeczny''' nakazuje okazywania szacunku wobec odmiennych poglądów społecznych czy kulturowych,
<google>t</google>
* '''państwo prawa''' - zasada, która gwarantuje obywatelom państwa szereg praw. Według niej obywatele państwa mogą robić to, co w tym państwie nie jest zakazane. Jednocześnie zasad ta ma na celu wyznaczenie zakresu uprawnień władz i instytucji państwowych. Muszą one działać w oparciu o [[zakres]] przyznanego im prawa. Wszyscy ludzie jednocześnie podlegają prawu i nikt nie jest ponad nim,
* '''państwo prawa''' zasada, która gwarantuje obywatelom państwa szereg praw. Według niej obywatele państwa mogą robić to, co w tym państwie nie jest zakazane. Jednocześnie zasad ta ma na celu wyznaczenie zakresu uprawnień władz i instytucji państwowych. Muszą one działać w oparciu o [[zakres]] przyznanego im prawa. Wszyscy ludzie jednocześnie podlegają prawu i nikt nie jest ponad nim,
* '''podział władzy''' - generalnie zasada ta polega na wydzieleniu przynajmniej dwóch lub więcej organów władzy, które spełniają określone, najważniejsze funkcje w państwie, jednocześnie będąc od siebie niezależnymi i wzajemnie się kontrolującymi i wspierającymi organami. Żaden z nich nie powinien być ważniejszy od drugiego. W Polsce istnieje podział władzy na ustawodawczą przy użyciu uchwał tworzących prawo (sprawującą przez Sejm i Senat), wykonawczą, która wprowadza prawo zatwierdzone przez władzę ustawodawczą ([[Prezydent]], Rada Ministrów) i sądowniczą (Sądy i Trybunały). [[Trójpodział władzy]] jest najpowszechniej występującym systemem władzy na całym świecie.
* '''podział władzy''' generalnie zasada ta polega na wydzieleniu przynajmniej dwóch lub więcej organów władzy, które spełniają określone, najważniejsze funkcje w państwie, jednocześnie będąc od siebie niezależnymi i wzajemnie się kontrolującymi i wspierającymi organami. Żaden z nich nie powinien być ważniejszy od drugiego. W Polsce istnieje podział władzy na ustawodawczą przy użyciu uchwał tworzących prawo (sprawującą przez Sejm i Senat), wykonawczą, która wprowadza prawo zatwierdzone przez władzę ustawodawczą ([[Prezydent]], Rada Ministrów) i sądowniczą (Sądy i Trybunały). [[Trójpodział władzy]] jest najpowszechniej występującym systemem władzy na całym świecie.
* '''zasada poszanowania praw mniejszości''' - w obecnych państwach demokratycznych wola ludu nigdy nie jest jednością, a wszelkie decyzje zapadają większością głosów. Mniejszości np. etniczne bądź narodowe mają jednak swoje prawa np. prawo do udziału w życiu państwa, do wyznawania własnych poglądów, rozwoju kultury czy wolność wypowiedzi,
* '''zasada poszanowania praw mniejszości''' - w obecnych państwach demokratycznych wola ludu nigdy nie jest jednością, a wszelkie decyzje zapadają większością głosów. Mniejszości np. etniczne bądź narodowe mają jednak swoje prawa np. prawo do udziału w życiu państwa, do wyznawania własnych poglądów, rozwoju kultury czy wolność wypowiedzi,
* '''zasada konstytucjonalizmu''' [[konstytucja]] w państwie jest uważana za fundamentalne źródło prawa, czyli jest ona ustawą zasadniczą i nadrzędną wobec wszystkich innych ustaw. Wszystkie [[akty prawne]] nie mogą zaprzeczać konstytucji,
* '''zasada konstytucjonalizmu''' - [[konstytucja]] w państwie jest uważana za fundamentalne źródło prawa, czyli jest ona ustawą zasadniczą i nadrzędną wobec wszystkich innych ustaw. Wszystkie [[akty prawne]] nie mogą zaprzeczać konstytucji,
* '''zasada przedstawicielstwa''' naród nie sprawuje swojej władzy bezpośrednio, a poprzez przedstawicieli państwa, którzy są wybierani przez obywateli w wyborach wolnych i tajnych. Jest to tzw. Demokracja przedstawicielska.
* '''zasada przedstawicielstwa''' - naród nie sprawuje swojej władzy bezpośrednio, a poprzez przedstawicieli państwa, którzy są wybierani przez obywateli w wyborach wolnych i tajnych. Jest to tzw. Demokracja przedstawicielska.
 
<google>n</google>


==Formy demokracji==
==Formy demokracji==
Wyróżniamy dwie formy demokracji(K. Cabaj i in. 2013, s.436):
Wyróżniamy dwie formy demokracji(K. Cabaj i in. 2013, s.436):
'''[[Demokracja bezpośrednia]]''' - obywatele państwa mogą bezpośrednio decydować poprzez:  
'''[[Demokracja bezpośrednia]]''' - obywatele państwa mogą bezpośrednio decydować poprzez:
* referendum głosowanie, w którym obywatele podejmują decyzje odnośnie istotnych i szczególnych dla państwa spraw. Pytania sformułowane są w sposób, aby odpowiedź na nie brzmiała tak lub nie. Ma charakter powszechny i mogą dotyczyć na przykład regulacji konstytucyjnych. Pod względem terytorialnym referenda możemy podzielić na lokalne i krajowe. W Polsce wyniki referendum ogólnokrajowego są brane bod uwagę, jeśli w głosowaniu wzięło [[udział]] więcej niż 50% obywateli mających prawo do głosowania. Referendum lokalne może być przeprowadzone, jeśli 10% mieszkańców wyrazi na to chęci (gmina lub powiat). W województwie wystarczy 5% podpisów mieszkańców.
* referendum - głosowanie, w którym obywatele podejmują decyzje odnośnie istotnych i szczególnych dla państwa spraw. Pytania sformułowane są w sposób, aby odpowiedź na nie brzmiała tak lub nie. Ma charakter powszechny i mogą dotyczyć na przykład regulacji konstytucyjnych. Pod względem terytorialnym referenda możemy podzielić na lokalne i krajowe. W Polsce wyniki referendum ogólnokrajowego są brane bod uwagę, jeśli w głosowaniu wzięło [[udział]] więcej niż 50% obywateli mających prawo do głosowania. Referendum lokalne może być przeprowadzone, jeśli 10% mieszkańców wyrazi na to chęci (gmina lub powiat). W województwie wystarczy 5% podpisów mieszkańców.
* [[inicjatywa]] ludowa możliwość zgłoszenia przez dokładnie określoną ilość obywateli projektu ustawy w Sejmie. W Polsce liczba obywateli, którzy muszą oddać podpisy pod projektem to 100 tysięcy osób. Następnie [[projekt]] takiej ustawy podlega tradycyjnemu trybowi ustawodawczemu.  
* [[inicjatywa]] ludowa - możliwość zgłoszenia przez dokładnie określoną ilość obywateli projektu ustawy w Sejmie. W Polsce liczba obywateli, którzy muszą oddać podpisy pod projektem to 100 tysięcy osób. Następnie [[projekt]] takiej ustawy podlega tradycyjnemu trybowi ustawodawczemu.
* plebiscyt mieszkańcy danego terytorium głosują w sprawach przynależności państwowej
* plebiscyt - mieszkańcy danego terytorium głosują w sprawach przynależności państwowej


'''[[Demokracja pośrednia]]''' obywatele państwa wpływają na decyzje państwowe poprzez:
'''[[Demokracja pośrednia]]''' - obywatele państwa wpływają na decyzje państwowe poprzez:
* partycypacje w wyborach wybór władz państwa (wybory parlamentarne, prezydenckie, samorządy terytorialne). Wybory muszą być przeprowadzane według ściśle określonych zasad i przepisów.  
* partycypacje w wyborach - wybór władz państwa (wybory parlamentarne, prezydenckie, samorządy terytorialne). Wybory muszą być przeprowadzane według ściśle określonych zasad i przepisów.
* członkostwo w partiach lub organizacjach politycznych lub społecznych  
* członkostwo w partiach lub organizacjach politycznych lub społecznych
* zgromadzenia w celu wyrażenia wsparcia bądź protestu w danej kwestii
* zgromadzenia - w celu wyrażenia wsparcia bądź protestu w danej kwestii
* listy otwarte
* listy otwarte
* petycje skierowane do instytucji państwowych
* petycje skierowane do instytucji państwowych
Linia 51: Linia 38:
* Wolność jednostek nie może być realizowana kosztem innych osób.
* Wolność jednostek nie może być realizowana kosztem innych osób.
* Jednostki mają [[zobowiązania]] i są odpowiedzialne zarówno wobec siebie, jak i wobec organizacji.
* Jednostki mają [[zobowiązania]] i są odpowiedzialne zarówno wobec siebie, jak i wobec organizacji.
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Partykularyzm]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Demokracja pośrednia]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Korupcja]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Władza]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Samoorganizacja]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Prawo]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Prawo administracyjne]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Władza sądownicza]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Podmiot prawa]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Dojrzałość projektowa]]}} }}


==Bibliografia==
==Bibliografia==
* Baranowski M. (red.)(2014), ''Demokracja i rola obywatela. o napięciu pomiędzy państwem, społeczeństwem i procesami globalizacyjnym'', Poznań
<noautolinks>
* Borkowska S. (red.)(2006), ''[[Zarządzanie]] zasobami ludzkimi. Teraźniejszość i przyszłość, Instytut Pracy i Spraw Socjalnyc'', Warszawa
* Baranowski M. (red.) (2014), ''Demokracja i rola obywatela. o napięciu pomiędzy państwem, społeczeństwem i procesami globalizacyjnym'', Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Społecznych UAM, Poznań
* Cabaj K., Hurko S., Jastrzębska E., Kowalczyk P., Kurek J., (2013) ''[https://repozytorium.uph.edu.pl/bitstream/handle/11331/1638/Demokracja_w_ujeciu_ogolnym.pdf?sequence=1 Demokracja w ujęciu ogólnym – podstawowe informacje Democracy in general terms – basic information],"Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach Nr 98 Seria: Adm inistracja i Zarządzanie 2", Siedlce s.432,436,437
* Borkowska S. (red.) (2006), ''Zarządzanie zasobami ludzkimi. Teraźniejszość i przyszłość'', Instytut Pracy i Spraw Socjalnych, Warszawa
* Chmaj M. i Sokół W.(red.)(1996)''Mała Encyklopedia Wiedzy Polityczne'', Toruń
* Cabaj K., Hurko S., Jastrzębska E., Kowalczyk P., Kurek J. (2013), ''Demokracja w ujęciu ogólnym – podstawowe informacje'', Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach, Nr 98
* Domańska A.(red.)(2017) ''[http://hdl.handle.net/11089/22960 Zasada suwerenności narodu. Rozważania na tle regulacji art. 4 Konstytucji RP z 1997 r.]'' "Zagadnienia Prawa Konstytucyjnego, Zasada Suwerenności problemy wybrane" s.31-33
* Chmaj M. (red.) (2004), ''Encyklopedia wiedzy politycznej'', Wydawnictwo Sokół, Toruń
* Izdebski K. (2019), ''[https://www.batory.org.pl/upload/files/Programy%20operacyjne/Masz%20Glos/Krotki_przewodnik_po_ref.pdf Krótki przewodnik po referendum Stan prawny, stan faktyczny, wybrane przykłady zagraniczne. Problemy i wyzwania], "Krótki przewodnik po referendum. Stan prawny, stan faktyczny, wybrane przykłady zagraniczne. Problemy i wyzwania." , Warszawa, s.7
* Domańska A. (red.) (2017), ''[https://hdl.handle.net/11089/22960 Zasada suwerenności narodu. Rozważania na tle regulacji art. 4 Konstytucji RP z 1997 r.]'', Zagadnienia Prawa Konstytucyjnego, Zasada Suwerenności problemy wybrane
* Kuca G.(2014), ''Zasada podziału władzy w Konstytucji RP z 1997 rok'', Warszawa,
* Izdebski K. (2019), ''[https://www.batory.org.pl/upload/files/Programy%20operacyjne/Masz%20Glos/Krotki_przewodnik_po_ref.pdf Krótki przewodnik po referendum Stan prawny, stan faktyczny, wybrane przykłady zagraniczne. Problemy i wyzwania]'', Krótki przewodnik po referendum. Stan prawny, stan faktyczny, wybrane przykłady zagraniczne. Problemy i wyzwania, Warszawa
* Tomaszewska H.(2020), ''[http://www.tomaszewska.com.pl/8.demokracja.pdf Demokracja]'', s.3
* Kuca G. (2014), ''Zasada podziału władzy w Konstytucji RP z 1997 rok'', Warszawa
 
* Tomaszewska H. (2020), ''[http://www.tomaszewska.com.pl/8.demokracja.pdf Demokracja]'', materiały
[[Kategoria:Pojęcia podstawowe]]
</noautolinks>
[[Kategoria:Style kierowania]]


{{a|Sylwia Mierzwa}}.
{{a|Sylwia Mierzwa}}
[[Kategoria:Państwo]]


{{#metamaster:description|Demokracja to system polityczny, w którym obywatele podejmują decyzje bezpośrednio lub pośrednio. Sprawdź więcej w encyklopedii.}}
{{#metamaster:description|Demokracja to system polityczny, w którym obywatele podejmują decyzje bezpośrednio lub pośrednio. Sprawdź więcej w encyklopedii.}}

Aktualna wersja na dzień 18:17, 18 sty 2024

Demokracja jest formą ustroju politycznego, w którym główną rolę odgrywają obywatele państwa i to oni podejmują decyzje w sposób bezpośredni lub pośredni. Sam termin "demokracja" wywodzi się ze starożytnej Grecji od słów "demos" i "kratos". "Demos" oznaczające lud czyli w ludzi mieszkających w jednej wiosce lub mieście i "kratos" - władzę, rządzę, czyli inaczej "rządy ludu". Za początki demokracji przyjmuje się V wiek p. n. e (K. Cabaj i in. 2013, s.431).

TL;DR

Demokracja to forma ustroju politycznego, w której obywatele podejmują decyzje. Najważniejsze zasady demokracji to suwerenność ludu, pluralizm, państwo prawa, podział władzy, poszanowanie praw mniejszości, konstytucjonalizm i przedstawicielstwo. Wyróżnia się dwie formy demokracji: bezpośrednią i pośrednią. W przedsiębiorstwach również można zauważyć zasady demokracji.

Najważniejsze zasady demokracji

Za najważniejsze zadady demokracji uważa się (H. Tomaszewska 2020, s.3):

  • suwerenność ludu - oznacza to, że cały naród państwa jest uprawniony do decydowania o najważniejszych sprawach wagi państwowej. Zasada ta jest fundamentem demokracji i jest zapisana w konstytucji państw o ustroju demokratycznym. W praktyce lud głosuje pośrednio przedstawicieli wybieranych poprzez powszechne głosowanie wolnych obywateli danego państwa,
  • zasada pluralizmu - wszystkim istniejącym w państwie poglądom, obyczajom odnoszącym się do aspektów zarówno politycznych, gospodarczych, religijnych jak i społecznych należy się poszanowanie. Wyróżnia się trzy typy pluralizmu: Pluralizm polityczny polega na istnieniu wielu partii politycznych, reprezentujących odmienne poglądy i interesy, a partie te mogą działać legalnie i swobodnie w walce o zdobycie i utrzymanie władzy w państwie. Zasada ta odnosi się również do obywateli, którzy mają prawo publicznie wyrażać swoje zdanie na tematy polityczne. Pluralizm ekonomiczny pozwala na działanie w państwie różnych podmiotów gospodarczych np. przedsiębiorstwa państwowe, prywatne i wolną konkurencję między nimi bez faworyzowania. To konsumenci decydują, który przedsiębiorca odniesie sukces. Pluralizm społeczny nakazuje okazywania szacunku wobec odmiennych poglądów społecznych czy kulturowych,
  • państwo prawa - zasada, która gwarantuje obywatelom państwa szereg praw. Według niej obywatele państwa mogą robić to, co w tym państwie nie jest zakazane. Jednocześnie zasad ta ma na celu wyznaczenie zakresu uprawnień władz i instytucji państwowych. Muszą one działać w oparciu o zakres przyznanego im prawa. Wszyscy ludzie jednocześnie podlegają prawu i nikt nie jest ponad nim,
  • podział władzy - generalnie zasada ta polega na wydzieleniu przynajmniej dwóch lub więcej organów władzy, które spełniają określone, najważniejsze funkcje w państwie, jednocześnie będąc od siebie niezależnymi i wzajemnie się kontrolującymi i wspierającymi organami. Żaden z nich nie powinien być ważniejszy od drugiego. W Polsce istnieje podział władzy na ustawodawczą przy użyciu uchwał tworzących prawo (sprawującą przez Sejm i Senat), wykonawczą, która wprowadza prawo zatwierdzone przez władzę ustawodawczą (Prezydent, Rada Ministrów) i sądowniczą (Sądy i Trybunały). Trójpodział władzy jest najpowszechniej występującym systemem władzy na całym świecie.
  • zasada poszanowania praw mniejszości - w obecnych państwach demokratycznych wola ludu nigdy nie jest jednością, a wszelkie decyzje zapadają większością głosów. Mniejszości np. etniczne bądź narodowe mają jednak swoje prawa np. prawo do udziału w życiu państwa, do wyznawania własnych poglądów, rozwoju kultury czy wolność wypowiedzi,
  • zasada konstytucjonalizmu - konstytucja w państwie jest uważana za fundamentalne źródło prawa, czyli jest ona ustawą zasadniczą i nadrzędną wobec wszystkich innych ustaw. Wszystkie akty prawne nie mogą zaprzeczać konstytucji,
  • zasada przedstawicielstwa - naród nie sprawuje swojej władzy bezpośrednio, a poprzez przedstawicieli państwa, którzy są wybierani przez obywateli w wyborach wolnych i tajnych. Jest to tzw. Demokracja przedstawicielska.

Formy demokracji

Wyróżniamy dwie formy demokracji(K. Cabaj i in. 2013, s.436): Demokracja bezpośrednia - obywatele państwa mogą bezpośrednio decydować poprzez:

  • referendum - głosowanie, w którym obywatele podejmują decyzje odnośnie istotnych i szczególnych dla państwa spraw. Pytania sformułowane są w sposób, aby odpowiedź na nie brzmiała tak lub nie. Ma charakter powszechny i mogą dotyczyć na przykład regulacji konstytucyjnych. Pod względem terytorialnym referenda możemy podzielić na lokalne i krajowe. W Polsce wyniki referendum ogólnokrajowego są brane bod uwagę, jeśli w głosowaniu wzięło udział więcej niż 50% obywateli mających prawo do głosowania. Referendum lokalne może być przeprowadzone, jeśli 10% mieszkańców wyrazi na to chęci (gmina lub powiat). W województwie wystarczy 5% podpisów mieszkańców.
  • inicjatywa ludowa - możliwość zgłoszenia przez dokładnie określoną ilość obywateli projektu ustawy w Sejmie. W Polsce liczba obywateli, którzy muszą oddać podpisy pod projektem to 100 tysięcy osób. Następnie projekt takiej ustawy podlega tradycyjnemu trybowi ustawodawczemu.
  • plebiscyt - mieszkańcy danego terytorium głosują w sprawach przynależności państwowej

Demokracja pośrednia - obywatele państwa wpływają na decyzje państwowe poprzez:

  • partycypacje w wyborach - wybór władz państwa (wybory parlamentarne, prezydenckie, samorządy terytorialne). Wybory muszą być przeprowadzane według ściśle określonych zasad i przepisów.
  • członkostwo w partiach lub organizacjach politycznych lub społecznych
  • zgromadzenia - w celu wyrażenia wsparcia bądź protestu w danej kwestii
  • listy otwarte
  • petycje skierowane do instytucji państwowych

Zasady demokracji w przedsiębiorstwie

W przedsiębiorstwach można zauważyć poniższe zasady demokracji(S. Borkowska, 2006):

  • Relacje między organizacją a jednostką są typowe dla relacji dorosły - dorosły.
  • Jednostki są postrzegane przede wszystkim jako inwestorzy aktywnie budujący i wykorzystujący swój kapitał ludzki.
  • Jednostki są zdolne do rozwijania swojej natury i ekspresji ich zróżnicowanych cech/charakterystyk.
  • Jednostki są zdolne do partycypacji w określaniu warunków, na jakich działają związki/zbiorowości, w których uczestniczą.
  • Wolność jednostek nie może być realizowana kosztem innych osób.
  • Jednostki mają zobowiązania i są odpowiedzialne zarówno wobec siebie, jak i wobec organizacji.


Demokracjaartykuły polecane
PartykularyzmDemokracja pośredniaKorupcjaWładzaSamoorganizacjaPrawoPrawo administracyjneWładza sądowniczaPodmiot prawaDojrzałość projektowa

Bibliografia

  • Baranowski M. (red.) (2014), Demokracja i rola obywatela. o napięciu pomiędzy państwem, społeczeństwem i procesami globalizacyjnym, Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Społecznych UAM, Poznań
  • Borkowska S. (red.) (2006), Zarządzanie zasobami ludzkimi. Teraźniejszość i przyszłość, Instytut Pracy i Spraw Socjalnych, Warszawa
  • Cabaj K., Hurko S., Jastrzębska E., Kowalczyk P., Kurek J. (2013), Demokracja w ujęciu ogólnym – podstawowe informacje, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach, Nr 98
  • Chmaj M. (red.) (2004), Encyklopedia wiedzy politycznej, Wydawnictwo Sokół, Toruń
  • Domańska A. (red.) (2017), Zasada suwerenności narodu. Rozważania na tle regulacji art. 4 Konstytucji RP z 1997 r., Zagadnienia Prawa Konstytucyjnego, Zasada Suwerenności problemy wybrane
  • Izdebski K. (2019), Krótki przewodnik po referendum Stan prawny, stan faktyczny, wybrane przykłady zagraniczne. Problemy i wyzwania, Krótki przewodnik po referendum. Stan prawny, stan faktyczny, wybrane przykłady zagraniczne. Problemy i wyzwania, Warszawa
  • Kuca G. (2014), Zasada podziału władzy w Konstytucji RP z 1997 rok, Warszawa
  • Tomaszewska H. (2020), Demokracja, materiały


Autor: Sylwia Mierzwa